بهترین آجیل برای کم‌ خونی : درمان فقر آهن با مصرف این 10 آجیل‌ + عکس

خستگی مفرط، رنگ‌پریدگی پوست، سرگیجه، سردی دست‌ها و پاها، شکنندگی ناخن‌ها و غیره از نشانه‌های کمبود آهن است. با داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌توان آهن مورد نیاز بدن را تامین کرد. درحالی که گوشت، غذاهای دریایی و سبزیجات برگ‌دار از نظر میزان آهن، رتبه‌ی بالایی دارند اما آجیل‌ها هم می‌توانند برای دریافت آهن مورد نیاز بدن مفید باشند. به همین خاطر ما در ادامه‌ی این مطلب تصمیم داریم به معرفی بهترین آجیل برای کم‌ خونی، آجیل‌های خون‌ساز، آجیل مناسب برای کم خونی، بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی، خواص فندق برای کم خونی، بادام برای کم خونی، نخودچی برای کم خونی، تاثیر بادام بر کم خونی، تاثیر بادام زمینی بر کم خونی و فواید بادام هندی برای کم خونی بپردازیم.

بهترین آجیل برای کم خونی

کم خونی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن گلبول‌های قرمز سالم کافی نداشته باشد. این وضعیت عمدتا به دلیل از دست دادن خون، تخریب گلبول‌های قرمز خون یا ناتوانی بدن در ایجاد گلبول‌های قرمز کافی ایجاد می‌شود. انواع مختلفی از کم‌ خونی وجود دارد که شایع‌ترین آنها کم‌ خونی فقر آهن است. گلبول‌های قرمز حاوی پروتئینی به نام هموگلوبین هستند که این هموگلوبین‌ها پر از آهن هستند. بدون آهن کافی، بدن نمی‌تواند هموگلوبین مورد نیاز برای تولید گلبول‌های قرمز خون کافی برای رساندن خون غنی از اکسیژن به سراسر بدن را تولید کند.

کمبود فولات و ویتامین B12 نیز ممکن است بر توانایی بدن در ساخت گلبول‌های قرمز تاثیر بگذارد. اگر بدن انسان نتواند ویتامین B12 را به درستی پردازش کند، فرد ممکن است دچار کم‌ خونی خطرناکی شود. یک رژیم غذایی خون ساز قوی، غنی از آهن و ویتامین‌های گروه B و ویتامین C برای درمان کم‌ خونی و یا مهم‌تر از همه پیشگیری از ابتلا به کم‌ خونی می‌تواند موثر باشد. به این ترتیب یکی از گزینه‌ها برای تامین آهن مورد نیاز بدن مصرف بهترین انواع آجیل برای کم‌ خونی می‌تواند باشد.

(در فروشگاه حاجی بادومی به انواع شکلات پذیرایی دسترسی خواهید داشت.)

بهترین آجیل برای کم‌ خونی

کدام آجیل برای کم خونی مفید است؟

بسیاری از مغزها و دانه‌ها منبع خوبی از آهن هستند. این آجیل‌ها و تخمه‌ها به تنهایی و یا همراه با ماست، سالاد یا حتی شیرینی‌جات هم می‌توانند فوق‌العاده باشند. از آجیل‌های خون ساز می‌توان به تخمه کدو حلوایی، بادام هندی، پسته، شاهدانه، آجیل کاج، تخمه آفتابگردان و غیره اشاره کرد و بادام نیز منبع خوبی از آهن محسوب می‌شود. آجیل خام و بوداده مقادیر مشابهی آهن دارند و می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند اما از آنجایی که کلسیم بالایی نیز دارند ممکن است سطح آهن خون را چندان افزایش ندهند. در هر صورت ما تصمیم داریم در ادامه به معرفی انواع آجیل برای کم خونی، مزایای بادام زمینی برای کم خونی، خواص فندق برای کم خونی و خواص پسته خام برای کم خونی بپردازیم.

(مطلب بهترین آجیل برای تقویت میل جنسی را در وبلاگ حاجی بادومی از دست ندهید.)

کدام آجیل برای کم خونی مفید است

بهترین آجیل برای کم‌ خونی: 1. آجیل برزیلی

آجیل برزیلی یا فندق برزیلی (Brazil nuts) یکی از بهترین منابع غذایی ماده‌ی معدنی سلنیوم است. دو عدد آجیل برزیلی می‌تواند 100 درصد نیاز روزانه‌ی بدن به 75 میکروگرم سلنیوم را تامین کند. سلنیوم برای تولید آنتی‌بادی‌هایی که برای سیستم ایمنی بدن مهم است و هورمون تیروکسین که برای تنظیم متابولیسم لازم است، مورد نیاز است. تحقیقات نشان داده است مصرف سلنیوم باعث فعال شدن آنتی‌اکسیدان‌ها شده و به کاهش خطر ابتلا به سرطان مثانه و سرطان پروستات کمک می‌کند. بعلاوه آجیل برزیلی دارای 2.4 میلی‌گرم آهن در هر 100 گرم است که این آجیل را یکی از تنقلات خون ساز می‌سازد.

(برای خرید آجیل شب عید حتما از فروشگاه حاجی بادومی دیدن کنید.)

بنابراین آجیل برزیلی یک انتخاب مناسب به عنوان آجیل برای کم خونی می‌باشد.

بهترین آجیل برای کم‌خونی: آجیل برزیلی

بهترین آجیل‌ها برای کم‌ خونی: 2.  بادام درختی

بادام درختی (Almond) یکی دیگر از منابع خوب برای مواد مغذی مورد نیاز بدن است. مصرف روزانه 10 عدد بادام درختی نیاز روزانه‌ی بدن به کلسیم (700 میلی‌گرم) را تامین می‌کند و برای داشتن استخوان‌هایی سالم ضروری است. بادام بعلاوه سرشار از ویتامین E است که به بهبود وضعیت و ظاهر پوست کمک می‌کند. بادام سرشار از فیبر است و پوست آن حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به محافظت سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های التهابی کمک می‌کند.

تاثیر بادام بر کم خونی

بادام را گنجینه‌ی مواد مغذی می‌نامند و خوردن روزانه چند عدد بادام خیس‌خورده فواید زیادی به دست می‌دهد که از جمله‌ی آن دریافت آهن مورد نیاز بدن است. حدود 8 بادام میزان 1.05 میلی‌گرم آهن دارد و شیر بادام و کره‌ی بادام نیز به همین اندازه می‌توانند مفید و موثر برای سلامتی باشند.

(مطلب خواص بادام درختی را از دست ندهید.)

به این ترتیب بادام برای کم خونی می‌تواند بسیار مفید باشد.

بهترین آجیل‌ها برای کم‌خونی: بادام درختی

بهترین آجیل برای کم‌ خونی: 3. بادام هندی

بادام هندی (Cashew) منبع خوبی از آهن است و یک وعده‌ی 30 گرمی بادام هندی حاوی 2 میلی‌گرم آهن است: خانم‌ها روزانه به 14.8 میلی‌گرم آهن و آقایان به 8.7 میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارند. با این حال آهن موجود در بادام هندی به آسانی آهن موجود در گوشت جذب بدن نمی‌شود. ویتامین C جذب آهن از منباع غیرگوشتی را افزایش می‌دهد. بنابراین می‌توانید بادام هندی را به همراه کیوی در سالاد و یا همراه با فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی یا یک لیوان کوچک آب پرتقال مصرف کنید تا از فواید بادام هندی برای کم خونی بهره‌مند شوید.

(مطلب خواص بادام هندی را در وبلاگ حاجی بادومی از دست ندهید.)

بهترین آجیل برای کم‌خونی: بادام هندی

بهترین آجیل برای کم‌ خونی: 4. گردو

گردو (Walnuts) سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی است که نشان داده شده است باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی ناشی از دژنراسیون ماکولا و همینطور زوال شناختی می‌شود. بعلاوه گردو به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی نیز کمک می‌کند. گردو نیز یکی از آجیل‌های خون‌ساز است و در صورت کمبود هموگلوبین، می‌توانید از فواید مصرف روزانه‌ی گردو بهره‌مند شوید. با مصرف یک مشت گردو، حدود 0.82 میلی‌گرم آهن دریافت خواهید کرد.

(مقاله بهترین آجیل برای قلب نیز می‌تواند برایتان جالب و کاربردی باشد.)

گردو و خواص بسیار زیاد آن، یک گزینه مناسب برای آجیل مفید برای کم خونی است.

بهترین آجیل برای کم‌ خونی: گردو

بهترین آجیل برای کم‌ خونی: 5. بادام زمینی

از نظر فنی بادام زمینی جزو حبوبات محسوب می‌شود اما تحقیقات در خصوص این خوردنی محبوب نشان داده است که از نظر تغذیه‌ای بادام زمینی مشابه آجیل‌های درختی است. بادام زمینی (Peanuts) سرشار از فیبر و پروتئین است و بنابراین باعث ایجاد حس سیری می‌شود. بادام زمینی سرشار از مواد مغذی است و شاخص گلیسمی پایینی دارد که به این معنی است که به تثبیت قند خون کمک می‌کند.

تاثیر بادام زمینی بر کم خونی

اگر نمی‌توانید میوه خشک زیادی بخورید، بادام زمینی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. بادام زمینی می‌تواند کمبود آهن و بسیاری مواد مغذی دیگر را برطرف کند. حدود یک مشت بادام زمینی حاوی 1.3 میلی‌گرم مواد معدنی است و به همین علت باید حتما بادام زمینی را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از مزایای بادام زمینی برای کم خونی بهره‌مند شوید.

(مقاله خواص بادام زمینی نیز می‌تواند برایتان جالب و کاربردی باشد.)

تاثیر بادام زمینی بر کم خونی

بهترین آجیل برای کم‌ خونی: 6. دانه‌های کنجد

دانه‌های کنجد (Sesame seeds) با طعم روغنی و آجیلی یکی از منابع خوب آهن هستند. هر قاشق غذاخوری از دانه‌های کنجد حاوی 1.31 میلی‌گرم آهن است و مواد مغذی دیگری مانند مس، فسفر، ویتامین E و زینک نیز به همراه دارد. یک راه آسان برای افزودن کنجد به رژیم غذایی، پاشیدن آن روی سالاد یا غذاها است. هر قاشق غذاخوری بیش از یک میلی‌گرم آهن به میزان آهن مصرفی روزانه‌ی شما اضافه می‌کند.

(پیشنهاد می‌کنیم پس از این مطلب، از مطلب بهترین آجیل برای درمان دیابت نیز بازدید کنید.)

بنابراین دانه‌های کنجد نیز جز آجیل مناسب برای کم خونی محسوب می شوند.

 آجیل مناسب برای کم‌خونی: دانه‌های کنجد

بهترین آجیل برای کم‌ خونی: 7. تخمه کدو حلوایی

یکی دیگر از بهترین انواع آجیل و تخمه برای درمان کم خونی، تخمه کدو حلوایی (Pumpkin Seeds) است. یک وعده‌ی حدودا 28 گرمی از تخمه کدو حلوایی خام و بدون پوسته، حاوی 2.7 میلی‌گرم آهن است که به این ترتیب این تخمه، به عنوان یکی از بهترین منابع غذایی آهن شناخته می‌شود. تخمه کدو حلوایی را می‌توانید به نان یا کلوچه اضافه کنید و یا به عنوان یک لایه‌ی ترد و خوشمزه و مغذی روی ماست، غلات یا سالاد خود اضافه کنید. تخمه کدو حلوایی همراه با سایر آجیل‌ها نیز می‌تواند گزینه‌ی خوبی به عنوان یک میان‌وعده‌ی سالم باشد که راه خوبی برای درمان و پیشگیری از کم‌ خونی خواهد بود.

(به مقاله خواص تخمه کدو رجوع کنید.)

بهترین آجیل برای کم‌ خونی: تخمه کدو حلوایی

بهترین آجیل‌ها برای کم‌ خونی: 8. فندق

فندق یکی از آجیل‌های بسیار خوشمزه و مفید است که به عنوان یک میان‌وعده‌ی سالم می‌توان آن را در رژیم غذایی گنجاند. فندق سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است اما دو ماده‌ی معدنی به طور خاص در این آجیل برجسته هستند: منگنز و مس. مس برای جذب آهن بسیار مهم است و آهن به سوخت و ساز پروتئین‌ها، تولید هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند و می‌تواند از کم‌ خونی جلوگیری کند. منگنز نیز یک ماده‌ی معدنی حیاتی برای تشکیل استخوان‌ها است و در متابولیسم چربی و کربوهیدرات‌ها، جذب کلسیم و تنظیم قند خون نقش دارد.

(پیشنهاد می‌کنیم از مطلب خواص فندق بازدید کنید.)

به این ترتیب می‌توان با مصرف فندق از خواص فندق برای کم خونی بهره‌مند شد.

خواص فندق برای کم خونی

بهترین آجیل برای کم‌ خونی: 9. نخودچی

محصولات حیوانی به عنوان منابع اصلی آهن شناخته می‌شوند اما این بدان معنا نیست که مواد اولیه‌ی گاهی نمی‌توانند آهن مورد نیاز بدن را تامین کنند. نخودچی، یکی از حبوبات محبوب که البته به عنوان بخشی از آجیل نیز بسیار پرطرفدار است. نخودچی منبعی عالی از آهن است و در هر فنجان (164 گرم) تقریبا 26% از نیاز روزانه‌ی بدن به آهن را تامین می‌کند. آهن در تولید گلبول‌های قرمز خون و رشد فیزیکی، رشد مغز، متابولیسم ماهیچه‌ها و سایر جنبه‌های سلامتی نقش دارد و اگر به اندازه‌ی کافی از این ریزمغذی دریافت نشود، توانایی بدن برای تولید گلبول‌های قرمز سالم مختل می‌شود.

(به مقاله بهترین آجیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز سری بزنید.)

نخودچی برای کم خونی بسیار مفید است و افرادی که در معرض خطر بالای کمبود آهن هستند می‌توانند این آجیل جذاب و دوست‌داشتنی را به رژیم غذایی خود بیافزایند.

نخودچی برای کم خونی

بهترین آجیل برای کم‌ خونی: 10. پسته

همه‌ی ما پسته (Pistachio) را به عنوان یکی از بهترین منابع آهن می‌شناسیم. برای خانم‌های جوان مصرف یک فنجان پسته در روز حدود یک چهارم نیاز روزانه‌ی بدن آنها به آهن را تامین می‌کند. پسته حاوی مقادیر زیادی آهن قابل جذب است که برای همه‌ی افراد در درمان کم‌ خونی فقر آهن می‌تواند مفید باشد. برای رفع کسالت و رنگ‌پریدگی حاصل از کم‌ خونی، آهن موجود در پسته می‌تواند موثر باشد.

پسته همچنین حاوی ویتامین‌های B1 و B3 و ویتامین E و مواد مغذی دیگری همچون آهن، پتاسیم، فسفر و کلسیم است. خوردن پسته به همراه غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات و میوه‌های استوایی می‌تواند به جذب بیشتر آهن کمک کند و بعلاوه گیاهخواران می‌توانند برای تامین آهن مورد نیاز خود، پسته مصرف کنند.

بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی

علاوه بر این، پسته حاوی مقادیر قابل‌توجهی مس نیز هست. مس موجود در پسته توانایی جذب آهن توسط بدن از مواد غذایی دیگر را بهبود می‌بخشد و به شما کمک می‌کند تا از ایجاد شرایطی مانند کم‌ خونی جلوگیری کنید. بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی، مصرف آن در وعده‌های مختلف در روز است و به این ترتیب می‌توانید از خواص پسته خام برای کم‌ خونی بهره‌مند شوید.

(مطالعه مطلب خواص پسته را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم.)

بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی

درمان کم‌ خونی با مصرف آجیل‌های سرشار از آهن

آیا رنگ‌پریده به نظر می‌رسید و احساس بی‌حالی می‌کنید؟ و یا تنگی نفس، سردرد مداوم و درد مکرر قفسه‌ی سینه را تجربه می‌کنید؟ کم‌ خونی یکی از مشکلاتی است که همه‌ی افراد، به ویژه خانم‌ها با آن مواجه هستند. غذا مهم‌ترین نقش را در حفظ سطح سالم هموگلوبین ایفا می‌کند و یک رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از کم‌ خونی می‌تواند بسیار موثر باشد. بادام زمینی، بادام درختی، فندق، پسته، بادام هندی و غیره آجیل‌هایی سرشار از آهن هستند و می‌توانند برای مبارزه با کم خونی بسیار مفید باشند. با خرید بهترین انواع آجیل برای کم‌ خونی از فروشگاه اینترنتی حاجی بادومی، سلامتی خود را بهبود ببخشید و یک رژیم غذایی سالم را پیش بگیرید.

درمان کم‌خونی با مصرف آجیل‌ های مناسب

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید آجیل

مقالات مرتبط

نظرات