خواص تخمه کدو: 13 مورد از فواید شگفت انگیز تخمه کدو + عکس

تخمه شکستن یکی از آن رسومات قدیمی است که اغلب هم پای تماشای فیلم یا فوتبال و یا جمع‌های دوستانه و خانوادگی اتفاق می‌افتد. البته تخمه‌ها آهسته آهسته راه خود را به ظرف آجیل هم پیدا کردند و یکی از اعضای محبوب آجیل مخلوط شدند؛ تخمه‌هایی مانند تخمه جابانی، تخمه کدو، تخمه آفتابگردان و غیره که همگی خوشمزه و بسیار مفید هم هستند. تخمه کدو یکی از انواع تخمه است که با طعم جذاب و خواص بی‌نظیر طرفداران زیادی دارد. دانه‌های بیضی شکل کدو تنبل سرشار از مواد مغذی است. این دانه‌ها غنی از منیزیم، فیبر و آهن هستند و می‌توانند یک میان‌وعده‌ی سالم برای همه‌ی افراد باشند. حتی خواص تخمه کدو به حدی زیاد است که انجمن قلب آمریکا هم توصیه می‌کند روزانه یک چهارم فنجان (30 گرم) تخمه کدو به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم مصرف کنید.

در میان انواع مختلف تخمه‌ها، تخمه کدو یکی از خوشمزه‌ترین مغزهاست. البته این تخمه علاوه بر طعم خوش، مزایا و فواید زیادی هم به همراه دارد که ما هم تصمیم داریم به این فواید و خواص تخمه کدوی آجیلی اشاره کنیم. شما هم اگر دوست دارید در مورد خواص تخمه کدو تنبل برای افراد مبتلا به دیابت خواص تخمه کدو برای بارداری – فواید تخمه کدو برای مردان و زنان – فواید مصرف تخمه کدو برای لاغری، پوست و مو اطلاعات بیشتری کسب کنید با ادامه‌ی این مطلب همراه باشید.

خواص تخمه کدو در طب سنتی: 1. تخمه کدو مملو از مواد مغذی

دانه‌های کدو، دانه‌های خوراکی بیضی شکلی هستند که به صورت مغز شده و یا دارای پوسته به فروش می‌رسند. تخمه کدوی کامل دارای پوستی سفید رنگ و ترد است که می‌توان به راحتی آن را شکست و مغز تخمه کدو نیز به رنگ سبز است. میزان 28 گرم مغز تخمه کدو تقریبا حاوی 151 کالری انرژی است که اکثر این کالری از چربی و پروتئین آن تامین می‌شود. میزان 28 گرم مغز تخمه کدو بعلاوه حاوی مواد مغذی زیر نیز هست:

  • 7 گرم فیبر
  • 5 گرم کربوهیدرات
  • 7 گرم پروتئین
  • 13 گرم چربی (که 6 گرم آن امگا 6 است)
  • میزان 18% از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین K
  • میزان 33% از نیاز روزانه‌ی بدن به فسفر
  • میزان 42% از نیاز روزانه‌ی بدن به منگنز
  • میزان 37% از نیاز روزانه‌ی بدن به منیزیم
  • میزان 23% از نیاز روزانه‌ی بدن به آهن
  • میزان 14% از نیاز روزانه‌ی بدن به روی (زینک)
  • میزان 19% از نیاز روزانه‌ی بدن به مس

تخمه کدو بعلاوه حاوی مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب اشباع‌نشده، پتاسیم، ویتامین B2 (ریبوفلاوین) و فولات است. تخمه کدو و روغن آن با خواص و مواد مغذی دیگری نیز همراه هستند. خواص تخمه کدو در طب سنتی نیز بسیار گسترده است. در طب سنتی این تخمه را دارای مزاج سرد و تر می‌دانند. از خواص و فواید تخمه کدو در طب سنتی می‌توان به تعدیل حرارت بدن و کاهش و تسکین خلط گلو اشاره کرد. این مغز بعلاوه برای رفع خشکی مغز، رفع بی‌خوابی، درمان تب و سل نیز مفید است. همچنین افرادی دارای مزاج گرم و خشک که از چاقی و اضافه وزن رنج می‌برند نیز می‌توانند از خواص تخمه کدو برای کاهش وزن بهره ببرند.

خواص تخمه کدو

خواص و فواید تخمه کدو برای سلامتی: 2. کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان

تخمه کدو دارای تاریخی طولانی است و شاید بتوان مصرف آن را بیش از 7500 سال پیش دانست. این تخمه‌ی خوشمزه در میان فرهنگ‌های مختلف به عنوان درمان‌های محلی مورد استفاده قرار می‌گرفته است؛ درمان‌هایی از جمله درمان عفونت‌های مجاری ادراری و مثانه، درمان فشار خون بالا و قند خون و همینطور درمان انگل‌ها. البته تحقیقات امروزی نیز نشان می‌دهد تخمه کدو تنبل دارای مواد مغذی قابل‌توجهی است که جنبه‌های زیادی بر سلامت افراد دارد. این تخمه منبعی غنی از پروتئین، اسیدهای چرب اشباع‌نشده، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که می‌تواند برای کاهش عوامل خطر بیماری‌های مزمن مانند سرطان مفید باشد. دانه‌های تخمه کدو را می‌توان به صورت خام یا بوداده، مغز تخمه کدو و یا با پوست تهیه کنید و البته انواع مختلف آن نیز در فروشگاه‌های مختلف موجود است. در ادامه‌ی این مطلب به خواص تخمه کدو برای سلامتی اشاره می‌کنیم.

خواص و فواید تخمه کدو برای سلامتی

خواص تخمه کدو برای درمان عفونت‌های داخلی: 3. کاهش دهنده طبیعی التهاب بدن

تخمه کدو حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کارتنوئیدها و ویتامین E است. نقش آنتی‌اکسیدان‌ها در کاهش التهابات و محافظت از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد بسیار مهم است. به همین خاطر مصرف غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های مختلف کمک کند. می‌توان گفت خواص و مزایای تخمه کدو برای سلامتی بیشتر به خاطر مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌های آن است. مطالعات حیوانی روی موش‌ها نشان داده مصرف روغن تخم کدو در موش‌های مبتلا به آرتریت باعث کاهش التهابات آنها شده است. موش‌هایی که از داروهای ضدالتهابی مصرف کرده‌اند عوارض جانبی منفی و متعددی را تجربه کردند در حالی که موش‌هایی که روغن کدو دریافت کردند هیچ عارضه‌ی جانبی نداشتند.

خواص تخمه کدو برای درمان عفونت‌های داخلی

خواص تخمه کدو برای درمان سرطان: 2. کاهش خطر ابتلا به سرطان روده – معده و پروستات

مصرف آجیل‌ها خواص و فواید مختلفی برای سلامتی دارند. برای مثال یک رژیم غذایی که حاوی مقادیر کافی تخمه کدوی خام یا بوداده است با کاهش ابتلا به سرطان معده، سینه، شش، پروستات و روده‌ی بزرگ همراه است. یک مطالعه‌ی مشاهده‌ای بزرگ نشان داد که مصرف تخمه کدو با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان یائسه همراه است. مطالعات دیگر نشان می‌دهند لیگنان (نوعی پلی‌فنول) در تخمه کدو نقش کلیدی و مهمی در پیشگیری و درمان سرطان سینه ایفا می‌کند. در نهایت اینکه تحقیقات آزمایشگاهی نیز تاثیر مصرف تخمه کدو بر کاهش رشد سلول‌های سرطانی پروستات را ثابت کرده است.

خواص تخمه کدو برای درمان سرطان

خواص تخمه کدو برای سلامت استخوان ها: 3. عامل تشکیل سلول های استخوانی سالم

تخمه کدو به عنوان یکی از منابع طبیعی منیزیم شناخته می‌شود. از آنجایی که کمبود منیزیم در بسیاری از کشورها شایع است، این مساله می‌تواند بسیار مهم باشد. برای مثال تحقیقات نشان داده 79 درصد از مردم آمریکا کمتر از میزان توصیه شده‌ی روزانه منیزیم دریافت می‌کنند. شاید جالب باشد بدانید منیزیم برای بیش از 600 واکنش شیمیایی در بدن ضروری است. سطوح کافی منیزیم در بدن برای موارد زیر مهم است:

  • کنترل فشار خون
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی
  • تشکیل و حفظ استخوان‌های سالم
  • تنظیم سطح قند خون

خواص تخمه کدو برای سلامت استخوان ها

خواص تخمه کدو برای سلامت قلب: 4. کاهش رشد پلاک در رگ ها – کاهش دهنده فشار خون

همانطور که گفتیم، تخمه کدو منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها، منیزیم، روی و اسیدهای چرب است که همگی می‌توانند برای سلامت قلب مفید باشند. مطالعات حیوانی نشان داده است که روغن تخمه کدو نیز برای کاهش فشار خون و کلسترول بالا کمک‌کننده باشد. در واقع فشار خون و کلسترول بالا فاکتورهای خطر مهم برای بیماری‌های قلبی هستند. مطالعه‌ای که روی 35 زن یائسه انجام شده، نشان داده است که مکمل‌های روغن کدو تنبل فشار خون دیاستولیک را تا 7 درصد کاهش می‌دهند و کلسترول خوب را نیز در یک دوره‌ی 12 هفته‌ای تا 16 درصد افزایش می‌دهند. مطالعات دیگر نشان می‌دهند آنزیم‌های اکسید نیتریک کوجود در روغن مغز تخمه کدو تاثیرات مثبت زیادی بر سلامت قلب دارد. اکسید نیتریک به گسترش عروق خونی، بهبود جریان خون و کاهش خطر رشد پلاک در شریان‌ها کمک می‌کند.

خواص تخمه کدو برای سلامت قلب و عروق

خواص تخمه کدو برای بیماران دیابتی: 5. کنترل کننده طبیعی قند خون

افراد مبتلا به دیابت معمولا نگران مواد غذایی مصرفی خود هستند. مطالعات حیوانی نشان داده است که تخمه کدو تنبل می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند. این مساله برای افراد مبتلا به دیابت که ممکن است با کنترل سطح قند خون خود مشکل داشته باشند، مهم است. مطالعات مختلف در مورد خواص تخمه کدو برای افراد دیابتی نشان داده است که مصرف تخمه کدو و یا مکمل‌های آن باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می‌شود. بعلاوه محتوای منیزیم بالای تخمه کدو نیز می‌تواند تاثیرات مثبتی بر دیابت داشته باشد.

یک مطالعه بر روی بیش از 127000 زن و مرد نشان داد که رژیم‌های غذایی غنی از منیزیم با کاهش 33 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مردان و کاهش 34 درصدی ابتلا به دیابت نوع 2 در زنان همراه بوده است. البته برای تایید این تاثیر تخمه کدو نیاز به تحقیقات بیشتری هست.

خواص تخمه کدو برای دیابتی ها

خواص تخمه کدو برای رژیم غذایی: 6. منبع غنی فیبر برای مبتلایان به چاقی

تخمه کدو یک منبع خوب و عالی از فیبر غذایی است. 28 گرم مغز تخمه کدو حاوی 5.2 گرم فیبر است. با این حال، میزان 28 گرم تخمه کدو با پوست تنها 1.7 گرم فیبر دارد. یک رژیم غذایی غنی از فیبر می‌تواند برای بهبود سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید باشد. بعلاوه رژیم‌های غذایی حاوی فیبر بالا با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2 و چاقی مرتبط است.

خواص تخمه کدو : سرشار از فیبر طبیعی

خواصِ تخمه کدو برای درمان ناباروری مردان: 7. تنظیم کننده طبیعی تستوسترون سالم در بدن

کمبود زینک (روی) در بدن مردان با کاهش کیفیت اسپرم‌ها و افزایش احتمال ناباروری در آنها مرتبط است. از آنجایی که تخمه کدو منبعی غنی از روی محسوب می‌شود، مصرف آن می‌تواند برای کمک به بهبود کیفیت اسپرم مفید باشد. شواهد یک مطالعه روی موش‌ها نشان می‌دهد که مصرف تخمه کدو می‌تواند از اسپرم انسان در برابر آسیب‌های ناشی از شیمی درمانی و بیماری‌های خودایمنی محافظت کند. دانه کدو تنبل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی است که می‌تواند به تنظیم سطح تستوسترون سالم کمک کرده و سلامت کلی بدن را بهبود بخشد. روی هم رفته، همه‌ی این خواص تخمه کدو ممکن است برای سطوح باروری و عملکرد باروری به ویژه در مردان، مفید باشد.

خواصِ تخمه کدو برای مردان

فواید تخمه کدو برای درمان اختلال خواب: 8. تخمه کدو بخورید و خواب راحتی داشته باشید!

خواب کافی و خوب تاثیرات مهمی بر سلامتی دارد. اگر شما هم با مشکل خواب مواجه هستید پیش از خواب چند دانه مغز تخمه کدو بخورید. این تخمه یک منبع طبیعی از تریپوفان است؛ آمینواسیدی که می‌تواند باعث بهبود خواب شود. مصرف حدودا 1 گرم تریپوفان به صورت روزانه به بهبود خواب کمک می‌کند. با این حال برای دریافت این 1 گرم تریپوفان شاید لازم باشد 200 گرم تخمه کدو بخورید! علاوه بر این، زینک موجود در تخمه کدو نیز می‌تواند در تبدیل تریپوفان به سروتونین و سپس تبدیل آن به ملاتونین (هورمون مسئول تنظیم سیکل خواب) کمک کند.

تخمه کدو همچنین منبع خوبی از منگنز است و مصرف میزان کافی منگنز نیز با داشتن خواب بهتر مرتبط است. برخی از تحقیقات نیز نشان داده‌اند که مصرف مکمل منیزیم می‌تواند باعث بهبود کیفیت خواب و زمان کلی خواب در افراد دارای سطوح پایین منیزیم شود.

فواید تخمه کدو برای سلامتی: تخمه کدو بخورید و خواب راحتی داشته باشید

خواص تخمه کدو برای درمان کبد چرب: 9. درمان کننده طبیعی کبد چرب

کبد چرب یکی از مشکلات و بیماری‌هایی است که افراد زیادی به آن مبتلا هستند. به طور کلی وجود چربی در کبدها یک مساله‌ی طبیعی است اما اگر این میزان چربی بیش از 5 تا 10 درصد از وزن کبد باشد، فرد دچار بیماری کبد چرب شده است. این بیماری در ابتدا علائم خاصی ندارد اما با پیشروی بیماری باعث سوءهاضمه می‌شود. یک رژیم غذایی سالم می‌تواند در درمان کبد چرب موثر باشد. مصرف سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، هویج، سبزیجات برگ‌دار و غیره علاوه بر کمک به کاهش وزن در درمان کبد چرب نیز موثر هستند. بعلاوه کدو تنبل و همینطور تخمه کدو نیز برای بهبود کبد چرب مفید هستند.

فواید مصرف تخمه کدو

فواید تخمه کدو برای بارداری: 10. افزایش توان سیستم ایمنی بدن در ایام بارداری

تخمه کدو منبعی غنی از زینک است. محققان بررسی کرده‌اند که میزان 100 گرم تخمه کدو تنبل حاوی 7.99 میلی‌گرم روی است. مردان بالاتر از 19 سال، باید روزانه 11 میلی‌گرم روی مصرف کنند؛ این میزان روی برای زنان در روز 8 میلی‌گرم است. سازمان بهداشت جهانی براورد کرده است که 80 درصد از زنان در سراسر دنیا به اندازه‌ی کافی روی مصرف نمی‌کنند. سطح پایین روی (زینک) در بدن سطح گردش هورمون‌های متعدد مرتبط با شروع زایمان را تغییر می‌دهد. به همین خاطر متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند خانم‌ها در دوران بارداری زینک اضافی دریافت کنند تا پیامدهای سلامتی در دوران بارداری افزایش پیدا کند. زینک بعلاوه برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از عفونت‌های رحمی بسیار مفید است؛ مشکلاتی که می‌توانند به طور بالقوه باعث زایمان زودرس شوند.

فواید تخمه کدو برای سلامتی زنان در ایام بارداری

خواص تخمه کدو برای پروستات: 11. کاهش علائم بیماری پروستات در مردان

از خواص تخمه کدو می‌توان به کاهش علائم هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) اشاره کرد؛ وضعیتی که در ان غذه‌ی پروستات بزرگ می‌شود و باعث ایجاد مشکل در ادرار می‌شود. مطالعات مختلف روی انسان‌ها نشان داده است خوردن تخمه کدو علائم مرتبط با این بیماری را کاهش می‌دهد. در یک مطالعه روی بیش از 1400 متن با مشکل BPH، مصرف تخمه کدو علائم را کاهش داده و کیفیت زندگی افراد را بهبود بخشیده بود. بعلاوه تحقیقات دیگر نیز نشان داده است مصرف تخمه کدو یا سایر محصولات مرتبط با آن و مکمل‌ها، می‌تواند علائم مثانه‌ی بیش فعال را درمان کند.

خواص تخمه کدو برای سلامتی پروستات در مردان

خواص تخمه کدو برای تناسب اندام: 12. مکمل غذایی مفید برای لاغری

بیش از نیمی از مردم جهان به دنبال کاهش وزن و تناسب اندام هستند. علاوه بر ورزش و تحرک کافی، داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند نقش مهمی در کاهش وزن داشته باشد. دانه‌های کوچک تخمه کدو غنی از مواد مغذی هستند و به فرد کمک می‌کنند تا برای مدت بیشتری احساس سیری کند. بعلاوه این دانه‌ها سرشار از فیبر هستند. فیبر می‌تواند باعث ایجاد حس سیری شده و از پرخوری جلوگیری کند. به این ترتیب مصرف کافی تخمه کدو نه تنها چاق کننده نیست بلکه می‌تواند در یک رژیم لاغری نیز بسیار مفید باشد.

خواص تخمه کدو برای لاغری و رژیم غذایی

خواص تخمه کدو برای چشم ها: 13. محافظت از پوست و شبکه چشم

تخمه کدو منبع خوبی از اسکالن، آنتی‌اکسیدانی مشابه بتاکاروتن است. اسکالن در تمام بافت‌های بدن وجود دارد و به نظر می‌رسد در محافظت از پوست در برابر اشعه‌ی ماوراءبنفش و سایر انواع اشعات، نقش دارد. مطالعات روی حیوانات نشان داده است اسکالن احتمالا نقش مهمی در سلامت شبکیه دارد.

برای داشتن پوست و چشم‌های سالم از خواص تخمه کدو غافل نشوید

روش‌های مصرف تخمه کدو

تخمه کدو را می‌توان به تنهایی و به عنوان یک میان‌وعده‌ی سالم مصرف کرد و یا می‌توان آن را به خاطر طعم خوشمزه و بافت ترد به غذاها، انواع شیرینی‌ها و سالاد اضافه کرد. پیشنهادات مختلفی برای مصرف تخمه کدو و بهره‌وری از خواص و فواید آن وجود دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک سالاد آماده کنید و در انتها به آن مغز تخمه‌های کدو تنبل را اضافه کنید.
  • شما می‌توانید گرانولای خانگی خود را با ترکیبی از آجیل‌ها، تخمه کدو و میوه‌های خشک درست کنید.
  • برای طعم‌دار کردن تخمه کدو نیز می‌توانید به آنها روغن زیتون، پودر زیره و پودر سیر بزنید و آنها را تفت بدهید تا قهوه‌ای و برشته شوند.
  • کره تخم کدو تنبل (درست مانند کره بادام زمینی) درست کنید. برای این کار می‌توانید مغز تخمه کدوی خام را درون غذاساز بریزید تا زمانی که صاف و یکدست شوند.

روش‌های مصرف تخمه کدو: انواع شور کردن تخمه

میزان مصرف تخمه کدو در روز

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند افراد روزانه یک چهارم فنجان تخمه کدو تنبل را به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم خود مصرف کنند. این میزان تقریبا 30 گرم است و می‌تواند پروتئین، چربی‌های سالم، فیبر، روی، سلنیوم، منیزیم و سایر مواد مغذی موثر برای سلامتی را به بدن برساند. میزان مصرف تخمه کدو برای شرایط خاص به صورت زیر است:

  • به افراد مبتلا به هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات توصیه می‌شود دو بار در روز 5 گرم تخمه کدو یا دو قرص یا کپسول روغن تخمه کدو یا عصاره‌ی آن را مصرف کنند.
  • افرادی که مشکل خواب دارند می‌توانند تقریبا 1 گرم تخمه کدو پیش از خواب بخورند. مصرف تخمه کدو در این افراد می‌تواند باعث بهبود خواب شود چرا که منبعی طبیعی از تریپتوفان، آمینواسید بهبوددهنده‌ی خواب است.

 میزان مصرف تخمه کدو در طول شبانه روز

عوارض جانبی احتمالی: مراقب تخمه خوردن کودکان باشید!

به طور کلی تخمه‌ها حاوی چربی بالایی هستند، بنابراین به سادگی در معرض خراب شدن  قرار می‌گیرند. به این ترتیب بهتر است برای حفظ خواص تخمه کدو، آنها را در مکانی سرد، تاریک و خشک نگهداری کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشند. اگر تخمه کدو را به درستی ذخیره کنید به مدت 3 تا 4 ماه سالم و تازه می‌ماند. اما از خطرات احتمالی مصرف تخمه کدو می‌توان به احتمال خفگی در کودکان اشاره کرد. به این ترتیب بهتر است کودکان خردسال، تخمه‌ها و آجیل‌ها را تحت نظارت والدین مصرف کنند. یک رژیم غذایی سالم و موثر در پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامت کلی بدن باید حاوی مواد غذایی متنوعی باشد. بنابراین سعی کنید از غذاهای مختلفی در رژیم غذایی روزانه‌ی خود مصرف کنید.

عوارض جانبی احتمالی تخمه کدو

خواص مصرف تخمه کدو: آجیلی پرخاصیت برای مصرف روزانه

تخمه کدو حاوی مواد مغذی متنوعی است و آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند زیادی نیز دارد. مصرف تخمه کدو می‌تواند به رفع کمبودهای غذایی کمک کرده و در برابر مشکلات مختلف سلامتی از بدن محافظت کند. در واقع، تخمه کدو تنبل برای سلامت قلب، تنظیم سطح قند خون، باروری، بهبود کیفیت خواب و غیره می‌تواند بسیار مفید باشد و بعلاوه از ابتلا به سرطان‌های خاصی نیز پیشگیری می‌کند. بهتر از همه این که شما می‌توانید به راحتی تخمه کدو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از خواص بی‌نظیر آن برای سلامتی بهره‌مند شوید. مطلب امروز ما درباره فواید مصرف یکی از پرمصرف ترین تخمه‌ها به پایان رسید. برای اطلاع از جدیدترین محصولات فروشگاه حاجی بادومی سری به غرفه آجیل فروشی آنلاین ما بزنید!

منبع

مقالات مرتبط

نظرات

Baroutkar@gmail.com
21 بهمن 1401

مطالب بسیارمفیدی بود باتشکر

اضافه کردن نظر جدید