خواص انبه خشک : معرفی 9 خاصیت این میوه‌ی گرمسیری + عکس

برای دوست‌داران انبه که در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که انبه به طور طبیعی رشد نمی‌کند، انبه خشک می‌تواند یک گزینه‌ی عالی باشد. خواص میوه خشک انبه به اندازه‌ی میوه‌ی تازه‌ی آن و چه بسا بیشتر است و از آن معمولا برای درمان التهاب، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش قند خون استفاده می‌شود. ما هم تصمیم داریم در ادامه‌ی این مطلب در مورد خواص انبه خشك، خواص انبه خشک در بارداری، خواص انبه خشک برای کودکان، خواص پوست انبه خشک شده، خواص انبه برای پوست و کالری انبه خشک صحبت کنیم.

 خواص انبه خشک شده

انبه علاوه بر اینکه به خاطر گوشت بسیار خوشمزه‌ای که دارد یکی از پرطرفدارترین میوه‌های گرمسیری است، به عنوان ابرغذا نیز شناخته می‌شود و خواص فراوانی برای سلامتی به همراه دارد. لیست پربار مواد مغذی موجود در این میوه آن را یک مکمل غذایی می‌سازد. انبه سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که بدن ما برای محافظت، رشد و داشتن عملکرد مناسب به آن‌ها احتیاج دارد. این میوه‌ی گرمسیری به صورت تازه یک میان‌وعده‌ی بسیار سالم و خوشمزه است اما اگر به صورت خشک شده هم مصرف شود می‌تواند بسیار مغذی باشد. انبه خشک (Dried Mango) را می‌توان به عنوان میان‌وعده مصرف کرد و البته می‌توان آن را به غلات صبحانه یا سالاد و ظرف آجیل هم اضافه کرد.

خواص انبه خشک

خواص تغذیه‌ای انبه خشک

برای تهیه‌ی انبه خشک معمولا میوه‌ی تازه‌ی انبه به صورت برگه برش زده شده و خشک می‌شود. گاهی اوقات برای افزایش ماندگاری انبه خشک به آن سولفیت زده می‌شود و انبه به صورت نرم باقی می‌ماند. انواع ارگانیک انبه خشک کمی سفت‌تر هستند و خوردن آنها هم کمی سخت‌تر است و البته از نظر سلامتی بهتر هم هستند. چهار تکه انبه خشک ارگانیک بدون شکر و بدون سولفیت حاوی مواد مغذی زیر است:

  • میزان 120 کالری انرژی
  • مقدار 2 گرم پروتئین
  • مقدار 28 گرم کربوهیدرات
  • مقدار 2 گرم فیبر

بعلاوه انبه خشک منبع خوبی از ویتامین A، کلسیم، آهن و پتاسیم نیز هست. بسیاری از میوه‌های خشک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و میوه خشک انبه نیز مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان با خود به همراه دارد. غذاهایی که حاوی آنتی‌اکسیدان بالا هستند می‌توانند برای محافظت در برابر بیماری‌هایی مانند سرطان بسیار مفید باشند.

خواص انبه خشک

مهمترین خواص انبه خشک

انبه خشک علاوه بر اینکه منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است، حاوی مقادیر بالایی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بدن نیز هست. این مزایا البته با قند بالا و چند مساله‌ی دیگر نیز همراه است که افراد دارای شرایط خاص برای مصرف انبه خشک باید در نظر داشته باشند. انبه خشک دارای محتوای فیبر غذایی بالایی است که باعث ایجاد حس سیری طولانی مدت و کمک به سلامت دستگاه گوارش می‌شود. محتوای ویتامین A این میوه خشک به حفظ سلامت پوست و غشاهای مخاطی در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند. این ویتامین بعلاوه با کاهش خطر دژنراسیون ماکولا که علت اصلی نابینایی است، سلامت چشم را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، انبه خشک شده منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B است که غذا را به انرژی تبدیل می‌کند، تولید گلبول‌های قرمز خون را بهبود می‌بخشد و همچنین استرس و اضطراب را از بین می‌برد. انبه خشک سرشار از فیبرهای محلول و نامحلول نیز هست. فیبر محلول به جذب مواد مغذی کمک می‌کند، سطح قند خون را تثبیت می‌کند و سطح کلسترول بد را کاهش می‌دهد. فیبر نامحلول نیز سلامت دستگاه گوارش را تقویت می‌کند. انبه خشک سرشار از فواید و مزایایی است که آن را گزینه‌ای عالی برای رژیم غذایی همه‌ی افراد در هر گروه سنی می‌سازد. در ادامه می‌توانید درباره‌ی خواص انبه خشک بیشتر بخوانید.

(برای آشنایی با خواص پسته سری به این مطلب وبلاگ ما بزنید.)

خواص میوه خشک انبه

1. خواص انبه خشک برای پوست : انبه خشک منبعی غنی از ویتامین A

اولین خاصیت میوه خشک انبه به خاطر محتوای ویتامین A آن است. در واقع انبه خشک منبعی غنی از ویتامین A محسوب می‌شود. این ویتامین برای سلامت چشم، پوست درخشان و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری است. به همین خاطر است که خوردن انبه خشک می‌تواند به بهبود بینایی و درمان بیماری‌های چشمی مرتبط با افزایش سن مانند آب سیاه یا آب مروارید کمک کند.

ویتامین A موجود در انبه بعلاوه در درمان بیماری‌های پوستی مانند آکنه، پسوریازیس، اگزما، سوختگی و غیره نیز موثر است. مصرف انبه خشک و دریافت مقادیر کافی ویتامین A در رژیم غذایی روانه می‌تواند از اثرات قرار گرفتن در معرض نور خورشید و پیری پوست جلوگیری کند. ویتامین A میوه خشک شده انبه توسط همان ماده‌ای افزایش می‌یابد که به انبه و سایر میوه‌ها و سبزیجات رنگ نارنجی، زرد یا قرمز می‌دهد و پس از خورده شدن بدن ما آنها را به ویتامین A تبدیل می‌کند.

بنابراین، بهبود سریع‌تر زخم‌ها از جمله خواص انبه برای پوست است.

خواص انبه خشک برای پوست

2. خواص انبه خشک برای هضم غذا : تاثیرات مثبت فیبر بر سلامتی دستگاه گوارش

میوه خشک انبه حاوی فیبرهای محلول است که نه تنها به هضم غذا کمک کرده و سیستم گوارش را تمیز می‌کند، بلکه همچنین باعث کاهش کلسترول و کمک به کاهش وزن نیز می‌شود. علاوه بر این انبه خشک حاوی آنزیم‌هایی است که آمیلاز نام دارند و به تجزیه‌ی غذا کمک می‌کنند تا جذب آنها راحت‌تر شود. این آنزیم بعلاوه در تجزیه‌ی کربوهیدرات‌های پیچیده به قندهای ساده موثر هستند.

خواص انبه خشک برای دستگاه گوارش

3. خواص آنتی اکسیدانی انبه خشک

انبه هم مانند سایر ابرمیوه‌ها حاوی ترکیباتی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند. آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد که اغلب با بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و پیری مرتبط است، جلوگیری می‌کند. یکی از این آنتی‌اکسیدان‌ها مالوالیک اسید است که مورد بررسی‌های متعددی قرار گرفته است. مطالعات نشان داده‌اند مالوالیک اسید در جلوگیری و مقابله با آسیب سلول‌های مختلف بدن موثر است.

(یشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با سایر میوه‌های خشک و خواصشان از این صفحه بازدید کنید.)

خواص انتی اکسیدانی انبه خشک

4. خواص انبه خشک در بارداری : یک مکمل غذایی برای خانم‌های باردار

انبه خشک حاوی مقادیر زیادی فولات است که وقتی اکسیده می‌شود به اسید فولیک تبدیل می‌شود. فولیک اسید یک مکمل غذایی ضروری برای خانم‌های باردار است و برای رشد مناسب مغز و نخاع جنین بسیار ضروری است و بنابراین مصرف مکمل فولیک اسید یا مواد غذایی غنی از اسید فولیک مانند انبه و انبه خشک می‌تواند از هر گونه نقص مرتبط با توسعه نیافتن سیستم عصبی نوزاد جلوگیری کند.

علاوه بر این، انبه خشک شده حاوی کلسیم و آهن نیز هست که برای سلامت استخوان‌ها به ویژه در دوران بارداری و افزایش سن بسیار ضروری است. آهن به جلوگیری از کم‌خونی که ممکن است در طول دوران قاعدگی یا پس از آن اتفاق بیفتد، جلوگیری می‌کند.

بنابراین خانم‌‌ها با مصرف انبه خشک در دوران بارداری می‌توانند از خواص انبه خشک در دوران بارداری بهره‌مند شوند.

خواص انبه خشک در بارداری

5. خواص انبه خشک برای تقویت روحیه : منبع ویتامین های گروه ب

انبه خشک به عنوان یک تقویت‌کننده‌ی روحیه نیز شناخته می‌شود و این خاصیت خود را به خاطر وجود ویتامین‌های گروه B از جمله ویتامین B1 (تیامین)، B3 (نیاسین)، B6 (پیریدوکسین) و B9 (فولات) دارد. این ویتامین‌ها معمولا تنها در مکمل‌های مولتی ویتامین یافت می‌شوند که به عنوان ترویج‌دهنده‌ی یک ذهن هوشیار و مبارزه با استرس و حفظ استقامت در طول روز عرضه می‌شوند. ویتامین‌های گروه B به بازسازی عصب در افراد مسن و رشد عصبی در نوزادان کمک می‌کند. برخی از مکمل‌های ویتامین B بعلاوه ادعا می‌کنند این ویتامین‌ها باعث افزایش متابولیسم بدن و بنابراین افزایش انرژی و سوزاندن کالری بیشتر می‌شود.

به این ترتیب مکمل‌های ویتامین B به عنوان ویتامین‌های شادی یا تقویت‌کننده‌ی روحیه و خلق‌وخو شناخته می‌شوند و همه‌ی این ویژگی‌ها را می‌توان در انبه خشک هم یافت.

خواص انبه خشک برای تقویت روحیه

6. خواص انبه خشک برای استخوان‌ها : انبه خشک غنی از منگنز و مس

منگنز و مس مواد معدنی کمیابی هستند که در انبه خشک شده به میزان زیادی وجود دارد. منگنز ماده‌ی معدنی است که برای عملکردهای مختلف بدن از جمله تشکیل بافت‌ها و استخوان، لخته شدن خون و متابولیسم چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها ضروری است. کمبود منگنز در بدن می‌تواند منجر به پوکی استخوان، آرتروز، کم‌خونی و دیسمنوره (قاعدگی دردناک) شود.

از طرف دیگر، مقادیر کمی مس برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون، سلامت سیستم عصبی و تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. کمبود مس می‌تواند تهدیدکننده‌ی سلامت باشد و به همین خاطر لازم است از مکمل مس و یا غذاهای حاوی مس مانند انبه خشک در رژیم غذایی روزانه مصرف شود. انبه خشک بعلاوه حاوی پتاسیم نیز هست که برای عملکرد ماهیچه‌های قلب و شش بسیار ضروری است.

(مطلب تأثیر مصرف آجیل در پیشگیری آلزایمر در این وبلاگ را از دست ندهید.)

خواص انبه خشک برای استخوان ها

7. خواص انبه خشک برای تقویت سیستم ایمنی بدن : ویتامین C مورد نیاز بدن خود را با خوردن انبه خشک تامین کنید

اگرچه مقداری از ویتامین C موجود در انبه در فرآیند خشک شدن آن از بین می‌رود اما انبه خشک همچنان حاوی مقادیری ویتامین C است. که به تقویت سیستم ایمنی بدن و ترمیم بافت‌ها کمک می‌کند. ویتامین C که به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می‌شود، بهبودی از سرماخوردگی را تسریع می‌کند و حتی در برابر رادیکال‌های آزاد سرطان‌زا نیز از بدن محافظت می‌کند. خوردن انبه خشک به طور طبیعی می‌تواند از علائم مرتبط با کمبود ویتامین C مانند ضایعه‌های پوستی، خونریزی لثه و بیماری اسکوربیت جلوگیری کند.

خواص انبه خشک برای تقویت سیستم ایمنی بدن

8. خواص انبه خشک برای کودکان :‌ منبع تامین ویتامین‌های مورد نیاز رشد کودک

فست فودها و بسیاری از هله هوله‌هایی که امروزه بسیار پرطرفدار شده‌اند، صرفا غذاهایی با کالری، چربی و سدیم بالا هستند که می‌توانند برای سلامتی مضر باشند. طعم این نوع غذاها برای اکثر افراد، به ویژه کودکان، بسیار خوشایند است و رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌ها نیز آنها را جذاب‌تر می‌کند. با این حال تغذیه‌ی کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش مهمی در سلامت بدن آنها دارد.

لازم است کودکان رژیم غذایی سالمی داشته باشند زیرا در سال‌های اولیه‌ی رشد، مغز و بدن به سرعت رشد می‌کند و اگر ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری را دریافت نکنند برای توانایی‌های ذهنی و جسمی آنها مضر خواهد بود. میوه خشک‌های متنوع مانند انبه خشک شده می‌تواند منبع خوبی برای تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری بدن کودکان باشد و به رشد استخوان‌ها و مغز آنها کمک کند.

بنابراین تامین ویتامین‌های مورد نیاز رشد استخوان کودکان از جمله خواص انبه خشک برای کودکان می‌باشد.

خواص انبه خشک برای کودکان

9. خواص ضد سرطانی انبه خشک : حاوی فنول های مفید برای بدن

انبه حاوی فنول‌هایی مانند ایزو کوئرسیتین، کوئرستین، فیستین، آستراگالین، متیل گالات و گالیک اسید است که دارای خواص ضدسرطانی هستند. مطالعات ارتباط بین مصرف بالای فیبر و کاهش احتمال ابتلا به سرطان دستگاه گوارش را ثابت کرده است. مصرف 165 گرم انبه‌ی برش خورده میزان 76 درصد از نیاز روانه‌ی بدن به ویتامین C را تامین می‌کند. ویتامین C آنتی‌اکسیدانی است که از آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

خواص ضد سرطانی انبه خشک

انبه خشک جایگزینی عالی برای آبنبات و شکلات

همه‌ی ما میل به خوردن چیزهای شیرین داریم و تقریبا اجتناب از خوردن قند غیرممکن است. با این حال، چه به دنبال محدود کردن میزان قند مصرفی خود باشید و یا بخواهید مواد غذایی شیرین و سالم مصرف کنید، انبه خشک گزینه‌ی خوبی برای شماست. البته این نکته را هم به خاطر داشته باشید که برخی از انواع انبه خشک دارای شکر اضافی هستند اما اگر خودتان در خانه انبه خشک درست کنید و یا انبه خشک ارگانیک تهیه کنید، جای نگرانی وجود ندارد.

با افت انرژی پس از یک روز شلوغ کاری، مصرف میان‌وعده‌ای با قند بالا بسیار آسان است. اگر به چیزی شیرین نیاز دارید تا انرژی از دست رفته‌ی خود را به دست بیاورید، انبه خشک شده می‌تواند گزینه‌ای عالی باشد. انبه خشک جایگزینی عالی برای آبنبات و سایر مواد خوراکی دارای قند مصنوعی است. انبه به طور طبیعی شیرین است و محتوای فیبر آن نیز به تعادل سطح قند خون شما کمک می‌کند و باعث افزایش قند خون نمی‌شود.

انبه خشک جایگزین مواد قندی

خطرات احتمالی مصرف انبه خشک

همانطور که گفتیم انبه خشک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف است اما در عین حال کالری و قند بالایی نیز دارد. میوه‌های خشک بسیار خوش طعم هستند و به همین خاطر زیاده‌روی در خوردن آنها نیز آسان است؛ به همین خاطر لازم است پیش از مصرف انبه خشک این نکات را در نظر داشته باشید:

خطرات احتمالی مصرف انبه خشک

خواص پوست انبه خشک شده

پوست انبه یک منبع خیلی عالی از آنتی اکسیدان هایی مانند کورستین و رسوراترول می باشد که باعث بهبود سلامتی می گردد. خواص پوست انبه همچون نسبت به گوشت آن میزان بیشتری کارتنوئید، پلی فنول ها، امگا ۳، امگا ۶ و سایر اسید های چرب اشباع نشده است. پوست انبه را می توان خام یا پخته میل کرد. و یکی دیگر از راه های خوردن همزمان میوه و پوست انبه درست کردن ترشی آن است.

همچنین با بهره گیری از خواص پوست خشک انبه با سرطان، دیابت و بیماری های قلبی می توان مبارزه کرد.

واکنش‌های آلرژیک به انبه خشک

پوست انبه خشک حاوی مقادیر بالایی از ماده‌ای به نام اوروشیول است. این ترکیب در بادام هندی، پسته و پیچک سمی نیز وجود دارد و در پوست انبه‌ی تازه نیز غلظت بالایی دارد. برای تهیه‌ی انبه خشک از انبه‌ی تازه لازم است مراقب تماس پوستی خود با پوست این میوه باشید. اگر آلرژی داشته باشید، قرار گرفتن در معرض اوروشیول می‌تواند باعث ایجاد راش و بثورات پوستی شود. از آنجایی که انبه خشک غالبا بدون پوست است، خوردن آنها باعث ایجاد حساسیت نخواهد شد.

با این حال اگر به سولفیت حساسیت دارید، خوردن انبه خشک شده‌ی سولفیتی می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی مانند قرمز شدن چشم‌ها و آبریزش بینی شود. به همین خاطر بهتر است به سراغ میوه خشک‌های بدون گوگرد (یا سولفیت) بروید و انبه خشک ارگانیک انتخاب کنید تا از این امر جلوگیری کنید.

خواص پوست خشک انبه

مصرف انبه خشک و دریافت قند بالا

انبه خشک در مقایسه با انبه‌ی تازه قند بالاتری دارد. با این حال برخی از بسته‌بندی‌های انبه خشک آماده دارای شکر اضافی نیز هستند. انبه خشک بدون شکر اضافی بهتر از انواع شیرین شده با شکر است. با این حال، حتی مقدار کمی از هر نوع انبه خشک می‌تواند باعث افزایش سطح گلوکز خون شود. به همین خاطر افرادی که در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند و یا با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند، بهتر است از مقدار کمتری انبه خشک استفاده کنند و یا به جای آن انبه‌ی تازه مصرف کنند. یک وعده‌ی نصف فنجانی انبه‌ی تازه حاوی نیمی از قند همین میزان انبه‌ی خشک است.

 قند بالای انبه خشک

کالری انبه خشک

چهار تکه از میوه خشک انبه بدون قند حاوی 120 کالری انرژی است. حتی با وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری، اگر در صدد کاهش وزن هستید شاید خوردن آن ارزش دریافت این حجم از کالری را نداشته باشد. به همین دلیل سایر میوه‌های کم‌کالری مانند سیب و انواع توت‌ها را می‌توانید جایگزین انبه خشک کنید.

منبع

مقالات مرتبط

نظرات