خواص آناناس خشک: 9 خاصیت آناناس خشک شده + عکس

آناناس یک میوه‌ی گرمسیری است که  علاوه بر مصرف آن به صورت تازه می‌توان به صورت خشک شده نیز استفاده کرد. ما تصمیم داریم در این مقاله در مورد خواص و فواید آناناس خشک از جمله خواص آناناس خشک شده برای سلامت دستگاه گوارش،خواص آناناس خشک شده برای دردهای مفصلی، خواص آناناس خشک شده برای سیستم ایمنی بدن، فواید آناناس خشک شده برای شفافیت پوست و کلاژن سازی، فواید آناناس خشک برای جلوگیری از سکته قلبی، خواص آناناس خشک شده برای سلامت استخوان‌ها، خواص آناناس خشک شده برای رژیم کاهش وزن و موارد دیگر صحبت کنیم.

خواص آناناس خشک بعنوان یک میان وعده‌ی مغذی

آناناس خشک (Dried Pineapple) یک میان‌وعده‌ی خوشمزه و سالم است و مزایا و خواص زیادی برای سلامتی نیز به همراه دارد. این خواص آناناس خشک بیشتر به خاطر محتوای بالای ویتامین C آن است و البته آنتی‌اکسیدان‌ها و کلاژن که برای افزایش دوام و زیبایی بدن می‌توانند بسیار مفید باشند.

آناناس خشک یک میان‌وعده‌ی خوشمزه و سالم است و مزایا و خواص زیادی برای سلامتی نیز به همراه دارد. این خواص آناناس خشک بیشتر به خاطر محتوای بالای ویتامین C آن است و البته آنتی‌اکسیدان‌ها و کلاژن که برای افزایش دوام و زیبایی بدن می‌توانند بسیار مفید باشند.

فواید آناناس خشک شده برای بدن

آناناس در سراسر دنیا از محبوبیت زیادی برخوردار است. البته محبوبیت این میوه به خاطر ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و آنزیم‌های زیادی است که برای بدن فراهم می‌کند که باعث بهبود هضم غذا، تسکین اسید معده، کاهش التهاب و غیره می‌شود. آناناس طعم بسیار شیرینی دارد و می‌توان از آن برای تهیه‌ی نوشیدنی یا اضافه کردن به دسر و شیرینی استفاده کرد.

بر اساس مطالعات پزشکی، خواص مصرف منظم آناناس خشک شده می‌تواند از بدن در برابر بیماری اسکوربوت (ناشی از کمبود ویتامین C) جلوگیری کند. آناناس خشک همانند سایر انواع میوه خشک و آجیل‌ها می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد.

خواصِ آناناس خشک: ویتامین‌ها و مواد مغذی آناناس خشک

آناناس یک میوه‌ی خوشمزه با طعم تابستان است ولی آماده کردن و برش دادن آن کمی نیاز به کار دارد. به همین خاطر است که گاهی اوقات آناناس خشک طرفداران بیشتری دارد چرا که برش‌های آماده‌ی آن را می‌توان به راحتی مصرف کرد و یک میان‌وعده‌ی سریع است.

میوه‌ی خشک شده‌ی آناناس مملو از آنزیم‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها است که برای افزودن به یک برنامه‌ی غذایی و رژیم غذایی متعادل انتخاب مناسبی است. در اینجا تصمیم داریم به برخی از مواد مغذی آناناس خشک و خواص بی‌نظیر آن برای سلامتی اشاره کنیم:

  • خواص آناناس خشک شده برای سلامت دستگاه گوارش
  • خواص آناناس خشک شده برای سلامت استخوان‌ها
  • خواص آناناس خشک شده برای رژیم کاهش وزن
  • خواص آناناش خشک برای سیستم ایمنی بدن

خواصِ آناناس خشک

1. خواص آناناس خشک برای دردهای مفصلی: آناناس خشک منبعی غنی از بروملین (Bromelain)

آناناس خشک سرشار از آنزیمی به نام بروملین است. مکانیزم عمل بروملین ضدالتهاب است و به همین خاطر از آناناس برای درمان انواع درد و شرایط التهابی استفاده می‌شود. مطالعات همچنین نشان داده است که این آنزیم‌ها باعث بهبود عملکرد انقباضی بدن پس از تمرین و کاهش طول مدت درد ماهیچه‌ها می‌شود.

علاوه بر این تحقیقات نشان می‌دهد آناناس خشک و بروملین موجود در آن برای درمان بیماری‌هایی مانند آسیب رباط صلیبی پیشین، آلرژی‌ها، آرتریت و دردهای مفصلی، آسم، بیماری‌های خودایمنی، بیماری التهابی روده، سینوزیت، پیچ‌خوردگی مچ پا و تاندونیت بسیار مفید است.

خواص آناناس خشک برای درد مفصلی

2. خواص آناناس خشک برای رفع گرسنگی: منبع فیبر و آنتی‌ اکسیدان‌

آناناس خشک سرشار از فیبر به شکل فیبر نامحلول است. این فیبر از دستگاه گوارش محافظت می‌کند. بعلاوه فیبر نامحلول باعث ایجاد حس سیری می‌شود و به همین خاطر برش‌های آناناس خشک گزینه‌ی خوبی برای رفع گرسنگی بین وعده‌های غذایی اصلی هستند. آناناس همچنین به طور طبیعی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که اثر رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند.

(مطلب خواص انجیر خشک در این وبلاگ را از دست ندهید.)

فواید آناناس خشک برای ایجاد حس سیری

3. خواص آناناس خشک برای سیستم ایمنی بدن: محرک فعالیت گلبول‌های سفید خون

مقدار 100 گرم آناناس خشک حاوی 47.8 یا حدودا 80 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین C است. این مساله، آناناس را همانند کیوی خشک، یکی از غنی‌ترین و خوشمزه‌ترین منابع آسکوربیک اسید می‌سازد.

آناناس خشک به خاطر محتوای بالای ویتامین C می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند زیرا این ویتامین یک ماده‌ی مغذی همراه با آنتی‌اکسیدان‌ها باعث تحریک فعالیت گلبول‌های سفید خون شده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

(برای آشنایی با خواص میوه‌های خشک شده، به این مطلب در وبلاگ ما سر بزنید.)

4. خواص آناناس خشک برای تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن: آناناس خشک یک منبع عالی از کلاژن

کلاژن منبع مهم و اصلی پروتئین در بدن است که رگ‌های خونی، پوست، استخوان‌ها و سایر ارگان‌های بدن به آن نیاز دارند. برای عملکرد بهتر کلاژن لازم است میزان کافی ویتامین C به بدن برسد تا تاثیری بر شکل‌گیری بیماری در بدن نداشته باشد. بنابراین، آناناس یک گزینه‌ی عالی برای تامین محتوای ویتامین C مورد نیاز بدن است.

با خوردن آناناس خشک شده نه تنها می‌توانید از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید بلکه همزمان می‌توانید پوستی زیبا هم داشته باشید.

کلاژن سازی از خواص اصلی آناناس خشک است

5. خواص آناناس خشک برای سلامت دستگاه گوارش: جلوگیری کننده از انواع اختلالات گوارشی

دریافت فیبر کافی در رژیم غذایی روزانه می‌تواند برای سلامت دستگاه گوارش بسیار ضروری باشد. برای هضم بهتر غذا باید از تغذیه‌ی خوب و فیبر زیاد استفاده کرد. آناناس خشک شده یکی از میوه خشک‌هایی است که هم سرشار از فیبر است و هم فواید تغذیه‌ای آن می‌تواند برای بهبود هضم مناسب باشد.

به این ترتیب خوردن آناناس خشک شده به طور منظم از انواع اختلالات گوارشی مانند یبوست، اسهال، اختلالات روده‌ی بزرگ، تصلب شرایین یا لخته شدن خون جلوگیری می‌کند.

خواصِ آناناس خشک برای جلوگیری از اختلالات گوارشی

6. فواید و مزایای میوه خشک آناناس برای سکته: بهبود دهنده‌ی گردش خون

مزایا و فواید آناناس خشک شده برای سلامتی می‌تواند به خون هم مرتبط باشد؛ در واقع مصرف آناناس خشک به خاطر محتوای معدنی مس که در واکنش‌ها و ترکیبات مختلف آنزیمی بدن مهم است، می‌تواند به بهبود گردش خون کمک کند. علاوه بر این، مواد معدنی مس یک عنصر هم در فرآیند تشکیل گلبول‌های قرمز سالم است و بنابراین می‌توانید از بسیاری از بیماری‌های ناشی از انسداد جریان خون مانند سکته‌ی مغزی و حمله‌ی قلبی جلوگیری کنید.

7.خواص آناناس خشک برای پوست:  آناناس تحریک کننده‌ی کلاژن سازی پوست

داشتن پوستی سالم برای همه‌ی افراد، چه زن و چه مرد، مهم است. برای پوست صورت به ویژه از بین رفتن آکنه، روشن شدن و زیبایی مطرح است و آناناس خشک با محتوای ویتامین C بالایی که دارد، نقش مهمی در زیبایی پوست ایفا می‌کند.

ویتامین C همراه با بروملین، یک عامل ضدالتهابی، روند بهبود پوست مستعد آکنه را تسریع می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های آناناس بعلاوه برای ماسک صورت و پوست مفید است و باعث تحریک کلاژن می‌شود که درخشندگی، طراوت و زیبایی پوست را به همراه دارد.

مزایای اناناس خشک برای پوست

8. خواص آناناس خشک برای سلامت استخوان‌ها: آناناس مانع تحلیل تراکم استخوان‌ها می‌شود

منگنز یک ماده‌ی معدنی مفید است که به رشد استخوان‌هایی قوی و بافت‌های همبند کمک می‌کند. به طور کلی مردان روزانه به 2.3 میلی‌گرم منگنز و زنان به 1.8 میلی‌گرم منگنز نیاز دارند. دو برش متوسط آناناس خشک شده تقریبا 75 تا 80 درصد این مقدار منگنز را تامین می‌کند.

افرادی که در معرض پوکی استخوان هستند می‌توانند با افزودن آناناس خشک شده به رژیم غذایی خود مانع از تحلیل تراکم استخوان‌ها شوند.

مزایای آناناس خشک برای جلوگیری از پوکی استخوان

9.خواص آناناس خشک برای رژیم کاهش وزن: ایجاد حس سیری و جلوگیری از خوردن غذای اضافه

شیوه‌ی زندگی امروزی مانع از داشتن یک سبک زندگی سالم می‌شود. خیلی از افراد بخش زیادی از زمان خود را به نشستن و کار کردن می‌گذرانند و کمتر زمانی تحرک دارند. این سبک زندگی شلوغ و نداشتن وقت باعث شده خیلی از افراد به دنبال فست فوت‌ها و غذاهای آماده بوده و رژیم غذایی درستی نداشته باشند که چاقی از عوارض اجتناب‌ناپذیر آن است. به این ترتیب لازم است افراد بیشتر به تغذیه‌ی خود توجه کنند.

آناناس خشک یکی از میوه‌های ایده‌آل برای رژیم غذایی روزانه و همینطور کاهش وزن است. این میوه خشک ادرار آور است، گوارش را بهبود می‌بخشد، باعث درخشندگی و زیبایی پوست می‌شود و حاوی فیبر، مواد معدنی مختلف مانند منیزم، آهن و پتاسیم نیز هست.

آناناس برای رفع یبوست به کمک شما می‌آید

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آناناس خشک همراه با فیبر و سایر ویتامین‌ها به رفع مشکلات گوارشی کمک می‌کند. فیبر موجود در این میوه خشک مانند یک اسفنج در روده عمل کرده و باعث رفع یبوست و خارج شدن مواد سمی از بدن می‌شود.

مصرف یک دوم فنجان آناناس خشک در روز می‌تواند به تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن و سالم نگه داشتن روده‌ها، ایجاد حس سیری و جلوگیری از خوردن غذای اضافه کمک کند.

مصرف میوه خشک مانند آناناس خشک به شما کمک می‌کند زندگی سالم‌تری داشته باشید، با چربی اضافی خداحافظی کنید؛ در حالی که فیبر موجود در آن نیز باعث ایجاد حس سیری می‌شود و از همه مهم‌تر، ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن نیز تامین می‌شود. خواص آناناس خشک شده به عنوان میان‌وعده به فرد کمک می‌کند از بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین جلوگیری کرده و همچنین از خوردن غذاهای مضر اجتناب کند.

کاهش وزن از دیگر خواص آناناس خشک

عوارض احتمالی مصرف آناناس خشک شده که باید نسبت به آن آگاه باشید

یکی از فواید و خواص آناناس خشک برای زنان، افزایش باروری است با این حال زنان باردار در طول دوران بارداری خود نباید از این میوه مصرف کنند. اثرات جانبی آناناس برای زنان باردار می‌تواند باعث سقط جنین شود. برخی از آنزیم‌های موجود در این میوه می‌تواند انقباضات رحمی را به ویژه در اوایل بارداری افزایش دهد و این می‌تواند منجر به شرایط بدی برای زنان باردار شود.(در مطلب خواص توت خشک به یکی از مواد غذایی مفید دوران بارداری می‌پردازیم.)

علاوه بر این، اگرچه اثرات ضدالتهابی آناناس برای مقابله با تورم و ورم مفاصل بسیار مفید است اما مصرف زیاد این میوه نیز می‌تواند باعث بدتر شدن بیماری شود و به همین خاطر نباید در مصرف آن زیاده‌روی شود.

منبع

مقالات مرتبط

نظرات