خواص بادام هندی: 9 مورد از فواید مصرف بادام هندی که شما را متعجب می‌کند!

بادام هندی در زمره‌ی گرانترین و محبوب ترین اعضای خانواده آجیل است. از خواص بادام هندی برای معده تا خواص بادام هندی در طب سنتی – خواص بادام هندی برای تقویت قوای جنسی و اسپرم مردان – فواید مصرف بادام هندی در بدنسازی همه و همه برای مصرف کنندگان بسیاری در ایران و سراسر جهان مورد پرسش قرار می‌گیرد. ما در جدیدترین مطلب وبلاگ حاجی بادومی به این موضوعات پرداخته‌ایم.

از خواص بادام هندی چه می‌دانید؟

بادام هندی (Cashew) یک دانه‌ی کلیه شکل است که از درخت بادام هندی برداشت می‌شود؛ درختی گرمسیری که در اصل بومی برزیل است اما امروزه به مناطق گرمسیر مختلفی در جهان نیز منتقل شده و کشت می‌شود. زمان برداشت، دانه‌های بادام هندی هنوز کاملا نرسیده و رنگشان سبز است. پس از برداشت، پوسته‌ی دانه‌های بادام هندی را با چاقو برش داده و مغز آن‌ها را بیرون می‌آورند. سپس مغز دانه‌های بادام هندی را برای مدتی در آب زردچوبه قرار می‌دهند تا در صورت وجود هر اثر زیان‌بار، ضدعفونی شده و برای مصرف آماده شوند. اگرچه بادام هندی معمولا به عنوان آجیل درختی شناخته می‌شود و از نظر تغذیه‌ای نیز با آجیل‌های درختی قابل مقایسه است، اما این یک نوع دانه محسوب می‌شود. همانند سایر آجیل‌ها، بادام هندی نیز فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد. مطلب امروز وبلاگ حاجی بادومی به بررسی خواص بادام هندی اختصاص دارد.

فواید شگفت انگیز بادام هندی چه مواردی است؟

این دانه غنی از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی است و می‌توان به راحتی آن را به انواع غذاها اضافه کرد. مصرف این آجیل با مزایایی مانند کاهش وزن، کنترل بهتر قند خون و سلامت قلب مرتبط است. ما نیز در این مطلب تصمیم داریم در مورد فواید و نکات تغذیه‌ای بادام هندی برای سلامتی نکاتی را بیان کنیم. قبل از آنکه به سراغ متن برویم چند سوال بپرسیم: خواص بادام هندی برای معده – خواص بادام هندی در طب سنتی – خواص بادام هندی برای تقویت قوای جنسی و اسپرم مردان – فواید مصرف بادام هندی در بدنسازی؛ شما کدام یک را می‌دانید؟ اگر خیلی اطلاعاتتان منسجم نیست بریم که این متن رو بخوانیم.

خواص بادام هندی

خواص بادام هندی در طب سنتی و مدرن:

بادام هندی غنی از طیف وسیعی از مواد مغذی است و می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی بدن به همراه داشته باشد. برای نمونه می‌توان گفت در 100 گرم بادام هندی مواد مغذی و ویتامین‌های زیر وجود دارد:

  • 553 کالری انرژی
  • 22 گرم پروتئین
  • 85 گرم چربی
  • 19 گرم کربوهیدرات
  • 30 گرم فیبر
  • 195 میلی‌گرم مس
  • 292 میلی‌گرم منیزیم
  • 668 میلی‌گرم منگنز
  • 531 میلی‌گرم روی (زینک)
  • 531 میلی‌گرم فسفر
  • 7 میلی‌گرم آهن
  • 33 میلی‌گرم سلنیوم
  • 1 میکروگرم ویتامین K
  • 42 میلی‌گرم ویتامین B6

بادام هندی به ویژه غنی از چربی‌های غیراشباع است؛ نوعی از چربی‌ها که با کاهش خطر مرگ زودرس و بیماری‌های قلبی مرتبط هستند. این آجیل ترد و خوشمزه همچنین حاوی قند کمی است، منبعی مفید برای فیبر محسوب می‌شود و میزان پروتئین موجود در آن نیز برابر با همان میزان گوشت پخته شده است. بعلاوه بادام هندی حاوی مقادیر قابل‌توجهی مس است؛ ماده‌ی معدنی مفیدی که برای تولید انرژی، رشد سالم مغز و تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. بادام هندی همچنین منبع خوبی از منیزیم و منگنز است که برای سلامت استخوان‌ها بسیار مفید هستند. بد نیست حال که به جدول غذایی بادام هندی اشاره کردیم شما را به مطالعه مطلبی که درباره خواص بادام درختی نوشتیم نیز دعوت کنیم. شباهت‌هایی که بین نژاد این دو مغز وجود دارد در فواید مصرفشان نیز وجود دارد.

خواص بادام هندی در طب سنتی و مدرن:

خواص بادام هندی در رفع بیماری‌ها: دشمن بیماری‌های قلبی و عروقی

آجیل بادام هندی غنی از پروتئین، چربی‌های سالم و مواد معدنی ضروری است که همگی برای ارتقاء سلامتی بدن بسیار مفید هستند. وقتی یک مشت بادام هندی را به عنوان میان‌وعده مصرف می‌کنید، این آجیل می‌تواند گرسنگی شما را رفع کرده و به شما انرژی بیشتری برای ادامه‌ی روز بدهد. تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم بادام هندی می‌تواند در واقع به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کند. بسیاری از مطالعات این یافته‌ها را تایید کرده‌اند؛ چرا که خوردن آجیل به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند و این مساله نیز به نوبه‌ی خود برای سلامتی قلب مفید است. در ادامه به برخی از فواید خوردن بادام هندی برای سلامتی اشاره می‌کنیم.

خواص بادام زمینی در رفع بیماری‌ها: دشمن بیماری‌های قلبی و عروقی

خواص بادام هندی برای بیماران مبتلا به سرطان: 1. غنی از ترکیبات گیاهی آنتی‌اکسیدانی

بادام هندی و به طور کلی آجیل‌ها، حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی هستند که به آنها آنتی‌اکسیدان گفته می‌شود این ترکیبات گیاهی در بدن با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو مبارزه کرده و از رخ دادن التهاب مزمن در بدن جلوگیری می‌کنند. به این صورت، از فواید آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بادام هندی برای سلامتی می‌توان به کاهش ریسک بروز برخی از بیماری‌های سرطانی و قلبی اشاره کرد. بادام هندی به ویژه غنی از دو آنتی‌اکسیدان پلی‌فنل و کاروتنوئید است. علاوه بر این، مشاهداتی که در خصوص بادام هندی بوداده انجام شده، بیانگر آن است که فعالیت آنتی‌اکسیدان‌ها در بادام هندی بوداده نسبت بادام هندی خام نیز بیشتر است. بدن ما برای مبارزه با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد نیاز با آنتی‌اکسیدان دارد و خوردن بادام هندی راه خوبی برای افزایش آنتی‌اکسیدان در بدن است.

خواص بادام هندی برای بدنسازی: 2. کاهش چربی زائد – سرشار از فیبر

بررسی‌هایی که اخیرا انجام شده است، نشان می‌دهند که مصرف آجیل در رژیم غذایی افرادی که دارای اضافه وزن هستند و جایگزین کردن برخی از غذاها با آجیل، می‌تواند در کاهش وزن اضافی افراد مؤثر باشد. تقریبا همه‌ی آجیل‌ها دارای مقدار قابل‌توجهی چربی هستند و می‌توانند میزان کالری نسبتا زیادی برای بدن انسان تولید کنند. با وجود این، پژوهش‌های انجام شده در این مورد نشان می‌دهد بدن انسان تنها ۸۴ درصد از کالری حاصل از خوردن بادام هندی را جذب می‌کند.

بادام هندی بعلاوه حاوی چربی است و این چربی می‌تواند برای بدن تولید انرژی کند. اما قسمتی از این چربی درون دیواره‌ی فیبری بادام هندی محبوس باقی می‌ماند و در زمان هضم جذب بدن نخواهد شد. با این حال، برای این‌که بدن چربی و کالری زیادی از خوردن بادام‌هندی جذب نکند، بهتر است به صورت خام خورده شود، چرا که بودادن یا آسیاب کردن آن می‌تواند میزان جذب چربی و کالری بادام هندی در بدن را افزایش دهد. از سوی دیگر، از آنجایی که بادام هندی حاوی پروتئین و فیبر زیادی نیز هست، مصرف آن می‌تواند با فواید و مزایایی از جمله ایجاد حس سیری همراه بوده و از زیاده‌روی در خوردن سایر غذاها و تنقلات جلوگیری کند. این عوامل باعث می‌شوند بادام هندی گزینه‌ی مناسبی برای گنجاندن در رژیم غذایی روزانه به ویژه برای افرادی باشد که به تناسب اندام و سلامتی کلی بدن خود اهمیت می‌دهند.

خواص بادام هندی برای بدنسازی: 2. کاهش چربی زائد - سرشار از فیبر

فواید مصرف بادام هندی برای سلامت قلب: 3. کاهش سطح کلسترول بد خون

پژوهش‌های زیادی در مورد رژیم‌های غذایی حاوی آجیل و فواید و اثرات آنها برای سلامتی قلب انجام شده است. اکثر این پژوهش‌ها نشان می‌دهند که داشتن یک برنامه‌ی غذایی حاوی آجیل می‌تواند سلامت قلب را افزایش دهد. در این خصوص، بررسی‌هایی هم در مورد خواص بادام هندی انجام شده است. اگرچه نتایج در این مورد نیاز به تحقیق و بررسی‌های بیشتری دارد اما نتایج کلی بیانگر آن است که مصرف روزانه‌ی بادام هندی به طور متناسب و متعادل می‌تواند سطح کلسترول خوب را افزایش و سطح کلسترول‌های بد را کاهش دهد. این تغییر در سطح کلسترول خوب و بد خون با سلامت قلب انسان مرتبط است.

فواید مصرف بادام هندی برای سلامت قلب: 3. کاهش سطح کلسترول بد خون

خواص بادام هندی برای مبتلایان به دیابت نوع دوم: 4. جلوگیری از افزایش سطح قند خون

بررسی‌های انجام شده در مورد اثر مصرف بادام هندی بر بدن نشان داده است، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که حدود 10 درصد از کالری روزانه بدن خود را با خوردن بادام هندی تأمین می‌کنند، میزان انسولین خونشان نسبت به افرادی که اصلا بادام هندی نمی‌خورند، کمتر می‌شود. یک دلیل برای این کاهش قند خون می‌تواند فیبر موجود در بادام هندی باشد. فیبر غذایی ماده‌ای است که از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می‌کند. همچنین بادام هندی دارای کربوهیدرات خالص است (یعنی کربوهیدراتی که در آن شکر و فیبر وجود ندارد). خوردن بادام هندی می‌تواند مقدار قابل‌توجهی کربوهیدرات خالص را بدون داشتن شکر و قند به بدن برساند که برای دیابت نوع ۲ هم مفید است.

خواص بادام هندی برای مبتلایان به دیابت نوع دوم: 4. جلوگیری از افزایش سطح قند خون

فواید خوردن بادام هندی برای سلامت پوست و مو: 5. جلوگیری از چین و چروک پوست

یکی از فواید بادام هندی بهبود سلامتی پوست و مو است. بدن انسان با خوردن بادام هندی عنصر مس را جذب کرده و آن را تبدیل به ملانین می‌کند. ملانین رنگینه‌ای است که به مو و پوست و چشم رنگ می‌دهد. ملانین نه‌تنها موها را تقویت می‌کند، بلکه از پوست نیز در برابر اشعات ماوراء بنفش محافظت کرده و ریسک بروز سرطان پوست را کاهش می‌دهد. همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، بادام هندی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند از آسیب‌های سلولی جلوگیری کرده و سرعت سال‌خوردگی و چروکیدگی پوست را کاهش دهند. همانطوری که می‌بینید گستره تاثیر خواص بادام هندی از سلول‌های پوست و مو تا نورون‌های عصبی را تحت تاثیر مثبت خود قرار می‌دهد.

فواید خوردن بادام هندی برای سلامت پوست و مو: 5. جلوگیری از چین و چروک پوست

خواص بادام هندی خام: 6. بهبود عملکرد مغز – مبارزه با آلزایمر

عناصر زینک، مس، آهن و منگنز موجود در بادام‌هندی می‌توانند عملکرد ادراکی مغز را بهبود بخشیده و به تعادل حالت روحی در افراد کمک کنند. علاوه بر این، این عناصر می‌توانند فواید و مزایایی مانند تسکین و تخفیف اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی، افسردگی و اضطراب را به همراه داشته باشند و برای سلامتی عملکرد شناختی نیز مؤثر باشند. مغز انسان برای حفظ عملکرد روزانه‌ی خود نیاز به اسیدهای چربی دارد که بادام هندی دارای مقدار قابل‌توجهی از این اسیدهای چرب است. بنابراین، با خوردن بادام هندی می‌توان عملکرد مغز را تقویت کرده و همچنین، از بروز بسیاری از اختلالات روحی جلوگیری کرد.

خواص مصرف بادام هندی خام: 6. بهبود عملکرد مغز - مبارزه با آلزایمر

خواص بادام هندی برای سلامت استخوان‌ها: 7. سرشار از مس – کلسیم و منیزیم و جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان

داشتن یک تغذیه‌ی خوب برای سلامت استخوان‌ها و دندان ضروری است. عنصر مس قدرت و استحکام استخوان‌ها را افزایش داده و احتمال رخ دادن شکستگی یا پوکی استخوان در آن‌ها را کاهش می‌دهد. بعلاوه، منیزیم عنصری بسیار مهم در حفظ سلامت استخوان‌ها است و بدن از منیزیم و فسفر برای شکل‌دهی ساختار استخوان استفاده می‌کند. کلسیم نیز یکی از عناصر مهم در سوخت‌وساز استخوان‌ها است و ویتامین K نیز میزان کلسیم استخوان‌ها را تنظیم می‌کند.

به این ترتیب، ویتامین K، منیزیم، مس و فسفر موادی هستند که برای سلامتی استخوان‌ها بسیار ضروری هستد و البته همه‌ی این مواد به میزان زیادی در بادام هندی موجود است. برای حفظ تراکم و سلامت استخوان‌ها می‌توان بادام هندی را به عنوان یک میان‌وعده‌ی سالم در رژیم غذایی روزانه قرار داد. این از دیگر خواص بادام هندی است که برای افراد پا به سن گذاشته اهمیت بالایی دارد.

خواص بادام هندی برای سلامت استخوان‌ها: 7. سرشار از مس - کلسیم و منیزیم و جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان

خواص بادام هندی در محافظت از چشم‌ها: 8. کنترل گسترش آب مروارید

بادام هندی حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است. دو نوع از این آنتی‌اکسیدان‌ها لوتئین و زیگزانتین هستند. لوتئین و زیگزانتین برای سلامت چشم‌ها بسیار مهم هستند، زیرا می‌توانند از چشم‌ها در برابر نور آسیب‌زننده محافظت کرده و ریسک بروز آب مروارید و بیماری تباهی لکه زرد چشم (بیماری‌های چشمی مرتبط با افزایش سن) را کاهش دهند.

خواص بادام هندی در محافظت از چشم‌ها: 8. کنترل گسترش آب مروارید

فواید مصرف بادام هندی: 9. تنظیم فعالیت غده تیروئید

بادام هندی دارای یک ماده معدنی به نام سلنیوم است. این ماده‌ی معدنی میزان تیروئید در بدن را تنظیم کرده و از بافت تیروئید در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. خوردن بادام هندی می‌تواند سلنیوم لازم را برای بدن تأمین کند و بنابراین تنظیم سطح فعالیت غده تیروئید در بدن از دیگر خواص بادام هندی به شمار می‌رود.

benefits of cashew

خرید بادام هندی خام و شور ممتاز: آجیل و خشکبار حاجی بادومی

در این مطلب در مورد بادام هندی و خواص متنوع آن برای سلامتی انسان نکاتی را بیان کردیم. مصرف روزانه یک اونس (معادل 28 گرم) بادام هندی می‌تواند مزایا و فواید قابل‌توجهی برای سلامتی داشته باشد. با ترکیب مغز بادام هندی و طیف وسیعی از مغزهای دیگر می‌توانید میزان یک میان‌وعده‌ی بسیار سالم را تجربه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا طیف وسیعی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری بدن خود را تامین کنید. اگر نگران هزینه‌ها هستید می‌توانید آجیل را به صورت عمده خریداری کرده و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. سپس می‌توانید مخلوطی از آجیل‌ها و مغزهای مورد علاقه‌ی خود را آماده و مصرف کنید.

البته به خاطر داشته باشید که برای استفاده‌ی بیشتر از خواص بادام هندی و سایر آجیل‌ها برای سلامتی، بهتر است آنها را به صورت خام و بی‌نمک مصرف کنید. بادام هندی بوداده و یا انواع بادام هندی که با چربی و نمک اضافی تفت داده شده‌اند، می‌توانند برای سلامتی مضر باشند. اما اگر احساس کردید طعم بادام هندی بوداده را بیشتر می‌پسندید می‌توانید خودتان در خانه آنها را بدون روغن تفت دهید و از خوردن آنها لذت ببرید. برای خرید خشکبار دیگر نیاز به مراجعه حضوری به خشکبارهای سطح شهرتان نیست؛ کافی است نام حاجی بادومی را در مرورگر گوشی جستجو کنید و وارد فروشگاه آنلاین ما شوید. بزودی با مطالب جدیدتر به سراغ شما مخاطبان خواهیم آمد…

منبع: وبلاگ سلامتی بر خط

مقالات مرتبط

نظرات