خواص شکلات: 20 مورد از فواید شگفت انگیز مصرف شکلات + عکس

شکلات یکی از اکتشافات هیجان‌انگیز بشر است؛ صرف نظر از خواص شکلات، با طعم آن می‌توان هر انسان با اراده‌ای را وسوسه کرد. قبلا در مطالب متعدد درباره بهترین برندهای شکلات صحبت کرده‌ایم. وقتی صحبت از خواصِ شکلات می‌شود در ذهن خیلی از ما تضادی شکل می‌گیرد. تصویر کودکی که دندانش سیاه شده همیشه در ناخودآگاه ما تحت تاثیر مصرف زیاد شکلات شکل گرفته است. اما امروز می‌خواهیم درباره خواص شکلات خواص شکلات برای بیماران قلبی، خواص شکلات برای بیماران دیابتی، خواص شکلات برای بیماران خونی، خواص شکلات برای بدنسازی و بدنسازها و تاثیر خواص شکلات بر لاغری، افسردگی و آلزایمر، خواص شکلات تلخ؛ خواص شکلات واقعی، خواصِ شکلات سفید و به طور کلی فواید مصرف شکلات برایتان بنویسیم.

خواص شکلات و مزایای آن برای سلامت بدن انسان

شکلات یکی از مواد غذایی است که ما در زندگی مدرن امروزی‌مان آن را بسیار مصرف می‌کنیم. شکلات معمولاً وجهه خوبی در حوزه سلامت انسان ندارد و اکثراً افراد مصرف آن را با افزایش دیابت و کلسترول در بدن انسان مرتبط می‌دانند. اما تحقیقات اخیر نشان داده که در کاکائو یک ترکیب شیمیایی مهم بنام ترکیب‌های فلاوانول وجود دارد که مصرف این ماده می‌تواند برای سلامت بدن انسان مفید باشد. بنابراین، با اینکه مصرف زیاد شکلات با بروز بیماری‌های پوستی مثل جوش، چاقی، بیماری‌های قلبی – عروقی و دیابت نسبت داده شده‌است، اما در صورتی که ما شکلات را به میزان مناسب مصرف کنیم می‌توانیم از خواص مفید شکلات هم بهره مند شویم.

در این مقاله خواصِ شکلات برای بیماران قلبی، خواص شکلات برای بیماران دیابتی، خواص شکلات برای بیماران خونی، خواص شکلات برای بدنسازی و بدنسازها و تاثیر خواص شکلات بر لاغری، افسردگی و آلزایمر را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.


شکلات تنها در یک نوع تولید نمی‌شود و انواع زیادی دارد. برای مثال، شکلات واقعی، کره‌ای، شکلات تلخ در درصدهای مختلف (مثل شکلات 78 درصد یا 85 یا 90 درصد)، شکلات قهوه، شکلات تلخ و شکلات شیری، این‌ها همه از جمله انواع شکلات‌هایی هستند که در بازار وجود دارند. شاید از بین همه این‌ها شکلات تلخ از همه محبوب‌تر باشد، زیرا خواص بسیاری دارد. برای مثال، خواص شکلات تلخ برای زنان زیاد است. ما در این مقاله، در ابتدا خواص شکلات را توضیح داده و سپس کمی در مورد خواصِ شکلات تلخ صحبت می‌کنیم که در اینجا به برخی از این خواص به صورت موردی اشاره کرده‌ایم:

  • خواص شکلات در کاهش کلسترول و پیشگیری از آلزایمر
  • خواص شکلات برای بدن سازها
  • خواص شکلات برای بیماران دیابتی
  • خواص شکلات برای درمان سرفه
  • خواص شکلات برای زنان 
  • خواص شکلات برای بیماران سرطانی
  • خواص شکلات برای بیماری های قلبی
  • خواص شکلات برای افسردگی

خواص شکلات

خواص شکلات: از فواید مصرف شکلات چه می‌دانید؟

مصرف شکلات می‌تواند خواص و فواید بسیاری برای بدن انسان داشته باشد. شما با مصرف شکلات به میزان مناسب می‌توانید عملکرد مغز خود را بهبود داده، حافظه‌تان را تقویت کنید، میزان کلسترول خود را کنترل کرده و از بروز بیماری‌های قلبی و سرطان جلوگیری کرده و ریسک سکته را کاهش دهید. همچنین، درصورتی‌که ورزشکار هستید و می‌خواهید عملکرد ورزشی خود را افزایش داده، عضله سازی کرده و بدن خود را تقویت کنید، می‌توانید از خواصِ شکلات بهره مند شوید.

شکلات یک ماده مغذی و دارای ارزش غذایی بالا است. مصرف این ماده به میزان مناسب می‌تواند برای کنترل وزن شما، رفع کردن خستگی در بدنتان، کنترل فشار و قند خون و تقویت روحیه شما مفید باشد.

مصرف شکلات مزایای دیگری هم برای سلامت شما دارد. با ما همراه باشید تا در این مقاله مزایا و خواصِ شکلات برای سلامت بدن انسان را بررسی کنیم. (به مطلبی که درباره خواص آجیل نوشتیم مراجعه کنید.)

فواید مصرف شکلات چیست
1. خواص شکلات برای تأمین مواد غذایی: شکلات سرشار از آنتی اکسیدان و مواد معدنی

پیش‌ از توضیح خواص شکلات و فواید آن برای بدن انسان، اجازه دهید تا نگاهی به انواع مواد غذایی درون آن بپردازیم. شکلات بسته به نوع آن دارای مواد غذایی است که میزان این مواد ممکن است با همدیگر کمی متفاوت باشد. برای مثال، هرچه شکلات تلخ‌تر باشد میزان غلظت کاکائو در آن بیشتر است. درنتیجه، میزان آنتی‌اکسیدان‌هایی هم که در آن وجود دارد هم بیشتر خواهد بود.

از سوی دیگر، شکلات‌هایی که شیرین‌تر هستند یا رنگشان روشن‌تر است مزه شیرین‌تری دارند. در این شکلات‌ها غلظت کاکائو با شمول مواد دیگری مثل شیر، خامه و شکر رقیق شده‌است. به‌همین دلیل، غلظت مواد غذایی که در شکلات تلخ وجود دارد ممکن است به‌همین اندازه در شکلات‌هایی که رنگشان روشن‌تر است وجود نداشته باشد.

ما در زیر به توضیح انواع مواد غذایی در دو نوع شکلات تیره و روشن می‌پردازیم و مقداری که معمولاً در آن‌ها وجود دارد را تعیین می‌کنیم.

فواید شکلات در تأمین مواد غذایی: شکلات، ماده ای سرشار از آنتی اکسیدان و مواد معدنی

● خواص شکلات سفید: مواد غذایی موجود در شکلات رنگ روشن

۱۰۰ گرم شکلات پذیرایی حاوی این مواد غذایی میباشد:

  • ۸٫۵۱ گرم پروتئین
  • ۵۸ گرم کربوهیدرات
  • ۳۰٫۵۷ گرم چربی
  • ۵۴ گرم شکر
  • ۰٫۹۱ میلی‌گرم آهن
  • ۲۰۶ میلی‌گرم فسفر
  • ۴۳۶ میلی‌گرم پتاسیم
  • ۱۰۱ میلی‌گرم سدیم
  • ۲۵۱ میلی‌گرم کلسیم
  •  ۲۴ میلی‌گرم کلسترول

همچنین مصرف ۱۰۰ گرم شکلات روشن حدود ۵۳۱ کیلوکالری انرژی را برای بدن فراهم می‌کند.

● خواص شکلات تلخ: مواد غذایی موجود در شکلات تلخ

در ۱۰۰ گرم شکلات تیره یا تلخ این مواد غذایی وجود دارد: ۵٫۵۴ گرم پروتئین؛ ۶۰٫۴۹ گرم کربوهیدرات؛ ۳۲٫۴ گرم چربی؛ ۴۷٫۵؛ ۶ گرم شکر؛ ۲٫۱۳ میلی‌گرم آهن؛ ۵۱ میلی‌گرم فسفر؛ ۵۰۲ میلی‌گرم پتاسیم؛ ۶ میلی‌گرم سدیم؛ ۳۰ میلی گرم کلسیم؛ ۳۰ میلی‌گرم کلسیم؛ ۵ میلی‌گرم کلسترول.

مصرف ۱۰۰ گرم شکلات تیره یا شکلات تلخ می‌تواند ۵۵۶ کیلو کالری را به بدن شما برساند.

مواد مغذی شکلات سفید

2. خواصِ شکلات برای کاهش کلسترول خون: پایین آوردنده میزان کلسترول مضر در بدن انسان

ما در بدن خود دو نوع کلسترول داریم: کلسترول آل دی آل و کلسترول اچ‌دی آل. یکی از این دو نوع کلسترول برای بدن انسان مضر است و آن کلسترول آل دی آل است. تحقیقاتی که درمورد اثر مصرف شکلات بر میزان کلسترول در بدن انسان انجام شده نشان می‌دهد که میزان مصرف شکلات به‌طور معتدل و منظم می‌تواند میزان کلسترول مضر در بدن انسان را کاهش دهد و به کنترل فشارخون کمک کند.

شاید شما فکر بکنید که شکلات با داشتن قند و چربی باعث افزایش چربی مضر در خون شده و در واقع ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. اگرچه مصرف شکلات به میزان زیاد برای سلامت بدن مضر است، اما در کاکائوی شکلات موادی با عنوان استرول‌های گیاهی و فلاوانول های کاکائو وجود دارند که این‌ها باعث کاهش میزان کلسترول مضر در بدن انسان می‌شوند.

بنابراین، یکی از خواص مصرف شکلات کنترل میزان کلسترول مضر در بدن است.

شکلات کاهش دهنده ی کلسترول خون است
3. خواص شکلات برای آلزایمر: پیشگیری از آلزایمر، بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه

بررسی‌های علمی نشان داده که مسیرهای عصبی در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر دچار آسیب شده‌اند که این مسئله باعث می‌شود که عملکردهای ذهنی آن‌ها دچار اختلال شود. تحقیقات در مورد شکلات نشان داده‌اند که در آن ماده‌ای به نام لاوادو وجود دارد. استخراج لاوادو از شکلات و مصرف آن می‌تواند آسیبی که به این مسیرهای عصبی در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر وارد شده را کاهش داده و در کمک به درمان بیماری آلزایمر مؤثر باشد. یک فایده دیگر مصرف شکلات هم می‌تواند افزایش عملکرد مغزی شما باشد.

برای مثال، یک تحقیق نشان داده بود که برخی از دانش‌آموزان با مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم فلاوانول در نوشیدنی شکلات داغ عملکرد بهتری در انجام عملیات‌های ریاضی داشته‌اند. مصرف فلاوانول در کاکائوی شکلات باعث می‌شود که جریان خون بیشتری وارد مغز شود و به این صورت، عملکرد مغز در معادلات ریاضی نیز افزایش می‌یابد. (همچنین میتوانید به مطلب تاثیر مصرف آجیل در پیشگیری آلزایمر مراجعه کنید.)

بنابراین، تقویت حافظه، پیشگیری از بروز آلزایمر و بهبود عملکرد مغز از جمله خواص دیگر شکلات است.

 

فواید شکلات برای پیشگیری از آلزایمر و بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه
4. خواص شکلات در کمک به افزایش سلامت قلب: کاهش ریسک بروز بیماری‌های قلبی و سکته

بررسی‌های انجام‌شده درمورد شکلات نشان می‌دهد که مصرف آن به میزان معتدل می‌تواند به حفظ سلامت قلب شما کمک کند. در شکلات زردینه یا رنگیزه هایی وجود دارند که مصرف آن‌ها می‌تواند انعطاف‌پذیری رگ‌های خونی شما را افزایش دهد. نتایج تحقیق در مورد مصرف شکلات تلخ نشان داده‌اند که افرادی که بطور منظم شکلات تلخ را مصرف می‌کردند میزان ریسک بروز بیماری‌های قلبی در آن‌ها به مقدار ۳۷ درصد کمتر از کسانی بود که شکلات تلخ را مصرف نمی‌کردند.

بنابراین، مصرف شکلات تلخ می‌تواند باعث کاهش بروز بیماری‌های قلبی شده و سلامت قلب را افزایش دهد. همچنین، در یک بررسی دیگر شرکت‌کنندگان که در هر هفته سی گرم شکلات را مصرف می‌کردند میزان ریسک بروز سکته در آن‌ها ۴۶ درصد کمتر از کسانی بود که شکلات مصرف نمی‌کردند.

ازاین‌رو، یکی دیگر از خواص شکلات افزایش سلامت قلب، کاهش ریسک بروز سکته و بیماری‌های قلبی است.

فواید شکلات در کاهش ریسک بروز بیماری‌های قلبی و سکته
5. خواص شکلات برای زنان: تاثیر مصرف شکلات بر رشد جنین در دوره بارداری

مصرف شکلات برای زنان می‌تواند بسیار مفید باشد، مخصوصاً در دوره بارداری. پژوهش‌ها در مورد مصرف شکلات و اثر آن در دوره بارداری نشان داده‌اند که اگر زنان هر روز در طول دوره بارداری سی گرم شکلات مصرف کنند، جنین درون شکم آن‌ها رشد بیشتری خواهد داشت. بنابراین، زنان با مصرف شکلات در دورهٔ بارداری می‌توانند فرایند رشد جنین خود را افزایش دهند.

یکی دیگر از فواید مصرف شکلات برای زنان در دوران حاملگی کنترل فشار خون آن‌ها است. یکی از پیچیدگی‌های معمول در دوران حاملگی برای زنان این است که فشار خون آن‌ها می‌تواند افزایش پیدا کند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که در شکلات تلخ یک ماده شیمیایی بنام تئوبرومین وجود دارد که مصرف آن می‌تواند به گشاد شدن رگ‌های خونی کمک کند.

درنتیجه، زنان در دوره بارداری خود می‌توانند از خواص شکلات برای کاهش فشار خون استفاده کرده و به رشد جنین خود کمک کنند.

مصرف شکلات موجب افزایش رشد جنین در دوره بارداری میشود
6. خواص شکلات برای محافظت از اشعه‌های مضر آفتاب: کاهش تأثیر اشعه‌های مضر خورشید و جلوگیری از آفتاب‌سوختگی

در پژوهشی که شرکت‌کنندگان آن زن بودند، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که زنانی که شکلات با میزان زیادی فلاونوئید را مصرف می‌کردند می‌توانستند به میزان دو برابر بیشتر از کسانی که شکلات کمتری مصرف می‌کردند اشعه فرابنفش آفتاب بر روی پوستشان را تحمل کنند. در این زنان آثار سوختگی ناشی از در معرض قرار گرفتن مستقیم اشعه آفتاب کمتر دیده می‌شد.

ازاین‌رو، مصرف شکلات می‌تواند به شما کمک کند تا پوست خود را در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت کنید.

 شکلات محافظی در برابر اشعه‌های مضر آفتاب
7. خواص شکلات برای افسردگی و بهبود روحیه:  تاثیر مصرف شکلات در تولید هورمون اندورفین در بدن انسان 

یادتان می‌آید که اگر شما فعالیتی بدنی مثل ورزش را انجام داده‌اید و روحیه‌تان بسیار بهتر شده بود؟ اگر دقت کرده باشید بعد از انجام دادن این فعالیت‌ها شما خیلی حس شادمانی بیشتری دارید. این به این دلیل است که در مغز شما هورمونی بنام اندورفین آزاد شده‌است. هورمون اندورفین باعث برانگیختن احساسات شادی در شما می‌شود. یک راه دیگر برای آزاد کردن این هورمون در مغز شما خوردن شکلات است.

شکلات خوبی که دارد این است که فلاونوئیدهای درون آن می‌توانند به تولید اندورفین در بدن شما کمک کنند. دراین‌صورت، شما دیگر حتی مجبور نیستید که یک فعالیت ورزشی را هم انجام دهید تا احساس خوبی پیدا کنید.

بنابراین، یکی دیگر از خواص شکلات کمک به تولید اندورفین‌ها در بدن انسان است و تولید این هورمون‌ها در بدن می‌تواند نقش مهمی در کاهش افسردگی و پیشگیری از بروز اختلالات ذهنی دیگر باشد.

خواص مصرف شکلات برای تولید هورمون اندورفین در بدن
8. خواص شکلات برای بدنسازی: مصرف شکلات می‌تواند به عضله‌سازی ورزشکاران کمک کند

محققان با انجام دادن آزمایشی بر روی موش‌ها به کشف دیگری در مورد خواص شکلات رسیده‌اند. آن‌ها به گروهی از موش‌ها شکلات دادند و متوجه شدند که این گروه نسبت به گروهی که شکلات نخورده بودند تناسب اندام بیشتری داشته و از نظر ساختار ماهیچه‌ای از موش‌های دیگر قوی‌تر بودند. آن‌ها این مشاهده را به یک ترکیب شیمیایی در شکلات بنام اپی کاتچین نسبت دادند.

(پبشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی بهترین آجیل‌ها برای بدنسازی را هم مطالعه کنید.)

بنابراین، یکی دیگر از خواص شکلات برای بدنسازان و ورزشکاران تقویت عضلات بدن آن‌ها است. اما آن‌ها باید در مصرف شکلات اعتدال را رعایت کنند زیرا مصرف زیاد آن می‌تواند خواص مثبتی که برای بدنسازی دارد را از بین ببرد.

تاثیر مصرف شکلات در عضله‌سازی ورزشکاران

9. خواصِ شکلات برای فشار خون: تاثیر شکلات بر گشاد شدن رگ های خونی

اگر شما شکلات را به میزان مناسب مصرف کنید می‌توانید فشارخون خود را کنترل کنید. در شکلات تلخ میزان زیادی فلاوانول وجود دارد. مصرف این ماده باعث برانگیختن ماده‌ای بنام نیتریک اسید در رگ‌های خونی شما می‌شود که این ماده می‌تواند به رگ‌های خونی شما کمک کند تا گشاد شوند. گشاد شدن رگ‌های خونی باعث می‌شود که فشار خون شما کاهش پیدا کند. درنتیجه، یکی از خواص شکلات کنترل فشار خون بدن انسان هم است.

به‌خاطر داشته باشید که برای اثرگذاری خواص شکلات برای فشار خون، باید آن را به میزان معتدل مصرف کرد و زیاده‌روی آن می‌تواند اثر منفی بر رگ‌های خونی داشته باشد.

فواید شکلات در کنترل فشار خون بدن انسان


10. خواصِ شکلات برای بیماران دیابتی: کمک به کنترل میزان قند خون در بیماران دیابتی

مسلماً اگر شما به بیماران دیابتی و مشکلات آن‌ها در مورد قند خون فکر کنید حتماً اولین فکر شما این است که شکلات می‌تواند یکی از مضرترین وعده‌های غذایی برای آن‌ها باشد. اما نتایج پژوهشی نشان داده‌اند که اگر شکلات به میزان کم و معتدل استفاده شود فلاونوئیدهای درون آن می‌توانند سوخت‌وساز بدن را افزایش داده و عملکرد انسولین خون را بهتر کنند. افزایش سوخت‌وساز بدن و تقویت عملکرد انسولین خون دو عاملی هستند که می‌توانند به بهبود وضعیت بیماران دیابتی کمک کنند.

اگرچه خواص شکلات برای سوخت‌وساز بدن و عملکرد انسولین خون هم مفید است باید تحقیقات بیشتری در زمینه بیماران دیابتی در این خصوص انجام شود.

شکلات کمک کننده به کنترل میزان قند خون در بیماران دیابتی
11. خواصِ شکلات برای کاهش اشتها و گرسنگی: مصرف شکلات می‌تواند سریعتر احساس سیری ایجاد کند

حتماً در اوقاتی از روز بین وعده‌های اصلی غذا رسیده که شما احساس ضعف کردید و خواستید که یک چیز بسیار شیرین، نمکی و یا چرب بخورید. بهتر است در این زمان به‌جای مصرف یک وعده غذایی بسیار شیرین یا چرب مقداری شکلات تلخ مصرف کنید. شکلات تلخ هم میزان شکر و هم چربی آن بسیار کم است. خوردن آن باعث می‌شود که شما سریع‌تر احساس سیری کرده و اشتهای شما برای وعده‌های غذایی نمکی یا دارای شکر را کم می‌کند.

درنتیجه، یکی دیگر از خواص شکلات ایجاد حس سیری در شما و کاهش گرسنگی در بدن شماست که این مسئله می‌تواند از پرخوری کردن و افراط در غذا خوردن جلوگیری کرده و به نوبه خود به کنترل وزن شما کمک کند.

تاثیر شکلات در کاهش اشتها و گرسنگی
12. خواصِ شکلات برای درمان سرفه: مصرف شکلات سرفه های مزمن افراد را خفیف میکند 

قبلاً هم گفتیم که یک ماده شیمیایی به نام تئوبرومین در شکلات وجود دارد که می‌تواند سرفه‌های مزمن افراد را خفیف‌تر کند. درحال‌حاضر تولیدکنندگان محصولات دارویی به این فکر هستند که بیشتر از این ماده شیمیایی به‌جای کدئین استفاده کنند، زیرا مصرف کدئین می‌تواند عوارض ناخوشایندی بر بدن داشته باشد. ازاین‌رو، یکی از خواص شکلات کمک به برطرف کردن سرفه مزمن است.

شما می‌توانید به‌جای خوردن مقدار زیادی دارو، کمی شکلات را مصرف کنید تا به برطرف کردن مشکل سرفه خود کمک کنید.

مصرف شکلات سرفه را خفیف میکند
13. خواص شکلات برای گردش جریان خون: جایگیزینی برای آسپرین

معمولاً ما برای جلوگیری از لخته شدن خون و افزایش گردش خون از آسپرین استفاده می‌کنیم. بررسی‌های انجام‌شده در مورد اثر مصرف شکلات بر گردش جریان خون در بدن نشان داده‌اند که خوردن شکلات می‌تواند گردش خون را در بدن افزایش دهد.

بنابراین، افزایش گردش خون در بدن یکی دیگر از خواص شکلات محسوب می‌شود.

شکلات جیگزینی برای آسپرین است
14. خواص شکلات برای بینایی: تاثیر شکلات در تقویت بینایی و افزایش دید 

محققان در رابطه با اثر فلاونوئیدهای موجود در شکلات سیاه تحقیقی انجام داده بودند. آن‌ها به دو گروه از شرکت‌کنندگان شکلات تلخ و شکلات سفید داده و بر روی هر دوی این گروه تست‌های بینایی انجام دادند. آن‌ها متوجه شدند که گروهی که شکلات تلخ را مصرف کرده بودند در تست‌های بینایی عملکرد بهتری داشته‌اند.

ازاین‌رو، مصرف شکلات و مخصوصاً شکلات تلخ می‌تواند در تقویت بینایی و افزایش دید چشم مؤثر باشد. درنتیجه، یکی دیگر از خواص شکلات اثر آن بر بینایی و تقویت آن است.

تاثیر شکلات در افزایش دید 
15. خواص شکلات برای برطرف کردن خستگی: شکلات انرژی بخش بدن شماست

یکی از خواص مصرف شکلات کاهش خستگی بدن است. اگر شما جزو افرادی هستید که خیلی زود بدنتان خسته می‌شود می‌توانید شکلات را به‌عنوان یک میان وعده غذایی به برنامه غذایی روزانه‌تان اضافه کنید. در یک بررسی، گروهی از شرکت‌کنندگان به مدت دو ماه به‌طور روزانه مقداری شکلات را مصرف می‌کردند. نتایج این بررسی نشان می‌دادند که هم خستگی آن‌ها در طول روز کاهش‌یافته بود و بهتر از آن این‌که به وزن آن‌ها هم اضافه نشده بود.

بنابراین، خواص شکلات برای برطرف کردن خستگی، یکی دیگر از خواص شگفت انگیز آن است.

تاثیر شکلات در برطرف کردن خستگی بدن انسان
16. خواص شکلات برای شاخص توده بدنی: ایده‌آل برای رژیم غذایی

در یک پژوهش، گروهی از شرکت‌کنندگان که در طول هفته شکلات را مصرف می‌کردند دارای شاخص توده بدنی کمتری نسبت‌ به افرادی بودند که زیاد شکلات مصرف نمی‌کردند. با این وجود، این تحقیق در حالی انجام شد که که رژیم غذایی و تمرینات ورزشی در شاخص توده بدنی نقشی نداشتند.

بنابراین، یکی از خواص شکلات می‌تواند کاهش شاخص توده بدنی افراد باشد.

شکلات ایده‌آل برای رژیم غذایی است
17. خواص شکلات برای پیشگیری از سرطان: سرشار از آنتی اکسیدان و ضد سرطان طبیعی!

فلاونوئیدهای کاکائو در شکلات وجود دارند که میزان آن‌ها مخصوصاً در شکلات تلخ بسیار بیشتر است. فلاونوئیدها هم ویژگی‌های ضد التهابی و هم آنتی‌اکسیدانی دارند و با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کنند. مهار کردن رادیکال‌های آزاد در بدن یک مسئله بسیار مهم است، زیرا فعالیت بیش‌ازحد آن‌ها باعث می‌شود که سلول‌های سرطانی در بدن تکثیر شده و ریسک ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

در نتیجه، یکی از مزایای شکلات، تاثیر شکلات بر پیشگیری از بروز سرطان در افراد میباشد.

خاصیت ضد سرطانی شکلات
خواص شکلات تلخ و مزایای مصرف آن برای بدن انسان

ما در بخش قبلی این مقاله در مورد خواص عمومی مصرف شکلات برای بدن انسان صحبت کردیم. شکلات در انواع متفاوتی تولید می‌شود و محصولات آن به‌صورت متنوع در بازار ارائه می‌شوند. یکی از انواع محصولات شکلات در بازار شکلات تلخ یا شکلات تیره است.

شکلات تلخ نسبت به شکلات‌هایی که رنگ روشن‌تری دارند (مثل شکلات شیری) دارای میزان بیشتری از کاکائو بوده و میزان شکر آن نسبت به شکلات‌های روشن‌تر بسیار کمتر است.

ما در این بخش خواص شکلات تلخ و مزایای مصرف آن برای بدن انسان را بررسی می‌کنیم.

خواص شکلات تلخ
1. خواص آنتی‌اکسیدان شکلات تلخ: با مصرف شکلات تلخ شما می‌توانید با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد در بدنتان مبارزه کنید

همان‌طور که پیش‌از این‌هم گفته‌ایم میزان غلظت کاکائو در شکلات تلخ نسبت به دیگر محصولات شکلات بسیار بیشتر است. در کاکائو ترکیب‌های شیمیایی زیادی وجود دارد که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند. برای مثال، فلاوانول و پلی فنل از جمله این ترکیبات شیمیایی هستند که می‌توانند با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد در بدن انسان مبارزه کنند.

زمانی که تعداد رادیکال‌های آزاد در بدن از حد معینی بیشتر شود، این رادیکال‌های آزاد در بدن می‌توانند موجب ایجاد استرس اکسیداتیو در بدن شده و به سلول‌ها و بافت‌هایی که در بدن وجود دارند آسیب بزنند. استرس اکسیداتیو در بدن یکی از عوامل پیر شدن طبیعی انسان است، اما اگر میزان آن در بدن انسان زیاد شود می‌تواند موجب ایجاد بیماری‌هایی مثل بیماری قلبی، دیابت، پارکینسون و آلزایمر، سرطان و برخی از بیماری‌های چشمی شود.

بنابراین، از خواص مصرف شکلات تلخ خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن و مبارزه با استرس اکسیداتیو در بدن و رادیکال‌های آزاد است.

شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدان میباشد
2. خواص شکلات تلخ برای کنترل کلسترول: افزایش دهنده‌ی میزان کلسترول مفید در بدن

در بدن ما دو نوع کلسترول وجود دارد. یکی کلسترول LDL و دیگری کلسترول HDL است. از بین این دو، کلسترول آل دی آل کلسترولی است که برای سلامت بدن مضر است. یکی از خواص شکلات تلخ افزایش کلسترول اچ‌دی آل و کاهش میزان کلسترول آل دی آل در بدن است. در شکلات تلخ ترکیبات شیمیایی مثل پلی فنول و تئوبرومین وجود دارند که اثر آن‌ها بر سطوح کلسترول در بدن به این صورت است که آن‌ها می‌توانند میزان کلسترول اچ‌دی آل را افزایش داده و میزان کلسترول آل دی آل را کاهش دهند.

بنابراین،خواص شکلات تلخ برای کنترل کلسترول، از جمله خواص مصرف این نوع شکلات بشمار می‌آید.

شکلات تلخ کنترل کننده‌ی کلسترول
3. خواصِ شکلات تلخ برای کاهش التهاب: وجود مواد ضد التهابی در ترکیبات شکلات تلخ

زمانی‌که جرم‌ها یا باکتری‌هایی وارد بدن ما می‌شوند واکنش طبیعی بدن ما التهاب است. بااین‌وجود، اگر میزان التهاب در بدن بیشتر از حد طبیعی باشد، این مسئله می‌تواند به سلول‌ها و بافت‌های بدن آسیب زده و ریسک بروز برخی از بیماری‌ها مثل دیابت نوع دو، آرتروز و برخی سرطان‌ها را افزایش دهد.

در شکلات تلخ ترکیب‌های شیمیایی وجود دارند که دارای خواص ضد التهابی هستند و مصرف شکلات تلخ می‌تواند میزان التهاب را در بدن کاهش دهد. تحقیقات زیادی در مورد اثر مصرف شکلات تلخ با درصدهای متفاوت بر روی سیستم ایمنی بدن انجام شده‌اند که نشان می‌دهند که درصورتی‌که افراد بطور منظم شکلات تلخ را مصرف می‌کنند میزان التهاب در بدن آن‌ها کاهش می‌یابد.

بنابراین، یکی از خواص مصرف شکلات تلخ کاهش التهاب در بدن انسان است.

خاصیت ضد التهابی شکلات تلخ
4. خواصِ شکلات تلخ برای بهبود مقاومت به انسولین: خوردن شکلات تلخ در کاهش میزان گلوکز خون مؤثر است

بدن ما دارای مکانیسمی به‌عنوان مقاومت انسولین است. زمانی که سلول‌های بدن دیگر به هورمون انسولین واکنش نشان نمی‌دهند مکانیزمی بنام مقاومت انسولین در بدن ما رخ می‌دهد. مقاومت انسولین برای بدن می‌تواند خطرناک باشد، زیرا باعث افزایش گلوکز در خون و افزایش ریسک بیماری دیابت نوع 2 می‌شود.

تحقیقات در مورد اثر مصرف شکلات تلخ و میزان گلوکز خون نشان داده‌اند که مصرف شکلات تلخ می‌تواند میزان گلوکز خون را کاهش داده و منجر به بهبود و کاهش مقاومت انسولین شود.

در نتیجه، بهبود مقاومت انسولین جزو خواص شکلات تلخ محسوب می‌شود.

تاثیر شکلات تلخ در بهبود مقاومت به انسولین

5. خواصِ شکلات تلخ برای بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه: خوردن شکلات تلخ می‌تواند انعطاف‌پذیری عصبی در مغز را تقویت کند


محققان با انجام تحقیقاتی به این نتیجه رسیده‌اند که فلاوانولی که در کاکائوی شکلات وجود دارد می‌تواند انعطاف‌پذیری عصبی در مغز را تقویت کند. انعطاف‌پذیری مغز همان قابلیت مغز برای تغییر مسیرهای عصبی خود و مخصوصاً در واکنش نسبت‌به آسیب و بیماری است. بنابراین،

خواص شکلات تلخ برای تقویت عملکرد مغز و حافظه و حتی پیشگیری از بروز بیماری‌هایی مثل آلزایمر و پارکینسون از جمله خواص آن میباشد.

خواصِ شکلات تلخ برای تقویت حافظه
شکلات تلخ را باید به چه میزان مصرف کرد؟

مصرف شکلات تلخ به‌طورکلی بهتر از مصرف انواع شکلات‌های دیگر است، زیرا میزان غلظت کاکائو و ترکیب‌های شیمیایی که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند و همچنین، مواد معدنی در آن بیشتر است. بعلاوه، میزان شکر شکلات تلخ بسیار کمتر از شکلات‌های روشن‌تر است. بااین‌حال، تولیدکنندگان شکلات تلخ همیشه میزان کاکائوی خالص در شکلات تلخ را تعیین نمی‌کنند. برای همین، گاهی اوقات تعیین میزان مصرف مورد نیاز شکلات تلخ در روز می‌تواند دشوار باشد.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که در روز حدود ۲۰ تا ۳۰ گرم شکلات تلخ ۷۰ درصدی را مصرف کنید. هرچه کاکائوی شکلات تلخ بیشتر باشد میزان مواد آنتی‌اکسیدانی و شیمیایی در آن‌ها بیشتر بوده، اما چربی آن هم بیشتر است. بنابراین، نکته مهم در مصرف شکلات تلخ این است که باید آن را به میزان معتدل مصرف کرد.
میزان مصرف شکلات تلخ

منبع مطلب

مقالات مرتبط

نظرات

سعید
23 آبان 1401

سلام فرق شکلات 70درصد با80درصد چیه آیا منظور قند کمترشه یامنظورچیزدیگریست ممنون.

سعید
23 آبان 1401

سلام فرق شکلات 70درصد با80درصد چیه

اضافه کردن نظر جدید