روش‌های تشخیص تخمه خوب از بد

آجیل‌ها و دانه‌ها میان‌وعده‌هایی عالی هستند که به راحتی می‌توان آنها را با خود حمل کرد و منبع خوبی از پروتئین، چربی‌های سالم و ریزمغذی‌هاهستند. مصرف تخمه، آجیل و خشکبار به عنوان میان‌وعده می‌تواند علاوه بر تامین انرژی بدن، به جذب مواد مغذی نیز کمک کند. با این حال، سالم بودن تخمه‌ها و آجیل‌ها نکته‌ی مهمی است که باید در نظر داشته باشید. در ادامه این مطلب حاجی بادومی تصمیم داریم در خصوص تشخیص تخمه خوب از بد بیشتر صحبت کنیم تا راهنمایی باشد برای خرید محصولی باکیفیت.

خرید آجیل

نکات تشخیص تخمه خوب از بد

حتما شما هم در مورد خواص تخمه آفتابگردان، خواص تخمه کدو و همینطور سایر انواع تخمه چیزهایی شنیده‌اید. تخمه‌ها سرشار از مواد مغذی، ویتامین و آنتی‌اکسیدان‌های مفید هستند که می‌توانند برای تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، درمان التهاب، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و غیره مفید باشند. اما این مزایا همه‌ی تخمه‌ها و آجیل‌ها را در بر نمی‌گیرد و مصرف و خرید تخمه یا آجیل مرغوب و باکیفیت است که می‌تواند برای سلامتی مفید باشد.

تشخیص تخمه خوب از بد به شما کمک می‌کند تا محصولاتی باکیفیت و سالم تهیه کنید.

(برای خرید پسته اکبری مرغوب به حاجی بادومی سر بزنید.)

نکات مهم در تشخیص تخمه خوب از بد

اهمیت مصرف تخمه باکیفیت و مرغوب

تخمه به خاطر فواید سلامتی خود شناخته می‌شود و مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که توانایی بدن برای مقابله با بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. اما وقتی تخمه نامرغوب باشد یا کهنه و تاریخ مصرف گذشته باشد، کیفیت آن کاهش می‌یابد و فاسد می‌شود. چنین دانه‌هایی ممکن است طعم ترش داشته باشند یا کپک زده باشند.

مصرف چنین تخمه‌هایی می‌تواند باعث بیماری شود. اگرچه شاید مصرف کم آن شاید ضرری نداشته باشد اما اگر به مقدار زیاد یا در دفعات زیاد مصرف شود، می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سیستم گوارش بگذارد. بسته به مقدار تخمه مصرف شده، تخمه نامرغوب می‌تواند باعث التهاب معده شود و با حالت تهوع، سوء هاضمه، استفراغ یا حتی دفع مدفوع سیاه رنگ همراه باشد.

با تشخیص تخمه خوب از بد می‌توانید محصولاتی باکیفیت تهیه کنید و یا اگر تخمه‌های شما علائم فساد دارند، آنها را دور بریزید.

(برای خرید کشمش و مویز به صفحات مربوطه رجوع کنید.)

تشخیص تخمه مرغوب و نامرغوب

نحوه تشخیص تخمه خوب از بد

اگر قصد خرید تخمه از جمله خرید تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، تخمه جابانی، تخمه محبوبی و غیره را دارید، یا از پیش این تخمه‌ها را خریده‌اید و مدتی طولانی است که آنها را در جایی ذخیره کرده‌اید، بهتر است در مورد کیفیت آنها کمی فکر کنید. آیا تخمه‌هایی که می‌خواهید بخرید یا قبلا خریده‌اید سالم و مرغوب هستند؟ آیا تاریخ مصرف آنها نگذشته است؟ اما چطور می‌توانیم تخمه خوب از بد را تشخیص دهیم؟ در ادامه چند مورد روش تشخیص تخمه خوب از بد را معرفی می‌کنیم:

نحوه تشخیص تخمه خوب از بد

نشانه‌های تشخیص تخمه خوب از بد: 1. کپک

تخمه‌ها دارای روغن هستند و این بدان معناست که آنقدر که به نظر می‌رسد، خشک نیستند. پوست بیرونی تخمه در شرایط نامساعد یا رطوبت می‌تواند کپک بزند و باعث خراب شدن همه‌ی آنها شود. تخمه‌هایی که کپک زده باشند، رشد کپک و قارچ را روی آنها می‌توانید مشاهده کنید و یا بوی کپک می‌دهند. آنها همچنین ممکن است تغییر رنگ نیز داشته باشند. در مواردی که کپک بسیار گسترده باشد، دانه‌ها نرم‌تر از حد معمول به نظر می‌رسند.

به طور کلی تخمه آفتابگردان و سایر تخمه‌ها کمتر ممکن است کپک بزنند. با این حال اگر دستورالعمل‌های ذخیره‌سازی و نگهداری به خوبی رعایت نشود، ممکن است آب به تخمه‌ها برسد و باعث رشد کپک در آنها شود.

(در مورد حساسیت به بادام زمینی مطالعه کنید.)

بررسی سلامت تخمه‌ها از نظر کپک و آلودگی

نشانه‌های تشخیص تخمه مرغوب از نامرغوب: 2. طعم نامطلوب

یکی از راه‌های سریع برای تشخیص تخمه خوب از بد، خوردن آنها است. بنابراین اگر مطمئن نیستید تخمه‌ها با کیفیت هستند یا خیر، چند دانه از آنها را بشکنید و بخورید. تخمه‌ها معمولا طعم ملایم و آجیلی دارند. بنابراین اگر طعم ترش یا تندی را حس می‌کنید، این بدان معناست که تخمه‌ها نامرغوب هستند و نباید آنها را مصرف کنید.

تخمه‌هایی که خراب شده‌اند معمولا طعم تلخ و اسیدی دارند. این به خاطر وجود باکتری در آنها است. بنابراین برای تشخیص تخمه خوب از بد می‌توانید از روش چشیدن آنها استفاده کنید.

(حاجی بادومی مرجعی خوب برای خرید شکلات خارجی است.)

تشخیص تخمه مرغوب از نامرغوب از طعم نامطلوب

نشانه‌های تشخیص تخمه خوب از بد: 3. بوی ترش تخمه‌ها

یکی دیگر از راه‌های موثر برای تشخیص تخمه خوب از بد، بوییدن آنها است. یک مشت از تخمه‌ها بردارید و آنها را بو کنید. اگر بوی ترش می‌دهند، احتمالا دانه‌ها گندیده و کهنه هستند. وقتی تخمه‌ها در معرض نور، اکسیژن یا رطوبت قرار می‌گیرند، دچار ترشیدگی می‌شوند. احتمالا با خوردن آنها دچار بیماری یا مشکلات گوارشی نشوید اما بوی آنها نامطلوب است.

اگر تخمه‌ها بوی بد و تند می‌دهند، انها را مصرف نکنید؛ حتی اگر هیچ اثری بر هضم و سیستم گوارش نداشته باشند.

(برای خرید آجیل شب عید به صفحه مربوطه رجوع کنید.)

بوی تند یا ترش راهی برای تشخیص تخمه خوب از بد

نشانه‌های تشخیص تخمه خوب از بد: 4. تاریخ مصرف گذشته

اگرچه تخمه‌ها و آجیل‌ها معمولا برای چندین ماه نگهداری می‌شوند اما اگر از تاریخ انقضای تخمه‌ها زمان زیادی گذشته است، دیگر ارزش غذایی خود را از دست داده‌اند. در خیلی از موارد ممکن است اصلا علائمی از فاسد شدن نداشته باشند اما احتمالا می‌توانید گرد و غبار، کدر بودن یا خشک شدن آنها را تشخیص دهید. این تخمه‌ها از نظر تغذیه‌ای ارزشی ندارند و باید دور ریخته شوند.

تاریخ انقضای تخمه ها

نشانه‌های تشخیص تخمه خوب از تخمه نامرغوب: 5. وجود حشرات

حشرات و سوسک‌ها از خوردن تخمه‌ها و آجیل لذت می‌برند و از آنها تغذیه می‌کنند. بنابراین ممکن است حشراتی مانند سوسک یا پروانه و کرم در تخمه‌ها در مواردی که محصول به درستی ذخیره و نگهداری نشده باشد، وجود داشته باشد.

در این صورت، لازم است تخمه‌ها را از نظر وجود حشرات زنده یا مرده، پیله و سایر علامت‌ها بررسی کنید. یک یا دو حشره ممکن است مشکلی ایجاد نکند اما ازدحام بیشتر حشرات نشان‌دهنده‌ی این است که دانه‌ها به خوبی نگهداری نشده‌اند و بنابراین نباید مصرف شوند.

یکی از راه‌های تشخیص تخمه خوب از بد، بررسی وجود حشرات و کرم و پروانه در آن است. در صورت مشاهده‌ی هر گونه حشرات، از خرید یا مصرف محصول خودداری کنید.

(در کنار چای یا قهوه خرما یا توت مصرف کنید.)

بررسی وجود حشرات در تخمه ها

نکات مهم برای ذخیره‌ی تخمه و آجیل

تا اینجا در خصوص روش‌های تشخیص تخمه خوب از بد صحبت کردیم. همانطور که گفتیم تخمه به مرور زمان خراب می‌شود و کیفیت غذایی خود را از دست می‌دهد. خیلی اوقات این مساله به خاطر نگهداری نادرست از تخمه‌ها است. بنابراین اگر می‌خواهید تخمه ها را سالم و مرغوب برای مدتی داشته باشید، در ادامه با نکات مهم برای ذخیره تخمه آشنا شوید.

ذخیره و نگهداری مناسب انواع تخمه

  1. تخمه مرغوب بخرید

با نکاتی که در مورد تشخیص تخمه خوب از بد گفتیم، می‌توانید تخمه‌هایی مرغوب و باکیفیت بخرید. برای این کار، اگر محصول بسته‌بندی می‌خرید، تاریخ تولید و انقضای آن را بررسی کنید تا بدانید تخمه‌ها چه مدت خوب باقی می‌مانند. اگر تخمه را به صورت کیلویی یا فله تهیه می‌کنید، سعی کنید از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید و شرایط نگهداری و ظروف نگهداری از تخمه‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید، محصول کهنه نیست.

خرید تخمه مرغوب از فروشگاه‌های معتبر و یا خرید به اندازه‌ی مصرف بهترین گزینه برای مصرف این ماده‌ی مغذی است.

(برای خرید بادام به صفحه مربوطه سر بزنید.)

راه های تشخیص تخمه خوب از بد

  1. تخمه‌ها را در ظروف دربسته نگهداری کنید

یک ظرف دربسته به خشک نگه داشتن تخمه‌ها یا جلوگیری از رسیدن رطوبت به آنها کمک می‌کند. همانطور که در روش تشخیص تخمه خوب از بد گفتیم، روش نگهداری از این دانه‌ها تاثیر زیادی بر ماندگاری و سلامت آنها دارد. بنابراین می‌توانید تخمه‌ها را در یک ظرف مناسب و دربسته بریزید. فقط اطمینان حاصل کنید از ظرف پلاستیکی استفاده نشود زیرا دانه‌ها می‌توانند مواد شیمیایی پلاستیک را جذب کنند و برای سلامت مضر باشند.

بستن ظرف نگهداری از تخمه نه تنها به جلوگیری از ورود رطوبت کمک می‌کند، بلکه مانع از ورود حشرات نیز می‌شود و به این ترتیب تخمه‌ها سالم ذخیره می‌شوند.

(با بهترین آجیل برای کودکان آشنا شوید.)

نگهداری از تخمه در ظروف دربسته

  1. نگهداری از تخمه‌ها در مکانی سرد و خشک

گرما و رطوبت ماندگاری تخمه‌ها را کوتاه می‌کند و تشخیص تخمه خوب از بد که در معرض رطوبت و گرما و رطوبت بوده، تقریبا آسان است. بهترین مکان برای نگهداری از تخمه در یخچال یا یک انباری سرد است. اگرچه اگر می‌خواهید تخمه ها را برای مدتی کوتاه نگه دارید، قفسه یا انباری مناسب است اما برای ذخیره‌ی طولانی‌مدت این مغزها، بهتر است آنها را در یخچال یا فریزر قرار دهید.

ذخیره تخمه در مکانی سرد و خشک

  1. پس از باز کردن ظرف یا بسته تخمه، آن را خوب ببنید

اگر ظرف یا بسته تخمه را برای مصرف باز کردید، حتما دوباره درب ظرف را به خوبی ببندید تا از ورود هوا به ظرف و مرطوب شدن آنها جلوگیری شود. اگر بسته‌ی تخمه قابل استفاده نیست، باقی تخمه‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای با درب محکم بریزید تا برای مدت طولانی‌تر سالم بمانند. ظرف را کاملا پر کنید تا جایی برای ورود هوا وجود نداشته باشد.

نحوه تشخیص تخمه مرغوب از نامرغوب

خرید تخمه و آجیل از فروشگاه حاجی بادومی

آجیل و تخمه و خشکبار از خوردنی‌های محبوبی هستند که یا بخشی از مراسم‌ها و دورهمی‌ها هستند و یا به عنوان میان‌وعده‌ی سالم برای تامین انرژی در طول روز مصرف می‌شوند. اگر به دنبال مرجعی مطمئن برای خرید انواع آجیل، خشکبار و تخمه هستید، پیشنهاد می‌کنیم سری به فروشگاه اینترنتی حاجی بادومی بزنید و با خیال راحت خرید کنید. البته حاجی بادومی یک شکلات فروشی تمام عیار و مرجعی کامل برای خرید شکلات‌های خارجی و ایرانی، شکلات کادویی، خرید شکلات تلخ و حتی خرید آبنبات و خرید پاستیل و سایر تنقلات است.

خرید تخمه و قیمت تخمه

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید تخمه

مقالات مرتبط

نظرات