بهترین آجیل برای حافظه : آشنایی با 7 آجیل پر خاصیت + عکس

آجیل‌ها معجزه ای برای تقویت حافظه هستند. اگر احساس می‌کنید که دچار حواس پرتی شده‌اید و برای درمان آن به دنبال قرص و دارو هستید، فعلا دست نگهدارید. اول روی تغذیه خود کار کنید، برای مدتی بصورت منظم، آجیل‌ها را به رژیم غذایی خود وارد کنید. اگر بهتر نشدید، آنگاه برای تقویت حافظه به دنبال دکتر و دوا باشید! آجیل برای درمان حواس پرتی معجزه می‌کند. در این بخش از وبلاگ حاجی بادومی Haji Badoomi، با بهترین آجیل ها برای تقویت حافظه آشنا خواهید شد.

بهترین آجیل برای حافظه

مغز یکی از اندام انرژی‌بر است و حدود 20 درصد از کالری بدن را مصرف می‌کند، بنابراین برای حفظ تمرکز در طول روز به سوخت زیادی نیاز دارد. بنابراین برای سالم ماندن به مواد مغذی خاصی نیاز دارد. به عنوان مثال، اسیدهای چرب امگا 3، به ساخت و ترمیم سلول‌های مغزی کمک می‌کند و آنتی‌اکسیدان‌ها، استرس و التهاب سلولی را کاهش می‌دهد. این مواد با پیری مغز و عواملی که موجب اختلالات عصبی می‌شوند مبارزه می‌کنند.

ابتلا به آلزایمر (دِمنس)، کابوس این روزهای همه‌ی ما است. اگر می‌خواهید از شر این کابوس خلاص شوید، باید از همین الان به فکر تغذیه‌ای مناسب باشید. تغذیه‌ای سالم که بشود به آن اعتماد کرد! لیست بهترین آجیل ها برای تقویت حافظه یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از زوال عقل است.

(پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر راجع به خواص مویز به این مطلب مراجعه کنید.)

آجیل‌ها با وجود انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها و همینطور اسیدهای چرب، بهترین گزینه برای تقویت حافظه و عملکردهای شناختی است. اگر احساس می‌کنید که حواس پرتی دارد روال زندگی شما را برهم می‌زند، با مصرف منظم آجیل‌ها به جنگش بروید. مطمئن باشید که آن‌ها شما را از این دردسر نجات می‌دهند. اما در خوردن آن‌ها زیاده روی نکنید!

بهترین آجیل برای حافظه

بهترین آجیل برای تقویت حافظه؛ برای تقویت مغز چه بخوریم؟

طبق تحقیقات انجام شده، آجیل‌ها با عملکرد بهتر مغز در سنین بالاتر بسیار مرتبط هستند. آجیل‌ها منابع غنی آنتی‌اکسیدان و ویتامین E هستند که سلول‌ها را در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. با بالا رفتن سن، مغز انسان در معرض استرس اکسیداتیو قرار می‌گیرد و وجود ویتامین E می‌تواند سد دفاعی مغز در برابر آن باشد.

بطور کلی مطالعات زیادی در مورد آجیل‌ها انجام شده است؛ در این تحقیقات گسترده، چیزی که بیش از هر مورد دیگری به چشم می‌آید و انسان را در انتخاب آجیل ها برای درمان زوال عقل مصمم می‌کند، این است که آن‌ها سرشار از مواد مغذی از جمله اسیدهای چرب غیر اشباع (با اسامی عجیب و غریب ولی اثرات شگفت انگیز در سلامت مغز و حافظه) هستند: اسید اولئیک (امگا 9)، آلفا لینولنیک اسید (امگا 3)، دوکوزا هگزا نوئیک اسید (DHA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (DPA)، دوکوزاپنتانوئیک اسید (DPA). این اسیدهای چرب بصورت اختصاصی برای مغز و همینطور برای سلامت سایر اعضای بدن ضروری هستند.

(برای خرید آجیل شب عید حتما از فروشگاه ما دیدن کنید.)

آجیل ها با وجود ویتامین E، انواع آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب، غذای مغز هستند. مصرف روزانه آجیل مثل گردو و بادام در وعده‌ی صبحانه، تمرکزتان را بالا می‌برد و شما را برای شروع روزی با انرژی پشتیبانی می‌کند. در ادامه‌ی این مطلب شما را با خواص بادام زمینی برای مغز، خواص گردو برای مغز، خواص فندق برای تقویت حافظه، خواص بادام هندی برای بهبود عملکرد مغز آشنا خواهیم کرد.

بهترین آجیل ها برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز

برای درمان حواس پرتی، خانواده‌ی آجیل ها را فراموش نکنید

اگر حواس پرتی خوره‌ی جان‌تان شده و کابوس بیماری آلزایمر، شما را آزار می‌دهد، تا دیر نشده دست بکار شوید و از همین امروز برای داشتن تغذیه‌ای سالم به سراغ مواد غذایی مغذی و ارگانیک بروید. آجیل‌ها با وجود مواد معدنی ویژه برای سلامت مغز، مثل: فسفر، پتاسیم، مس، زینک و سلنیوم، بهترین و مورد اعتمادترین نوع مواد غذایی هستند. آن‌ها با وجود چنین مواد مغذی باعث می‌شوند: حافظه تقویت شود، تمرکز بالا رود و به شما کمک می‌کند که سریع‌تر فکر کنید.

یکی دیگر از دلایلی که باید آجیل را در رژیم غذایی خود بگنجانیم، این است که بدن ما بسیاری از این اسیدهای چرب را نمی‌تواند تولید کند. و تنها راه دریافت آن از طریق فرآورده‌های غذایی است. برای جلوگیری از بیماری تخریب کننده اعصاب، علاوه بر اسیدهای چرب ضروری، وجود مولکول‌های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مانند: فیتوشیمیایی ها (ترکیبات شیمیایی گیاهان مثل فیبر و مواد معدنی موجود در آن‌ها) و توکوفرول ها (ویتامین E) است. این مواد مغذی برای جلوگیری از بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون و هانتینگتون ضروری هستند.

(پیشنهاد می‌کنیم مطلب مصرف آجیل برای لاغری را هم در همین وبلاگ مطالعه کنید.)

مصرف آجیل، باعث بهبود حافظه، تمرکز و سرعت فکر می‌شود. این اتفاق به عملکرد بهترکار و کیفیت زندگی می‌انجامد! از حل مسائل پیچیده گرفته تا یادگیری مهارت‌های جدید زندگی (مثل کار با اپلیکیشن‌های مختلف)، برنامه ریزی برای آینده و مسائلی اینچنینی، آدم را مجبور می‌کند که حواس جمع باشد و حافظه‌ی خود را تقویت کند، وگرنه از دنیا جا می‌ماند. خبر خوب اینکه فقط با چند تغییر ساده در سبک زندگی، مثل مصرف آجیل بیشتر و ورزش بیشتر، مغز انسان مثل ساعت به کار می‌افتد!

بهترین آجیل ها برای درمان حواس پرتی و تقویت حافظه

بهترین آجیل برای تقویت حافظه: 1. گردو

گردو (Walnut)، شبیه‌ترین آجیل به مغز، بهترین گزینه برای بهبود عملکرد مغز و حافظه است. گردو سرشار از اسیدهای امگا 3 غیر اشباع چند گانه است. بطوریکه در هر 28 گرم گردو حاوی 2.5 گرم امگا 3 است، البته علاوه بر آن حاوی پلی فنول‌ها و همینطور ویتامین E است. گردو به تنهایی سلامت مغز و تقویت حافظه را تضمین می‌کند. حتی در رژیم‌های سنگین و سخت، مصرف گردو را فراموش نکنید. گردو می‌تواند مغز شما را جوان و سالم نگه دارد.

خواص گردو برای مغز

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف گردو علاوه بر ایجاد حس آرامش و کنترل اضطراب به طور قابل توجهی مهارت‌های یادگیری و حافظه را بهبود می‌بخشد. جالب است بدانید که اسیدهای چرب گردو بر روی مغز جنین نیز بسیار تأثیر مستقیم دارد (بطوریکه اگر مادر در طول دوران بارداری گردو مصرف کرده باشد، فرزندان باهوش‌تری خواهند داشت)؛ مصرف روزانه 1.6 تا 1.1 گرم از اسیدهای چرب امگا 3 به ترتیب برای مردان و زنان کافی است.

(مطلب خواص انجیر خشک در وبلاگ حاجی بادومی را از دست ندهید.)

در نتیجه، گردو به عنوان بهترین آجیل ها برای تقویت حافظه محسوب می‌شود.

بهترین آجیل ها برای تقویت حافظه: گردو

بهترین آجیل برای تقویت حافظه: 2. بادام درختی

بادام درختی (Almond)، در بین تمامی مغزهای روغنی بالاترین میزان ویتامین E را دارا است. مصرف بادام درختی با وجود ویتامین E در کنار سایر مواد معدنی که دارد وظیفه‌ی حفاظت از حافظه و توانایی کلامی را با افزایش سن به عهده می‌گیرد. در هر صد گرم بادام درختی، حدود حاوی 23.63 میلی گرم ویتامین E موجود است. بادام درختی را می‌توان بصورت خام به تنهایی یا بصورت میکس شده در کنار سایر غلات یا در اسموتی‌های مختلف مصرف کرد.

اگر هضم آن برایتان مشکل است، درست کردن شیر بادام به اندازه‌ی بادام خام سالم و مغذی است. یکی از شگفتی‌های بادام درختی برای جلوگیری از آلزایمر، وجود مقادیر بالای آمینو اسیدی به نام فنیل آلانین است.

(خواندن مقاله‌ی خواص بادام درختی، شما را با خواص این آجیل مفید آشنا خواهد کرد.)

بنابراین، بادام درختی به دلیل بهبود عملکرد ادراک مغز به عنوان بهترین آجیل برای تقویت حافظه قابل استفاده است.

بهترین آجیل ها برای تقویت حافظه: بادام درختی

بهترین آجیل برای تقویت حافظه: 3. بادام زمینی

اگر از آلزایمر و زوال عقل وحشت دارید، بادام زمینی (Peanut)، را از خودتان جدا نکنید! بادام زمینی سرشار از نیاسین (ویتامین b3 یا ویتامین PP) است. نیاسین یکی از مواد اصلی و کلیدی در رشد و زنده ماندن نورون‌ها شناخته می‌شود. این آجیل ارزشمند در بهبود بیماری‌های عصبی نقش معجزه‌آسایی دارد.

خواص بادام زمینی برای مغز

نیاسین همچنین به کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی کم و افزایش لیپوپروتئین با چگالی بالا و همینطور به کاهش سطح کلسترول بد که موجب تجمع آمیلوئید در مغز (یکی از عوامل بیماری آلزایمر) است، کمک می‌کند. حالا چه مقدار بادام زمینی، نیاسین کافی بدن تأمین شود؟ در هر صد گرم بادام زمینی حاوی 12.9 میلی گرم نیاسین است. مردان به 16 میلی گرم و زنان حدودا به 14 میلی گرم نیاسین نیاز دارند. مصرف 124 گرم بادام زمینی، نیازهای نیاسین بدن شما را کاملا پوشش می‌دهد.

بادام زمینی با قیمت ارزان به وفور در بازار آجیل و خشکبار در دسترس است. شما می‌توانید با مصرف روزانه‌ی چند عدد بادام زمینی خود را از خطر آلزایمر دور کنید. برای سلامتی باید کمی هوشمندانه عمل کنید و به دنبال تنقلات سالم مثل آجیل ها باشید.

(مقاله خواص بادام زمینی نیز می‌تواند برایتان جالب و کاربردی باشد.)

در بادام زمینی نیاسین نیز وجود دارد که به‌عنوان بهترین آجیل برای تقویت حافظه محسوب می‌شود.

بهترین آجیل ها برای تقویت حافظه: بادام زمینی

بهترین آجیل برای سلامت مغز: 4.‌ فندق

منگنز، تیامین، فولات و اسیدهای چرب (امگا 3) و مقادیر بالای ویتامین E باعث شده است که فندق (Hazelnut) جزء مهمی در لیست بهترین آجیل‌های برای سلامت مغز و حافظه قرار گیرد. ویتامین E برای مبارزه با آلزایمر و پارکینسون، منگنز در فعالیت مغز مرتبط به عملکردهای شناختی و تیامین به عنوان “ویتامین عصب” نقش مهمی در عملکرد سالم سلول‌های عصبی در کل بدن دارد. بطوریکه کمبود هر کدام صدمات زیادی به مغز وارد می‌کند. البته جا دارد که یاد آور شویم فندق بخاطر وجود ترکیب اسیدهای چرب و پروتئین فراوان، خاصیت صد افسردگی و ضد استرس بالایی دارد.

(پیشنهاد می‌کنیم پس از مطالعه‌ی این بخش از مطلب خواص فندق نیز دیدن کنید.)

خواص فندق برای تقویت حافظه

فندق یکی از بهترین آجیل ها برای درمان حواس پرتی است. فندق با وجود میزان قابل توجهی از فسفر و آنتی اکسیدان ویتامین E، برای افزایش تمرکز و فعالیت‌های شناختی، بسیار قدرتمند وارد عمل می‌شود.

بهترین آجیل ها برای سلامت مغز: فندق

بهترین آجیل برای تقویت حافظه: 5. تخمه کدو

اگرچه از لحاظ فنی تخمه کدو (Pumpkin seeds)، آجیل نیست و جزء خشکبار به حساب می‌آید، اما به دلیل اینکه سرشار از آنتی اکسیدان‌های قدرتمند است، می‌تواند در لیست بهترین آجیل ها برای تقویت مغز قرار بگیرد. تخمه کدو با وجود مقادیر بالای: منیزیم: برای افزایش حافظه و یادگیری، آهن‌: جلوگیری از مه مغزی یا همان خستگی ذهن و گیجی و اختلالات شناختی، زینک: ماده‌ی ضروری برای جلوگیری از بیماری‌های عصبی، مس: حفاظت از نقل و انتقال سیگنال‌های عصبی؛ از جمله خشکبار مهم برای تقویت حافظه و عملکرد بهتر مغز است. بنابراین به بهانه‌ی اضافه وزن و گرانی مصرف آجیل را فراموش نکنید!

بر اساس جدیدترین تحقیقات پزشکی، تخمه کدو تأثیرات خوبی برای برطرف کردن استرس اکسیداتیو دارد. هر چقدر که بدن برای مقابله با اثرات منفی استرس و متابولیسم ناقص، آماده‌تر باشد، فرد تیزهوش‌تر و تمرکز بالاتری دارد.

(مقاله خواص تخمه کدو در وبلاگ حاجی بادومی نیز می‌تواند برایتان کاربردی باشد.)

بنابراین، تخمه کدو جز بهترین آجیل ها برای تقویت حافظه به حساب می‌آید.

بهترین آجیل ها برای تقویت حافظه: تخمه کدو

بهترین آجیل برای تقویت حافظه: 6. بادام هندی

بادام هندی (Cashew)، یکی دیگر از مغزهای روغنی ارزشمند است که با وجود پروتئین، آهن، منیزیم و روی حسابی برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز مؤثر است. اینگونه تصور می‌شود که مصرف منظم بادام هندی در کنار سایر آجیل‌های این لیست، معجونی شگفت انگیز برای افزایش حافظه و بهبود عملکرد مغز است.

خواص بادام هندی برای بهبود عملکرد مغز

اگرچه قدرت کاشو یا همان بادام هندی برای بهبود حافظه در حال تحقیق و بررسی است و طبق آخرین مطالعات انجام شده، بادام هندی حاوی ترکیباتی بنام فسفاتیدیل‌سرین است. این ماده باعث انعطاف‌پذیری بیشتر غشای سلول‌ها می‌شود، به این ترتیب، سلول‌های عصبی به آسانی با یکدیگر ارتباط دارند. فسفاتیدیل‌سرین یکی از مکمل‌های طبیعی برای افزایش تمرکز، ثبات حالات خلقی و حمایت از حافظه است.

وجود اسیدهای چرب، مهم‌ترین ویژگی بادام هندی برای بهبود عملکرد شناختی، جلوگیری از پیری مغز و تنظیم خلق و خو است. استفاده‌ی چهار الی پنج عدد بادام هندی متوسط در روز، تأثیرات خوبی بر روی سلامت مغز شما خواهد گذاشت.

(پیشنهاد می‌کنیم پس از مطالعه‌ی این بخش از مطلب خواص بادام هندی نیز دیدن کنید.)

بهترین آجیل ها برای تقویت حافظه: بادام هندی

بهترین آجیل برای تقویت حافظه: 7. گردو پکان آمریکایی

گردو پکان آمریکایی (Pecan)، به دلیل اینکه سرشار از منیزیم، ویتامین E، اسید الاژیک و فلاونوئیدها است، در لیست بهترین آجیل‌ها برای تقویت حافظه قرار می‌گیرد. اعتقاد پزشکان تغذیه بر این است که مجموع این آنتی‌اکسیدان‌ها به جلوگیری از استرس اکسیداتیو که باعث ایجاد بیماری آلزایمر و زوال عقلی در سلول‌های عصبی می‌شود، جلوگیری می‌کند. مبارزه با چربی‌های ناسالم که خطری برای حواس پرتی و کند ذهنی است، از ویژگی‌های اصلی پکان امریکایی است.

(مطلب تاثیر مصرف آجیل در پیشگیری از آلزایمر را در وبلاگ حاجی بادومی از دست ندهید.)

سلامت مغز و درمان حواس پرتی با آجیلی از نوع گردو پکان آمریکایی، امکان پذیر است. پکان با وجود مس و مقادیر بالای منگنز، برای بهبود مشکلات روحی، افزایش تمرکز، افزایش یادگیری خیلی کمک کننده بوده و جز آجیل‌های مفید برای تقویت ذهن می‌باشد.

بهترین آجیل ها برای تقویت حافظه: گردو پکان آمریکایی

آجیل ها هوش را زیاد می‌کنند

دست دست نکنید، برای اینکه به کابوس بیماری آلزایمر و زوال عقل پایان دهید، برای اینکه اخلاق و خلق و خوی‌تان را تغییر دهید، فقط کافی است که کمی در مورد رژیم غذایی و نحوه‌ی زندگی‌تان تجدید نظر کنید. با مصرف بهترین آجیل ها برای تقویت حافظه و داشتن برنامه‌ی ورزش، یک لایف استایل جدید را استارت بزنید. شما می‌توانید این خوراکی‌های مغذی و سایر خشکبار را با مناسب ترین قیمت در سراسر ایران از آجیل و خشکبار حاجی بادومی تهیه بفرمایید.

بهترین آجیل ها برای تقویت حافظه و داشتن برنامه‌ی ورزش

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید آجیل

مقالات مرتبط

نظرات