خواص تخمه آفتابگردان: از فواید تخمه آفتابگردان چه می‌دانید؟

خواص تخمه آفتابگردان ، فواید تخمه آفتابگردان و مزایای تخمه آفتابگردان به عنوان مجبوب ترین تخمه در جهان با ارزش غذایی بالا در این مقاله بررسی میشود و تاثیر تخمه ی آفتابگردان بر سلامت و ایمنی بدن مورد بررسی قرار میگیرد.

از فواید تخمه آفتابگردان چه می‌دانید؟

بساط دورهمی‌های دوستانه یا خانوادگی همیشه با مجموعه‌ای از خوردنی‌های خوشمزه همراه است. گاهی کیک و شیرینی و میوه و گاهی هم آجیل و تخمه آفتابگردان ! تخمه آفتابگردان سال‌هاست پایه ثابت جمع‌های دوستانه و فوتبالی است. اصلا مگر می‌شود فوتبال تماشا کرد و تخمه آفتابگردان نشکست؟ تخمه آفتابگردان یکی از آن تخمه‌هایی است که شکستن آن راحت است و بنابراین طرفداران زیادی دارد. تخمه آفتابگردان اگرچه ممکن است برای شما خاطرات بازی‌های فوتبال را یادآوری کند اما در واقع چیزی بیشتر از یک اسنک است.

اضافه‌کردن این تخمه به رژیم غذایی شما می‌تواند معجزه‌ی بزرگی برای پوست، قلب، سیستم ایمنی و سلامت کلی بدن شما باشد. اگر می‌خواهید با خواص تخمه آفتابگردان آشنا شوید و این دانه‌ی شگفت‌انگیز را صرفا به عنوان مکمل تماشای فوتبال مصرف نکنید با ما و ادامه‌ی این مطلب همراه باشید. شاید در انتهای این مطلب شما هم خرید تخمه آفتابگردان را جزو برنامه‌های اول خود قرار دادید!

خواص تخمه آفتابگردان

خواص تخمه آفتابگردان – محصول جذاب از یک گل مغرور

حتما شما هم گل آفتابگردان را دیده‌اید. گل زیبایی که هر جا که باشد و در هر زمان از روز، در آسمان به دنبال خورشید می‌گردد. تخمه آفتابگردان میوه‌ی این گیاه زیباست. تخمه‌ها از گل‌های بزرگ آفتابگردان برداشت می‌شوند که گاهی قطر آنها به بیش از 30 سانتی‌متر هم می‌رسد. یک گل آفتابگردان می‌تواند حاوی بیش از 2.000 دانه باشد. محصولات آفتابگردان معمولا در دو نوع اصلی کشت می‌شوند. یک نوع از این گل برای تخمه‌هایی که می‌خوریم رشد می‌کند و نوع دیگر تخمه‌های مخصوص روغن‌گیری هستند.

تخمه‌های آفتابگردانی که می‌خوریم معمولا در پوسته‌های راه راه سیاه و سفید قرار دارد. در مقابل تخمه‌هایی که برای استخراح روغن استفاده می‌شوند دارای پوسته‌ای تماما سیاه هستند.تخمه آفتابگردان دارای طعم ملایم و مغذی و بافتی محکم اما لطیف است. اغلب برای افزایش عطر و طعم، تخمه‌های آفتابگردان تفت داده می‌شوند اما نوع تخمه آفتابگردان خام آن را نیز می‌توانید به راحتی در فروشگاه‌ها پیدا کنید.

خواص تخمه آفتابگردان – محصول جذاب از یک گل مغرور

خواص مغز تخمه آفتابگردان: سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن

مغز تخمه آفتابگردان در همین بافت ریز خود خواص فراوانی پنهان کرده است. این آجیل به ویژه حاوی مقدار زیادی ویتامین E و سلنیوم است که به عنوان آنتی‌اکسیدان از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد که منجر به بیماری‌های مزمن می‌شوند، جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، تخمه آفتابگردان منبع خوبی از ترکیبات گیاهی مفید از جمله اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها است. این ترکیبات گیاهی نیز به عنوان آنتی‌اکسیدان در بدن عمل می‌کنند.

به طور کلی سی گرم مغز تخمه آفتابگردان خشک و تفت داده شده حاوی موارد زیر است:

  • 163 کیلوکالری انرژی
  • 14 گرم چربی (اشباع و غیراشباع)ز
  • 5 گرم پروتئین
  • 5 گرم کربوهیدرات
  • 3 گرم فیبر
  • ویتامین E، نیاسین، ویتامین B6، فولات، آهن، منیزیم، روی، مس، منگنز و غیره.

از خواص تخمه آفتابگردان می‌توان به کاهش فشار خون، کلسترول و قند خون اشاره کرد زیرا این ماده‌ی غذایی حاوی ویتامین E، منیزیم، پروتئین، اسیدهای چرب لینوئیک و چندین ترکیب گیاهی دیگر است. برای آشنایی با خواص تخمه آفتاب گردان برای سلامتی با ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید.

خواص مغز تخمه آفتابگردان: سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن

خواص تخمه آفتابگردان برای رفع التهابات داخلی: 1. سرشار از ویتامین E و درمان کننده التهاباب مزمن

درحالی که التهاب کوتاه مدت یک واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن است، التهابات مزمن فاکتور خطر برای بیماری‌های مزمن محسوب می‌شوند. برای کسانی که التهاب کوتاه مدت و یا مزمن دارند، مصرف تخمه افتابگردان می‌تواند مزایای ضدالتهابی داشته باشد.

تخمه‌های آفتابگردان حاوی ویتامین E، فلاونوئید و ترکیبات گیاهی دیگری هستند که باعث کاهش التهاب در بدن می‌شوند.

خواص تخمه آفتابگردان برای رفع التهابات داخلی: 1. سرشار از ویتامین E و درمان کننده التهاباب مزمن

خواص تخمه آفتابگردان برای سلامت قلب: 2. کاهش دهنده فشار خون بالا

فشار خون بالا یک فاکتور خطر مهم برای بیماری‌های قلبی است که می‌تواند منجر به حمله‌ی قلبی یا سکته شود. ترکیبی که در تخمه‌های آفتابگردان وجود دارد باعث مسدود شدن آنزیمی می‌شود که دلیل انقباض رگ‌های خونی است. درنتیجه، به آرام شدن رگ‌های خونی و کاهش فشار خون کمک می‌کند. منیزیم موجود در تخمه افتابگردان نیز به کاهش سطح فشار خون کمک می‌کند.

علاوه بر این، دانه های آفتابگردان غنی از اسیدهای اشباع نشده، به ویژه اسید لینوئیک هستند. بدن انسان از اسید لینوئیک برای ساختن ترکیباتی هورمونی استفاده می‌کند که باعث شل شدن رگ‌های خونی شده و فشار خون را پایین می‌آورد. این اسید چرب همچنین به کاهش کلسترول نیز کمک می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که بیشترین مصرف اسید لینوئیک را در رژیم غذایی خود دارند کمتر در معرض بیماری‌های قلبی و خطر مرگ بر اثر آن قرار خواهند داشت.

خواص تخمه آفتابگردان برای سلامت قلب: 2. کاهش دهنده فشار خون بالا

خواص تخمه آفتابگردان برای تقویت قوای ایمنی بدن: 3. درمان عفونت‌ها و افزایش مقاومت در برابر بیماری ویروسی

تخمه آفتابگردان منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت بدن در برابر ویروس‌ها و بیماری‌ها می‌شود.

این ویتامین‌ها و مواد معدنی شامل روی و سلینوم می‌شود. روی (Zinc) نقشی مهم و حیاتی در سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند و به بدن در حفظ و توسعه‌ی سلول‌های ایمنی کمک می‌کند. از سوی دیگر، سلنیوم نیز در کاهش التهابات بدن موثر است و در درمان عفونت و تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

به این ترتیب خواص تخمه آفتابگردان بر تقویت سیستم ایمنی، این آجیل را بسیار پرارزش می‌سازد.

خواص تخمه آفتابگردان برای تقویت قوای ایمنی بدن: 3. درمان عفونت‌ها و افزایش مقاومت در برابر بیماری ویروسی

خواص تخمه آفتابگردان بر افزایش سطح انرژی: 4. بهبود جریان خون و از بین برنده‌ی بی‌حالی

تخمه آفتابگردان حاوی پروتئین زیادی است و این پروتئین به افزایش سطح انرژی بدن کمک می‌کند. اما علاوه بر پروتئین، این دانه‌های پرخاصیت حاوی مواد مغذی دیگری مانند ویتامین گروه B و سلنیوم هستند که به حفظ انرژی بدن کمک می‌کنند. ویتامین B1 موجود در تخمه افتابگردان (که به آن تیامین نیز گفته می‌شود) در تبدیل غذا به انرژی در بدن کمک می‌کند و می‌تواند انرژی مورد نیاز روزانه‌ی بدن شما را تامین کند.

سلنیوم نیز با افزایش جریان خون باعث رسیدن اکسیژن بیشتر به بدن و بالا رفتن سطح انرژی می‌شود. با مصرف روزانه می‌توانید از فواید تخمه آفتابگردان بهره ببرید و تمام روز پرانرژی و سالم به کارهای خود رسیدگی کنید.

خواص تخمه آفتابگردان بر افزایش سطح انرژی: 4. بهبود جریان خون و از بین برنده‌ی بی‌حالی

خواص تخمه آفتاگردان برای بیماری‌های عروقی: 5. کاهش دهنده‌ی کلسترول بد خون

محتوای فیبر دانه‌های آفتابگردان میزان کلسترول بد (LDL) را در خون کاهش می‌دهد. نیاسین یا ویتامین B موجود در دانه‌های آفتابگردان میزان کلی کلسترل و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

ویتامینB5 و یا اسید پانتوتنیک موجود در دانه‌های آفتابگردان نیز باعث افزایش کلسترول خوب (HLD) بدن می‌شود.

مصرف به اندازه‌ی این دانه برای افرادی که دارای سطح کلسترول بالایی هستند می‌تواند بسیار مفید باشد.

خواص تخمه آفتاگردان برای بیماری‌های عروقی: 5. کاهش دهنده‌ی کلسترول بد خون

خواص تخمه آفتابگردان بر کاهش خطر ابتلا سرطان: 6. ترمیم کننده‌ی سلول‌های آسیب دیده بدن

تخمه آفتابگردان حاوی مواد مغذی زیادی از جمله‌ی ویتامین E و سلنیوم است. مصرف تخمه افتابگردان فواید زیادی برای بدن دارد.

سلنیوم موجود در این دانه‌ها باعث ترمیم DNA و سنتز سلول‌های آسیب‌دیده‌ی بدن می‌شود و در جلوگیری و درمان سرطان نقش بسیار مهمی دارد. بعلاوه، سلنیوم حاوی پروتئینی است که برای محافظت در برابر سرطان بسیار مهم است.

بتاسیتوسترول موجود در دانه‌های آفتابگردان به جلوگیری از سرطان پستان کمک و از رشد سلول‌های توموری جلوگیری می‌کند. آنتی اکسیدان‌های قوی در دانه‌های آفتاگردان خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند.

از خواص تخمه آفتابگردان بعلاوه می‌توان به جلوگیری از ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ نیز اشاره کرد.

خواص تخمه آفتابگردان بر کاهش خطر ابتلا سرطان: 6. ترمیم کننده‌ی سلول‌های آسیب دیده بدن

خواص تخمه آفتابگردان برای بیماری دیابت: 7. کاهش سطح قند خون بیماران دیابت نوع دوم

فواید تخمه آفتابگردان ارزش غذایی یک میان‌وعده‌ی سالم و مفید را داراست که ممکن است در کنار بادام و گردو و سایر آجیل‌ها توجه کمتری به آن شود.

بادام و گردو مغزهای بسیار مفیدی هستند اما تخمه آفتابگردان نیز مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی است و خواص فراوانی بر سلامت بدن دارد.

حدود 28 گرم مغز تخمه آفتابگردان حاوی 3 گرم فیبر و 5گرم پروتئین است.

بهترین قسمت در مورد این تخمه‌ی شگفت‌انگیز این است که اگر چه این دانه دارای چربی بالایی است (حدودا 14 گرم) اما بیشتر آنها چربی‌های اشباع‌نشده است که محققان باور دارند بهترین نوع چربی برای مقابله با دیابت محسوب می‌شود.

به طور کلی خواص تخمه آفتابگردان در کاهش سطح قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع دو بسیار موثر است.

خواص تخمه آفتابگردان برای بیماری دیابت: 7. کاهش سطح قند خون بیماران دیابت نوع دوم

خواص تخمه آفتابگردان بر عملکرد مغز: 8. بهبود دهنده‌ی خلق و خوی تنگ و تنش روانی

تخمه آفتابگردان یک میان‌وعده‌ی عالی تقویت‌کننده‌ی مغز است که بر قدرت پردازش ذهنی و خلق و خوی کلی افراد تاثیر می‌گذارد.

این تخمه سرشار از تیامین یا ویتامین B1 است که عملکرد شناختی و حافظه را تقویت می‌کند.

بهتر است به جای آنکه به سراغ اسنک‌ها و میان‌وعده‌های ناسالم بروید، تخمه آفتابگردان را انتخاب کنید. به این ترتیب مغز شما نیز از شما سپاسگزار خواهد بود!

خواص تخمه آفتابگردان بر عملکرد مغز: 8. بهبود دهنده‌ی خلق و خوی تنگ و تنش روانی

خواص تخمه آفتابگردان برای کاهش وزن: 9. سرشار از فیبر و مناسب برای رژیم غذایی

این مغزهای نرم و لطیف و خوشمزه سرشار از چربی‌های اشباع‌نشده یا چربی‌های خوب هستند و به همین خاطر برای افزودن به رژیم لاغری مناسبند.

تخمه آفتابگردان مملو از فیبر، پروتئین و مواد معدنی ضروری مانند ویتامین E و مس است که این دانه‌ها را ماده‌ی غذایی مفیدی برای کاهش وزن می‌سازد.

برای بهره‌مندی از خواص دانه آفتابگردان می‌توانید آن را به سالاد، ظرف غلات یا اسموتی خود اضافه کنید و از خواص بی‌نظیر آن در کاهش وزن بهره‌مند شوید.

خواص تخمه آفتابگردان برای کاهش وزن: 9. سرشار از فیبر و مناسب برای رژیم غذایی

خواص تخمه آفتابگردان برای درمان کم خونی: 10. سرشار از آهن و درمان کننده کم خونی مینور

تخمه آفتاب گردان یک ماده‌ی غذایی سرشار از آهن است اما مانند سایر منابع گیاهی آهن، این دانه‌ها نیز حاوی مهارکننده‌های آهن به ویژه اسید فیتیک هستند که توانایی جذب آهن موجود در غذا را کاهش می‌دهد.

اگر تخمه آفتابگردان بخش عمده‌ای از رژیم غذایی شما نیست نگران بازدارنده‌های آهن نباشید.

با وجود این، اگر به دنبال جایگزین دیگری برای تامین آهن هستید می‌توانید از آرد تخمه آفتابگردان در رژیم غذایی و در پخت و پز استفاده کنید.

خواص تخمه آفتابگردان برای درمان کم خونی: 10. سرشار از آهن و درمان کننده کم خونی مینور

خواص تخمه آفتابگردان برای پوست و مو: 11. منبع غنی از ویتامین E و درخشان کننده موها

در کنار تمام خواص و فواید تخمه آفتاب گردان برای سلامتی بدن، این دانه‌ها در سلامت، درخشندگی و شادابی پوست نیز موثر هستند.

این تخمه‌ها منبعی غنی از ویتامین E یعنی اصلی‌ترین آنتی‌اکسیدان محلول در چربی بدن هستند.

این ویتامین تاثیر زیادی در سلامت سلول‌های بدن دارد و مصرف یک چهارم فنجان مغز تخمه آفتاب گردان در روز می‌تواند بیش از 90% نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین را تامین کرده و به کاهش خطر بیماری‌های پوستی از جمله آکنه، اگزما، پسوریازیس و غیره کمک کند.

تخمه آفتابگردان بعلاوه حاوی آنتی‌اکسیدان قوی دیگری به نام سلنیوم است که به ویتامین E در ترمیم DNAها کمک می‌کند. تخمه حاوی مس نیز هست که باعث تولید ملانین شده و بر درخشندگی و شفافیت پوست شما تاثیر می‌گذارد.

خواص تخمه آفتابگردان برای پوست و مو: 11. منبع غنی از ویتامین E و درخشان کننده موها

خواص تخمه آفتابگردان بر عملکرد هورمون‌ها:  12. تنظیم سطح هورمون‌های بدن

ترشح هورمون‌های بدن توسط غده‌ی تیروئید تنظیم می‌شود.

اختلال عملکرد در این غده باعث ایجاد شرایطی می‌شود که به آن بیماری‌های تیروئیدی گفته می‌شود.

این اختلال برای سلامتی مضر است چرا که علائم دیگری را با خود به همراه دارد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف تخمه آفتابگردان منجر به بهبود عملکرد غده‌ی تیروئید می‌شود.

خواص تخمه آفتابگردان بر عملکرد هورمون‌ها:  12. تنظیم سطح هورمون‌های بدن

فواید تخمه آفتابگردان بر بهبود عملکرد دستگاه گوارش: 13. افزایش سطح کارایی روده

دانه‌های آفتابگردان حاوی فیبر غذایی زیادی است که باعث حجیم شدن مدفوع، تسهیل حرکت لوله‌ی گوارش و در نتیجه بهبود هضم می‌شود.

یکی دیگر از فواید مصرف تخمه آفتابگردان این است که با بهبود تعادل باکتری‌ها، باعث جذب کارآیی مواد مغذی در روده می‌شود.

فواید تخمه آفتابگردان بر بهبود عملکرد دستگاه گوارش: 13. افزایش سطح کارایی روده

خواص تخمه آفتابگردان برای افسردگی: 14. دانه آفتابگردان درمانگر افسردگی و اضطراب

دانه‌های آفتابگردان تا حد متوسطی غنی از منیزیم هستند. مصرف مقدار مناسبی از این دانه‌ها به صورت روزانه می‌تواند بخشی از نیاز روزانه‌ی بدن به منیزیم را تامین کند.

تحقیقات نشان داده است که رابطه‌ی مستقیمی بین مصرف منیزیم و بهبود روحیه وجود دارد. بنابراین کسانی که از افسردگی و اضطراب رنج می‌برند قطعا باید اضافه کردن منیزیم به رژیم روزانه‌ی خود را در نظر بگیرند.

خواص تخمه آفتابگردان برای افسردگی: 14. دانه آفتابگردان درمانگر افسردگی و اضطراب

عوارض جانبی مصرف تخمه آفتابگردان

همانطور که گفتیم تخمه آفتابگردان دارای فواید زیادی است که آن را برای مصرف روزانه مناسب می‌سازد اما این دانه‌ی خوشمزه با چند عوارض جانبی نیز می‌تواند همراه باشد.

مصرف زیاده از حد تخمه‌ آفتابگردان شور می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. برای مثال می‌تواند بر عملکرد کلیه‌ها تاثیر بگذارد.

دانه‌های آفتابگردان دارای مقادیر زیادی فسفر هستند که مصرف بیش از حد آن می‌تواند بر عملکرد کلیه تاثیر منفی بگذارد.

مصرف روزانه‌ی این تخمه باید محدود به حداکثر نصف فنجان باشد که اطمینان داشته باشید تمام مواد معدنی و خواص آن بدون هیچگونه ضرری برای بدن جذب شود.

عوارض جانبی مصرف تخمه آفتابگردان

چاقی با مصرف زیاده از حد تخمه‌ی آفتابگردان

مصرف بیش از حد تخمه‌های آفتابگردان می‌تواند باعث اضافه وزن شود. این دانه‌ها واقعا خوشمزه هستند بنابراین تحت فشار یا استرس ممکن است در مصرف آن پرخوری کنید درحالی که احساس می‌کنید یک میان وعده‌ی سالم است.

مصرف بیش از حد این دانه‌ی مغذی می‌تواند فواید بالقوه‌ی آن را از بین ببرد و باعث ایجاد مشکلات شود.

یک چهارم فنجان تخمه‌ی آفتابگردان حاوی 200 کالری انرژی است و بنابراین مصرف بیش از این اندازه حجم کالری مصرفی را بالا می‌برد.

چاقی با مصرف زیاده از حد تخمه‌ی آفتابگردان

تاثیرات منفی مصرف بیش از حد سلنیوم

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم تخمه افتابگردان سرشار از سلنیوم است.

سلنیوم در حد متوسط بسیار مفید است اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند با علائمی مانند بثورات پوستی، خستگی مزمن و تغییرات خلقی همراه باشد. این دانه‌ها همچنین می‌توانند باعث ایجاد جوش پوستی شوند.

تاثیرات منفی مصرف بیش از حد سلنیوم

افزایش فشار خون با مصرف زیاد تخمه

یکی دیگر از عوارض جانبی مصرف زیاده از حد تخمه‌ی آفتاب گردان این است که می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود.

این دانه سطح سدیم در خون را افزایش می‌دهد که این مساله نیز به نوبه‌ی خود باعث بالا رفتن فشار خون و خطر بیماری‌های قلبی می‌شود.

عوارض جانبی مصرف تخمه آفتاب گردان

خرید تخمه آفتابگردان از فروشگاه اینترنتی حاجی بادومی را فراموش نکنید!

دانه‌های آفتابگردان به دلیل فواید زیادی که برای سلامتی دارند یکی از محبوب‌ترین دانه‌ها در جهان هستند.

این دانه معتدل است و به ندرت با واکنش‌های آلرژیک همراه است. خواص تخمه‌ی آفتاب‌گردان بر کاهش وزن، سلامت پوست و مو، هضم بهتر غذا بسیار مفید و تواناست.

اگر می‌خواهید یک میان‌وعده‌ی سالم و مفید را در رژیم غذایی خود قرار دهید تخمه‌ی آفتابگردان از نظر خواص و فواید گزینه‌ی مناسبی برای شماست.

اگرچه بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنید تا بهترین استفاده را از فواید آن داشته باشید.

بهترین و باکیفیت‌ترین تخمه‌های آفتابگردان را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی حاجی بادومی تهیه کنید و هر زمان که خواستید، به ویژه در وقت فوتبال، در کنار خانواده از خوردن آن لذت ببرید و به این ترتیب فواید تخمه افتابگردان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

خرید تخمه آفتابگردان از فروشگاه اینترنتی حاجی بادومی را فراموش نکنید!

 

 

bitly , tinyurl , cutt.ly , shorturl

منبع:

healthline

مقالات مرتبط

نظرات

بهروز
22 دی 1401

تخمه‌ی آفتابگردان هم خوشمزه‌ هم پر خاصیت هست. تخمه آفتابگردان مانند انواع مغز‌ها مواد مغذی و فیبر بالایی دارد. خواص تخمه آفتابگردان در سلامت پوست و مو و قلب و عروق، رفع استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن به اثبات رسیده است. مصرف تخمه آفتابگردان و کبد چرب نیز با هم ارتباط دارند.

اضافه کردن نظر جدید