خواص زعفران: 24 فایده حیرت آور زعفران برای سلامتی + عکس

زعفران یکی از چاشنی‌های محبوب ایرانیان بوده و هست. همچنین یکی از محبوب ترین سوغاتی‌ها برای ایرانیانی خارج از کشور و توریست هایی است که به ایران سفر می‌کنند. اما علت حضور پر رنگ این چاشنی در غذاها و دسرهای ایرانی چیست؟ در ادامه این مطلب با خواص بیشمار زعفران از جمله خواص زعفران برای استخوان، خواص زعفران برای اسپرم مردان، خواص زعفران برای معده، خواص زعفران برای زنان، خواص زعفران برای الزایمر، خواص زعفران برای رحم، خواص زعفران دم کرده، خواص زعفران برای پوست و خواص زعفران برای اعصاب آشنا خواهید شد. پس این مطلب خوشمزه و اشتها آور را از دست ندهید.

خواص زعفران چیست؟

تصور کنید که به میهمانی رفته‌اید و در آن‌جا میزبان در سفره نهار سینی برنج را جلوی شما گذاشته که قسمتی از آن برنج‌های سفید به رنگ زرد زعفران هستند یا در زمان دسر یا نذری شما شله‌زرد را روی سفره می‌بینید. رنگ زرد زعفران علاوه‌بر دادن جلوه دیگری به سفره‌های ایرانی طعم خیلی خوشمزه‌ای هم دارد و یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی و چاشنی‌های غذای ایرانی است.

اما این ماده غذایی فقط به‌خاطر طعم و رنگ زیبایی که دارد در بین ایرانیان معروف نیست. زعفران خواص و مزایای مختلفی برای بدن ما دارد که باعث می‌شود یک گیاه بسیار مفید و سالم برای مصرف روزانه ما باشد. ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد خواص زعفران صحبت کنیم. اما پیش از هر چیزی بیایید در مورد این صحبت کنیم که اصلاً زعفران چیست و منشأ گیاه زعفران کجا بوده‌است.

(از صفحه تنقلات حاجی بادومی حتما دیدن کنید.)

خواص زعفران

زعفران چه گیاهی است؟

زعفران از کلاله‌های گل زعفران برداشت می‌شود. کلاله‌های گل زعفران رنگشان قرمز است و زمانی که این کلاله‌ها برداشته و خشک می‌شوند رنگ زردرنگی پیدا می‌کنند که از آن‌ها برای طعم دادن و رنگ دادن به غذا و کالاهای دیگر استفاده می‌کنند. منشأ این غذا یونان بوده‌است اما اکنون بیشتر در ایران این گل رشد می‌کند. البته می‌توان آن را در کشورهایی مثل اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و در بخش‌هایی از هند هم پیدا کرد. چاشنی زعفران یکی از گران‌ترین چاشنی‌ها در جهان است.

(انواع مختلف پسته را در آجیل و خشکبار حاجی بادومی از دست ندهید.)

خواص زعفران و منشا رشد آن

زعفران؛ گیاهی گران قیمت اما پربار

در دنیا ۱ پوند زعفران می‌تواند قیمتی بین ۵۰۰ تا ۵ هزار دلار داشته باشد که گران‌قیمت بودن آن به‌خاطر این است که شیوهٔ برداشت آن بسیار کار سختی است و هزینه زیادی دارد. زعفران بوی قوی دارد و طعمش تلخ است. ما در ایران بیشتر از آن برای طعم دادن به غذا استفاده می‌کنیم، اما در یونان علاوه‌بر غذا از ویژگی‌های درمانی آن استفاده می‌شد که ما در ادامه در مورد خواص زعفران و مزایای خوردن آن برای بدن و سلامتمان صحبت خواهیم کرد.

(محصول خاکشیر را از دست ندهید.)

مزایای زعفران برای بدن

1. خواص زعفران برای کاهش ریسک بیماری‌های مختلف: سرشار از آنتی‌اکسیدان

یکی از انواع خاصیت زعفران که خیلی برای بدن مهم است این است که زعفران گیاهی پر از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیب‌های شیمیایی و گیاهی هستند که در بدن ما می‌توانند اثرات موادی مثل رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو را خنثی کنند.

رادیکال‌های آزاد موادی هستند که روزانه در بدن ما در واکنش به عوامل محیطی مثل آلودگی هوا یا مواد موجود در غذاهای فرآوری شده آزاد می‌شوند. مقدار زیاد رادیکال‌های آزاد در بدن ما می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد و باعث افزایش ریسک بیماری‌هایی مثل سرطان و بیماری‌های مختلف دیگر شود. برای همین، آنتی‌اکسیدان‌های زعفران برای سالم نگه‌داشتن بدن ما بسیار مهم هستند.

(بازدید از محصولات متنوع صفحه آبنبات را به شما پیشنهاد می‌کنیم.)

خواص زعفران در کاهش ریسک بیماری‌های مختلف

2. خواص ضد افسردگی زعفران: آنتی‌اکسیدان‌های کروسین و کروستین

در زعفران آنتی‌اکسیدان‌های مهمی مثل کروسین، کروستین، سافرانال و کامپفرول وجود دارند. کروستین و کروسین آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی هستند که به زعفران رنگ قرمز آن را می‌دهند. این آنتی‌اکسیدان‌ها دارای خواص ضد افسردگی هستند و می‌توانند از سلول‌های مغز در برابر آسیب محافظت کنند. همچنین، آن‌ها می‌توانند به بهبود التهاب در بدن کمک کنند. علاوه‌براین، این آنتی‌اکسیدان‌ها هم برای کسانی که علاقه به وزن کم کردن دارند می‌توانند اشتهای آن‌ها را کاهش دهند.

(ما سعی کرده‌ایم در فروشگاه شکلات و تنقلات فروشی حاجی بادومی انواع مختلف تافی را فراهم کنیم.)

2. خواص زعفران برای بیماری افسردگی

3. خواص زعفران برای حافظه: آنتی‌اکسیدان‌های سافرانال و کامپفرول

در زعفران ۲ آنتی‌اکسیدان دیگر به نام سافرانال و کامپفرول هم وجود دارد. آنتی‌اکسیدان سافرانال باعث می‌شود که زعفران طعم منحصربه‌فرد به فرد خودش را داشته باشد و همچنین، برای بهبود و تقویت روحیه، حافظه، قابلیت‌های یادگیری و حفاظت سلول‌های مغزی ما در برابر استرس اکسیداتیو بسیار مهم است. آنتی‌اکسیدان دیگر زعفران کامپفرول است که در بیشتر در گلبرگ‌های گل زعفران پیدا می‌شود و دارای خواص ضد التهابی، ضد افسردگی و ضد سرطان است.

(از محصولات صفحه پاستیل بازدید کنید.)

خواص زعفران برای تقویت حافظه

4. فواید زعفران برای بدن: تقویت کننده روحیه

در مورد اثر مصرف زعفران بر روحیه افراد تحقیقاتی انجام شده و این تحقیقات نشان می‌دهند که زعفران مکمل‌هایی دارد که می‌توانند در افرادی که دارای علائم افسردگی هستند علائم آن‌ها را تا حدی کاهش دهد. دیگر تحقیقات انجام‌شده در مورد خاصیت زعفران برای کاهش افسردگی نشان می‌دهند که مصرف ۳۰ میلی‌گرم روزانه زعفران به اندازه‌ای مصرف فلوکستین، ایمی پرامین و سیتالوپرام مؤثر است.

با این‌که نتایج این تحقیقات فواید زعفران برای بدن و کاهش علائم افسردگی را نشان می‌دهند باز هم تحقیقات بیشتری برای تأیید چنین یافته‌هایی لازم است. بااین‌وجود، این نتایج نشان می‌دهند که فواید زعفران برای بدن انسان می‌توانند باعث تقویت روحیه ما شوند.

(از محصول گردو  و انواع آن در آجیل فروشی حاجی بادومی دیدن کنید.)

خواص زعفران برای تقویت روحیه

5. خاصیت ضد سرطانی زعفران: زعفران می‌تواند به بیماران سرطانی و کاهش ریسک بیماری‌های سرطانی کمک کند

ما قبلاً هم گفتیم که در زعفران مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان وجود دارد و این آنتی‌اکسیدان‌ها برای مبارزه با اثر رادیکال‌های آزاد در بدن بسیار مفید هستند. در تحقیقاتی که در مورد خواص ضد سرطانی زعفران انجام‌شده، نتایج نشان می‌دهند که ترکیبات شیمیایی زعفران می‌توانند سلول‌های سرطانی روده را از بین ببرند یا از رشد آن‌ها جلوگیری کنند.

همچنین، ترکیبات شیمیایی زعفران سلول‌های سالم بدن را دست‌نخورده باقی می‌گذارند. علاوه‌براین، تحقیقات در مورد خواص ضد سرطانی زعفران نشان داده‌اند که مصرف زعفران می‌تواند سلول‌های سرطانی را نسبت‌به اثر داروهای شیمی‌درمانی حساس‌تر کند و به درمان سرطان کمک کند. بااین‌وجود، هنوز هم نیاز به انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه وجود دارد.

(محصولات صفحه ویفر را از دست ندهید.)

خواص زعفران برای سرطان

6. خواص زعفران برای زنان: افزایش میل جنسی در زنان

تحقیقاتی که درمورد فواید زعفران برای زنان انجام شده‌اند نشان می‌دهند که زنانی که به دلیل خوردن داروهای ضد افسردگی میل جنسی در آن‌ها کاهش پیدا کرده‌است، با مصرف ۳۰ میلی‌گرم زعفران در روز در طول ۴ هفته میل جنسی‌شان افزایش پیدا کرده است. بنابراین، یکی از فواید زعفران برای زنان افزایش میل جنسی در آن‌ها و کاهش مشکلات مربوط به ناباروری است.

(در میان انواع میوه خشک، پیاز خشک یکی از محصولات با کیفیت حاجی بادومی می‌باشد.)

خواص زعفران برای دختر مجرد

7. خاصیت زعفران برای PMS: کاهش علائم سندرم پیش قاعدگی

خیلی از زنان از سندرم PMS یا سندروم پیش قاعدگی رنج می‌برند. این سندرم به علائم جسمانی، روانی و روحی گفته می‌شود که زنان معمولاً آن‌ها را قبل یا در طول دوره پریودی‌شان تجربه می‌کنند. تحقیقاتی درمورد بررسی خاصیت زعفران برای قاعدگی در زنان انجام شده‌است که نشان می‌دهند خاصیت زعفران برای پریودی می‌تواند به کاهش علائم سندرم پیش قاعدگی در زنان کمک کند.

برای مثال، یکی از تحقیقات که برای بررسی خاصیت زعفران برای پریودی زنان انجام‌شده بود نشان می‌دهد که زنانی که سنشان 20 تا ۴۵ سال بود روزانه ۳۰ میلی‌گرم زعفران مصرف می‌کرده‌اند. در این تحقیقات خاصیت زعفران برای قاعدگی می‌تواند علائمی مثل سردرد، اشتها، میل شدید به خوردن مواد غذایی زیاد و درد در زنان را کاهش دهد.

(در صفحه آجیل مخلوط به انواع آجیل 4 مغز، آجیل شور، آجیل اسپایکی، آجیل عربی و غیره دسترسی خواهید داشت.)

خواص زعفران برای سندرم پیش قاعدگی

کاهش میزان استرس در دوران قاعدگی

از دیگر فواید زعفران در پریودی کاهش علائم سندرم پیش قاعدگی مثل استرس است. کسانی که از سندرم پیش قاعدگی رنج می‌برند ممکن است استرس شدید داشته باشند و این به این خاطر است که هورمون استرس در آن‌ها که هورمون کورتیزول نام دارد تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند.

یکی از فواید زعفران در پریودی بنابر بررسی‌های انجام‌شده در این زمینه این است که خوردن زعفران می‌تواند میزان هورمون کورتیزول در بدن زنان را کاهش دهد و به این صورت، باعث کاهش میزان استرس در آن‌ها شود. بنابراین، هم خوردن و هم بو کردن زعفران می‌تواند برای کاهش علائم سندرم پیش قاعدگی مفید باشد.

برطرف کردن علایمی مثل اعصاب خوردی، سردرد و استرس از جمله فواید زعفران در پریودی محسوب می‌شود.

خواص زعفران در پریودی

8. فواید زعفران برای مردان: بهبود عارضه اختلال در نعوظ

زعفران یکی از غذاهایی است که می‌تواند به‌عنوان برانگیزنده جنسی محسوب شود. مواد غذایی برانگیزنده جنسی مواد یا غذاهایی هستند که می‌توانند تمایل جنسی افراد را افزایش دهند. بررسی‌هایی که درمورد فواید زعفران برای مردان انجام شده نشان می‌دهد که زعفران می‌تواند برای مردان خصوصیات برانگیزنده جنسی را داشته باشد.

برای مثال، تحقیقات در مورد فواید زعفران برای مردان نشان داده‌اند که مصرف کردن حدود ۳۰ گرم زعفران روزانه و در طول ۴ هفته می‌تواند عارضه اختلال نعوظ در مردانی که داروی ضد افسردگی مصرف می‌کنند را کاهش دهد. علاوه‌براین، چند تحقیق دیگر هم نشان داده‌اند که خوردن زعفران برای مردان می‌تواند عملکرد نعوظ و تمایل جنسی آن‌ها را افزایش دهد.

(مطلب پربازدید خواص کره بادام زمینی را از دست ندهید.)

خواص زعفران برای اسپرم مردان

خواص زعفران برای اسپرم مردان

تحقیقاتی درمورد بررسی خواص زعفران برای اسپرم مردان انجام شده‌اند. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهند که خواص آنتی‌اکسیدانی اسپرم می‌تواند به خاصیت جنبندگی اسپرم در مردان کمک کند، اما در افزایش تعداد اسپرم مردان تأثیر زیادی ندارد.

بنابراین، خواص زعفران برای اسپرم مردان بیشتر از همان خواص آنتی‌اکسیدانی زعفران نشئت می‌گیرد و این می‌تواند باعث افزایش جنبندگی اسپرم مردان شود.

خواص آنتی اکسیدانی زعفران

9. خواص زعفران دم‌کرده: کاهش اشتها و کمک به کاهش وزن

تحقیقاتی که درمورد خواص زعفران انجام شده‌اند نشان می‌دهند که خوردن زعفران می‌تواند اشتهای شما را کاهش می‌دهد که این مساله خودش به کاهش وزن شما کمک می‌کند. همه ما در روز گاهی اوقات دوست داریم که یک میان وعده یا ۲ میان وعده غذایی را بخوریم.

افرادی که از مشکل چاقی رنج می‌برند، یکی از عوامل چاقی بیش‌ازحد آن‌ها این است که معمولاً علاوه‌بر وعده‌های اصلی میان وعده غذایی خیلی زیادی هم می‌خورند. در یکی از تحقیقات مربوط به مصرف زعفران نشان داده‌شده بود که زنانی که در طول ۸ هفته مکمل‌های زعفران می‌خوردند بیشتر احساس سیری می‌کردند و کمتر میان وعده غذایی مصرف می‌کردند. در این زنان میزان کاهش وزن نسبت‌به زنان دیگر که مکمل زعفران مصرف نمی‌کردند به‌مراتب بیشتر بود.

(مطلب بهترین آجیل برای کودکان را در وبلاگ حاجی بادومی از دست ندهید.)

9. خواص زعفران در کاهش اشتها

زعفران با کاهش اشتها در بدن می‌تواند به کم شدن وزن افراد کمک کند

در یک تحقیق دیگر نشان داده شد که شرکت‌کنندگان تحقیق با مصرف زعفران اشتهایشان تا حد چشمگیری کاهش پیدا کرده بود. بعد از آن، آن‌ها توانسته بودند شاخص توده بدنی، میزان دور کمر و میزان کل چربی بدن خودشان را کاهش دهند.

بااین‌وجود، دانشمندان هنوز هم دلیل این کاهش اشتها توسط زعفران را پیدا نکرده‌اند. یکی از نظریات آن‌ها این است که به این دلیل زعفران می‌تواند باعث تقویت روحیه در افراد شود که به طور غیر مستقیم بر روی اشتها تأثیر بگذارد و می‌تواند کاری کند که اشتهای شما برای خوردن میان وعده غذایی کمتر شود.

(در مطلب بهترین آجیل برای زن باردار، بهترین انواع آجیل را معرفی کرده‌ایم.)

خواص زعفران و کاهش اشتها

10. خواص زعفران برای قلب: افزایش میزان اکسیژن در بدن

تحقیقاتی که درمورد خاصیت زعفران برای قلب در حیوانات انجام شده‌اند نشان می‌دهند که خاصیت زعفران برای قلب می‌تواند این باشد که مصرف زعفران میزان کلسترول بدن را پایین می‌آورد.این خاصیت زعفران برای قلب این‌گونه عمل می‌کند که با پایین آوردن میزان کلسترول از مسدود شدن رگ‌های خونی در بدن جلوگیری می‌شود و به این صورت است که سلامت قلب افزایش پیدا می‌کند.

یکی دیگر از خواص زعفران برای قلب خواص آنتی‌اکسیدانی آن است. همان‌طور که قبلاً گفتیم یکی از مواد آنتی‌اکسیدانی در زعفران سافرانال است. سافرانال یک آنتی‌اکسیدان است که بر طبق مطالعات انجام‌شده می‌تواند به حفظ سلامت قلب کمک چشمگیری کند. همچنین، سافرانال می‌تواند میزان اکسیژن در بدن را افزایش دهد که این مسئله به جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

(پیشنهاد می‌کنیم از مطلب خواص فندق بازدید کنید.)

خواص زعفران برای افزایش میزان اکسیژن در بدن

دیگر فواید زعفران برای قلب

یکی دیگر از خواص زعفران برای قلب خاصیت ضد التهابی آن است. التهاب یکی از پاسخ‌های بدن ما در واکنش به ورود عوامل خارجی مثل ویروس است. وقتی‌که ویروس‌ها یا باکتری‌ها وارد بدن ما می‌شوند سیستم ایمنی بدن ما ممکن است یک پاسخ التهابی را از خود نشان دهد و این پاسخ التهابی اگر شدت داشته باشد ممکن است منجر به ضرر زیاد و حتی در بعضی مواقع به مرگ ما شود. زعفران می‌تواند پاسخ سیستم ایمنی را تنظیم کند و میزان پاسخ التهابی در بدن را کاهش دهد. به این صورت، زعفران می‌تواند میزان التهاب در بدنمان را کمتر کند.

(مطلب بهترین آجیل برای تقویت میل جنسی را در وبلاگ حاجی بادومی از دست ندهید.)

خواص ضد التهابی زعفران

11. خاصیت زعفران برای فشارخون: جلوگیری از مسدود شدن رگ‌های خونی

یکی از انواع خاصیت زعفران برای فشار خون خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن است که در قسمت فواید زعفران برای قلب گفتیم. با خوردن زعفران میزان کلسترول بدن کاهش پیدا می‌کند و برای همین رگ‌های خونی مسدود نمی‌شوند. این مسئله باعث می‌شود که خون جریان بیشتری در رگ‌های خونی داشته باشد. به‌طورکلی، این مسئله به فشار خون کمک می‌کند.

بنابراین، خاصیت زعفران برای فشار خون کمک کردن به پایین آمدن فشار خون در رگ‌های خونی است.

خواص زعفران برای فشار خون

12. خاصیت زعفران برای ریه: دارای خاصیت ضد التهابی

از انواع خاصیت زعفران برای ریه این است که مصرف زعفران می‌تواند مخاطی که در گلو و ریه‌های ما وجود دارد را شل کند و باعث شود که آن‌ها به‌تدریج از گلو و ریه خارج شوند. این خاصیت زعفران برای ریه خیلی مفید است، زیرا به کاهش سرفه و سرماخوردگی کمک می‌کند. علاوه‌براین، زعفران خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند از تنگ شدن مجراهای تنفسی جلوگیری کند.

(مقاله بهترین آجیل برای قلب نیز می‌تواند برایتان جالب و کاربردی باشد.)

خواص زعفران برای ریه

13. خواص زعفران برای معده: بهبود دهنده روند هضم غذا در معده

با مصرف زعفران شما می‌توانید از خواص زعفران برای معده بهره‌مند شوید. فرض کنید که شکمتان درد می‌کند. شما با دم کردن زعفران می‌توانید از انواع خاصیت زعفران برای معده بهره‌مند شوید. خاصیت زعفران برای معده می‌تواند برای زمان دل‌درد و گازهای معده مفید باشد.

اگر شما از مشکل گاز معده رنج می‌برید، سعی کنید دمنوش زعفران را با شیر قاطی نکنید، چون این کار می‌تواند وضعیت نفخ شما را زیادتر کند. یکی دیگر از انواع خاصیت زعفران برای معده این است که مصرف زعفران می‌تواند ماهیچه‌های معده شما را تقویت کند و برای بهبود روند هضم در معده و دستگاه گوارشی شما خیلی مفید باشد.

بنابراین خواص زعفران برای معدهو بهبود سلامت آن بسیار مفید هستند.

خواص زعفران برای معده

14. خواص زعفران برای استخوان: افزایش دهنده میزان کلسیم در بدن

از خواص زعفران برای استخوان می‌توان به نقش آن در افزایش میزان کلسیم در بدن اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانیم کلسیم یک عنصر بسیار مهم در استخوان‌سازی و تقویت استخوان‌های بدن ما است. کاری که زعفران برای افزایش کلسیم در بدن ما می‌کند این است که با مصرف زعفران ما می‌توانیم میزان مصرف مواد غذایی و مخصوصاً کلسیمی که می‌توانیم از غذا بگیریم را افزایش دهیم.

بنابراین، خواص زعفران برای استخوان و همچنین، جلوگیری از بروز بیماری‌هایی مثل پوکی استخوان و دیگر بیماری‌های استخوانی مفید است که با افزایش سن ریسک بروزشان در افراد هم بیشتر خواهد شد.

خواص زعفران برای استخوان

15. خواص زعفران برای مغز: ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی زعفران

خواص زعفران برای مغز به ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی آن بازمی‌گردند. قبلاً هم گفتیم که در زعفران ترکیب‌های شیمیایی با خواص آنتی‌اکسیدانی وجود دارند که این ترکیب‌های شیمیایی در برابر اثرات مخرب موادی مثل رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو در بدن مبارزه می‌کنند.

تحقیقات در مورد خواص زعفران برای مغز نشان داده‌اند که آنتی اکسیدان های زعفران می‌تواند به‌سلامت مغز و سیستم عصبی ما کمک کنند. در زعفران آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل کروسین، کروستین و سافرانال وجود دارند که می‌توانند به تقویت مهارت‌هایی مثل حافظه و مغز کمک کنند.

(به مقاله خواص تخمه آفتابگردان نیز سری بزنید.)

خواص زعفران در تقویت مهارت های مرتبط به مغز

16. خواص زعفران برای رماتیسم: عامل ضد التهابی

روماتیسم به مجموعه‌ای از بیماری‌ها گفته می‌شود که این بیماری‌ها باعث ایجاد دردهای مزمن در مفاصل بدن می‌شوند. در بیماران روماتیسمی علائمی مثل افسردگی و اضطراب رایج است و التهاب مزمن در بدن این افراد باعث افزایش چنین علائمی می‌شود. در اینجاست که خواص زعفران برای روماتیسم خیلی کاربردی است.

اول از همه این که که زعفران یک عامل ضد التهابی است و می‌تواند به کاهش درد و التهاب و سفتی مفصل کمک کند. تحقیقات در مورد اثرات ضد التهابی زعفران برای کاهش التهاب روماتیسمی در بدن نشان داده‌اند که این گیاه می‌تواند عوامل التهابی مربوط به بیماری روماتیسم در بدن را کاهش دهد و به کاهش درد روماتیسم کمک کند.

درنتیجه، خواص زعفران برای روماتیسم می‌توانند برای کاهش درد مفصلی و التهاب مربوط به بیماری روماتیسم در بدن افراد مفید باشند.

خواص زعفران در کاهش التهاب رماتیسمی

17. خواص زعفران برای اعصاب: حاوی ترکیب‌های شیمیایی ضد درد

یکی دیگر از ویژگی‌های زعفران که می‌تواند برای بدن ما خیلی مفید باشد خواص زعفران برای اعصاب است. محققان در حوزه اعصاب و سلول‌های عصبی درمورد خواص زعفران برای اعصاب کنجکاو و به اثرات آن علاقه‌مند هستند. یکی از خواص زعفران دم‌کرده برای اعصاب می‌تواند این باشد که با مصرف زعفران شما می‌توانید درد اعصاب را کاهش دهید.

خواص زعفران دم کرده برای اعصاب

بنابر تحقیقاتی که درمورد خواص زعفران دم کرده برای اعصاب انجام شده‌اند، در زعفران کروسین و سافرانال وجود دارند که می‌توانند در کاهش درد اعصاب مؤثر باشند. چنین موادی ترکیب‌های شیمیایی ضد درد هستند که می‌توانند پاسخ بیش‌ازحد سلول‌های عصبی به تحریک مکرر را کاهش دهند.

علاوه‌براین، خواص زعفران دم کرده می‌تواند برای احیای سلول‌های عصبی مفید باشد. براساس تحقیقاتی که بر روی موش‌ها انجام‌شده بود، نتایج آن‌ها نشان می‌دادند که کروسینی که در زعفران وجود دارد می‌تواند از مرگ سلول‌های عصبی جلوگیری کند. همچنین، محتوای سافرانال در زعفران برای بهبود آسیب‌های سلول‌های عصبی مفید بوده‌است.

(در شکلات فروشی حاجی بادومی به انواع شکلات خارجی، شکلات پذیرایی، شکلات تخته‌ای و شکلات تلخ دسترسی خواهید داشت.)

خواص زعفران برای اعصاب

18. فواید زعفران برای چشم: مقابله با بیماری تباهی لکه زرد

زعفران با خواص و مواد غذایی که درون آن وجود دارد می‌تواند برای سلامت چشم و بیماری‌های مربوط به چشمی مخصوصاً بیماری تباهی لکه زرد بسیار مفید باشد. بیماری تباهی لکه زرد به کاهش قوای چشمی و از بین رفتن توانایی دیداری در افراد و مخصوصاً افراد مسن گفته می‌شود. مواد غذایی که در زعفران وجود دارند می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت این بیماری و تقویت بینایی در این افراد کمک کنند.

تحقیقاتی که درمورد فواید زعفران برای چشم انجام شده‌اند نشان می‌دهند که خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی زعفران می‌توانند به سلامت چشم کمک و پیشرفت بیماری تباهی لکه زرد را کندتر کنند. همچنین، تحقیقات انجام‌شده در مورد فواید زعفران برای چشم نشان داده‌اند که مصرف کوتاه‌مدت زعفران می‌تواند به برخی از جوانب قوه بینایی کمک کند و ضخامت پرده شبکیه شرکت‌کنندگان را افزایش می‌دهد.

خواص زعفران برای سلامت چشم

19. خواص زعفران برای پوست: درمان کننده زخم‌های پوستی

خواص زعفران برای پوست متعدد هستند و شما با مصرف زعفران می‌توانید به سلامت پوست خودتان کمک شایانی کنید. یکی از انواع خواص زعفران برای پوست که برای افرادی مناسب است که پوستشان جوش می‌زند. زعفران با خواصی که دارد می‌تواند از بروز جوش در پوست جلوگیری کند. خاصیت زعفران برای پوست ویژگی ضد التهابی و ضد باکتریایی آن است که باعث می‌شود پوست ما تمیزتر بماند.

هر چقدر که پوست ما تمیزتر باشد احتمال جوش زدن بر روی سطح آن هم کمتر خواهد بود. یکی دیگر از انواع خاصیت زعفران برای پوست قابلیت آن برای درمان زخم‌های پوستی است. تحقیقاتی که در مورد زعفران و اثر آن بر روی پوست انجام شده‌اند نشان می‌دهند که زعفران یک عامل تقویت‌کننده بازیابی و ترمیم پوست است. اگر شما زخمی بر روی پوستتان به‌وجودآمده باشد، با خوردن زعفران می‌توانید سرعت بازیابی و ترمیم آن را افزایش دهید.

خواص زعفران برای پوست

زعفران به طراوت و شادابی پوستتان کمک می‌کند

روشن‌تر کردن پوست یکی دیگر از انواع خاصیت زعفران برای پوست است. وقتی‌که ما بیرون می‌رویم هوا خیلی آلوده‌است. همچنین، ممکن است در آبی که ما می‌خوریم مواد شیمیایی وجود داشته باشند که برای پوست ما اثر منفی داشته باشند و باعث شوند که پوست ما ظاهری بی‌جان تیره داشته باشد. یکی از فواید زعفران برای پوست بدن انسان این است که شما با مصرف آن می‌توانید به آن ظاهر باطراوت و خوبی را بدهید. برای این کار، شما می‌توانید شیر و زعفران را با همدیگر قاطی کنید و آن را بر روی صورتتان بمالید.

خواص زعفران در شاداب و باطراوت نشان دادن پوست

مصرف زعفران می‌تواند به کاهش روند سالخوردگی در افراد کمک کند

کاهش روند سال‌خوردگی پوست یکی دیگر از فواید زعفران برای پوست است. زعفرانی ماده‌ای است که در خیلی از مواد و محصولات مربوط به آرایش و بهداشت از آن استفاده می‌شود. زعفران و ریشه‌های آن باعث می‌شوند که آن یک ماده ضد سال‌خوردگی پوست قوی باشد. آب‌رسانی به پوست و جلوگیری از خشک شدن آن یکی از فواید زعفران برای پوست است و چنین چیزی باعث می‌شود که پوست شما خیلی تمیزتر و تازه‌تر به‌نظر برسد. برای همین، مصرف زعفران در جلوگیری از روند سال‌خوردگی پوست مؤثر است.

خواص زعفران در کاهش روند سالخوردگی پوست

20. فواید زعفران برای کودکان: کمک به رشد استخوان‌ها

ما در بخش‌های قبلی در مورد خواص کلی زعفران در جوانب مختلف سلامتی افراد صحبت کردیم. طبیعی است که زعفران با خواصی که دارد برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان و تقویت روحیه آن‌ها مناسب است. علاوه‌براین، خواص زعفران برای کودکانی که مشکلات گوارشی دارند می‌تواند بسیار مفید باشد.

شما می‌توانید زعفران را با شیر قاطی کنید و آن را به کودکتان بدهید. علاوه‌براین، یکی دیگر از خواص زعفران برای کودکان این است که می‌تواند به رشد استخوان آن‌ها کمک کند. در سنی که کودکان هستند آن‌ها مدام نیاز به جذب کلسیم برای رشد استخوان‌های خود دارند. قبلاً هم گفتیم که زعفران می‌تواند به افزایش جذب کلسیم در غذا کمک کند. بنابراین، خوردن زعفران می‌تواند به رشد استخوان‌های کودکان کمک کند.

خواص زعفران برای تقویت سیستم ایمنی کودکان

21. خواص زعفران برای آلزایمر: خاصیت زعفران و گلاب برای تقویت مغز

زعفران و گلاب دو گیاه هستند که ترکیب آن‌ها در دمنوش می‌تواند خواص زیادی برای بدن ما داشته باشد. ما در این مقاله بیشتر در مورد خواص زعفران صحبت کردیم. اما در این‌جا هم در مورد خاصیت گلاب صحبت می‌کنیم. در گلاب مقداری ویتامین c وجود دارد که برای تقویت سیستم ایمنی بدنمان خوب است.

همچنین، عطر گلاب باعث آرامش می‌شود و خوردن آن می‌تواند به بی‌خوابی و کاهش سردرد کمک کند. از جمله انواع خاصیت زعفران و گلاب تقویت مغز و کاهش ریسک بروز بیماری‌های قلبی، مغزی و عصبی مثل آلزایمر است. گلاب هم مثل زعفران یک خاصیت ضد التهابی دارد. برای همین، خاصیت زعفران و گلاب می‌تواند در درمان بیماری‌های تنفسی مثل سرماخوردگی و گلودرد برای بیمار مفید باشد.

خواص زعفران برای سرماخوردگی و گلو درد

22. فواید زعفران برای زنان باردار: بهبود دهنده عارضه‌های دوران بارداری

در طول دوران بارداری زنان باردار ممکن است از عارضه‌ها و پیچیدگی‌های بارداری متنوعی رنج ببرند. برای همین، خوردن غذاهایی که به کاهش این عارضه‌ها و تسکین درد بارداری کمک می‌کنند خیلی مهم است. زعفران یکی از غذاهایی است که فواید آن برای زنان باردار می‌تواند به آسان‌تر شدن دوره بارداری‌شان کمک کند.

خواص زعفران برای زن باردار

مصرف زعفران می‌تواند به کاهش فشار خون در زنان باردار کمک کند

یکی از فواید زعفران برای زنان باردار این است که خوردن آن می‌تواند از بالا رفتن فشار خون آن‌ها جلوگیری کند. ما در پاراگراف‌های قبلی درمورد خاصیت زعفران دم‌کرده در کاهش فشار خون صحبت کردیم و گفتیم که چطور خاصیت زعفران دم‌کرده می‌تواند باعث افزایش جریان خون در رگ‌های خونی و کاهش فشار خون شود.

در زنان باردار هم فشار خون می‌تواند یک مشکل رایج باشد. درصورتی‌که زنان باردار به این مشکل رسیدگی نکنند ممکن است این مشکل بعداً برای آن‌ها دردسرساز شود. با این وجود، بهتر است زنان باردار زعفران را به مقدار متعادل استفاده کنند، زیرا مصرف بیش‌ازحد آن می‌تواند باعث افزایش شدید فشار خون شود.

خواص زعفران دم‌کرده در کاهش فشار خون

مصرف زعفران می‌تواند برای مشکلات گوارشی زنان باردار مفید باشد

یکی دیگر از فواید زعفران برای زنان باردار بهبود فرایند هضم در سیستم گوارشی آن‌ها است. خیلی از زنان باردار مشکلاتی مثل یبوست، نفخ، ورم و سوزش معده را در دوران بارداری خود تجربه می‌کنند. تحقیقات در مورد خاصیت زعفران دم‌کرده برای مشکلات گوارشی نشان داده که مصرف منظم زعفران می‌تواند علائم چنین عوارضی را کاهش دهد. فواید زعفران دم‌کرده برای مشکلات گوارشی می‌تواند کاهش اسیدی بودن، افزایش جریان خون و تقویت متابولیسم باشد.

خواص زعفران برای مشکلات گوارشی زن باردار

23. فواید زعفران برای رحم: کمک به سلامت ماهیچه‌های رحم

یکی دیگر از کاربردهایی که زعفران می‌تواند برای زنان باردار در طول دوران بارداری‌شان داشته باشد کمک به سلامت رحم آن‌ها است. یکی از خواص زعفران برای رحم این است که مصرف آن می‌تواند باعث تحریک انقباضات رحم شود و بر روی ماهیچه‌های صاف رحم تأثیر می‌گذارد. این مسئله در زمان زایمان و کلاً در دوران بارداری برای رحم بسیار مفید است. همچنین، تحقیقات انجام‌شده در مورد خواص زعفران برای رحم نشان داده‌اند که مصرف زعفران می‌تواند دهانه رحم زن را برای زایمان آماده کند.

خواص زعفران برای رحم

24. فواید زعفران برای قاعدگی: درمان کننده پریود نامنظم

در قسمتی که ما در مورد فواید زعفران دم‌کرده و برای بارداری و رحم زنان صحبت کردیم، فواید زعفران برای قاعدگی زنان را هم نباید از قلم انداخت. برخی از زنان پریودهای نامنظمی دارند و حتی یکی از مشکلات پریودی آن‌ها می‌تواند این باشد که آن‌ها خون‌ریزی خیلی کمی دارند. ما قبلاً هم گفتیم که یکی از فواید زعفران دم کرده می‌تواند این باشد که انقباضات رحم را تحریک می‌کند.

در زنانی که مشکل خون‌ریزی کم یا پریود نامنظم دارند مصرف زعفران می‌تواند انقباضات رحم را تحریک کند و باعث تقویت جریان خون به سمت رحم شود. این مسئله باعث می‌شود که مصرف زعفران باعث خون‌ریزی بیشتر در دوران پریودی شود و به زنانی کمک کند که مشکل خون‌ریزی کم در دوران پریودی دارند.

بنابراین، یکی از فواید زعفران برای قاعدگی می‌تواند افزایش خون‌ریزی و تحریک حرکات رحم در زنان باشد.

خواص زعفران برای مشکل خون‌ریزی کم یا پریود نامنظم زنان

فواید زعفران برای پریود شدن: کاهش درد پریودهای دردناک

زنان در زمان پریود شدن ممکن است از اختلالی به نام اختلال قاعدگی دردناک رنج ببرند. این اختلال به درد دوران قاعدگی اشاره دارد که می‌تواند دلایل متنوعی داشته باشد. گاهی اوقات این درد آن‌قدر شدید می‌شود که ممکن است در روال زندگی زنان اختلال به وجود بیاورد.

یکی از روش‌هایی که شما می‌توانید با آن این درد را کاهش دهید مصرف زعفران است. زعفران خواص ضد التهابی دارد و یکی از فواید زعفران برای پریود شدن کاهش دردهای شدید پریودی است. بنابراین، شما می‌توانید از فواید زعفران برای پریود شدن و برای کاهش دردهای پریودی خودتان استفاده کنید.

 کاهش درد شدید پریودی با خواص زعفران

خواص زعفران و هل

حالا که ما کمی در مورد خواص زعفران صحبت کردیم می‌خواهیم ببینیم که با ترکیب مواد غذایی و گیاهی دیگر زعفران چه خواصی را می‌تواند برای ما داشته باشد. یکی از دستورهای دمنوش یا چای برای زعفران این است که شما می‌توانید آن را با هل یا حتی با دارچین هم قاطی کنید. ترکیب کردن این ۳ نوع گیاه باعث می‌شود شما یک دمنوش با طبع خیلی گرم داشته باشید. دم نوشی که در آن زعفران و هل قاطی شده‌است و می‌تواند خواص گیاهی داشته باشد. برای مثال، خواص زعفران و هل می‌تواند برای درمان مشکلات گوارشی، نفخ، بی‌اشتهایی، افسردگی و کاهش فشار خون خیلی خوب باشد.

همچنین، خواص زعفران و هل می‌تواند به کاهش درد قاعدگی در زنان و آسان‌تر کردن خون‌ریزی در پریودی و سلامت قلب هم کمک کند.

خواص زعفران و عسل

خاصیت زعفران کوهی

زعفران کوهی یکی از گونه‌های زعفران است که در ایران و در کوه‌های زاگرس می‌روید. در گذشته از خواص زعفران کوهی برای مصارف طبی استفاده می‌شد. ایرانیان در گذشته از زعفران کوهی برای درمان عارضه‌های کلیوی و آسم هم استفاده می‌کردند.

علاوه‌براین، از خواص زعفران کوهی برای مبارزه با علائم آرتروز شدید و نقرس هم استفاده می‌شد و دلیل آن این بود که مصرف زعفران کوهی می‌توانست دفع اسید اوریک در بدن انسان را افزایش دهد. بااین‌وجود، استفادهٔ بیش‌ازحد آن مضر است و باعث بروز اسهال و استفراغ می‌شود. علاوه بر این، زعفران کوهی کمی سمی است و برای همین باید در میزان استفاده آن دقت کرد

خاصیت زعفران کوهی

خواص زعفران دم کرده چیست و چه مضراتی دارد؟

ما در این مقاله در مورد خواص مختلف زعفران صحبت کردیم. معمولاً خوردن زعفران برای افراد مشکلی ندارد، اما مصرف بیش‌ازحد آن می‌تواند برای افراد سمی باشد. گاهی اوقات هم افراد ممکن است به مصرف زعفران واکنش‌های آلرژی نشان دهند. اگر شما زعفران را بیش‌ازحد مصرف کنید، ممکن است برخی از عوارض مثل مشکلات معده‌ای، حالت تهوع یا استفراغ را داشته باشید. در مصرف زعفران باید توجه بکنید که میزان مصرف آن بیش‌ از ۵ گرم نباشد، زیرا این میزان برای بدن می‌تواند سمی باشد.

خواص زعفران دم کرده چیست و چه مضراتی دارد؟

نتیجه‌گیری

با مسائلی که ما در مورد فواید و مضرات زعفران دم‌کرده در این مقاله صحبت کردیم، می‌توان گفت که زعفران گیاهی است که اگر شما آن را به‌طور متعادل و در کنار غذایتان مصرف کنید می‌تواند خواص مفیدی را برای سلامت بدن ما داشته باشد. زعفران را به شیوه‌های مختلف می‌توان مصرف کرد.

شما می‌توانید آن را به‌صورت دمنوش بخورید یا آن را به‌عنوان چاشنی در غذا استفاده کنید. به هر صورت که این گیاه را مصرف کنید می‌توانید از خواص مفید آن برای بدنتان بهره‌مند شوید. ما در فروشگاه آنلاین حاجی بادومی برای شما امکان خرید آنلاین زعفران با قیمت مناسب را فراهم کرده‌ایم و کافی است تا شما از فروشگاه ما بازدید کنید تا بتوانید به‌راحتی زعفران را خریداری کنید.

نتیجه‌گیری

منبع مطلب

مقالات مرتبط

نظرات