خواص انجیر خشک: 10 مورد از فواید مصرف انجیر خشک که روحتان هم از آن خبر ندارد!

خواص انجیر خشک: میان وعده ای سالم و مفید برای سلامتی!

انجیر یکی از آن میوه‌هایی است که چه خشک باشد و چه تازه بسیار پرخاصیت است. تا زمانی که انجیر تازه در بازار موجود است از خرید و خوردن آن غافل نشوید و البته در فصل‌هایی که به انجیر تازه دسترسی ندارید هم می‌توانید از انجیر خشک (Dried Fig) استفاده کنید. انجیر تازه و انجیر خشک علاوه بر طعم شیرینی که دارند، بسیار مغذی هستند. انجیر تازه دارای بافتی نرم و جویدنی است و درون آن مملو از دانه‌های ترد و کوچک است. انجیر تازه قابل نگهداری برای مدت طولانی نیست بنابراین اغلب آن را خشک می‌کنند تا در تمام سال بتوان از آن استفاده کرد. انواع مختلفی از انجیر وجود دارد که از نظر رنگ و بافت با هم متفاوتند اما از نظر خواص با همدیگر برابری می‌کنند. خواص انجیر خشک برای سلامتی بسیار زیاد است و می‌توان آن را به عنوان میان‌وعده‌ای فوق‌العاده سالم در رژیم غذایی دانست. در مطلبی دیگر به خواص توت خشک پرداخته ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

در این مطلب تصمیم داریم در مورد فواید و مزایای انجیر خشک برای سلامتی اشاره کنیم؛ خواص انجیر خشک برای معده و زخم معده، برای مردان، خواص انجیر خشک در دوران بارداری، فواید انجیر خشک برای لاغری و غیره مواردی است که دانستن آنها می‌تواند به شما در انتخاب مواد غذایی سالم کمک کند. با ما و ادامه‌ی این مطلب همراه باشید.

(در شکلات فروشی حاجی بادومی به انواع شکلات خارجی، شکلات پذیرایی، شکلات تخته‌ای و شکلات تلخ دسترسی خواهید داشت.)

خواص انجیر خشک

خواص انجیر تازه در مقابل خواص انجیر خشک

انجیر چه به صورت تازه و چه به صورت خشک، منبعی غنی از مواد مغذی است. این میوه‌ی شیرین دارای مقادیر بالایی از ویتامین C، ویتامین K، پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم و فیبر است. به علاوه آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند کورستین، کامفرول و غیره نیز با خود به همراه دارد. انجیر با وجود قند بالایی که دارد برای سلامتی بسیار مفید است و حتی می‌تواند برای کاهش وزن هم مفید باشد. انجیر که می‌توان آن را یک ابرغذا نیز نامید در انواع، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارد. انجیر خشک حاوی آب کمتری است و بنابراین از نظر کالری، قند و مواد مغذی، غنی‌تر است. یک فنجان انجیر خشک (حدودا 149 گرم) حاوی مواد مغذی زیر است:

  • 371 کالری انرژی
  • 2 گرم کربوهیدرات
  • 4 گرم قند
  • 6 گرم فیبر
  • 9 گرم پروتئین
  • 4 گرم چربی
  • میزان 23% از نیاز روزانه‌ی بدن به کلسیم
  • میزان 38% از نیاز روزانه‌ی بدن به منگنز
  • میزان 29% از نیاز روزانه‌ی بدن به پتاسیم
  • میزان 25% از نیاز روزانه‌ی بدن به منیزیم
  • میزان 29% از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین K
  • میزان 3% از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین C

همین مقدار انجیر تازه تقریبا دارای 111 کالری انرژی، 1.2 گرم پروتئین، 0.3 گرم چربی و 28.8 گرم کربوهیدرات است که 24.3 گرم آن را قند و 4.2 گرم آن را فیبر تشکیل می‌دهد. بعلاوه میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در انجیر تازه کمتر از انجیر خشک است. این تابلو تاحدی مقایسه خواص انجیر تازه در مقابل خواص انجیر خشک بود. در ادامه به سایر فواید این خشکبار بی مثال می‌پردازیم.

(از صفحه تنقلات حاجی بادومی حتما دیدن کنید.)

مقایسه خواص انجیر تازه در مقابل خواص انجیر خشک

خواص انجیر خشک برای سلامتی

انجیر خشک را می‌توان خشکباری بسیار مفید و مغذی دانست. این خشکبار سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که می‌تواند از کمبود مواد مغذی بدن جلوگیری کرده و استخوان‌ها را تقویت کند. انجیر خشک سرشار از آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند باعث کاهش روند پیری شود رادیکال‌های آزاد که باعث ایجاد استرس اکسیداتیو می‌شوند را از بین ببرد. افرادی که دچار یبوست هستند می‌توانند با خیال راحت از این میوه خشک استفاده کنند چرا که محتوای فیبر بالای این میوه خشک، باعث منظم شدن دفع و برطرف شدن ناراحتی‌های شکمی می‌شود.

از دیگر خواص انجیر خشک که این روزها از اهمیت بیشتری هم برخوردار شده است، می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. طبق تحقیقات انجام شده در سال 2015، انجیر حاوی ترکیبات گیاهی خاصی است که پاسخ ایمنی بدن را تحریک کرده و ژن‌های خاصی را که در عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارند، تنظیم می‌کند. انجیر خشک، یک میان‌وعده‌ی بسیار مفید با خواص فراوانی است که در ادامه به برخی از این خواص و فواید اشاره خواهیم کرد.

(انواع مختلف پسته را در آجیل و خشکبار حاجی بادومی از دست ندهید.)

سلامتی بدن با استفاده از خواص انجیر خشک

خواص انجیر خشک: 1. برای سلامت استخوان‌های خود انجیر بخورید!

سلامت استخوان‌ها در همه‌ی افراد چه کودک و چه مسن از اهمیت بالایی برخوردار است. خوردن غذاهای غنی از کلسیم راهی برای تقویت استخوان‌ها است. یک فنجان انجیر خشک تقریبا می‌تواند یک چهارم نیاز روزانه‌ی بدن به کلسیم را تامین کند. دریافت مقادیر کافی این ماده‌ی معدنی در رژیم غذایی روزانه از تحلیل استخوان‌ها و پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. تحقیقات انجام شده در مورد این خشکبار نشان داده است ارتباطی قوی بین مصرف انجیر و سلامت استخوان‌ها وجود دارد و حتی جالب این است که محققان معتقدند محتوای مواد معدنی این میوه مشابه شیر مادر است.

به این ترتیب انجیر خشک به خاطر سطح بالای کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر می‌تواند در برابر پوکی استخوان از بدن محافظت کند. این ماده‌ی غذایی مفید باعث رشد استخوان‌ها شده و از نازک شدن استخوان‌ها و از دست رفتن کلسیم در ادرار جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، انجیر خشک به خاطر محتوای آنتی‌اکسیدان‌های خود، دارای خواص ضدالتهابی، ضدسرطانی و غیره نیز هست.

(محصول خاکشیر را از دست ندهید.)

جلوگیری از پوکی استخوان با استفاده از خواص انجیر خشک

خواص انجیر خشک برای لاغری: 2. انجیر سرشار از فیبر و مفید برای کاهش وزن

اگر به فکر کاهش وزن و لاغری هستید، انجیر خشک هم می‌تواند به شما کمک کند؛ البته به شرطی که آن را به اندازه‌ی متعادل مصرف کنید. فیبر موجود در انجیر خشک که از خواص انجیر خشک برای لاغری است، باعث افزایش سیری و از بین رفتن حس گرسنگی می‌شود و این مساله به نوبه‌ی خود با مصرف کمتر غذاها همراه است. تحقیقات نشان داده، مصرف غذاهای غنی از فیبر نه تنها به کنترل وزن کمک می‌کند، بلکه باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نیز می‌شود. دریافت فیبر در رژیم غذایی روزانه سلامت کلی بدن را افزایش داده و به کاهش وزن کمک می‌کند.

علاوه بر این، انجیر خشک به طور طبیعی شیرین است و قند اضافی ندارد؛ بنابراین می‌تواند مانند کشمش، جایگزین خوبی برای شیرینی‌ها و شکلات‌ها و سایر تنقلات شیرین باشد. اگر تصمیم دارید به وزن دلخواه خود برسید به جای مصرف قند و شکر، از انجیر خشک برای شیرین کردن کیک و یا همراه با چای استفاده کنید.

خواص انجیر خشک برای چاقی و لاغری

خواص انجیر خشک برای پوست و مو: 3. دارای خاصیت ضد پیری برای پوست – مانع از ریزش موها

برای داشتن پوست و موی سالم و زیبا باید به تغذیه‌ی خود توجه زیادی داشته باشید. در واقع تغذیه تاثیر مثبتی بر ظاهر پوست، مو و ناخن‌های شما دارد. انجیر خشک به عنوان یک ماده‌ی غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و دیگر مواد مغذی، باعث تقویت سلامت پوست و موهای شما می‌شود. میوه‌های خشک مانند انجیر خشک دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریایی هستند و منبع خوبی از گالیک اسید، کاتچین، ساپونین و سایر ترکیبات فنلی محسوب می‌شوند که از آسیب استرس اکسیداتیو جلوگیری کرده و مانع از پیری پوست می‌شود.

خواص ضدمیکروبی انجیر خشک از عفونت‌های باکتریایی پوست جلوگیری کرده و سیستم ایمنی طبیعی بدن را تقویت می‌کند. زینک و آهن، به عنوان دو ماده‌ی معدنی اصلی موجود در انجیر خشک نیز باعث بهبود رشد موها و جلوگیری از ریزش مو می‌شوند.

(بازدید از محصولات متنوع صفحه آبنبات را به شما پیشنهاد می‌کنیم.)

خواص انجیر خشک برای جلوگیری از ریزش مو

خواص انجیر خشک برای تقویت حافظه: 4. انجیر خشک مانع جدی برای بیماری آلزایمر

انجیر تازه و انجیر خشک خواص فراوان خود را مدیون آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. شاید جالب باشد بدانید طبق تحقیقات، انجیر می‌تواند باعث تقویت حافظه و کاهش آسیب استرس اکسیداتیو به مغز شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه همچنین می‌تواند باعث تاخیر تشکیل پلاک در بیماری آلزایمر شده و از انحطاط عصبی پیشگیری کند. بعلاوه انجیر اثرات مفیدی بر مغز دارد و می‌تواند مشکلات مربوط به حافظه را بهبود بخشد.

اگرچه در این مورد باید تحقیقات بیشتری انجام شود اما سطح بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات فنلی، انجیر خشک را میان‌وعده‌ای مناسب برای تمام افراد به ویژه افراد میانسال و مسن می‌سازد.

(ما سعی کرده‌ایم در فروشگاه شکلات و تنقلات فروشی حاجی بادومی انواع مختلف تافی را فراهم کنیم.)

افزایش قدرت حافظه با خوردن و استفاده از خواص انجیر خشک

خواصِ انجیر خشک برای مبتلایان به دیابت: 5. دیابتی ها از فواید انجیر خشک غافل نشوند!

انجیر خشک به طعم شیرین خود شناخته می‌شود. شاید به نظر برسد محتوای قند بالا در این خشکبار برای بیماران دیابتی مناسب نباشد اما اینطور نیست. تحقیقات اخیری که در مورد انجیر خشک انجام شده، نشان داده است که میوه‌ای مانند انجیر می‌تواند باعث کاهش سطح گلوکز خون و افزایش پاسخ انسولین در بدن شود. این میوه غنی از ویتامین E، استرول، تانن و سایر ترکیبات فنلی است که خواص ضددیابتی دارند.

بعلاوه انجیر و انجیر خشک مملو از فیبر است که می‌تواند کنترل قند خون را بهبود بخشید و به کنترل وزن نیز کمک کند. از خواص انجیر خشک برای دیابت قافل نشوید.

(از محصولات صفحه پاستیل بازدید کنید.)

خواص انجیر خشک برای دیابت

خواص انجیر خشک برای روده ها: 6. انجیر خشک داروی طبیعی درمان یبوست

انجیر خشک را می‌توان یکی از بهترین میوه‌ها برای درمان یبوست و تسکین مشکلات روده دانست. این میوه خشک دارای مقدار زیادی فیبر محلول است و به عنوان یک ملین طبیعی عمل می‌کند. شواهد نشان می‌دهد انجیر و انجیرخشک غنی از فیبر است و می‌تواند عملکرد طبیعی روده را بهبود بخشد. مصرف این ماده‌ی غذایی حجم مدفوع را افزایش و حرکات روده را بهتر می‌کند و به این ترتیب مانع از ایجاد یبوست می‌شود.

(به مطلبی که درباره خواص پسته نوشته‌ایم سر بزنید؛ این خوراکی در درمان بیماری‌هایی از این دست بسیار مفید است.)

خاصیت ضد یبوست انجیر خشک برای عملکرد بهتر روده

خواص انجیر خشک برای زنان باردار: 7. سلامت استخوان – رفع کمبود کلسیم و آهن در دوران بارداری

انجیر تازه یا انجیر خشک یکی از مواد غذایی مفید در دوران بارداری است. انجیر خشک فیبر بیشتری نسبت به سایر میوه‌ها و سبزیجات دارد و پتاسیم موجود در آن نیز از موز بیشتر است. بعلاوه انجیر خشک حاوی کلسیم و آهن بالایی است که از خواص انجیر خشک برای بارداری است و می‌تواند برای زنان باردار و جنین آنها بسیار مفید باشد. مصرف انجیر خشک در دوران بارداری باعث رفع مشکلات هاضمه‌ی زنان باردار می‌شود.

این میوه همانطور که گفتیم غنی از کلسیم، آهن، مس، منیزیم و پتاسیم است که می‌تواند باعث سلامت استخوان‌ها، دندان، تقویت سیستم ایمنی و غیره شود. انجیر خشک بعلاوه به خاطر محتوای فیبر بالا از یبوست نیز جلوگیری می‌کند.

(در اینباره مطالبی که در مورد خواص بادام هندی نوشته‌ایم نیز می‌تواند اطلاعات شما را بالاتر ببرد!)

خواص انجیر خشک برای بارداری

خواص انجیر خشک برای تقویت اسپرم مردان: 8. فواید مصرف انجیر خشک برای تقویت قوای جنسی

یکی از دلایلی که باعث ناباروری در مردان و زنان می‌شود، سطح نامتعادل هورمون‌ها است. علم ثابت کرده است که انجیر می‌تواند باعث تقویت باروری شود. این میوه غنی از آهن است که می‌تواند برای تقویت اسپرم‌ها بسیار مفید باشد. مصرف انجیر می‌تواند باعث بهبود تغذیه‌ی باروری شود چرا که غنی از فیبر و ویتامین‌های مختلف است. انجیر تازه یا خشک منبعی خوب از کلسیم، پتاسیم، منگنز، روی، ویتامین B6 و فیبر است و با افزایش تعداد و تحرک اسپرم‌ها به بهبود باروری مردان کمک می‌کند.

این میوه‌ی خشک را می‌توانید به عنوان یک میان‌وعده مصرف کنید و یا آن را در آب خیسانده و ناشتا میل کنید و از خواص انجیر خشک برای مردان بهره ببرید.

(در اینباره خوراکی‌های دیگری هستند که خواص چشمگیری دارند به طور مثال می‌توانید سری به این مطالب وبلاگ حاجی بادومی که درباره خواص تخمه آفتابگردان نوشته‌ایم بزنید.)

خواص انجیر خشک برای مردان

خواص انجیر خشک برای کودکان: 9. تقویت سیستم ایمنی کودکان – رشد بهتر و سلامتی بیشتر!

پدرها و مادرها همیشه نگران سلامتی فرزندان خود و رشد آنها هستند. آنها تلاش می‌کنند یک رژیم غذایی متعادل برای فرزندان خود فراهم کنند تا کودکان رشد بهتر و استخوان‌هایی سالم‌تر داشته و از نظر جسمی و روانی سالم باشند. میوه‌ها و سبزیجات به عنوان بخش مهمی از رژیم غذایی همه‌ی افراد به ویژه کودکان باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از این میوه‌ها که هم به صورت تازه و هم خشک از خواص و مزایای زیادی برای سلامتی برخوردار است، انجیر خشک است.

مصرف انجیر خشک باعث تقویت سیستم ایمنی کودکان می‌شود. این ماده‌ی غذایی بعلاوه به هضم بهتر غذا کمک کرده و مواد مغذی فراوانی برای رشد و سلامت کودکان فراهم می‌کند. انجیر خشک با داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی فوق‌العاده، می‌تواند یک میان‌وعده‌ی سالم برای کودکان باشد.

(از محصول گردو  و انواع آن در آجیل فروشی حاجی بادومی دیدن کنید.)

خواصِ انجیر خشک برای کودکان

خواص انجیر خشک برای سیستم دفاعی بدن: 10. پیشگیری از کرونا با مصرف انجیر خشک

تغذیه‌ی سالم نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. به ویژه در این ایام که پییشگیری از بیماری کرونا دغدغه‌ی اصلی مردم شده است، مصرف مواد غذایی سالم می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن از ابتلا به بیماری‌ها جلوگیری کند و یا باعث مقاومت بالای بدن شود. از خواص انجیر و انجیر خشک نیز می‌توان به تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد. مصرف این خشکبار از بدن در برابر عوامل مهاجم باکتریایی و قارچی محافظت می‌کند.

بعلاوه مصرف انجیر خشک در برابر باکتری‌های دهان و زخم‌های دهان نیز موثر است. انجیر تازه و انجیر خشک به دو روش یعنی بهبود سیستم ایمنی بدن و مبارزه با باکتری‌ها از بدن در برابر بیماری‌های عفونی محافظت می‌کند. این خشکبار شیرین و پرانرژی بعلاوه توانایی مبارزه با سل و کاهش تب نیز دارد.

(محصولات صفحه ویفر را از دست ندهید.)

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف انجیر خشک

فواید مصرف انجیر خشک خیس شده در آب

یکی از خوشمزه‌ترین و پرخاصیت‌ترین خوردنی‌هایی که می‌توانید امتحان کنید، انجیر خشک خیس‌شده در آب است. خیس کردن انجیر خشک در آب از شب برای سلامتی می‌تواند بسیار مفید باشد چرا که بدن بهتر می‌تواند مواد مغذی آن را دریافت کند. انجیر منبعی غنی از فیبر است. دو نوع فیبر وجود دارد: فیبر محلول و فیبر نامحلول. بنابراین وقتی انجیر را در آب خیس می‌کنید فیبر محلول آن گسسته می‌شود و راحت‌تر جذب بدن می‌شود.

برای تهیه‌ی انجیر خشک خیس خورده می‌توانید 2 یا سه انجیر را در آب بریزید و بگذارید از شب تا صبح در یخچال بماند. اول صبح پس از بیدار شدن می‌توانید این معجون مفید را مصرف کنید و از فواید بی‌نظیر آن برای سلامت دستگاه گوارش، رفع یبوست و غیره بهره‌مند شوید.

(در میان انواع میوه خشک، پیاز خشک یکی از محصولات با کیفیت حاجی بادومی می‌باشد.)

فواید انجیر خشک خیس شده

انجیر خشک، خشکباری شیرین و سرشار از انرژی: برای خرید آن به غرفه خشکبار فروشگاه ما سر بزنید!

انجیر میوه‌ای شیرین و بسیار مغذی است که به صورت خشک شده میان‌وعده‌ای بسیار محبوب و پرطرفدار است. انجیر خشک غذایی خوشمزه و کامل است که مصرف مقدار مناسب آن می‌تواند باعث سیری شود. انجیر خشک غنی از فیبر نامحلول است که نقش مهمی در پیشگیری و یا رفع یبوست دارد. به علاوه فیبر موجود در این خشکبار می‌تواند در کنترل وزن و مدیریت وزن بسیار مفید باشد. فیبر گرسنگی را به تاخیر می‌اندازد و نقش مهمی در کاهش وزن دارد. این خشکبار شیرین و سرشار از انرژی بعلاوه می‌تواند در رژیم‌های خاص مانند رژیم‌های کم‌چرب، کم سدیم و بیماران دیابتی مورد استفاده قرار گیرد.

(در صفحه آجیل مخلوط به انواع آجیل 4 مغز، آجیل شور، آجیل اسپایکی، آجیل عربی و غیره دسترسی خواهید داشت.)

از دیگر خواص انجیر خشک می‌توان به مقادیر بالای آهن و ویتامین C اشاره کرد که ترکیب این دو ماده‌ی مغذی، انجیر خشک را خشکباری عالی برای افراد مبتلا به کم‌خونی و فقر آهن می‌سازد. پتاسیم موجود در این ماده‌ی غذایی نیز برای کنترل فشار خون بسیار موثر است و برای افراد دارای اسید اوریک و کلسترول بالا نیز مفید است. همچنین پتاسیم باعث کاهش دفع کلسیم از ادرار می‌شود و تراکم استخوان‌ها را به همراه دارد.

از خواص ترکیب انجیر خشک با شیر نیز می‌توان به درمان آرتروز و درد مفاصل اشاره کرد. با گنجاندن انجیر خشک در رژیم غذایی خود می‌توانید از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. برای خرید انجیر خشک می‌توانید به فروشگاه آجیل و خشکبار سر بزنید.

مقالات مرتبط

نظرات

رامین حسین زاده
12 بهمن 1401

برای افرادی که رژیم لاغری دارند ، خوردن انجیر خشک فواید زیادی دارد

عالیا
23 آبان 1401

مطلب بسیارمفیدی است

اضافه کردن نظر جدید