ابر غذا یا سوپر فود چیست؟

احتمالا شما هم اصطلاح ابر غذا به گوشتان خورده است. ابر غذا معمولا به غذاهایی گفته می‌شود که حداکثر فواید غذایی را با حداقلکالری ارائه می‌دهند و مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هاهستند. در ادامه این مطلب بلاگ حاجی بادومی تصمیم داریم در خصوص آجیل و خشکبار به عنوان ابرغذاها و نمونه‌های رایج ابر غذاها و فواید آنها بیشتر صحبت کنیم.

خرید آجیل

ابر غذا چیست؟

ابر غذاها یا سوپر فودها (Superfoods) غذاهایی هستند که مواد مغذی بالایی دارند. این بدان معناست که آنها مقدار قابل‌توجهی از مواد مغذی و در عین حال کالری بسیار کمی دارند. ابر غذاها حاوی حجم بالایی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌های طبیعی هستند که در برخی از مواد غذایی وجود دارند و می‌توانند به خنثی کردن اثر رادیکال‌های آزاد در بدن کمک کنند.

رادیکال‌های آزاد محصولات جانبی طبیعی تولید انرژی هستند که می‌توانند باعث ایجاد بیماری در بدن شوند. مولکول‌های آنتی‌اکسیدان این اثرات رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهند و یا آن را معکوس می‌کنند که این مساله ارتباط نزدیکی با کاهش بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، سرطان، آرتروز، سکته، بیماری‌های تنفسی، اختلال در سیستم ایمنی، پارکینسون و غیره باشد.

مصرف انواع ابر غذا به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه برای سلامت مفید است اما به شرطی که در کنار یک رژیم غذایی سالم و متعادل مصرف شود.

(برای خرید خشکبار به حاجی بادومی سر بزنید.)

ابر غذا چیست؟

چه چیزی مواد غذایی را ابر غذا می‌سازد؟

ابر غذاها همان چیزی هستند که فکر می‌کنید؛ دسته‌ای از غذاهای فوق‌العاده سالم. اما هر غذای سالمی لزوما ابر غذا نیست. ابرغذاها شامل غذاهایی می‌شود که مزایای سلامتی خاصی را ارائه می‌دهد و فراتر از آن چیزی است که صرفا در مشخصات تغذیه‌ای آنها می‌آید. به طور خاص سوپرغذاها سرشار از موارد زیر هستند:

  • آنتی‌اکسیدان‌ها: این ترکیبات طبیعی از سلول‌های بدن در برابر آسیب محافظت می‌کنند و می‌توانند خطر بیماری‌های قلبی، سرطان و سایر بیماری‌ها را کاهش دهند.
  • مواد معدنی: این مواد مغذی ضروری که شامل کلسیم، پتاسیم، آهن و غیره می‌شوند، به بدن شما کمک می‌کنند تا بدن در بالاترین سطح عملکرد خود باشد.
  • ویتامین‌ها: بهتر است ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود را از غذاهای طبیعی مانند انواع ابر غذا تامین کنید و نه مکمل‌ها.

بعلاوه ابر غذاها ممکن است حاوی این مواد مغذی نیز باشند:

  • فیبر: فیبرها به کاهش کلسترول، جلوگیری از بیماری‌های قلبی و کنترل گلوکز خون در دیابت نوع 2 کمک می‌کنند.
  • فلاونوئیدها: این مواد در گیاهان وجود دارند و دارای خواص ضدالتهابی و ضد سرطانی هستند.
  • چربی‌های سالم: چربی‌های تک غیراشباع و چربی‌های چندگانه غیراشباع که با نام چربی‌های خوب شناخته می‌شوند و در انواع ابر غذا وجود دارند، می‌توانند به کاهش کلسترول و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سکته کمک کنند.

هرکدام از انواع ابر غذا فواید و خواص خاص خود را دارند اما روی هم رفته همه‌ی آنها برای سلامت قلب، تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از سرطان، کاهش التهابات و کاهش کلسترول موثر هستند.

(برای خرید فندق به صفحه‌ی مربوطه رجوع کنید.)

ابر غذا یا سوپرفود

معرفی انواع سوپرفود یا ابر غذا

مطالعات نشان داده است که انواع ابر غذا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاونوئید هستند که به جلوگیری از بیماری‌های عروق کرونری قلب، سرطان، بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب کمک می‌کنند. مصرف منظم میوه‌ها و سبزیجات همچنین با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمنی می‌شود که مرتبط با سبک زندگی هستند.

مواد مغذی موجود در ابر غذاها به تقویت پوست، ناخن‌ها، داشتن موی سالم و افزایش سطح انرژی بدن نیز کمک می‌کند و می‌تواند در حفظ وزن سالم نیز موثر باشد. اما آیا با ابر غذاها آشنا هستید و می‌دانید کدام مواد غذایی در دسته‌ی سوپرفودها قرار می‌گیرند؟ در ادامه شما را با برخی از انواع ابر غذا آشنا می‌کنیم.

معرفی انواع سوپرفود یا ابر غذا

معرفی انواع ابر غذا: توت‌ها

توت‌ها منبعی مغذی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. ظرفیت آنتی‌اکسیدانی قوی توت ها با کاهش خطر بیماری‌های قلبی، سرطان و سایر شرایط التهابی مرتبط است. انواع توت به عنوان ابر غذا همچنین ممکن است در درمان انواع اختلالات گوارشی و مشکلات مربوط به سیستم ایمنی، در کنار درمان‌های پزشکی مورد استفاده قرار گیرند.

برخی از رایج‌ترین توت‌ها شامل تمشک یا رزبری، توت فرنگی، بلوبری، تمشک سیاه و کرنبری می‌شود. این توت‌ها را می‌توانید به عنوان میان وعده، دسر، سالاد یا اسموتی در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید و از فواید غذایی آنها بهره‌مند شوید.

توت ها به عنوان ابر غذا سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان هستند که ممکن است از بیماری‌های خاصی جلوگیری کرده و هضم را بهبود ببخشد.

(در مورد حساسیت به بادام زمینی مطالعه کنید.)

معرفی انواع ابر غذا - توت‌ها

معرفی انواع ابر غذا: سبزیجات دارای برگ‌های تیره

سبزیجات دارای برگ‌های تیره منبع عالی مواد مغذی مختلفی مانند فولات، روی، کلسیم، آهن، منیزیم، ویتامین C و فیبر هستند. یکی از چیزهایی که سبزیجات دارای برگ‌های تیره را به عنوان ابر غذا برجسته می‌سازد، پتانسیل آنها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و دیابت نوع 2 است.

این سبزیجات حاوی مقادیر بالایی ترکیبات ضد التهابی به نام کارتنوئیدها هستند که ممکن است در برابر انواع خاصی از سرطان از بدن محافظت کنند. برخی از سبزیجات این گروه شامل کلم برگ، برگ چغندر، کلم سبز، برگ شلغم و اسفناج می‌شود.

برخی از این سبزیجات ممکن است رگه‌هایی از طعم تلخ داشته باشند و به همین خاطر برخی از افراد از خوردن آنها لذت نمی‌برند. اما می‌توانید از این سبزیجات در سالادها، سوپ، اسموتی و سایر غذاها استفاده کنید.

سبزیجات با برگ تیره یکی دیگر از انواع ابر غذا هستند که سرشار از فیبر و مواد مغذی بوده و در پیشگیری از بیماری‌های مزمن می‌توانند موثر باشند.

(با آجیل های چاق کننده آشنا شوید.)

سبزیجات دارای برگ‌های تیره به عنوان سوپرفود

معرفی انواع ابر غذا: چای سبز

چای یکی از نوشیدنی‌های محبوب است. اگرچه ممکن است چای سبز چندان محبوبیتی نداشته باشد اما این نوشیدنی کم کافئین با طیف وسیعی از خواص دارویی همراه است و به عنوان ابر غذا شناخته می‌شود. چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات پلی فنلی است که اثرات ضدالتهابی قوی دارد.

یکی از رایج‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز اپی‌گالوکتشین گالات است که به این نوشیدنی خواصی برای محافظت در برابر بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان می‌دهد. تحقیقات متعدد نشان داده است که ترکیب کاتچئین و کافئین در چای سبز ممکن است آن را به ابزاری موثر برای کاهش وزن در برخی از افراد تبدیل کند.

چای سبز نوع دیگری از ابر غذا است که سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و برای پیشگیری از سرطان و همینطور کمک به کاهش وزن می‌تواند موثر باشد.

(با بهترین آجیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا شوید.)

چای سبز به عنوان یکی از انواع ابر غذا

معرفی انواع ابر غذا: تخم مرغ

تخم مرغ به خاطر میزان کلسترول بالا یکی از موضوعات مهم در تغذیه است اما با این حال، همچنان به عنوان یک ابر غذا شناخته می‌شود. تخم مرغ کامل سرشار از مواد مغذی مختلفی مانند ویتامین B، کولین، سلنیوم، ویتامین A، آهن و فسفر است و بعلاوه به عنوان منبعی غنی از پروتئین باکیفیت شناخته می‌شود. تخم مرغ حاوی دو آنتی‌اکسیدان قوی زاگزانتین و لوتئین است؛ آنتی‌اکسیدان‌هایی که برای محافظت از بینایی و سلامت چشم شناخته می‌شوند.

علی‌رغم نگرانی‌هایی که در مورد مصرف تخم مرغ و کلسترول بالای آن وجود دارد، تحقیقات نشان می‌دهد که با خوردن 6 تا 12 عدد تخم مرغ در هفته، افزایش قابل‌توجهی در خطر بیماری قلبی یا دیابت ایجاد نخواهد شد. در واقع، خوردن تخم مرغ می‌تواند با افزایش کلسترول HDL خوب در برخی از افراد همراه باشد که باعث کاهش مطلوب خطر بیماری قلبی می‌شود. اگرچه در این خصوص باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

تخم مرغ به عنوان ابر غذا، سرشار از پروتئین و آنتی‌اکسیدان‌های منحصربفرد است و می‌تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد.

(برای خرید انجیر خشک و میوه خشک به حاجی بادومی سر بزنید.)

معرفی تخم مرغ به عنوان ابر غذا

معرفی انواع ابر غذا: حبوبات

حبوبات دسته‌ای از غذاهای گیاهی هستند که به عنوان ابر غذا در نظر گرفته می‌شوند و شامل لوبیا، سویا، عدس، نخود، بادام زمینی و جوانه‌ها می‌شوند. حبوبات از این جهت برچسب ابر غذا را به خود می‌گیرند که سرشار از مواد مغذی هستند و در پیشگیری و مدیریت بیماری‌های مختلف نقش دارند. حبوبات منبع غنی از ویتامین‌های گروه B، مواد معدنی، پروتئین و فیبر هستند.

تحقیقات نشان می‌دهد که حبوبات خواص متفاوتی برای سلامتی دارند که از جمله‌ی آنها می‌توان به بهبود مدیریت دیابت نوع 2 و کاهش فشار خون و کلسترول اشاره کرد. خوردن منظم لوبیا و سایر انواع حبوبات می‌تواند باعث احساس سیری شده و به حفظ وزن سالم نیز کمک کند.

حبوبات دسته‌ای از ابر غذا سرشار از ویتامین‌ها، پروتئین و فیبر هستند و می‌توانند برای جلوگیری از بیماری‌های مزمن و کمک به کاهش وزن موثر باشند.

(برای خرید آجیل شب عید به حاجی بادومی سری بزنید.)

معرفی انواع ابر غذا - حبوبات

معرفی انواع سوپر فود: روغن زیتون

روغن زیتون یک روغن طبیعی است که از میوه‌ی درخت زیتون استخراج می‌شود و یکی از پایه‌های رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. گفته می‌شود روغن زیتون منبعی غنی از اسیدهای چرب تکی غیراشباع و ترکیبات پلی فنلی است. افزودن روغن زیتون به رژیم غذایی روزانه می‌تواند التهاب و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و دیابت را کاهش دهد. روغن زیتون بعلاوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین K و E است که می‌تواند از آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت کند.

روغن زیتون یک ابر غذا است که می‌تواند برای کاهش بیماری‌های قلبی، دیابت و سایر شرایط التهابی مفید باشد.

(برای خرید بادام به حاجی بادومی سر بزنید.)

روغن زیتون یک سوپر فود

معرفی انواع ابر غذا: آجیل‌ها و دانه‌ها

آجیل‌ها و دانه‌ها سرشار از فیبر، پروتئین گیاهی و چربی‌های مفید برای قلب هستند. این مواد غذایی همچنین ترکیبات گیاهی مختلفی را با خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی به همراه دارند که می‌تواند از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند. تحقیقات نشان می‌دهد خوردن آجیل و دانه‌ها مانند انواع بادام می‌تواند اثر محافظتی در برابر بیماری‌های قلبی داشته باشد. برخی از رایج‌ترین آجیل‌ها شامل این موارد می‌شود:

جالب است بدانید اگرچه آجیل‌ها و انواع تخمه از نظر کالری ممکن است بالا باشند اما مصرف آنها در یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند با کاهش وزن مرتبط باشد. بنابراین خرید تخمه و آجیل را فراموش نکنید.

مصرف آجیل به عنوان ابر غذا راهی عالی برای افزودن پروتئین، فیبر و سایر مواد مغذی به رژیم غذایی است و به همین خاطر به عنوان یک ابرغذای عالی در نظر گرفته می‌شوند.

(کشمش و مویز را در رژیم غذایی سالم خود بگنجانید.)

 آجیل‌ها و دانه‌ها به عنوان ابر غذا

معرفی انواع ابر غذاها: ماهی

سالمون یک ماهی بسیار مغذی و سرشار از چربی‌های سالم، پروتئین، ویتامین‌های گروه B، پتاسیم و سلنیوم است. این ابر غذا یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 شناخته می‌شود که برای کاهش التهاب بسیار مفید است. مصرف سالمون در رژیم غذایی می‌تواند با کاهش خطر بیماری‌های قلبی و دیابت همراه باشد و به حفظ وزن سالم نیز کمک کند.

با این حال، یکی از مشکلات مصرف ماهی قزل‌آلا و سایر انواع غذاهای دریایی، الودگی احتمالی آنها به فلزات سنگین و سایر آلاینده‌های محیطی است. با محدود کردن مصرف ماهی به دو تا سه وعده در هفته می‌توانید از اثرات منفی احتمالی آن جلوگیری کنید.

ماهی قزل آلا، ماهی ساردین، ماهی تن و سایر ماهی‌های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که احتمالا با کاهش خطر بیماری‌های قلبی و سکته همراه هستند. ماهی‌ها منبع غنی از اسیدهای چرب و امگا 3 به عنوان ضد التهاب ضروری برای بدن و همینطور منبعی غنی از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی هستند.

 ماهی سوپرفود

معرفی انواع ابر غذا: کفیر و ماست

کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده است که معمولا از شیر تهیه می‌شود و حاوی پروتئین، کلسیم، ویتامین‌های گروه B، پتاسیم و پروبیوتیک‌ها است. کفیر شبیه به ماست است اما قوام کمتری دارد و معمولا پروبیوتیک بیشتری نسبت به ماست دارد. غذاهای تخمیر شده و غنی از پروبیوتیک مانند کفیر با خواص سلامتی متعددی از جمله کاهش کلسترول، کاهش فشار خون، بهبود هضم غذا و اثرات ضدالتهابی همراه هستند.

اگرچه کفیر به طور سنتی از شیر گاو تهیه می‌شود اما این نوشیدنی برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز قابل مصرف است زیرا تخمیر لاکتوز توسط باکتری‌ها انجام می‌شود. با این حال، این افراد می‌توانند از نوشیدنی‌های غیرلبنی مانند شیر نارگیل، شیر برنج و آب نارگیل استفاده کنند.

کفیر یک نوشیدنی لبنی تخمیر شده است که به عنوان ابر غذا درنظر گرفته می‌شود و به خاطر محتوای پروبیوتیک خود، خواص متعددی برای سلامتی دارد.

(در مورد خواص شکلات مطالعه کنید.)

کفیر و ماست ابرغذاهای مقوی

معرفی انواع ابر غذاها: شکلات تلخ

یکی از محبوب‌ترین انواع ابر غذاها، شکلات تلخ است. شکلات تلخ سرشار از فلاونوئیدها است. این مواد فعالیت آنتی‌اکسیدانی دارند و از بیماری‌های مختلفی مانند بیماری عروق کرونر قلب و انواع خاصی از سرطان‌ها جلوگیری کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

جزء موجود در شکلات که به طور خاص مسئول این فواید در این ابر غذا است، پودر کاکائو است. تولیدکنندگان این محصول را از دانه‌های کاکائو استخراج می‌کنند. بنابراین دقت داشته باشید که هرچه میزان خلوص کاکائو بیشتر باشد، خواص آن نیز بیشتر است. بعلاوه اینکه مواد افزودنی مانند شکر ممکن است خواص آن را خنثی کند. فراموش نکنید حاجی بادومی یک شکلات فروشی تمام عیار برای خرید انواع شکلات از جمله خرید شکلات تلخ است.

شکلات تلخ یک ابرغذا

معرفی انواع ابر غذا: سیر

سیر یک غذای گیاهی است که با پیاز، تره فرنگی و موسیر ارتباط نزدیکی دارد. سیر به عنوان یک ابر غذا شناخته می‌شود و منبعی غنی از منگنز، ویتامین C، ویتامین B6، سلنیوم و فیبر است. سیر به دلیل طعم متمایز، یکی از مواد محبوب در آشپزی است اما بیشتر به خاطر خواص و فواید دارویی استفاده می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که سیر ممکن است در کاهش کلسترول و فشار خون و همینطور تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد. علاوه بر این، ترکیبات حاوی گوگرد سیر نیز می‌تواند در پیشگیری از انواع خاصی از سرطان موثر باشد.

این سبزی خوش‌طعم یکی دیگر از انواع ابر غذا است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و دارای اثر ضدالتهابی و همینطور خواص برای سلامت قلب است. لازم به ذکر است، سیر خام سالم‌تر از سیر پخته است.

(برای خرید شکلات پذیرایی و یا خرید شکلات کادویی از صفحه مربوط بازدید کنید.)

 سیر شناخته شده به عنوان سوپر فود

معرفی انواع ابر غذا: آووکادو

آووکادو میوه‌ای بسیار مغذی است که به خاطر ویژگی‌های تغذیه‌ای متعدد به عنوان یک ابر غذا دسته‌بندی می‌شود. اگرچه آووکادو میوه است ولی در کاربردهای آشپزی به عنوان یک سبزی مصرف می‌شود. این میوه سرشار از مواد مغذی مانند فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های سالم است.

آووکادو نیز مانند روغن زیتون، سرشار از اسیدهای چرب تکی غیراشباع است. اسید اولئیک غالب‌ترین اسید چرب در آووکادو است که با کاهش التهاب در بدن مرتبط است. مصرف این ابر غذا در رژیم غذایی روزانه می‌تواند با کاهش خطر بیماری‌های قلبی، دیابت، سندروم متابولیک و انواع خاصی از سرطان همراه باشد.

آووکادو یک ابر غذا و غنی از مواد مغذی و فیبر است که می‌تواند باعث کاهش التهابات و بیماری‌های مزمن شود.

(اگر به دنبال تنقلات خوشمزه هستید از صفحه خرید پاستیل و خرید آبنبات بازدید کنید.)

معرفی آووکادو به عنوان ابر غذا

معرفی انواع ابر غذا: زنجبیل

زنجبیل از ریشه‌ی یک گیاه گلدار چینی به دست می‌اید و به عنوان طعم‌دهنده‌ی غذا یا برای اثرات دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریشه زنجبیل حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند جینجرول است که اکثر فواید سلامتی این ماده‌ی غذایی به آن مرتبط است.

زنجبیل می‌تواند برای کاهش حالت تهوع و دردهای حاد و مزمن موثر باشد. همچنین مصرف زنجبیل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، زوال عقل و برخی سرطان‌ها را کاهش دهد. زنجبیل به صورت تازه، روغن یا پودر شده در دسترس است.

زنجبیل نوعی از ابر غذا است که به خاطر اثرات دارویی بسیار مورد توجه قرار گرفته و برای درمان حالت تهوع و درد مفید است.

(حاجی بادومی مرجعی عالی برای خرید پسته اکبری مرغوب است.)

ابرغذا زنجبیل

معرفی انواع سوپرفود: زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ی زردرنگی است که ارتباط نزدیک با زنجبیل دارد و به عنوان یک ابر غذا شناخته می‌شود. زردچوبه در اصل بومی هند است و برای آشپزی یا خواص دارویی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. زردچوبه دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی قوی است. مطالعات نشان داده است که زردچوبه در درمان و پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت می‌تواند موثر باشد و همچنین ممکن است به بهبود زخم و کاهش درد کمک کند.

البته یکی از اشکالات استفاده دارویی از زردچوبه است که به مواد مغذی آن به راحتی جذب بدن نمی‌شود اما می‌توان با ترکیب با سایر چربی‌ها یا ادویه‌ها مانند فلفل سیاه، جذب آن را افزایش داد.

ترکیب فعال در ادویه زردچوبه با اثرات دارویی متعددی همراه است. این ابر غذا در درمان بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت می‌تواند موثر باشد.

(برای خرید شکلات خارجی به صفحه مربوطه رجوع کنید.)

زردچوبه به عنوان سوپر فود

معرفی انواع ابر غذا: سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یک سبزی ریشه‌ای مملو از مواد مغذی متعددی مانند پتاسیم، فیبر و ویتامین‌های A و C است. اگرچه شاید کمتر سیب زمینی شیرین در رژیم غذایی ایرانی کاربرد داشته باشد اما این ابر غذا منبع خوبی از کاروتنوئیدها است؛ آنتی‌اکسیدانی که می‌تواند در کاهش برخی از انواع سرطان موثر باشد.

سیب زمینی شیرین علیرغم طعم شیرینی که دارد، بر خلاف انتظار باعث افزایش قند خون نمی‌شود و جالب‌تر اینکه می‌تواند با کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز همراه باشد.

سیب زمینی شیرین یک ابر غذا مملو از کارتنوئیدها است که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است و می‌تواند برای کنترل قند خون نیز مفید باشد.

سیب زمینی شیرین یک ابر غذا یا سوپرفود

معرفی انواع ابر غذا: قارچ

انواع مختلفی از قارچ‌های خوراکی وجود دارند که رایج‌ترین آنها در کشور ما قارچ‌های دکمه‌ای هستند. اگرچه محتوای مواد مغذی آنها بسته به نوع قارچ متفاوت است اما به طور کلی این ابر غذا حاوی ویتامین A، پتاسیم، فیبر و چندین آنتی‌اکسیدان است که در خیلی از مواد غذایی وجود ندارد.

جالب توجه است که خوردن قارچ با مصرف بیشتر سبزیجات مرتبط است و به طور کلی به داشتن یک رژیم غذایی سالم‌تر کمک می‌کند. این ابر غذا به خاطر محتوای آنتی‌اکسیدانی خاص خود، می‌تواند در کاهش التهابات و پیشگیری از انواع خاصی از سرطان نقش داشته باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های فوق‌العاده‌ی قارچ این است که از ضایعات کشاورزی برای پرورش آنها استفاده می‌شود که باعث می‌شود قارچ‌ها جزو پایدار یک سیستم غذایی سالم باشند.

قارچ سرشار از مواد مغذی است. این ابر غذا می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها کمک کند و بخشی از یک رژیم غذایی سالم و مغذی باشد.

(از صفحه خرید توت بازدید کنید.)

معرفی انواع ابر غذا - قارچ

ابر غذاها و رژیم غذایی

یک رژیم غذایی سالم باید سرشار از مواد غذایی متنوع از جمله پروتئین، سبزجات، میوه‌ها و غیره باشد. افراد می‌توانند از انواع ابر غذا در رژیم غذایی سالم خود بگنجانند. با این حال، لازم نیست حتما از همه‌ی آنها استفاده کنید و برای خرید آنها هزینه‌ی زیادی صرف کنید. نکته‌ی مهم این است که بهتر است هر سبزی یا توت را در فصل آن تهیه کنید.

خرید محصولات مختلف در فصل، علاوه بر تامین مواد مغذی سالم، با هزینه‌های نسبتا کمتری نیز عمراه خواهد بود. همه‌ی میوه‌ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی هستند و به عنوان ابر غذا شناخته می‌شوند، بنابراین غذاهای سالم را جایگزین غذاهای فرآوری شده بکنید و سلامت بدن خود را بهبود ببخشید.

منبع مطلب

مقالات مرتبط

نظرات