خواص زنجبیل خشک: با خواص جادویی زنجبیل خشک آشنا شوید + عکس

اکثر داروهای گیاهی و ارگانیکی که از بازار خریداری می‌کنید کم و بیش دوزی از زنجبیل خشک را در ترکیبات خود دارند و به محض اینکه درب دارو را باز می‌کنید، بوی زنجبیل به مشامتان می‌رسد. این متن از آجیل و خشکبار فروشی حاجی بادومی به صورت دقیق و ویژه درباره خواص زنجبیل خشک و حب زنجبیل خشک نوشته شده است.

خرید میوه خشک

خواص زنجبیل خشک

از زمان تأسیس طب آیورودا (یک علم باستانی و کهن است که از هندوستان ریشه گرفته و برای درمان بیماری‌های از گیاهان، ماساژ و یوگا بهره‌می‌برد.)، ریشه زنجبیل، زنجبیل خشک یا پودر زنجبیل به عنوان دارویی مؤثر برای سردرد، مشکلات گوارشی و سطح کلسترول استفاده می‌شود. اما اخیراً دانشمندان به موارد درمانی و بالینی بیشتری از خواص زنجبیل خشک پی‌برده‌اند. زنجبیل خشک گزینه‌‌ای کاملا درمانی در لیست میوه خشک است.

خواص زنجبیل خشک: زنجبیل به عنوان گیاه درمانی جایگاه ویژه‌ای دارد، تا این حد که خیلی از مادربزرگ‌ها درمان سرماخوردگی را نوشیدن یک لیوان چای زنجیل غلیظ می‌دانند!

(برای آشنایی با آجیل های چاق کننده به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

خواص زنجبیل خشک برای سلامتی

معرفی زنجبیل

زنجبیل از گیاهی گلدار که منشأ آن در جنوب شرقی آسیا است، تهیه می‌شود. گنجاندن زنجبیل در رژیم غذایی از گذشته تا کنون، فواید زیادی برای سلامت جسمی و روانی داشته است. زنجبیل خشک یا پودر زنجبیل معمولاً از ادویه در آشپزی هندی استفاده می شود. عطر عالی و طعم جالبی به غذا می بخشد. زنجبیل خشک از ریشه خشک شده زنجبیل استخراج می‌شود.

زنجبیل یکی از سالم‌ترین (و برای خیلی‌ها از خوشمزه‌ترین) ادویه‌های دنیا است. این گیاه متعلق به خانواده Zingiberaceae است و با زردچوبه، هل و گالنگال (خولنجان) ارتباط نزدیکی دارد. ریزوم (قسمت زیرزمینی ساقه) قسمتی است که معمولاً به عنوان ادویه استفاده می‌شود که به آن ریشه زنجبیل می‌گویند.

خواص زنجبیل خشک: زنجبیل را به صورت تازه، خشک، پودر شده یا به عنوان روغن استفاده کرد، جدیدا هم به عنوان حب زنجبیل خشک شده خوش خوراک و بی‌نظیر است. زنجبیل خشک یکی از رایج‌ترین محصولات این گیاه در دستورالعمل‌های رژیم غذایی است.

(با بهترین آجیل برای تقویت میل جنسی آشنا شوید.)

مزایای مصرف زنجبیل خشک شده

خواص زنجبیل خشک در طب سنتی

زنجبیل سابقه بسیار طولانی در طب سنتی دارد. از زنجبیل خشک یا تازه برای کمک به هضم غذا، کاهش حالت تهوع، و کمک به مبارزه با آنفولانزا و سرماخوردگی استفاده می‌شود. رنگ زنجبیل خشک یا پودر زنجبیل بین مایل به سفید و کمی مایل به قهوه ای است. پودر زنجبیل خشک و همینطور حب زنجبیل خشک به راحتی قابل نگهداری است و حدود یک سال ماندگاری طولانی دارد.

عطر و طعم منحصر به فرد زنجبیل از روغن‌های طبیعی موجود در آن، که مهمترین آن جینجرول است، می‌آید. جینجرول اصلی‌ترین ترکیب فعال زیستی در زنجبیل و مسئول بسیاری از خواص دارویی آن است.

بر اساس تحقیقات، جینجرول دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است. به عنوان مثال، به کاهش استرس اکسیداتیو، که نتیجه وجود مقدار بیش از حد رادیکال های آزاد در بدن است، کمک می‌کند.

خواص زنجبیل خشک در طب سنتی: زنجبیل سرشار از روغن جینجرول است، این ماده با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی، وجود رادیکال‌های آزاد در بدن را خنثی می‌کند.

(با بهترین آجیل برای وزن گیری جنین و سلامت خانم های باردار آشنا شوید.)

خواص زنجبیل خشک در طب سنتی

خواص زنجبیل خشک برای رفع حالت تهوع

فواید زنجبیل برای معده از دیرباز مورد توجه بوده است. زنجبیل برای معده و رفع حالت تهوع بسیار موثر است. زنجبیل خشک به تسکین حالت تهوع و استفراغ برای افرادی که تحت انواع خاصی از جراحی هستند کمک می‌کند. زنجبیل برای رفع حالت تهوع مرتبط با شیمی درمانی نیز بسیار کمک کننده است. با این حال، در مورد حالت تهوع مرتبط با بارداری، مانند حالت تهوع صبحگاهی، موثرترین عنصر است.

خواص زنجبیل خشک برای حالت تهوع: فقط 1 تا 1.5 گرم زنجبیل می‌تواند به پیشگیری از انواع مختلف حالت تهوع، از جمله تهوع ناشی از شیمی درمانی، تهوع بعد از عمل جراحی و حالت تهوع صبحگاهی کمک کند.

(برای خرید شکلات تلخ به صفحه مربوطه رجوع کنید.)

رفع حالت تهوع با مصرف زنجبیل خشک شده

خواص زنجبیل خشک در بارداری

اگر چه زنجبیل ادویه‌ای بی‌خطر است، اما اگر باردار هستید، قبل از مصرف مقادیر زیاد در رژیم غذایی، با پزشک خود مشورت کنید. در کل توصیه می‌شود زنان بارداری که نزدیک به زایمان هستند یا سابقه‌ی سقط جنین دارند از مصرف زنجبیل اجتناب کنند. زنجبیل با سابقه خونریزی واژینال و اختلالات لخته شدن منع مصرف دارد.

خواص زنجبیل خشک در بارداری: مصرف زنجبیل خشک شده در سه ماهه اولی بارداری توصیه می‌شود، باعث هضم راحت غذا، کاهش دردهای عضلانی و کاهش وزن می‌شود.

(با بهترین آجیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا شوید.)

خواص زنجبیل خشک برای خانم های باردار

خواص زنجبیل خشک برای لاغری

بر اساس مطالعات انجام شده بر روی انسان و حیوان، زنجبیل خشک شده در کاهش وزن نقش مؤثری دارد. یک بررسی در سال 2019 نشان می‌دهد که مکمل زنجبیل به طور قابل توجهی وزن بدن، نسبت دور کمر به باسن را در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی کاهش می‌دهد.

یک مطالعه در سال 2016 روی 80 زن چاق نشان داد که زنجبیل همچنین می‌تواند به کاهش شاخص توده بدن ( BMI) و سطح انسولین خون کمک کند، سطح بالای انسولین خون با چاقی مرتبط است.

شرکت کنندگان دوزهای روزانه نسبتاً بالایی (حدود 2 گرم) پودر زنجبیل را به مدت 12 هفته دریافت کردند. به این نتیجه رسیدند که زنجبیل تأثیر بسیار مثبتی بر روی لاغری و کاهش وزن دارد. بر اساس مطالعات انجام شده، آب زنجبیل یا عصاره زنجبیل، حتی در رژیم‌های غذایی پرچرب،، به طور مداوم باعث کاهش وزن بدن می‌شود.

خواص زنجبیل خشک برای لاغری: طبق مطالعات انجام شده‌، زنجبیل می‌تواند به تناسب اندام که شامل کاهش وزن بدن و چربی‌های شکمی شود.

(خرید شکلات کادویی برای هدیه دادن یک ایده‌ی خوب است.)

فواید زنجبیل خشک برای لاغری

خواص زنجبیل خشک برای آرتروز

استئوآرتریت یک مشکل شایع مربوط به تخریب مفاصل در بدن است و منجر به علائمی مانند درد مفاصل و سفتی آن‌ها می‌شود. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد، افرادی که از زنجبیل برای درمان آرتروز خود استفاده می‌کنند، کاهش قابل توجهی در درد و ناتوانی داشته‌اند.

خواص زنجبیل خشک برای آرتروز: برخی از مطالعات نشان می‌دهد که زنجبیل خشک شده در کاهش علائم آرتروز، به ویژه آرتروز زانو موثر است.

(در این صفحه با خواص انبه خشک آشنا شوید.)

خواص زنجبیل خشک برای آرتروز

فواید زنجبیلِ خشک شده برای دیابت

یک حوزه تحقیقاتی نسبتا جدید اعلام کرده است که زنجبیل خواص ضد دیابتی قوی دارد. در یک مطالعه در سال 2015 روی 41 شرکت کننده مبتلا به دیابت نوع 2، 2 گرم پودر زنجبیل در روز قند خون ناشتا را تا 12 درصد کاهش داده است.

همچنین به طور چشمگیری هموگلوبین A1c را که یک نشانگر برای سطح قند خون است، بهبود بخشیده است. A1c طی یک دوره 12 هفته‌ای 10 درصد کاهش یافته است.

خاصیت زنجبیل خشک بر دیابت: تحقیقات نشان داده است که خواص زنجبیل خشک با مزایایی مانند کاهش سطح قند خون و بهبود عوامل خطر بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 همراه است.

(برای خرید پاستیل و خرید آبنبات به صفحات مربوطه رجوع کنید.)

خاصیت زنجبیل خشک بر دیابت

‌خواص زنجبیل خشک برای معده

سوء هاضمه مزمن با درد و ناراحتی مکرر در قسمت فوقانی معده همراه است. اعتقاد بر این است که تاخیر در تخلیه معده عامل اصلی سوء هاضمه است. جالب توجه است که زنجبیل تخلیه معده را تسریع می‌کند. بنابراین اگر دردهای معده یا روده را تجربه می‌کنید از فواید زنجبیل برای معده به ویژه خواص پودر زنجبیل با چای غافل نشوید.

خواص میوه خشک زنجبیل برای معده: به نظر می رسد زنجبیل تخلیه معده را تسریع می‌کند و می‌تواند برای افراد مبتلا به سوء هاضمه و ناراحتی معده مرتبط مفید باشد.

(در این صفحه با خواص آناناس خشک آشنا شوید.)

خواص میوه خشک زنجبیل

‌خواص زنجبیل خشک برای درد قاعدگی

دیسمنوره به دردی اشاره دارد که در طول چرخه قاعدگی احساس می شود. یکی از کاربردهای سنتی زنجبیل برای تسکین درد، از جمله درد قاعدگی است. در یک مطالعه در سال 2009، به 150 زن دستور داده شد که زنجبیل یا یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی را برای 3 روز اول دوره قاعدگی خود مصرف کنند.

سه گروه ، چهار دوز روزانه پودر زنجبیل (250 میلی گرم)، مفنامیک اسید (250 میلی گرم) یا ایبوپروفن (400 میلی گرم) دریافت کردند. زنجبیل توانست به اندازه آن‌ها درد را کاهش دهد. به این ترتیب می‌توان یکی از خواص زنجبیل برای زنان را کاهش دردهای قاعدگی دانست.

خواص زنجبیل خشک برای درد پریودی: اگر زنجبیل خشک شده در ابتدای دوره قاعدگی مصرف شود برای کاهش درد، همانند قرص‌های مسکن عمل می‌کند.

خواص زنجبیل خشک برای درد پریودی

‌خواص زنجبیل خشک و کاهش کلسترول

بالا بودن سطح کلسترول LDL با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است و خبر خوب اینکه رژیم غذایی تأثیر زیادی بر سطح LDL دارد. در یک مطالعه در سال 2018 روی 60 فرد مبتلا به هیپرلیپیدمی، 30 نفری که روزانه 5 گرم پودر زنجبیل دریافت می‌کردند، شاهد کاهش 17.4 درصدی کلسترول LDL  (کلسترول بد) در طی یک دوره 3 ماهه بودند.

خواص زنجبیل خشک بر کاهش کلسترول: تحقیقات نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند منجر به کاهش قابل توجه کلسترول بد LDL و سطح تری گلیسیرید خون شود.

(از خرید تخمه آفتابگردان برای دورهمی‌ها غافل نشوید.)

زنجبیل خشک و کاهش کلسترول

‌خواص زنجبیل خشک و پیشگیری از سرطان

زنجبیل به عنوان یک درمان جایگزین برای پیشگیری از انواع سرطان سال‌ها است که مورد مطالعه قرار گرفته است. خواص ضد سرطانی به جینجرول نسبت داده می‌شود که به مقدار زیادی در زنجبیل خام یافت می‌شود. در یک مطالعه 28 روزه روی افراد در معرض خطر طبیعی سرطان کولورکتال، 2 گرم عصاره زنجبیل در روز به طور قابل توجهی مولکول‌های سیگنالینگ پیش التهابی در روده بزرگ را کاهش داد.

شواهدی هرچند محدود، مبنی بر اینکه زنجبیل ممکن است در برابر سایر سرطان‌های دستگاه گوارش مانند سرطان پانکراس و سرطان کبد مؤثر باشد، وجود دارد.

خاصیت زنجبیل خشک بر سرطان: زنجبیل حاوی ماده جینجرول است که به نظر می رسد اثرات محافظتی در برابر سرطان دارد.

فواید زنجبیل خشک برای پیشگیری از بیماری سرطان

خواص زنجبیل خشک و آلزایمر

بدون شک استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن روند پیری را تسریع کند. اعتقاد بر این است که آن‌ها از عوامل کلیدی بیماری آلزایمر و زوال شناختی مرتبط با سن هستند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات زیست فعال موجود در زنجبیل می‌توانند پاسخ‌های التهابی را که در مغز رخ می‌دهد را مهار کنند.

همچنین حب زنجبیل می‌تواند به طور مستقیم به تقویت عملکرد مغز کمک کند. در یک مطالعه در سال 2012 روی زنان میانسال سالم، دوزهای روزانه عصاره زنجبیل برای بهبود زمان واکنش و حافظه کاری نشان داده شد.

خواص زنجبیل خشک بر روی عملکرد مغز: مطالعات نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند از آسیب های ناشی از افزایش سن به مغز محافظت کند. همچنین به بهبود عملکرد مغز در زنان میانسال کمک می‌کند.

(برای خرید بادام و خرید تخمه حتما به حاجی بادومی سر بزنید.)

خواص زنجبیل خشک بر روی عملکرد مغز

خواص زنجبیل خشک برای عفونت

جینجرول می‌تواند به کاهش خطر عفونت کمک کند. در واقع، عصاره زنجبیل رشد بسیاری از انواع مختلف باکتری را مهار می‌کند. طبق یک مطالعه در سال 2008،  مصرف زنجبیل در برابر باکتری‌های دهان مرتبط با التهاب لثه و پریودنتیت (بیماری التهابی لثه) بسیار موثر است. زنجبیل در برابر ویروس سنسیشیال تنفسی که یکی از علل شایع عفونت‌های تنفسی است نیز تأثیر خوبی دارد.

کم پیش می‌آید که ایرانی‌ها از خواص زنجبیل و لیمو برای درمان سرماخوردگی و درمان عفونت‌ها مخصوصا در دوره کرونا غافل باشند.

خواص زنجبیل خشک بر بیماری عفونی: زنجبیل به مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌های مضر کمک می‌کند و می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد.

(خواص بادام زمینی را در این صفحه بخوانید.)

زنجبیل و مبارزه با عفونت‌ها

خواص زنجبیل خشک برای ورزشکاران

زنجبیل خشک با بهبود هضم، کاهش وزن را تسهیل می‌کند، که به سوزاندن چربی‌های ذخیره شده و پردازش گلوکز در خون کمک می‌کند. همچنین متابولیسم را سرعت بخشید و جذب چربی را کنترل می‌کند. یکی دیگر از فواید زنجبیل خشک توانایی آن در مهار گرسنگی و پرخوری است.

خواص زنجبیل خشک شده: زنجبیل دارای خواص دارویی مانند ضد التهابی است که می‌تواند هضم را بهبود بخشیده و خواص ضد باکتریایی دارد که از عفونت بدن جلوگیری می‌کند.

فواید زنجبیل خشک برای ورزشکاران

خاصیت زنجبیل خشک برای مردان

در مورد فواید زنجبیل برای مردان چه می‌دانید؟ خب شاید لازم باشد بگوییم برای درمان ناباروری مردان و تقویت میل جنسی، زنجبیل خشک زبانزد است! گنجاندن زنجبیل خشک یا حب زنجبیل به عنوان تنقلات روزانه، به افزایش هورمن جنسی مردانه تستوسترون و تولید اسپرم بسیار کمک کننده است.

خواص زنجبیل خشک برای مردان: زنجبیل حاوی پتاسیم، منیزیم و منگنز است و به شدت در افزایش میل جنسی و باروری مردان تأثیر زیادی دارد.

(برای خرید پسته اکبری مرغوب به حاجی بادومی سر بزنیدو)

خاصیت زنجبیل خشک برای مردان

خواص زنجبیل برای مو

زنجبیل مخزن پتاسیم و منیزیم است، دقیقا همان مواد معدنی که به رشد مو و تقویت آن تأثیر مستقیم دارد. بجای خرید مکمل‌های گرانقیمت برای تقویت مو، زنجبیل خشک مصرف کنید. زنجبیل مقادیر زیادی از مواد معدنی، اسیدهای چرب و ویتامین‌های ضروری برای رشد مو را تأمین می‌کند.

خواص زنجبیل خشک برای مو: برای داشتن موهایی ابریشمی و با انعطاف، رژیم غذایی خود را با مصرف مواد غذایی مناسب مثل زنجبیل تغییر دهید.

خواص و مزایای زنجبیل برای مو

خاصیت زنجبیل خشک برای زنان

یکی از خواص زنجبیل خشک برای یائسگی است. زنجبیل ممکن است به بهبود علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، بهبود هضم، و کاهش تهوع کمک کند. علاوه بر این از دیگر خواص زنجبیل برای رحم و تخمدان است که  به عنوان یک ضد التهاب برای کاهش درد و گرفتگی و رفع عفونت عالی است.

خواص زنجبیل برای یائسگی: زنجبیل یک میکروب کش قوی است که رحم را پاکسازی می‌کند و همینطور می‌تواند علائم یائسگی نظیر گرگرفتگی و مشکل در هضم را رفع کند.

(خواص کشمش را در این صفحه بخوانید.)

خواص زنجبیل برای یائسگی

زنجبیل تازه بهتر است یا زنجبیل خشک

زنجبیل یک ادویه محبوب است که در آشپزی و پخت و پز، مخصوصا غذاهای شرقی، خیلی استفاده می شود. مصرف زنجبیل در گذشته بیشتر برای کمک به تسکین حالت تهوع، استخوان درد و درد معده شناخته می‌شد. خیلی از مردم بر این باورند که برای دریافت بهترین فواید زنجبیل باید از زنجبیل تازه استفاده کرد. اما شاید بپرسید زنجبیل خشک بهتره یا تازه؟ البته برخی معتقد هستند زنجبیل تازه بهتر از زنجبیل آسیاب شده یا زنجبیل خشک است. اما این مساله اشتباه است.

اگرچه که فرآیند خشک شدن موجب می‌شود که مقدار جینجرول کاهش یابد، اما سطح ترکیب شوگاول افزایش پیدا می‌کند. اعتقاد بر این است که شوگاول‌ها هم فواید و خواص بسیاری برای سلامتی، به ویژه برای تقویت حافظه دارند. بنابراین زنجبیل خشک شده ترکیبی از مزایایی جینجرول و شوگاول است و نمی‌توان خواص زنجبیل خشک شده را بی‌اهمیت شمرد.

مزیت بزرگ زنجبیل خشک شده این است که نگهداری آسان‌تر و طولانی‌تری دارد. علاوه بر دستور العمل‌های ارائه شده برای استفاده از زنجبیل تازه، می‌توانید زنجبیل خشک شده را به راحتی به اسموتی‌ها، سس‌ها، کلوچه‌ها و سایر محصولات پخته شده خود اضافه کنید.

زنجبیل تازه یا خشک

خرید زنجبیل خشک از فروشگاه اینترنتی حاحی بادومی

در این مطلب در خصوص خواص زنجبیل خشک شده صحبت کردیم. طریقه مصرف زنجبیل خشک به روش‌های مختلف امکان‌پذیر است و پودر زنجبیل یا زنجبیل تازه را می‌توانید در غذاها، تهیه کیک و یا برای دم کردن دمنوش مورد استفاده قرار دهید. خواص پودر زنجبیل با اب جوش و داروهای گیاهی برای التیام دردهای معده یا درد پریود در خانم‌ها بسیار موثر است. شما می‌توانید با روش‌های مختلف طرز تهیه دمنوش زنجبیل خشک شده از خواص و مزایای این ماده غذایی برای سلامتی بهره‌مند شوید. ضمنا حاجی بادومی مرجع خوبی برای خرید انواع خشکبار و همینطور یک شکلات فروشی معرکه است. پیشنهاد می‌کنیم حتما به این فروشگاه سر بزنید.

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید زنجبیل خشک

مقالات مرتبط

نظرات