بهترین آجیل برای کودکان: معرفی 12 آجیل مناسب رشد کودکان + عکس

آجیل یک خوردنی خوشمزه و پرطرفدار برای همه‌ی گروه‌های سنی از بزرگسالان تا کودکان است. بسیاری از والدین تلاش می‌کنند تا غذاهایی مانند معجون چهار مغز برای کودک یک ساله یا پودر مغز تخمه برای کودک درست کنند و به هر طریقی شده آجیل‌ها را در برنامه‌ی غذایی کودک خود بگنجانند. در این مطلب تصمیم داریم در مورد بهترین آجیل برای کودکان، خواص آجیل‌های مختلف، خواص هفت مغز برای کودکان، آجیل برای کودک یک ساله، مغز تخمه برای کودک، آجیل برای کودکان زیر یک سال، خواص آجیل برای کودکان، مصرف آجیل برای کودکان و همچنین، مضرات احتمالی مصرف آجیل‌ها برای کودکان و طرز تهیه چهار مغز برای کودکان صحبت کنیم.

معرفی بهترین آجیل برای کودکان

آجیل‌ها سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم، منیزیم، کلسیم و غیره هستند و بعلاوه خواص آنتی‌اکسیدانی ویتامین‌های موجود در آجیل می‌تواند برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف از جمله سرطان بسیار مفید باشد. در ادامه تصمیم داریم به معرفی بهترین آجیل ها برای کودکان بپردازیم که نه تنها برای سلامت کودکان مفید هستند بلکه در رشد آنها نیز نقش مهمی خواهند داشت. در ادامه‌ی این مطلب به این موارد می‌پردازیم:

  • خواص گردو برای کودکان
  • خواص بادام درختی برای کودکان 
  • خواص بادام زمینی برای کودکان 
  • خواص پسته برای کودکان
  • خواص بادام هندی برای کودکان
  • خواص فندق برای کودکان
  • خواص تخمه آفتابگردان برای کودکان
  • خواص تخمه کدو برای کودکان

بهترین آجیل برای کودکان

بهترین آجیل برای کودکان: 1. گردو

گردو (Walnuts) سرشار از ریزخوراک‌های زیست فعال و ویتامین‌ها است که باعث می‌شود که گردو یکی از بهترین آجیل‌ها برای کودکان باشد. مصرف گردو در بزرگسالان باعث کاهش میزان کلسترول بد و متعاقبا کاهش ریسک بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود اما در کودکان، گردو با خاصیت دیگری نیز همراه است و آن افزایش قدرت ذهنی و سوخت و ساز بدن کودکان است. از دیگر خواص گردو برای کودکان، سلامت روده است.

بهترین آجیل برای کودکان: گردو

بهترین آجیل برای کودکان: 2. بادام

بادام (Almond) یکی دیگر از بهترین انواع آجیل برای کودکان است. بادام درختی حاوی مقدار زیادی کلسیم است و می‌تواند برای سلامت استخوان‌های کودک مفید باشد. همچنین، مصرف کلسیم می‌تواند به تنظیم گردش جریان خون در بدن و بهبود توانایی تمرکز کودک کمک کند. بعلاوه یکی دیگر از خواص بادام درختی برای کودکان، سلامت پوست و حفظ وزن مناسب است. خیس کردن ۳ یا ۴ بادام را در آب و خوردن آن در صبح و همراه با صبحانه می‌تواند برای کودک بسیار مفید باشد.

(مطلب خواص بادام درختی را از دست ندهید.)

بهترین آجیل برای کودکان: بادام

معرفی بهترین آجیل‌ها برای کودکان: 3. بادام زمینی

بادام زمینی (Peanuts) یکی از آجیل‌های محبوب است که به شیوه‌های مختلف از کره‌ی بادام زمینی گرفته تا شکلات‌هایی با طعم بادام زمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف آجیل برای کودکان از جمله بادام زمینی می‌تواند به تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن آنها کمک کند. بادام زمینی سرشار از پروتئین و فیبر غذایی است. همچنین یکی دیگر از خواص بادام زمینی برای کودکان، کمک به رشد بدن کودک و حفظ وزن سالم می‌باشد.

(مقاله خواص بادام زمینی نیز می‌تواند برایتان جالب و کاربردی باشد.)

معرفی بهترین آجیل‌ها برای کودکان: بادام زمینی

بهترین آجیل برای کودکان: 4. پسته

پسته (Pistachio) یکی دیگر از بهترین انواع آجیل برای کودکان است که هم برای قلب مفید است، هم به کاهش وزن کمک می‌کند و هم برای سلامت پوست می‌تواند موثر باشد. با داشتن این همه خواص پسته برای کودکان، چه کسی هست که پسته را دوست نداشته باشد؟! پسته دارای میزان متعادلی از پروتئین، فیبر و دیگر مواد غذایی مهم برای بدن کودکان است. این آجیل ترد و خوشمزه را می‌توانید به عنوان میان‌وعده‌ای سالم به کودکان بدهید.

(مطالعه مطلب خواص پسته را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم.)

بهترین آجیل برای کودکان: پسته

بهترین انواع آجیل برای کودکان: 5. شاه بلوط

یکی از مشکلاتی که ممکن است کودکان با آن مواجه باشند، یبوست است. خوشبختانه یکی از مزایای گنجاندن آجیل در رژیم غذایی کودکان این است که می‌تواند باعث تقویت سیستم گوارشی و جلوگیری از ابتلا به یبوست در کودکان شود. شاه بلوط (Chestnut) آجیلی است که می‌تواند مشکلات یبوست و قند و فشار خون را کاهش دهد. شاه بلوط حاوی مقدار زیادی پتاسیم، کلسیم و مواد معدنی دیگری است و خوردن روزانه‌ی شاه بلوط هم به سلامت قلب کودک کمک می‌کند و هم باعث می‌شود که کودک مشکلات روده‌ای کمتری داشته باشد.

(در فروشگاه حاجی بادومی به انواع شکلات پذیرایی دسترسی خواهید داشت.)

بهترین انواع آجیل برای کودکان: شاه بلوط

بهترین آجیل برای کودکان: 6. بادام هندی

بادام هندی (Cashew) آجیلی است که هم بین بزرگسالان و هم بین کودکان طرفداران زیادی دارد. مصرف بادام هندی می‌تواند برای سلامت بدن بسیار مفید باشد چرا که سرشار از مواد مغذی مهمی مانند منیزیم، زینک و مس است. علاوه بر این، از دیگر خواص بادام هندی برای کودکان می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن و همینطور فرآیند رشد مغز کودکان اشاره کرد. اگرچه بادام هندی به عنوان میان‌وعده‌ی سالم برای کودکان بسیار مفید است اما بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نشود؛ چرا که این آجیل ترد و خوشمزه کالری بالایی هم دارد و مصرف زیاده از حد آن می‌تواند باعث افزایش چربی و در نهایت چاقی بدن کودک شود.

(مطلب خواص بادام هندی را در وبلاگ حاجی بادومی از دست ندهید.)

بهترین آجیل برای کودکان: بادام هندی

بهترین آجیل برای کودکان: 7. فندق

فندق (Hazelnuts) منبعی غنی از ویتامین E، چربی‌های سالم و فیبر است که مواد مغذی مهمی برای رشد و حفظ سلامت مغز، قلب، سیستم ایمنی و هضم کودک هستند. آجیل‌ها به طور کلی منبعی عالی از آهن و پروتئین هستند که آنها را غذایی سالم برای کودکان می‌سازد. در نهایت اینکه، فندق حاوی ویتامین K است؛ یک ماده‌ی مغذی که برای لخته شدن خون ضروری است. فندق به صورت نمکی و ساده آماده می‌شوند اما بهتر است برای کودکان از فندق‌هایی بدون نمک یا حتی کره‌ی فندق بدون شکر استفاده شود.

(پیشنهاد می‌کنیم از مطلب خواص فندق بازدید کنید.)

بهترین آجیل برای کودکان: فندق

فندق خام: آجیلی مفید برای رشد کودکان

پروتئین و چربی دو ماده‌ی غذایی مهم برای رشد کودکان هستند. چربی‌های سالم منبع اصلی انرژی سلول‌های بدن کودکان و نوزادان را تأمین می‌کنند و پروتئین هم در ساختن سلول‌های بدن نقش مهمی دارد. علاوه‌براین، کارکرد دیگر پروتئین مبارزه با بسیاری از بیماری‌ها و تبدیل غذا به انرژی برای سلول‌های بدن است.

بنابراین، تأمین چربی و پروتئین از خواص فندق برای کودکان است.

خواص فندق برای کودکان

فندق: آجیلی مفید برای سلامت سیستم گوارش کودک و پیشگیری از کم‌خونی

فندق حاوی فیبر بالایی است و می‌تواند برای سلامت سیستم گوارشی کودکان بسیار مفید باشد. همچنین، فیبر می‌تواند مشکل یبوست در کودکان را کاهش دهد. علاوه بر این، فندق حاوی مقداری آهن است؛ آهن نقش مهمی در تشکیل گلبول‌های قرمز خون و جلوگیری از ریسک بروز کم‌خونی در بدن کودک و نوزاد دارد.

(مطلب بهترین آجیل برای تقویت میل جنسی را در وبلاگ حاجی بادومی از دست ندهید.)

بنابراین، سلامت سیستم گوارش، کاهش مشکل یبوست و جلوگیری از بروز کم‌خونی از خواص فندق تازه برای کودکان است.

خواص فندق برای سلامت سیستم گوارش کودک

خواص فندق برای کودکان: فندق سرشار از ویتامین‌های گروه B

فندق حاوی انواع ویتامین B است. ویتامین B ویتامینی است که نقش مهمی در بدن ما دارد. این ویتامین در بسیاری از فرآیندهای مهم در بدن مثل تنظیم عملکرد سلول‌های عصبی، سیستم گوارشی و ساخت سلول‌های گلبول‌های قرمز بدن کارکرد مهمی را ایفا می‌کند. علاوه بر این، مصرف انواع ویتامین B می‌تواند باعث افزایش رشد مو و استحکام آن شود.

 فندق یکی از بهترین آجیل ها برای کودکان و سرشار از ویتامین‌های گروه B

خواص فندق برای نوزادان: مناسب برای رشد استخوان نوزادان و جلوگیری از تشکیل بافت‌های سرطانی در کودکان

فندق حاوی مقادیر زیادی منگنز است. منگنز می‌تواند به استخوان‌ها کمک کند تا به خوبی رشد کنند و همچنین، فرآیند ترمیم زخم‌ها را افزایش داده و بسیاری از آنزیم‌های بدن را فعال کند. علاوه بر این، فندق حاوی یک ویتامین مفید به نام ویتامین E است که یک آنتی‌اکسیدان قوی هم محسوب می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن کودک می‌توانند کاری کنند که ریسک بروز تشکیل بافت‌های سرطانی و بروز سرطان در آن‌ها کاهش پیدا کند.

(برای خرید آجیل شب عید حتما از فروشگاه حاجی بادومی دیدن کنید.)

خواص فندق برای نوزادان

خواص کره فندق برای کودکان

فندق یکی از بهترین انواع آجیل برای کودکان است و برای مصرف ساده‌تر و متنوع‌تر آن می‌توان کره‌ی فندق درست کرد. کره فندق از ترکیب مغز فندق آسیاب شده و شکر درست می‌شود و برای کسانی که نمی‌خواهند فندق کامل به کودک خود بدهند، گزینه‌ی مناسبی است. کره فندق نیز مانند خون فندق سرشار از خواص و فواید برای کودکان است اما چربی و قند بالایی دارد. بنابراین، اگر می‌خواهید کره فندق به کودک خود بدهید حتما اعتدال را رعایت کنید چرا که مصرف بیش از حد کره فندق می‌تواند برای کودک مضر باشد.

فندق یکی از بهترین انواع آجیل برای کودکان

بهترین آجیل برای کودکان: 8. فندق برزیلی

فندق برزیلی یا آجیل برزیلی (Brazil Nuts) یکی دیگر از بهترین انواع آجیل ها برای کودکان است. این آجیل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌توانند ریسک بروز بسیاری از بیماری‌های خطرناک مانند سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهند. فندق برزیلی سرشار از سلنیوم است که می‌تواند در کاهش ریسک بروز بیماری قلبی عروقی مؤثر باشد. بعلاوه خوردن فندق برزیلی می‌تواند برای سلامت چشم کودکان نیز مفید باشد.

(مقاله بهترین آجیل برای قلب نیز می‌تواند برایتان جالب و کاربردی باشد.)

بهترین آجیل برای کودکان: فندق برزیلی

بهترین انواع آجیل برای کودکان: 9. فندق استرالیایی یا ماکادمیا

فندق استرالیایی یا ماکادمیا (Macadamia) آجیلی سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی است. ماکادمیا منبعی غنی از تیامین است؛ نوعی ویتامین B که برای تامین انرژی و عملکرد سیستم عصبی بسیار مهم است. این آجیل بعلاوه حاوی پروتئین، چربی‌های سالم و فیبر است که باعث می‌شود آجیل ماکادمیا یک غذای عالی برای رشد و هضم مطلوب باشد. در نهایت اینکه فندق استرالیایی مانند سایر آجیل‌ها، منبع خوبی از آهن است که باعث می‌شود به ویژه برای کودکان بسیار مفید باشد. البته بیان این نکته نیز ضروری است که ماکادمیا نسبت به آجیل‌های دیگر چربی بیشتری دارد و نباید در مصرف آن زیاده‌روی شود.

(پیشنهاد می‌کنیم پس از این مطلب، از مطلب بهترین آجیل برای درمان دیابت نیز بازدید کنید.)

بهترین انواع آجیل برای کودکان: فندق استرالیایی یا ماکادمیا

بهترین آجیل‌های برای کودکان: 10. گردوی آمریکایی

گردوی آمریکایی (Pecans) منبعی غنی از فیبر، منگنز، مس، پروتئین، چربی، آهن و ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر است که همگی برای رشد و تکامل سالم کودکان مفید و ضروری هستند. گردو آمریکایی برای ارتقای سلامت استخوان‌های کودک، سلامت دندان‌ها، بینایی سالم، کاهش التهابات، ساخت ماهیچه‌ها و کمک به ریکاوری عضلات و موارد دیگر نیز عالی است.

بهترین آجیل‌های برای کودکان: گردوی آمریکایی

بهترین آجیل برای کودکان: 11. تخمه آفتابگردان

مغز تخمه آفتابگردان (Sunflower Seeds) یکی از بهترین انواع آجیل و مغز تخمه برای کودک است. مغز تخمه آفتاب‌گردان برای کودکان یک ساله و بیشتر می‌تواند خواص و مزایای زیادی به همراه داشته باشد. مغز تخمه آفتابگردان حاوی فیبر زیادی است و می‌تواند برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی کودکان بسیار مفید باشد. بعلاوه تریپتوفان موجود در این تخمه باعث ترشح هورمون‌های سروتونین و ملاتونین در مغز می‌شود که به داشتن خواب راحت‌تر کمک می‌کند.

مغز تخمه برای کودک

تخمه آفتابگردان منبع خوبی برای تامین آمینواسیدهایی مانند ایزولوسین، لوسین، لیسین و غیره است که در رشد ماهیچه‌ها و سوخت‌وساز بدن نقش مهمی دارند و اجزای سازنده پروتئین‌ها را تشکیل می‌دهند. از دیگر خواص تخمه آفتابگردان برای کودکان می‌توان به خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی آن به خاطر وجود ویتامین E و همینطور پیشگیری از کم‌خونی به خاطر آهن موجود در تخمه اشاره کرد. خوردن تخمه آفتابگردان بعلاوه به رشد بهتر استخوان‌های کودکان نیز کمک می‌کند.

(به مقاله خواص تخمه آفتابگردان نیز سری بزنید.)

بهترین آجیل برای کودکان: تخمه آفتابگردان

بهترین آجیل برای کودکان: 12. تخمه کدو

تخمه کدو (Pumpkin Seeds) نیز در لیست بهترین انواع آجیل برای کودکان جایگاه خود را دارد. تخمه کدو به خاطر وجود اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 برای رشد مغز کودکان بسیار مفید است. تخمه کدو نیز مانند تخمه آفتابگردان می‌تواند به داشتن خواب راحت‌تر در کودکان کمک کند. برای این کار می‌توانید از پودر تخمه کدو در رژیم غذایی کودک خود استفاده کنید. یکی دیگر از خواص تخمه کدو برای کودکان، خواص ضدمیکروبی آن است که می‌تواند برای بهبود عملکرد مجاری ادراری کودکان بسیار مفید باشد.

(مطالعه مطلب خواص تخمه کدو را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم.)

بهترین آجیل برای کودکان: تخمه کدو

خواص آجیل برای کودکان

آجیل یکی از تنقلات دوست‌داشتنی و محبوب است که سرشار از مواد مغذی است و می‌تواند برای سلامتی بدن بسیار مفید باشد. گنجاندن آجیل در رژیم غذایی کودکان می‌تواند ایده‌ی بسیار خوبی باشد چرا که مواد مغذی موجود در آجیل‌ها از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر می‌توانند برای رشد و نمو کودکان و سلامت مغز و جسم آنها بسیار مفید و موثر باشد. در ادامه در خصوص خواص آجیل برای کودکان صحبت می‌کنیم تا بدانید چطور می‌توان از مزایای گنجاندن آجیل در رژیم غذایی کودکان بهره‌مند شد.

فواید آجیل برای کودکان

فواید آجیل برای کودکان: 1. غنی از مواد مغذی

آجیل‌های متنوع سرشار از ویتامین B، نیاسین، فولات، پروتئین و مواد غذایی دیگری مانند منگنز، مس، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، زینک و سلنیوم هستند. این مواد مغذی خواص و فواید زیادی برای کودکان به همراه دارند. برای مثال، پروتئین یک ماده غذایی مهم برای رشد مغز کودک است. همچنین، آهن می‌تواند اکسیژن را از طریق خون به سلول‌ها انتقال دهد و برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است. زینک یا روی یکی دیگر از عناصر مفید در آجیل‌ها است که برای تقویت سیستم ایمنی و فرآیند متابولیسم کربوهیدرات و پروتئین بسیار مهم است. بعلاوه، کلسیم موجود در آجیل‌ها برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌های کودک بسیار مهم است.

(به مقاله بهترین آجیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز سری بزنید.)

فواید آجیل برای کودکان: آجیل غنی از مواد مغذی

خواص آجیل برای کودکان : 2. کمک به رشد سلول‌های مغز کودکان

آجیل‌ها به خاطر اسیدهای چرب غیراشباع تکی، برای سلامت قلب بسیار مفید هستند. آجیل‌هایی مانند گردو و بادام دارای اسیدهای چرب امگا 3 و از بهترین آجیل برای کودکان هستند ک به رشد سلول‌های مغزی کودک کمک می‌کنند. علاوه بر این، مواد مغذی موجود در آجیل‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان نیز مفید است. در نتیجه، رشد سلول‌های مغز و تقویت سیستم ایمنی از فواید آجیل برای کودک است.

خواص آجیل برای کودک: فواید آجیل برای رشد سلول‌های مغز کودکان

فواید آجیل برای کودکان: 3. منبع انرژی برای کودک

آجیل‌ها می‌توانند یکی از بهترین میان‌وعده‌ها برای کودکان و جایگزینی برای شیرینی‌ها و تنقلات نمکی و مضر باشند. مصرف آجیل برای کودکان می‌تواند انرژی لازم برای بدن کودک را تامین کند. چربی موجود در بهترین انواع آجیل برای کودکان نیز جزو چربی‌های سالم به شمار می‌آیند و ضرری برای کودکان نخواهند داشت. آجیل به صورت خام یا تفت داده شده می‌توانید بخشی از رژیم غذایی کودک و منبع سالمی برای تامین انرژی آنها باشد. آجیل را می‌توانید به صورت خام و یا در کنار غذای اصلی به کودک خود بدهید و از خاصیت تامین انرژی برای کودکان بهره‌مند شوید.

(مطلب بهترین آجیل برای وزن گیری جنین در وبلاگ حاجی بادومی را از دست ندهید.)

فواید آجیل برای کودکان: آجیل منبع انرژی برای کودک

فواید آجیل برای کودکان: 4. سلامت سیستم گوارشی کودکان

فیبر یکی از مواد مغذی مفید برای بدن کودکان است و آجیل‌ها منبعی غنی از فیبر به شمار می‌آیند. فیبر در سیستم گوارشی به تولید باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند و باعث بهبود عملکرد روده می‌شود. همچنین فیبر باعث حجیم شدن مدفوع در روده و آسان شدن حرکت آن در طول روده می‌شود. مصرف  آجیل برای کودکان باعث افزایش سلامت سیستم گوارشی آنها و رفع مشکلاتی مانند یبوست می‌شود.

فواید آجیل برای کودک: سلامت سیستم گوارشی کودکان

فواید آجیل چهار مغز برای کودکان

آجیل چهار مغز یکی از پرطرفدارترین بهترین ترکیب آجیل برای کودکان است. آجیل چهار مغز معمولا از بادام هندی، پسته، فندق و بادام درختی تشکیل می‌شود. مصرف این ۴ نوع آجیل فواید زیادی برای بدن به همراه خواهد داشت و مصرف آن‌ها برای کودکان نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. طرز تهیه آجیل چهار مغز برای کودکان و یا طرز تهیه فرنی چهار مغز برای نوزاد بسیار ساده است. علاوه بر این‌ها برای استفاده از آجیل چهار مغز در رژیم غذایی نوزاد یا کودک خود می‌توانید از دستور پخت‌ها یا طرز تهیه معجون چهار مغز یا پودر چهار مغز برای کودکان و طرز تهیه سویق برای کودک استفاده کنید.

(در فروشگاه حاجی بادومی به انواع شکلات خارجی دسترسی خواهید داشت.)

 آجیل چهار مغز برای کودکان

طرز تهیه چهار مغز برای کودکان و نوزادان

شما می‌توانید طرز تهیه چهار مغز برای کودکان را به روش‌های مختلفی انجام دهید. یکی از این روش‌ها، طرز تهیه فرنی چهار مغز برای نوزاد است. طرز تهیه پودر چهار مغز برای کودکان، طرز تهیه چهار مغز سویق برای کودک و طرز تهیه معجون چهار مغز برای کودکان هم جزو دیگر روش‌های استفاده از چهار مغز، بهترین انواع آجیل در رژیم غذایی کودکان است. ما در این بخش می‌خواهیم روش‌های متنوع تهیه چهار مغز را به طور خلاصه شرح دهیم.

روش‌های متنوع تهیه چهار مغز

طرز تهیه چهار مغز برای نوزاد

همانطور که می‌دانیم کودکان زیر 3 سال به خوبی قادر به جویدن مواد غذایی سفت نیستند. برای همین بهتر است که مواد جامدی مثل آجیل را به صورت پودر یا مایع به کودکان بدهیم. برای مثال، شما می‌توانید فرنی چهار مغز برای نوزاد خود درست کنید. برای تهیه چهار مغز برای نوزاد شما می‌توانید آن را به صورت پودر آسیاب کنید و هم آن را به صورت فرنی درست کنید و به نوزاد بدهید. برای تهیه چهار مغز برای کودک یک ساله یا برای نوزاد باید احتیاط را رعایت بکنید. برای مثال، به‌جای بادام از گردو استفاده کنید، زیرا برخی از نوزادان و کودکان ممکن است به بادام حساسیت نشان دهند.

برای طرز تهیه پودر چهار مغز برای کودکان تنها کاری که کافی است انجام دهید این است که آجیل‌های چهار مغز را در آسیاب خرد کنید. مواد لازم برای طرز تهیه فرنی چهار مغز برای نوزاد عبارتند از: گردو، فندق، بادام و پسته به میزان دلخواه. پس از انجام طرز تهیه پودر چهار مغز برای کودکان، ۲ قاشق غذاخوری پودر چهار مغز را با ۱ پیمانه شیر، ۱ قاشق مرباخوری شکر یا عسل و ۱ قاشق مرباخوری خامه ترکیب کنید. سپس، این ترکیب را در ظرفی بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. پس از مدتی این ترکیب به غلظت مناسب می‌رسد و فرنی چهار مغز برای نوزاد آماده است.

(مطلب بهترین آجیل برای پوست و مو را در وبلاگ حاجی بادومی از دست ندهید.)

 فرنی چهار مغز برای نوزاد

طرز تهیه ۴ مغز و سویق برای کودک

سویق یکی از غذاهای خانگی است که می‌توانند برای کودکان یا نوزادان درست کرد. سویق را می‌توان با بسیاری از مخلفات درست کرد. اجزای اصلی درست کردن سویق غلات همراه با پوست و سبوس است که آسیاب شده و آرد آن‌ها ۳ بار تفت داده می‌شود؛ به این صورت، سویق بدست می‌آید. در حقیقت، نام دیگر سویق آرد تفت داده است. برای طرز تهیه سویق چهار مغز برای کودکان می‌توانید هرکدام از اجزای آجیل چهار مغز یعنی بادام هندی، پسته، فندق و بادام زمینی یا درختی را به نسبت‌های مناسب در ماهیتابه تفت دهید و سپس آسیاب کنید یا آن‌ها را آسیاب کرده و تفت دهید. به این صورت، می‌توانید از این بهترین آجیل برای کودکان در رژیم غذایی کودک خود استفاده کنید.

(مطلب بهترین آجیل برای کم خونی را از دست ندهید.)

طرز تهیه سویق چهار مغز برای کودکان

طرز تهیهٔ معجون چهار مغز برای کودکان

طرز تهیه معجون چهار مغز برای کودکان یکی دیگر از روش‌های طرز تهیه چهار مغز برای نوزاد، چهارمغز برای کودک یک سال و به‌طورکلی برای کودکان محسوب می‌شود. مواد لازم برای طرز تهیه معجون چهار مغز برای کودکان عبارتند از: مغز بادام خام، گردو، پسته خام، فندق خام، بادام هندی خام، عسل، خرما، موز، پودر نارگیل، آب، کنجد، زعفران، گلاب و سیب. طرز تهیه معجون چهار مغز برای کودکان آسان است. فقط کافی است که شما این مواد را در یک مخلوط کن بریزید و آن‌ها را به خوبی ترکیب کنید تا این معجون آماده شود.

 طرز تهیهٔ معجون چهار مغز برای کودکان

خواص هفت مغز برای کودکان

ترکیب‌های مختلفی از آجیل وجود دارد که یکی از آنها ترکیب هفت مغز است. هفت مغز نیز ترکیبی از بهترین انواع آجیل برای کودکان است و علاوه بر پسته، بادام هندی، فندق و بادام درختی، متشکل از گردو، چیپش میوه و کشمش هم هست. این آجیل‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و گردو نیز با محتوای اسیدهای چرب امگا 3 یکی از آجیل‌های بسیار مفید در این ترکیب شناخته می‌شود. فولات و امگا 3 موجود در گردو برای رشد مغز کودکان بسیار مفید هستند و می‌توانند با افزایش قدرت حافظه و فعالیت سلول‌های مغز، باعث بهبود عملکرد مغز کودکان شوند.

چیپس میوه یا ترکیب میوه‌های خشک موجود در آجیل هفت مغز نیز ارزش غذایی بالایی دارد و طعم ترد، شیرین و خوشمزه‌ای را به آجیل می‌افزایند. بعلاوه کشمش سرشار از مواد مغذی از جمله فیبر است که می‌تواند مانع از ابتلا به یبوست شود. آهن موجود در کشمش از بروز کم‌خونی در کودکان جلوگیری می‌کند.

(پس از مطالعه این بخش از مقاله خواص مویز نیز بازدید کنید.)

خواص هفت مغز برای کودکان

زمان مناسب برای مصرف آجیل در کودکان

بسیاری از والدین در دادن آجیل و خشکبار و کلاً مواد جامد به کودکان خود احتیاط را رعایت می‌کنند و این مسئله کاملاً منطقی است. برای اضافه کردن این نوع مواد خوراکی شاید بهتر باشد با پزشک متخصص کودکان مشورت شود. بسیاری از  متخصصان مربوط به تغذیه‌ی کودک بر این باور هستند که می‌توان معمولاً از ۴ تا شش ماهگی به کودکان غذای نیمه جامد، از جمله آجیل داد.

آجیل برای کودک یک ساله و کودکان زیر یک سال

البته ملاحظات دیگری هم در خصوص مصرف آجیل‌ها وجود دارد. برای مثال، نوزادان ممکن است به برخی از آجیل‌ها واکنش‌های آلرژیک داشته باشند. آجیل برای کودک یک ساله و  آجیل برای کودکان زیر یک سال می‌تواند شامل آجیل‌هایی باشد که بتوان آن‌ها را خرد کرده و به صورت پودر به آن‌ها داد. با اینکه نوزادان و اطفال تا یک سالگی توانایی خوردن غذاهای نیمه جامد را پیدا می‌کنند، اما هنوز قادر به جویدن کامل آجیل‌ها نیستند؛ به همین خاطر بهترین آجیل برای کودکان زیر یک سال و بهترین آجیل برای کودک یک ساله انواع آجیل‌هایی هستند که بتوان آن‌ها را به صورت مایع یا پودر درآورد.

(مطلب بهترین آجیل برای حافظه را در وبلاگ حاجی بادومی از دست ندهید.)

آجیل برای کودک یک ساله و کودکان زیر یک سال

مضرات احتمالی مصرف آجیل در کودکان

به طور کلی مصرف آجیل خواص فراوانی برای بدن افراد به ویژه کودکان به همراه دارد اما با این حال نمی‌توان مضرات احتمالی مصرف آجیل در کودکان را نادیده گرفت. مصرف آجیل در برخی کودکان ممکن است با عوارضی همراه باشد. برای مثال، مصرف بیش از حد آجیل ممکن است باعث نفخ یا سوزش معده در کودک شود. بنابراین، در اضافه کردن آجیل به برنامه‌ی غذایی کودک حتماً باید اعتدال را رعایت کرد. شما می‌توانید روزانه ۵ عدد بادام یا ۱ گردو را برای شروع به برنامه‌ی غذایی کودک خود اضافه کنید.

علاوه بر این، آلرژی به بادام زمینی هم یکی دیگر از مضرات احتمالی مصرف آجیل در کودکان است. این مسئله بسیار مهم است و برخی کودکان ممکن است واکنش‌های آلرژیک شدیدی به این آجیل داشته باشند. اگر کودکی نسبت به آجیل‌ها آلرژی داشته باشد باید نسبت به تغذیه‌ی او بسیار هشیار بود.

مضرات احتمالی مصرف آجیل در کودکان

خرید بهترین آجیل برای کودکان از فروشگاه اینترنتی حاجی بادومی

در این مطلب به معرفی بهترین انواع آجیل برای کودکان و مزایای گنجاندن آجیل در رژیم غذایی کودکان صحبت کردیم. آجیل‌های مختلف خواص مختلفی دارند و سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی دیگر هستند که همگی برای رشد سالم و سلامت کلی بدن کودکان می‌توانند بسیار مفید باشند. امکان خرید انواع آجیل از جمله خرید آجیل چهار مغز و آجیل هفت مغز برای کودکان در فروشگاه اینترنتی حاجی بادومی وجود دارد. افزودن چند مغز به برنامه‌ی غذایی کودکان می‌تواند برای سلامت آنها بسیار مفید باشد بنابراین از خرید بهترین آجیل برای کودکان غافل نشوید.

خرید بهترین آجیل برای کودکان

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید آجیل

مقالات مرتبط

نظرات