مصرف آجیل برای لاغری: آیا مصرف آجیل در لاغری موثر است؟

وزن کم کردن کار آسانی نیست؛ این کار به صرف زمان، سخت‌کوشی و صبر طولانی نیاز دارد. برای کاهش وزن لازم است با تمام هله‌هوله‌ها و مواد غذایی کم ارزش و ناسالم خداحافظی کنید و مواد غذایی سالم و مغذی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. بنابراین اگر به دنبال کاهش وزن هستید حتما از اهمیت غذاهای مغذی در رژیم روزانه آگاه هستید. در لیست غذاهای سالم، آجیل‌ها ابرغذا یا سوپرفودهایی محسوب می‌شوند که حاوی آنتی اکسیدان هستند و به سلامتی بدن کمک می‌کنند. آجیل سرشار از فیبر، پروتئین، چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و در کاهش وزن و سوزاندن چربی شکم موثر است. البته که این دانه‌های مغزی حاوی کالری قابل توجه هستند اما در این مقاله قصد داریم تا ادعای تاثیر مثبت مصرف آجیل برای لاغری را با ادله پزشکی بررسی کنیم.

توهم یا واقعیت؟ آیا مصرف آجیل برای لاغری مفید است؟

اگر تا حالا این خوراکی‌های لذت‌بخش را به رژیم غذایی خود اضافه نکرده بودید و یا از تاثیر مصرف آجیل بر کاهش وزن آگاه نبودید امروز قصد داریم تا در مطلب پیش‌رو به بررسی تاثیر مصرف آجیل و مغزها بر لاغری را بپردازیم. آجیل مواد غذایی سالمی است که برای سلامتی بدن از جمله جلوگیری از بیماری‌های قلبی و دیابت مفید است. اگر چه چربی و کالری بالای آجیل باعث شده خیلی از افراد از ترس چاق شدن از خوردن آن اجتناب کنند. در این مطلب همچنین تصمیم داریم در مورد تاثیر مصرف آجیل‌ها در کاهش وزن نکاتی را بیان کنیم تا به روشی سالم لاغر شوید. اگر بعد از این مقاله دوست داشتید بدانید محبوب‌ترین انواع آجیل در دنیا کدام موارد هستند، می‌توانید سری به مقاله‌ای که قبلا درباره آن نوشتیم هم بزنید.

مصرف آجیل برای لاغری

مصرف آجیل برای لاغری: سرشار از چربی مفید برای قلب و عروق

آجیل سرشار از مواد مغذی است و قرار دادن آنها در رژیم غذایی می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. از آنجایی که آجیل سرشار از چربی است خیلی از رژیم‌ها مصرف آنها را برای کاهش وزن توصیه نمی‌کنند. آجیل دارای چربی‌های مفید برای قلب، فیبر بالا و مواد شیمیایی گیاهی زیادی است که این ماده‌ی غذایی را مفید و پرخاصیت می‌کند. تنها نکته‌ی مهم در قرار دادن آجیل‌ها در رژیم لاغری، کنترل میزان مصرف آنها است.

مطالعات زیادی در مورد سلامت آجیل‌ها انجام شده است. آجیل‌ها و مغزها دارای مواد مغذی زیادی هستند که همراه با پروتئین، فیبر، چربی‌های اشباع‌نشده، ویتامین E، اسید فولیک، منیزیم، مس و آنتی‌اکسیدان‌ها تکمیل می‌شوند. اگرچه این مواد غذایی سرشار از چربی هستند اما این چربی‌ها از نوع غیراشباع و مفید برای قلب هستند. تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی حاوی آجیل باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی و دیابت نوع 2 می‌شود. بنابراین می‌توان تاکید کرد که مصرف آجیل برای لاغری در صورت مصرف مستمر و منظم، سبب تامین احتیاجات بدن شده و به کنترل وزن کمک می‌کند.

آجیل سرشار از چربی و موثر در کاهش وزن

کالری و چربی بالای آجیل‌ها و مغزها – آیا مصرف چهار مغز واقعا به لاغری کمک می‌کند؟

آجیل دارای کالای بالایی است. این مساله بدین خاطر است که بخش وسیعی از آجیل را چربی‌ها تشکیل می‌دهند که منبعی غنی از انرژی هستند. یک گرم چربی دارای 9 کالری انرژی است، درحالی که یک گرم کربوهیدرات یا پروتئین تنها 4 کالری انرژی دارد. چربی موجود در آجیل معمولا از نوع چربی‌های اشباع‌نشده است که برای محافظت از بدندر برابر بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی مفید است. کالری و چربی موجود در 28 گرم آجیل‌های پرمصرف به صورت زیر است:

  • گردو: 183 کالری انرژی و 18 گرم چربی
  • بادام‌ها: 161کالری انرژی و 14 گرم چربی
  • پسته: 156 کالری انرژی و 12 گرم چربی
  • بادام هندی: 155 کالری انرژی و 12 گرم چربی

همانطور که می‌بینید از آنجایی که مقدار چربی و کالری این آجیل‌ها زیاد است خیلی از افراد آجیل را گزینه‌ی مناسبی برای رژیم لاغری خود نمی‌دانند اما حقیقت آجیل‌ها چیز دیگری است! مصرف آجیل برای لاغری مفید است 🙂

مصرف آجیل و تاثیرگذاری بر تنظیم وزن بدن

اگر چه آجیل و مغزها سرشار از چربی و انرژی هستند اما خوردن آجیل ارتباطی با افزایش وزن ندارد. در واقع، بر اساس تحقیقات گسترده‌ای که انجام شده، مصرف بیشتر آجیل‌ها نه تنها باعث چاقی نمی‌شود بلکه بر کاهش وزن نیز موثر است. آجیل به عنوان بخشی از رژیم غذایی لاغری به کاهش وزن و از دست دادن چربی‌های ناحیه‌ی شکم کمک می‌کند. کاهش چربی در ناحیه‌ی شکم به معنای خطر کمتر بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و دیابت است. بنابراین، با خیال راحت می‌توانید آجیل را به عنوان رژیم غذایی سالم در نظر بگیرید. اما آجیل‌ها چطور به کاهش وزن کمک می‌کنند؟

آجیل‌ها و تنظیم وزن بدن

چربی آجیل‌ها به طور کامل جذب بدن نمی‌شوند!

ساختار و فیبر بالای آجیل‌ها به این معنی است که تا زمانی که کاملا خرد یا جویده نشوند بخش زیادی از آنها هضم نشده از روده عبور می‌کند. در نتیجه بخشی از مواد مغذی آن مانند چربی‌ها جذب نشده و با مدفوع دفع می‌شوند. به این ترتیب آجیل برای کاهش وزن می‌تواند موثر باشد. در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که بعد از خوردن آجیل، میزان چربی از دست رفته‌ی بدن از طریق مدفوع 5 تا 20 درصد بیشتر می‌شود. این نشان می‌دهد بخش مشخصی از چربی آجیل توسط بدن جذب نمی‌شود.

نکته‌ی جالب در مورد آجیل این است که نحوه‌ی فرآوری آنها می‌تواند تاثیر زیادی بر جذب مواد مغذی مانند چربی داشته باشد. برای مثال، طبق مطالعات میزان چربی دفع شده از مدفوع برای بادام زمینی کامل 17.8%، کره‌ی بادام زمینی 7% و روغن بادام زمینی 4.5% بوده است. تفت دادن آجیل‌ها هم می‌تواند باعث افزایش جذب مواد مغذی آنها شود. بنابراین وقتی آجیل را کامل بخورید، جذب چربی و کالری آنها به حداقل میزان ممکن می‌رسد.

مصرف آجیل سبب احساس سیری شده و جلوی پرخوری را می‌گیرد

افزودن آجیل به رژیم غذایی با گرسنگی کمتر و احساس سیری بیشتر مرتبط است. این مساله به خاطر پروتئین، چربی و فیبر موجود در آجیل است. برای مثال، نشان داده شده است که خوردن بادام به عنوان میان‌وعده باعث رفع گرسنگی و کاهش میل به خوردن می‌شود. به نظر می‌رسد تاثیر آجیل به عنوان سرکوب‌کننده‌ی اشتها و بر کاهش وزن احتمالا به دلیل افزایش تولید هورمون‌های پپتید و یا کوله‌سیستوکینین (هورمون پپتیدی معدی-روده‌ای) است که هر دوی اینها اشتها را تنظیم می‌کنند.

بعلاوه هپروتئین و میزان چربی‌های اشباع‌نشده‌ی بالای آجیل می‌تواند مسئول این اثر باشد. طبق تحقیقات، 54 تا 104 درصد کالری اضافی که از خوردن آجیل در رژیم غذایی تامین می‌شود با کاهش طبیعی مصرف سایر مواد غذایی کم می‌شود. به عبارت دیگر، مصرف آجیل به عنوان یک میان‌وعده باعث افزایش احساس سیری می‌شود که به نوبه‌ی خود با کمتر خوردن غذاهای دیگر همراه خواهد بود.

مصرف آجیل برای لاغری: افزایش حجم انرژی‌سوزی بدن در زمان استراحت

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که خوردن آجیل می‌تواند باعث افزایش حجم انرژی‌سوزی بدن در زمان استراحت شود. به طور کلی طبق تحقیقات انجام شده پس از مصرف یک رژیم غنی از آجیل، انرژی مصرفی ما از منابع چربی بدن تامین می‌شود. این بدان معناست که چربی بیشتری می‌سوزانیم و آنها را کمتر در بدن خود ذخیره می‌کنیم. مصرف آجیل در افراد چاق یا دارای اضافه وزن می‌تواند چربی‌سوزی را بالا ببرد.

چگونگی تاثیر آجیل در رژیم لاغری

تاثیر مصرف آجیل بر کاهش وزن: مفیدترین آجیل‌ها برای لاغری کدامند؟

1. مصرف آجیل برای لاغری: تاثیر مصرف بادام برای لاغری

بادام به خاطر داشتن محتوای غنی از پروتئین، آنتی‌اکسیدان و چربی‌های مفید برای سلامت قلب، یکی از ابرغذاها محصوب می‌شود. چربی‌های اشباع‌نشده‌ی موجود در بادام از پرخوری جلوگیری کرده و فیبرغذایی آن علیرغم خوردن تعداد کمی بادام، به احساس سیری کمک می‌کند. در واقع، بادام منبع خوبی از آمینواسیدی به نام ال-آرژینین است که به شما در چربی‌سوزی کمک می‌کند. خوردن روزانه‌ی 3 تا 5 عدد بادام با کاهش وزن بیشتر و متابولیسم بالاتر چربی‌ها همراه خواهد بود. فیبر و پروتئین این آجیل نیز شما را برای زمان طولانی‌تری سیر نگه داشته و سلامت دستگاه گوارش را تحت کنترل قرار می‌دهد.

2. مصرف آجیل برای لاغری: تاثیر مصرف گردو برای لاغری

گردو سرشار از چربی‌های اشباع‌نشده‌ی سالم برای قلب است که این آجیل را برای کاهش وزن مناسب می‌سازد. مصرف یک مشت گردو به صورت روزانه می‌تواند به تحریک از دست دادن چربی و افزایش وزن سالم بدن کمک کند. گردو همچنین به دلیل قدرت شگفت‌انگیزی که بر کنترل اشتها دارد، شناخته می‌شود. این اثر به خاطر وجود اسیدهای چرب امگا 3، استرول‌های گیاهی و ویتامین‌هایی است که به سرکوب گرسنگی کمک کرده و بر کاهش وزن تاثیر می‌گذارند.

تاثیر مصرف گردو برای لاغری

3. مصرف آجیل برای لاغری: تاثیر مصرف پسته در رژیم غذایی

پسته دارای مقدار کمی پروتئین است. این پروتئین به شما کمک می‌کند تا مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری کنید و از این طریق مانع خوردن مواد غذایی بی‌ارزش می‌شود. علاوه بر این، پروتئین موجود در پسته به ساختن بافت‌های عضلانی جدید کمک می‌کند. پسته بعلاوه دارای چربی‌های اشباع‌نشده است که طبق مطالعات بر کاهش وزن موثر است. در واقع ساختار شیمیایی آجیل و مغزها و تاثیرات ثانویه آنها در عدم ایجاد گرسنگی یکی از دلایلی است مصرف آجیل برای لاغری را به یک توصیه واقعی پزشکی تبدیل می‌کند.

تاثیر مصرف پسته برای لاغری

4. مصرف آجیل برای لاغری: تاثیر مصرف بادام هندی در رژیم غذایی

منیزیم موجود در بادام هندی برای تنظیم متابولیسم چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها ضروری است که در نتیجه به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. بادام هندی بعلاوه منبع خوبی از پروتئین است که در کاهش وزن نقشی اساسی دارد.

اگر تا حالا نگران برهم خوردن رژیم غذایی لاغری خود بودید و آجیل را دشمن خود در این مسیر می‌دانستید با خواندن این متن حتما نظرتان عوض شده است. آجیل به عنوان یک میان وعده‌ی سالم تاثیری بر افزایش وزن ندارد و حتی می‌تواند باعث لاغری هم بشود. به این ترتیب، اگر چه آجیل‌ها کالری بالایی دارند اما مصرف آجیل برای لاغری به دلایلی که گفته شد برای شما مفید است. از همه‌ی آجیل‌ها یک مخلوط درست کنید و هر روز یک مشت از آن را بخورید. فراموش نکنید که برای کاهش وزن موثرتر، لازم است آجیل را با یک رژیم غذایی سالم و فعالیت‌های بدنی موثر تکمیل کنید. البته برای سالم‌تر بودن انتخاب خود آجیل‌های ساده و بدون نمک را انتخاب کنید!

 

منبع: وب سایت ndtv

مقالات مرتبط

نظرات