معرفی محبوب‌ترین انواع آجیل در جهان: پرطرفدارترین اعضای خانواده آجیل کدامند؟

می‌دانید محبوب‌ترین انواع آجیل در دنیا کدام‌ها هستند؟ آیا می‌دانید مردم سراسر جهان بیش از همه کدام یکی از دانه‌ها و آجیل‌ها را در جیب‌شان می‌ریزند و می‌خورند؟ قاعدتا خیلی از آن‌ها را ما هم می‌شناسیم و مصرف می‌کنیم (مثل بادام زمینی که سالهاست یکی از پرمصرف‌ترین انواع آجیل در دنیا است)؛ اما بعضی دیگر برای ما شناخته‌شده نیستند (شاید برای آن‌ها هم چنین باشد). اگر مطالعه پیرامون رفتار و عادت‌های خوراکی مردم دنیا برایتان جالب است و احیانا بدتان نیاید که بدانید مردم دنیا چه نوع آجیل و مغزهای مقوی را بیشتر مصرف می‌کنند، این مقاله می‌تواند خواندنی باشد. ما سعی کردیم درباره خاستگاه و پیشینه‌ی آجیل‌های محبوب و مشهور در فرهنگ‌های غذایی مختلف مردم دنیا صحبت کنیم. در ادامه همچنین از آجیل‌های آشنا و محبوب در ایران خودمان هم خواهیم گفت. اگر بعد از خواندن این مقاله، هوس خرید آجیل به سرتان زد، سری هم به فروشگاه اینترنتی حاجی بادومی بزنید؛ ما به عنوان تخصصی‌ترین فروشگاه انواع آجیل و خشکبار تلاش می‌کنیم بهترین کیفیت و محصولات را روانه‌ی خانه‌های مشتریان عزیزمان کنیم.

1. رتبه اول محبوب‌ترین انواع آجیل در دنیا: بادام زمینی – پرمصرف‌ترین و خواستنی‌ترین!

گفتیم که بادام زمینی اولین جایگاه را در میان محبوب‌ترین انواع آجیل را از آن خود کرده و چندین سال هم هست که به این صدرنشینی عادت کرده است. حضرتش قصد ندارد به این راحتی، جایگاه خود را به رقبا واگذار کند. قیمت مناسب، طعم همه پسند و پوست‌گیری نسبتا ساده باعث شده بادام زمینی در زمره‌ی پرمصرف‌های آجیلی و مغز در سبد غذایی مردم قرار بگیرد. همه جوره خوشمزه است: چه آن را بو بدهید، چه طعم‎‌دار کنید. خارجی‌ها در پخت خیلی از غذاها هم از آن استفاده می‌کنند. اصلا اگر غذا را هم کنار بگذاریم، واقعیت این است که جهان بدون بادام‌زمینی جای چندان جالبی به نظر نمی‌رسد: اگرچه طعم نوستالژیک شکلات معمولا با برخاسته از طعم فندق است، اما استفاده از آن در شکلات‌های صبحانه، کره‌های طبیعی، شیرینی‌جات، شکلات، قهوه، اسموتی و شیک باعث شده تا گستره‌ی وسیعی از طعم‌های دلنشین مدنظر ما به این عضو از خانواده آجیل وابسته شده باشد.

معرفی محبوب‌ترین انواع آجیل در جهان

2. رتبه دوم محبوب‌ترین انواع آجیل در دنیا: بادام هندی – گران قیمت و سرشار از ویتامین‌‌های اساسی

در خیلی‌ از نظرسنجی‌ها بادام هندی را در رتبه‎‌بندی محبوب‌ترین انواع آجیل در رتبه چهارم قرار می‌دهند؛ ولی این به نظر ما واقعا کم‌لطفی است. انگلیسی‌زبان‌ها به این دانه cashew می‌گویند. در زبان فارسی به این دلیل به آن بادام هندی می‌گوییم که هند با تولید بیش از 25 درصد از کل حجم محصول تولیدی در جهان، بزرگترین تولیدکننده آن است. در مقاله‌ی وبلاگ حاجی بادومی تنها به این دلیل بادام هندی را در رتبه اول قرار نداده‌ایم، که خیلی با انواع دیگر آجیل‌ کنار نمی‌آید و خوشمزه نمی‌شود. همچنین تم طعم بادام هندی، چه از نوع خام چه از نوع بوداده در ذائقه عموم مردم بهترین نیست. به این معنی که نمی‌توانیم اکثریت قاطع نظرات مردم دنیا را بر خوشمزه‌ترین بودن آن جمع کنیم. اگرچه طرفداران تیفوسی بادام هندی آنرا بهترین نوع آجیل در دنیا بشناسند، اما بواسطه چرب بودن و نیز خاص‌تر بودن تم طعم بادام هندی، رتبه دوم با اقتدار به آن اختصاص پیدا کرده است. با اینکه خواص بی‌انتهایی دارد و برای پیشگیری از وقوع اغلب بیماری‌های قلبی و عروقی حکم داروی بی‌بدیل را دارد؛ اما در مصرف آن نباید زیاده‌روی کرد. قیمت نجومی بادام هندی را که کنار بگذاریم، از جوش‌های سنگینی که چربی این آجیل در اقصی نقاط بدن پدید می‌آورد، نباید غافل شد. مخصوصا آنکه مهمانی قریب الوقوعی در پیش داشته باشید!

گران قیمت و سرشار از ویتامین‌‌های اساسی

3. رتبه سوم محبوب‌ترین انواع آجیل در دنیا: بادام – خیلی تلخ خیلی شیرین!

خب قول می‌دهیم این آخرین نوع بادامی باشد که در لیست محبوب‌ترین انواع آجیل می‌آوریم. ولی باور کنید تقصیر ما نیست که خانواده آقای بادام انقدر متنوع، خوشمزه و همه فن‌حریف است. بادام با آن مزه نمکی‌اش، همیشه در جیب مادربزرگهایمان در کنار نخودچی و کشمکش پیدا می‌شد. می‌گویند اگر بخواهید یک نفر را شکنجه بدهید به او بادام کال بدهید. گاهی آنقدر تلخ و بدمزه است که طرف در جا مُقُر می‌آید! ولی از آن سو بادام بو داده بافت ترد‌تر و طعم شیرین‌تری دارد. شاهکار بادام درختی این است که با غذاها و خوردنی‌های دیگر با کمال فروتنی مخلوط می‌شود و نتیجه فوق‌العاده‌ای هم پدید می‌آورد. یک لحظه لذت خوردن حلوای تر با مزه دلنشین خلال بادام را تصور کنید. خواستنی نیست؟ بادام بواسطه خواص بی‌نظیری که برای پوست و مو دارد، بیش از پیش مورد استفاده و تجویز کارشناسان تغذیه قرار گرفته، و حتی انواع تلخ آنرا از حیث سلامتی و مقوی بودن بیشتر تایید می‌کنند. تولید این عضو از خانواده آجیل در دنیا بسیار زیاد است و مصرف آن نیز در برخی از کشورها گاهی رتبه اول یا دوم پرمصرف‌ترین و محبوب‌ترین عضو از خانواده آجیل را به خود اختصاص می‌دهد.

بادام در زمره ی پرطرفدارترین دانه های مغزی

4. رتبه چهارم محبوب‌ترین انواع آجیل در دنیا: پسته؛ لاکچری‌ – متنوع – خوشمزه!

اگر قیمت خرید پسته در ایران هم گام با طلا رو به جلو گام برمی‌دارد، اما به طور کلی در کنار ماکادمیا و بادام هندی جزو گران‌ترین انواع آجیل در جهان به حساب ‌می‌آیند. طعم پسته در زمره‌ی محبوب‌ترین طعم در بین اعضای خانواده آجیل شناخته می‌شود. مزه پسته که ما آن را جزو محبوب‌ترین انواع آجیل آورده‌ایم، تعریف‌کردنی نیست واقعا؛ بیشتر چشیدنی است! به غیر از اینکه پسته در سراسر جهان به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین انواع آجیل‌ها خورده می‌شود؛ در شیرینی‌پزی، بستنی‌سازی و حتی آشپزی هم به کار می‌آید. اصلا جوری است که به بی‌مزه‌ترین شیرینی‌ها و بستنی‌ها هم که اضافه‌اش کنید، معجزه می‌کند. در آشپزی ما ایرانی‌ها به غیر از انواع حلوا، در خیلی از آش‌‌های محلی هم استفاده می‌شود. خارجی‌ها در پخت انواع کیک، پودینگ، بستنی و کلوچه نیز از آن استفاده می‌کنند.

مهم ترین فرق پسته ایرانی و پسته خارجی

5. رتبه پنجم محبوب‌ترین نوع آجیل در جهان: گردو؛ عضو کهنه‌کار باشگاه محبوب‌ترین‌ها

ممکن است شما گردوی تازه را با آن دردسر پوست کندنش، جزو محبوب‌ترین انواع آجیل قرار ندهید. ما هم صادقانه حق می‌دهیم. سخت است؛ دست را سیاه می‌کند و تازه اگر کوچکترین تکه‌ای از پوستش هم روی آن بماند، واقعا مزه دهان آدم را زهر می‌کند. پس چرا ما آن را جزو پرطرفدارترین آجیل‌ها آورده‌ایم؟ چون آن پوست سبز تازه را کنده‌ایم و کاملا خشکش کرده‌ایم. در این حالت واقعا حقش است که در این لیست قرار بگیرد. از گردو می‌توان در پخت و پز (از انواع آش، خورش و سالاد) تا کیک و کلوچه استفاده نمود.
چین و ایالات متحده آمریکا بزرگترین تولیدکنندگان گردو در جهان هستند؛ البته ایران هم نامی مطرح در تولید این عضو دوست داشتنی از خانواده‌ی آجیل هست؛ ولی نسبت به آمریکا و چین متاسفانه ضعیف‌تر است. در عوض بعد از چین و آمریکا، ایران بیشترین میزان گردو را در جهان مصرف می‌کند. (اینجور فرض کنید که اونا تولید می‌کنند ما مصرف می‌کنیم:) )

گردو؛ عضو کهنه‌کار باشگاه محبوب‌ترین‌ها

6. رتبه ششم محبوب‌ترین انواع آجیل در دنیا: فندق – پدر معنوی طعم نوتلا

نگاه به اندازه کوچک فندق نکنید. یکی از محبوب‌ترین انواع آجیل‌ها نه فقط در ایران که در کل جهان است؛ طعم بی‌اندازه دلنشین آن، دلیل کاربرد گسترده آن در صنعت شکلات‌سازی است. ما ایرانیان، فندق را هم به صورت تازه (البته بعد از کندن آن برگ‌های کوچک دور و برش) و هم خام و بو داده مصرف می‌کنیم. فندق، یکی از پایه ثابت‎‌های آجیل مخلوط شب عید ماست. از طرف دیگر، در صنعت شکلات‌سازی و کیک و شیرینی‌پزی هم از آن به وفور استفاده می‌شود. اگر بخواهیم مثالی از میزان محبوبیت فندق برایتان بیاوریم، واقعا هیچ چاره‌ای نداریم جز اینکه به نوتلا، اشاره کنیم. چه بسا پایه طعم و خوشمزگی نوتلا بخاطر وجود حضرت فندق باشد! بدون شک فندق جزو پرطرفدارترین مغزها و دانه‌های مصرفی مردم در سراسر جهان است.

رتبه ششم محبوب‌ترین انواع آجیل در دنیا: فندق

7. رتبه هفتم محبوب‌ترین انواع آجیل: ماکادمیا – گرانترین و خوشمزه ولی خاص پسند!

کمی هم از محبوب‌ترین انواع آجیل خارجی برایتان بگوییم: ماکادمیا. ماکادمیا از درختی با همین نام که بومی استرالیا است به دست می‌آید. گفته می‌شود این مغز استرالیایی، منبعی است از منیزیوم، ویتامین آ و ب، چربی‌های مفید و سالم، آنتی‌اکسیدان و پروتئین. آن را به شیوه‌های مختلفی هم مصرف می‌کنند: از خام گرفته تا بوداده و حتی به شکل روغن (شبیه روغن زیتون ما مثلا). مصرف آن هم روز به روز در جهان بیشتر می‌شود؛ در جهان مصرف آن فقط در طی یک دهه، دو برابر شده است. در حال حاضر هم استرالیا و آفریقای جنوبی بزرگترین تولیدکنندگان آن هستند (هر کدام 28% از بازار آن را در دست دارند). در ایران هم می‌توانید این مغز را البته به قیمتی بسیار بالاتر از آجیل‌های معمول پیدا کنید. دلیل قیمت بالاتر آن هم که مشخص است: این مغز کوچک از استرالیا به دست شما می‌‌‍رسد!

رتبه هفتم محبوب‌ترین انواع آجیل: ماکادمیا

8. رتبه هشتم محبوب‌ترین انواعِ آجیل در دنیا: بادام برزیلی، آجیل جنگلی وحشی!

گفته بودیم که دیگر از بادام نمی‌نویسیم. ولی تقصیر ما نیست. خارجی‌ها زیاد بادام می‌خورند! یکی دیگر از انواع آجیل‌های پرطرفدار خارجی، بادام برزیلی است. از نامش که مشخص است که از برزیل می‌آید. متاسفانه یا خوشبختانه هنوز تولید آن شکل صنعتی به خود نگرفته و این محصول بصورت وحشی در طبیعت پرورش پیدا کرده و پس از فرآوری در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. انگار اندازه این بادام‌ها خیلی بزرگتر از بادام‌های معمولی است؛ شکل میوه آن هم شبیه نارگیل است که مغزها مثل پره‌های پرتقال داخل آن چیده شده‌اند. در بازار ایران هم قطعا می‌توانید پیدا کنید؛ ولی خب بدون شک با قیمت میلیونی!

رتبه هشتم محبوب‌ترین انواع آجیل در دنیا: بادام برزیلی

9. دانه‌ی کاج – رتبه آخر جدول پرطرفدارترین انواعِ آجیل‌ در دنیا!

یکی از آجیل‌هایی که حتما تا حالا نشنیده‌اید و نخورده‌اید، دانه‌ی کاج است. این آجیل البته جزو انواع آجیل گران قیمت محسوب می‌شود. این آجیل دارای عطر و طعمی مطلوب است اما در حالت خام بافت نرمی دارد! و البته اگر کمی بدشانس باشید ممکن است خوردن این آجیل به صورت خام طعمی شبیه صابون داشته باشد!! اگرچه شاید به ندرت این امکان وجود داشته باشد که به یک آجیل فروشی بروید و دانه‌ی کاج ببینید، ولی اگر به این آجیل جالب رسیدید حتما آن را تفت بدهید تا طعم بهتری داشته باشد. دانه‌ی کاج یکی از عجیب‌ترین انواع آجیل در دنیاست ولی خب شاید کمتر کسی پیدا شود که بگوید عاشق دانه‌ی کاج است! به همین خاطر در لیست محبوب‌ترین انواع آجیل در دنیا، دانه‌ی کاج از آخر رتبه‌ی اول را می‌گیرد!

مقالات مرتبط

نظرات