حساسیت به بادام زمینی: چه کسانی به بادام زمینی حساسیت دارند؟

اگر دستگاه ایمنی فوق هوشیار دارید که آنقدر مراقب شما است که حتی به مواد بی‌ضرر هم اجازه ورود نمی‌دهد؛ حتما به حساسیت به بادام زمینی دچارید! برای اینکه بدانیم چه کسانی به بادام زمینی حساسیت دارند و چگونه باید در صدد درمان برآیند، در ادامه با ما همراه باشید.

خرید آجیل

حساسیت به بادام زمینی

بادام زمینی یکی از رایج‌ترین غذاهای آلرژی‌زا است ولی از آنجاییکه حسابی خوش خوراک است، در ترکیب مواد غذایی که اصلا انتظارش را ندارید، مثل سس کچاپ فلفلی با پودر بادام زمینی، پیدایش می‌شود و اگر حساسیت داشته باشید، شما را رسوا می‌کند! (برای آشنایی با خواص بادام زمینی مطلبی کامل برایتان نوشته‌ایم.)

اگرچه جایگاه بادام زمینی در آجیل فروشی ها است، اما بادام زمینی ها در حقیقت، آجیل نیستند. آن‌ها یک نوع حبوبات، از خانواده نخود و عدس، هستند. البته اگر نخواهیم آن را آنچنان هم از خانواده آجیل‌ها دور کنیم، پروتئین‌های موجود در بادام زمینی از نظر ساختار مشابه پروتئین‌های موجود در بادام درختی است.

 حساسیت به بادام زمینی: آلرژی بادام زمینی یکی از هشت آلرژی غذایی رایج است که تقریباً 1 تا 2 درصد از جمعیت دنیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بادام زمینی در زیر زمین رشد می‌کند و از حبوبات به حساب می‌آید.

(برای آشنایی با خواص کره بادام زمینی این صفحه را از دست ندهید.)

مشکل حساسیت به بادام زمینی

حساسیت به بادام زمینی یا حبوبات؟

جالب است بدانید که اکثر افرادی که به حساسیت بادام زمینی دچار هستند، به حبوبات دیگر، مثل نخود، لوبیا سویا، عدس و نخود واکنش خاصی نشان نمی‌دهند و فقط حدود 5 تا 10 درصد یا حتی تعداد کمتری از آن‌ها، علاوه بر آلرژی بادام زمینی، به این حبوبات نیز واکنش نشان می‌دهند.

این افراد همچنین بدون هیچ مشکل حساسیت‌زایی، قادر به هضم آجیل‌های درختی (بادام، مغز برزیلی، بادام هندی، فندق،پسته، گردو) هستند. بر طبق آمار دقیق، حدود 30 درصد از افراد مبتلا به آلرژی بادام زمینی به آجیل درختی نیز حساسیت دارند.

حساسیتِ به بادام زمینی: مجموعه‌ی کوچکی از افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند، به آجیل‌های درختی مثل آجیل برزیلی، گردو، فندق، آجیل ماکادمیا، پسته و بادام هندی نیز حساسیت دارند، اما در بین این آجیل‌ها، بخاطر تشابه نوع پروتئین، حساسیت به بادام درختی درصد بالاتری دارد.

(با بهترین آجیل برای کودکان آشنا شوید.)

حساسیت به بادام زمینی در افراد

حساسیت به بادام زمینی چند روز طول می‌کشد؟

اگر فردی به بادام زمینی حساسیت نشان دهد، سیستم ایمنی بدن که به طور معمول با میکروب‌ها و عفونت‌ها مبارزه می‌کند، نسبت به پروتئین‌های بادام زمینی، واکنش نشان می‌دهد. اگر فرد بادام زمینی مصرف کند، بدن بلافاصله، پروتئین‌های آن را همانند میکروب‌های مهاجم رصد کرده و با تلاش زیاد برعلیه آن‌ها مبارزه می‌کند. به اینصورت، فرد دچار واکنش آلرژیک می‌شود. آلرژی به بادام زمینی ممکن است خیلی سریع رفع شده و ممکن است شما را حسابی درگیر کند!

حساسیت به بادام زمینی: قدرت بالای بادام‌ زمینی در گول زدن سلول‌ها بدن، بخاطر این است که این دانه روغنی جزو خانواده باقلاییان است، تقریبا بخش بزرگی از بادام زمینی کشت شده در دنیا صرف تهیه روغن بادام زمینی می‌شود، بنابراین در هر ترکیب غذایی ممکن است حضور داشته باشد.

(برای آشنایی با خواص لواشک به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

از کجا بفهمیم که به بادام زمینی حساسیت داریم؟

حساسیت به بادام‌زمینی معمولا از نوزادی شروع می‌شود. اما در کل، اگر اعضای خانواده‌اتان به بادام‌زمینی حساسیت دارند، اگر زیادی به هر ماده‌ی غذایی حساسیت نشان می‌دهید، مثلا با یک غوره سردی‌تان می‌کند و یا یک مویز گرمی، اگر آسم دارید و اگر اگزما دارید، احتمال اینکه، شما هم جزو افراد حساس به بادام‌زمینی باشید، زیاد است.

تست حساسیت به بادام زمینی یا تشخیص آلرژی غذایی، از جمله حساسیت به بادام زمینی، با شرح حال و معاینه فیزیکی آغاز می شود. از معمول‌ترین آن‌ها تست خراش پوستی یا چالش خوراکی است. این آزمایش‌ها باید تحت نظر پزشک متخصص آلرژی و حساسیت قرار گیرد.

حساسیت به بادام زمینی: آلرژی به مواد غذایی معمولا از دوران کودکی خود را نشان می‌دهد. برای تست آلرژی بادام زمینی باید به پزشک متخصص مراجعه کنید؛ چون حتی مقدار کمی از این ماده‌ی غذایی، ممکن است شوک آلرژی ایجاد کند.

(خواص خرما را در این صفحه بخوانید.)

تشخیص حساسیت به بادام‌زمینی

علائم و نشانه های آلرژی بادام زمینی چیست؟

وقتی فردی به بادام زمینی یا آجیل درختی حساسیت داشته باشد، بمحض مصرف آن‌ها، سلول‌های بدن از خود مواد شیمیایی مثل هیستامین ترشح می‌کنند. علائم حساسیت بادام زمینی شامل موارد زیر است:

  • خس خس سینه
  • مشکل در تنفس
  • سرفه کردن
  • عطسه کردن
  • گرفتگی صدا
  • سفتی گلو
  • معده درد
  • استفراغ
  • اسهال
  • خارش، آبریزش یا ورم چشم
  • ورم
  • افت فشار خون
  • سرگیجه یا غش
  • اضطراب

حساسیتِ بادام زمینی: واکنش به غذاهایی آلرژی زا، مانند بادام زمینی و آجیل درختی و همینطور نوع درمان، در افراد، خیلی متفاوت است.

(با بهترین آجیل برای کم خونی در این صفحه آشنا شوید.)

علائم و نشانه های آلرژی به بادام زمینی

چه کسانی به بادام زمینی حساسیت دارند؟

بیشتر واکنش‌های آلرژیک به بادام زمینی، توسط آنتی بادی‌های ایمونوگلوبولین (IgE) اتفاق می‌افتد و بمحض مصرف، علائم فورا بروز می‌کنند. آن‌ها می‌توانند از واکنش‌های خفیف (مثل کهیر روی پوست) تا آنافیلاکسی (شوک آلرژیک) متغیر باشند.

جلوگیری از بروز علائم حساسیت‌ بادام زمینی، مستلزم پرهیز از مصرف بادام زمینی است. همانطور که در ابتدای متن گفتیم، ترکیب مواد غذایی با بادام زمینی را در هر غذایی می‌توان پیدا کرد!

سازمان غذا و دارو، کارخانه‌ها را موظف کرده که روی بسته‌بندی مواد غذایی، عبارت حاوی بادام زمینی را درج کنند. بنابراین پیش از مصرف، با دقت برچسب‌ بسته‌بندی‌ها را بخوانید. اگر رستوان و مهمانی می‌روید، شخصا با آشپز درباره مواد تشکیل دهنده‌ی غذا، صحبت کنند.

حساسیت به بادام زمینی: حتی مقدار کمی پروتئین بادام زمینی یا آجیل درختی می‌تواند در بدن واکنش نشان دهد. واکنش‌های آلرژیک ناشی از تنفس ذرات کوچک آجیل یا بادام زمینی نادر است و معمولاً برای ایجاد واکنش محسوس، باید غذا خورده شود.

(با بهترین ایده کادو ولنتاین امسال عشق‌تان را سورپرایز کنید.)

افراد دارای آلرژی به بادام زمینی

درمان سریع حساسیت به بادام زمینی

افراد مبتلا به آلرژی بادام زمینی، مخصوصا اگر کودک باشد، باید همیشه دستگاه تزریق کننده‌ی خودکار اپی نفرین در دسترس باشد. قرار گرفتن در معرض تصادفی این ماده‌ی غذایی پر مصرف، مثل انواع شکلات و شیرینی، زیاد است. با آموزش مناسب، افراد مبتلا به آلرژی به بادام زمینی می‌توانند رژیم غذایی متنوع و کافی برای حفظ کیفیت زندگی خود داشته باشند.

آلرژی به بادام زمینی معمولا از دوران کودکی شروع می‌شود و در طول زندگی، به احتمال زیاد بصورت مادام العمر، ادامه دارد. تقریباً در 20٪ از افراد این امکان وجود دارد که حساسیت به بادام زمینی در طول عمرشان، افزایش یابد.

بر اساس نتایج به دست آمده با تکرار تست آلرژی، در صورتی که احتمال اینکه آلرژی بیش از حد رشد کرده باشد یا اگر تشخیص مشکوک باشد، باید آن‌را به عنوان یک چالش خوراکی تحت نظارت متخصص آلرژی، کنترل کرد.

حساسیت به بادام زمینی: در صورتی که بیماران در آزمایش آلرژی واکنش‌های کوچکی بر روی تست حساسیت پوستی داشته باشند یا IgE اختصاصی بادام‌زمینی در خون پایین باشد، نشان‌دهنده احتمال آلرژی کم به بادام‌ زمینی است. روی هم رفته، درمان خانگی آلرژی به بادام زمینی وجود ندارد!

(متن ایده هدیه سازمانی مناسب مدیران خوش فکر است.)

نیاز به درمان سریع حساسیت بادام زمینی

داروی حساسیت به بادام زمینی

در سال 2020، یک داروی ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی خوراکی برای درمان آلرژی به بادام زمینی ساخته شد و مورد تأیید نیز قرار گرفت. این دارو به کاهش خطر آنافیلاکسی در مواقعی که بصورت اتفاقی بادام زمینی مصرف می‌شود، بسیار کمک کننده است.

برای استفاده از این دارو، باید روند درمان را در مطب متخصص آلرژی، در طول چند ماه، با افزایش آهسته دوز دارو، تکمیل کرد. در طور دوره درمان، باید از مصرف بادام زمینی اکیدا خودداری کرد و همیشه اتوانژکتورهای اپی نفرین را در دسترس داشته باشید، چون ممکن است واکنش‌های آلرژیک شدیدی رخ دهد. چندین پروتئین آلرژی‌زا شناسایی شده‌اند که در آلرژی بادام زمینی با واسطه IgE نقش دارند؛ این آلرژن‌های غالب شامل: Ara h 1، Ara h 2 و Ara h 3 است.

حساسیت به بادام زمینی: تنها روش طبیعی برای درمان آلرژی به بادام زمینی، عدم مصرف آن است! در برخی خبرها، درمان حساسیتِ بادام زمینی با خمیردندان ذکر شده است که در دست تحقیق است. اما راهکار تأیید شده، مجهز بودن به داروی اپی نفرین است.

(با خواص زعفران آشنا شوید.)

داروی مناسب برای درمان حساسیت به بادام زمینی

آلرژی بادام زمینی در چه افرادی بیشتر است؟

نوزادان مبتلا به اگزما شدید و/یا آلرژی به تخم مرغ در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آلرژی بادام زمینی هستند، اما اکنون مشخص شده است که با شناسایی غذاهای حاوی بادام زمینی، خطر ابتلا به آلرژی بادام زمینی، با افزایش سن، کاهش پیدا می‌کند. بر اساس این یافته‌ها، در سال 2017 توسط موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی، دستورالعمل‌هایی برای معرفی غذاهای حاوی بادام زمینی منتشر شد.

حساسیت بادام زمینی: نوزادان مبتلا به اگزما شدید و/یا آلرژی به تخم مرغ، باید به شدت برای غربالگری آلرژی به بادام زمینی در حدود 4 تا 6 ماهگی تحت نظر قرار بگیرند.

(با بهترین آجیل برای قلب در این صفحه آشنا شوید.)

بروژ آلرژی بادام زمینی افراد مختلف

واکنش آلرژیک به بادام زمینی چگونه درمان می شود؟

آلرژی به بادام زمینی، گاهی اوقات آنقدر بالا است که می‌تواند باعث واکنش شدیدی به نام آنافیلاکسی شود. آنافیلاکسی ممکن است با برخی از علائم مشابه یک واکنش خفیف، شروع شود، و در نهایت وخیم شود. در بدترین حالت، فرد دچار مشکل تنفسی یا بیهوشی شود. گاها هم بیش از یک قسمت از بدن درگیر می‌شود، که اگر درمان نشود، آنافیلاکسی می‌تواند تهدید کننده حیات فرد باشد.

حساسیتِ بادام زمینی: اگر حساسیت به بادام زمینی یا آجیل درختی (یا هر نوع حساسیت غذایی) خیلی جدی باشد، پزشک در مواقع اضطراری، یک تزریق کننده خودکار اپی نفرین تجویز می‌کند.

(بهترین آجیل برای وزن گیری جنین چیست؟)

درمان واکنش آلرژیک به بادام زمینی

تزریق آسان داروی ضد حساسیت به بادام زمینی؟

تزریق خودکار اپی نفرین کار آسانی است. این دارو، در یک بسته‌بندی کوچک و با قابل حمل عرضه می شود. در صورت داشتن کودکی مبتلا به آلرژی غذایی، نحوه تزریق آمپول را آموزش ببینید. هر کجا که کودک خود را می‌برید، در مدرسه یا مهد کودک، افراد مسئول باید از این موضوع مطلع و اپی نفرین در دسترس آن‌ها باشد.

هر ثانیه در یک واکنش آلرژیک مهم و تأثیرگذار است. اگر کودک شما شروع به علائم آلرژیک جدی کرد، مانند تورم دهان یا گلو یا مشکل در تنفس، فوراً تزریق خودکار اپی نفرین را انجام دهید. سپس سریعا با اورژانس تماس بگیرید. فرزند شما باید تحت نظارت پزشک باشد، شاید در موج دوم، علائم جدی‌تری بروز کند.

حساسیت به بادام زمینی: بهترین راه برای جلوگیری از واکنش حساسیت‌زا، اجتناب از مصرف بادام زمینی و آجیل درختی است. همچنین ار ترکیبات غذایی حاوی این مواد، باید پرهیز کرد.

(بهترین آجیل برای تقویت میل جنسی کدام است؟)

تزریق داروی ضد حساسیت به بادام زمینی

آیا حساسیت به بادام زمینی خطرناک است؟

از آنجاییکه ممکن است حساسیتِ به بادام زمینی در افراد مختلف، خیلی خطرناک باشد، حتی اگر در غذاها بصورت مستقیم از ترکیبات آجیلی استفاده نشده باشد، با این حال هشدارهای روی بسته‌بندی، به مردم اطلاع می‌دهند که این محصول ممکن است از طریق “آلودگی متقاطع” برای شما دچار حساسیت کند! حالا آلودگی متقاطع یعنی چه؟ یعنی اینکه، ممکن است از تجهیزات یا ترکیبات غذایی دیگر به این محصول کمی پودر یا روغن بادام زمینی سرایت کرده باشد.

حساسیت بادام زمینی: زمانی که ممکن است آلودگی متقاطع بصورت اتفاقی رخ دهد، تولیدکنندگان ملزم نیستند برچسب” این محصول حاوی بادام زمینی یا آجیل درختی است” را درج کنند، اما بسیاری از آن‌ها، بخاطر جلوگیری از اتفاقات وخیم، این کار را انجام می‌دهند.

(با بهترین آجیل برای پوست و مو آشنا شوید.)

آیا حساسیت به بادام زمینی خطرناک است؟

چه مواد غذایی حاوی بادام زمینی هستند؟

برخی از غذاهای پرخطر برای افرادی که به بادام زمینی یا آجیل درختی حساسیت دارند عبارتند از:

کوکی ها و محصولات پخته شده

حتی اگر محصولات پخته شده حاوی ترکیبات آجیلی نباشند، ممکن است از طریق آلودگی متقاطع با بادام زمینی یا آجیل درختی در تماس باشند. مگر اینکه دقیقاً بدانید که ترکیبات غذا چیست و کجا درست شده است. بهتر است از خرید کلوچه‌های فروشگاهی یا نانوایی و سایر محصولات پخته شده سنتی، خودداری کنید.

آبنبات

آبنبات‌ های ساخته شده توسط نانوایی‌ها یا تولید کنندگان کوچک (یا آبنبات‌های خانگی) ممکن است حاوی ترکیبات آجیلی به عنوان یک ماده پنهان باشند. ایمن‌ترین برنامه این است که فقط آبنبات های ساخته شده توسط تولید کنندگان بزرگی را انتخاب کنید که برچسب های آنها بی خطر هستند.

بستنی

متأسفانه، آلودگی متقاطع در بستنی فروشی‌ها به دلیل اسکوپ‌های مشترک رایج است.  بستنی را از سوپرمارکت بخرید و مطمئن شوید که توسط یک تولید کننده بزرگ ساخته شده‌ و دارای برچسب‌ “حاوی ترکیبات آجیلی” نباشند.

غذاهای آسیایی

غذاهای آفریقایی و آسیایی (مخصوصاً تایلندی، چینی و هندی) اغلب حاوی بادام زمینی یا آجیل درختی هستند. در غذاهای مکزیکی و مدیترانه‌ای نیز ممکن است از آجیل استفاده کنند، بنابراین خطر آلودگی متقاطع در این غذاها زیاد است. سس‌ها مخزن مواد ناشناخته هستند. بسیاری از آشپزها از بادام زمینی یا کره بادام زمینی برای غلیظ کردن فلفل قرمز و سس‌ها استفاده می‌کنند.

حساسیت به بادام زمینی: اگر همیشه از یک برند شناخته‌ شده خرید می‌کردید که در گذشته مشکلی با آن نداشتید، حواستان باشد که تولیدکنندگان گاهی اوقات مواد اولیه را تغییر می‌دهند، بنابراین هر بار برچسب را با دقت بخوانید.

(با بهترین آجیل برای دیابت آشنا شوید.)

مواد خوراکی و غذاهای حاوی بادام زمینی

راهکارهای شگفت انگیز برای جلوگیری از حساسیت به بادام زمینی

برای کمک به کاهش تماس با آلرژن‌های قدرتمند بادام زمینی و احتمال واکنش در افرادی که به بادام زمینی یا آجیل درختی حساسیت دارند:

  • اگر بادام زمینی و آجیل را در خانه خود نگهداری می‌کنید، مراقب آلودگی متقاطع باشید که ممکن است با ظرف و ظروف آشپزی رخ دهد. به عنوان مثال، اطمینان حاصل کنید که چاقویی که برای تهیه ساندویچ کره بادام زمینی استفاده می‌کنید، در تهیه غذای کودک مبتلا به آلرژی آجیل استفاده نشود و نان آجیلی در توستری که نان‌های دیگر برشته می‌شوند، قرار ندهید.
  • غذاهای پخته‌ای را که خودتان درست نکرده‌اید یا هر چیزی که لیست مواد اولیه نامعلومی دارد سرو نکنید.
  • ناهار مدرسه، تنقلات و خوراکی‌ها در مهمانی‌ها، قرارهای بازی، رویدادهای مدرسه و سایر گردش‌ها را با دقت تهیه کنید.
  • این موضوع را با سرپرست مهدکودک یا مدیر مدرسه در میان گذارید و مطمئن شوید که برنامه اقدام اضطراری آلرژی غذایی به درستی رعایت می‌شود.
  • اپی نفرین را همیشه در دسترس نگه دارید .

منبع مطلب

جلوگیری از حساسیت به بادام زمینی
div class=”fxbtn-ew12″>خرید بادام زمینی

مقالات مرتبط

نظرات