بهترین خوراکی‌ها برای میگرن: 8 ماده غذایی برای درمان حمله‌های میگرنی

تجربه‌ی سردردهای شدید می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. این سردردها می‌توانند گاهی تا چند روز ادامه پیدا کنند و راه فراری از آنها وجود ندارد. سردردهای عصبی و میگرن عارضه‌ای هستند که همه ما ممکن است در مرحله ای از زندگی به آن مبتلا شویم. مخصوصاً میگرن در افراد بزرگسال از ۱۸ سال به بعد ممکن است بیشتر اتفاق بیفتد. در ادامه‌ی این متن با بهترین خوراکی ها برای میگرن، میوه‌های مفید برای میگرن، نوشیدنی‌های مفید برای میگرن، لیست غذاهای مضر برای میگرن و بهترین خوراکی ها برای میگرن آشنا خواهید شد.

خرید میوه خشک

بهترین خوراکی ها برای میگرن چه هستند؟

برخلاف سردردهای معمولی، میگرن معضلی است که هم بیشتر طول می‌کشد و هم این‌که درمان قطعی برای آن‌ وجود ندارد. در این موقعیت چه کار می‌توانیم بکنیم که با این مشکل در زندگی‌مان کنار بیاییم؟ یک راه‌حل انتخاب بهترین خوراکی ها برای میگرن است. با مصرف بهترین خوراکی ها برای میگرن و اجتناب از خوراکی‌هایی که می‌توانند باعث میگرن شوند، می‌توان این مشکل را تا حدی مدیریت کرد.

درمان بیماری‌ها با تغذیه راه‌حل عالی و بی‌نقص نیست، اما موقع سر و کله زدن با این عارضه که می‌شود، شاید بهتر باشد تمام روش‌های ممکن را برای خلاصی از آن و حتی کاهش ابتلا به آن امتحان کنید. در ادامه ما در مورد خوراکی‌های مفید برای درمان میگرن و غذاهایی که شما باید برای جلوگیری از میگرن از آن‌ها اجتناب کنید توضیح خواهیم داد.

با تغذیه مناسب می‌توان احتمال ابتلا یا حمله‌های میگرنی را تا حد زیادی کاهش داد.

(از مطلبی که در مورد حساسیت به بادام زمینی نوشته‌ایم، بازدید کنید.)

بهترین خوراکی ها برای میگرن

سردردهای میگرنی چگونه بوجود می‌آیند؟

سردردها در هر فرد با فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد. گاهی اوقات افراد می‌توانند به خاطر ضربه‌ای به سرشان سر درد بگیرند یا داروی خاصی مصرف کرده باشند و عوارض آن دارو سردرد یا میگرن باشد. بعلاوه سردردهای میگرنی می‌تواند به خاطر تشدید سینوس‌ها ایجاد شود. گاهی اوقات نیز با قطع مصرف قهوه فرد ممکن است دچار سردرد شود.

اولین راهی که شما برای برطرف کردن سردرد میگرن خودتان باید پیش بگیرید، این است که بدانید که اصلا این عارضه چطور برایتان پیش می‌آید یا دلیل آن چیست. همیشه داشتن علت یک مشکل به ما کمک می‌کند که برای پیدا کردن راه حل آن راه‌حل‌های بهتر و سریع‌تری را پیدا کنیم.

(از مطلب خواص زعفران بازدید کنید.)

علت ایجاد سردردهای میگرنی

در مورد بهترین خوراکی ها برای مبارزه با میگرن تحقیق کنید

تحقیقات در مورد سردرد و میگرن ها نشان می‌دهند که عوامل و دلایل مختلفی می‌توانند برای شروع سردرد و میگرن وجود داشته باشند. یکی از این عوامل می‌تواند غذاهایی باشد که باعث شروع سردرد در فرد می‌شود. اگر شما این غذاها را می‌شناسید باید لیست غذاهای مضر برای میگرن را تهیه کنید و از خوردن آن‌ها اجتناب کنید.

البته باید گفت که لیست غذاهای مضر میگرن شاید برای همه افراد یکسان نباشد. این بدان معنی است که برای مثال، یک نفر به قهوه حساسیت دارد و خوردن آن برایش باعث میگرن می‌شود. ما در این مطلب در مورد این صحبت می‌کنیم که چه غذاهایی باعث سردرد می‌شوند و همچنین بهترین خوراکی ها برای میگرن و بهترین میوه‌ها برای درمان میگرن چه هستند.

لیستی از غذاهای مضر یا مفید برای میگرن تهیه کنید و با نظارت بر تغذیه‌ی خود احتمال بروز سردردهای میگرنی را کاهش دهید.

(در مورد خواص خرما بیشتر بدانید.)

پیدا کردن لیست بهترین خوراکی‌ها برای مبارزه با میگرن

لیست غذاهای مضر برای میگرن

پیش از اینکه به سراغ بهترین خوراکی ها برای میگرن برویم، می‌خواهیم ببینیم که چه غذاهایی باعث سردرد می‌شوند تا حتی‌المقدور از خوردن آنها اجتناب کنید. تحقیقاتی که در مورد لیست غذاهای مضر قرار میگرن انجام شده نشان می‌دهد که ممکن است مواد غذایی و یا مواد افزودنی داخل برخی از محصولات غذایی باعث ایجاد واکنش در برخی از افراد شوند.

البته عواملی مثل تغییرات هورمونی و بی‌خوابی در افراد هم ممکن است باعث تشدید میگرن شود.

در ادامه این بخش در مورد غذاهایی صحبت خواهیم کرد که ممکن است باعث بروز علائم میگرن در افراد شود.

 از نوشیدن بیش از حد قهوه برای رفع سردرد میگرن پرهیز کنید

برای طرفداران قهوه، قرار دادن این نوشیدنی محبوب در لیست غذاها و نوشیدنی‌های نامناسب برای میگرن چندان خوشایند نخواهد بود. قهوه به عنوان نوشیدنی محبوب برای آغاز روز یا رفع خستگی در طول یک روز کاری شلوغ شناخته می‌شود و اگر بخواهیم خوردن آن را کاملاً قطع کنیم برای خیلی از افراد این کار تقریبا غیرممکن است.

اما به این دقت کنید که گفتم بیش از حد نباید آن را مصرف کنید. خوردن بیش از حد قهوه برای برخی از افراد می‌تواند باعث شروع میگرن بشود. برای همین، سعی کنید در برنامه غذایی برای درمان میگرن خودتان روزی یک‌بار یا حداکثر دو بار بیشتر قهوه نخورید و میزان آن را زیاد نکنید.

نیاز نیست برای رفع سردردهای میگرنی نوشیدن قهوه را قطع کنید، کاهش مصرف آن نیز می‌تواند در کاهش علائم موثر باشد.

(به طرفداران لواشک پیشنهاد می‌کنیم از مطلب خواص لواشک بازدید کنند.)

وجود ارتباط مستقیم بین خوردن پرتقال و شروع میگرن

شاید اسم خانواده مرکبات را که در کنار میگرن می‌آورم تعجب کنید و بگویید مگر پرتقال و مرکبات هم می‌توانند برای میگرن مضر باشند. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد که بله، بعضی از افراد با خوردن پرتقال و میوه‌های خانواده مرکبات ممکن است دچار میگرن شوند. اما این میزان نسبت به غذاهای دیگری که باعث شروع میگرن می‌شوند کمتر است.

حتماً به الگوی خوردن پرتقال و شروع میگرن توجه کنید و اگر رابطه مستقیمی بین این دو پیدا کردید سعی کنید از خوردن پرتقال پرهیز کنید.

(با بهترین آجیل برای کم خونی آشنا شوید.)

سیب قرمز، عامل شروع کننده میگرن

در تحقیقاتی که در رابطه با این موضوع انجام شده که چه میوه‌هایی برای میگرن ضرر دارد، نتایج نشان دادند که شروع سردردهای میگرنی در خیلی از افراد با مصرف ماده‌ای به نام تانین ارتباط مستقیمی داشته است. شما می‌توانید چنین ماده ای را در سیب‌های قرمز، هلو، مرکبات، توت مشکی و توت قرمز پیدا کنید.

اگر می‌بینید که بعد از خوردن سیب قرمز ممکن است سردردتان شروع شود، برای برطرف کردن سردرد میگرنی خود از خوردن این میوه اجتناب کنید.

(آیا می‌دانید بهترین آجیل برای کودکان کدام است؟)

آیا شیر برای میگرن ضرر دارد؟

تحقیقاتی که در مورد اثر لبنیات و شیر بر روی میگرن انجام شدهT نتایج متناقضی را ارائه می‌دهد. در پاسخ به این سوال که آیا شیر برای میگرن ضرر دارد، برخی از نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که شیر گاو ممکن است باعث شروع میگرن شود. از طرف دیگر، تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که شیر می‌تواند تعداد دفعاتی که میگرن در افراد رخ می‌دهد را کاهش دهد.

در پاسخ به این‌ پرسش که آیا شیر برای میگرن ضرر دارد، باید بگوییم که این مسال به خودتان بستگی دارد. اگر شما شیر مصرف کردید و سردردهای ناگهانی‌تان شروع شد، پس باید از خوردن آن اجتناب کنید و یا میزان مصرف آن را کاهش دهید.

لیست غذاهای مضر برای میگرن

میوه‌های مفید برای میگرن: 1. موز، انتخاب مناسب در رژیم لاغری افراد میگرن

اگر عادت به خوردن میان‌وعده دارید تا انرژی از دست رفته‌ی خود را به دست آورید، باید حتی‌المقدور از غذاهای پرچرب یا خیلی شیرین اجتناب کنید و البته به سراغ میوه‌ها بروید. موز یکی از بهترین میوه‌ها و خوراکی‌ها برای مبارزه با میگرن است و می‌تواند برای رژیم لاغری برای میگرنی‌ها نیز مناسب باشد. موز در صبحانه برای افراد میگرنی هم انتخاب خوبی است، هم می‌تواند انرژی آن‌ها را سریعاٌ بالا ببرد و هم این‌که در کاهش میگرن موثر بوده‌است.

مصرف موز به عنوان میان‌وعده یا در وعده‌ی صبحانه می‌تواند با کاهش علائم میگرن همراه باشد و یکی از بهترین خوراکی ها برای میگرن است.

 آب موجود در موز می‌تواند به تسکین میگرن کمک کند

علاوه‌براین، موز حاوی مقدار زیادی آب است. آب عاملی است که می‌تواند در تسکین میگرن موثر باشد، چرا که کمبود آب در بدن باعث بدتر شدن میگرن می‌شود. برای همین، اگر موز در صبحانه برای افراد میگرنی و برای رژیم لاغری میگرنی‌ها استفاده شود، می‌تواند هم میگرن آن‌ها را کاهش دهد و هم این‌که یک میان وعده طبیعی برای رساندن انرژی و قند به بدن انسان است.

موز یکی از بهترین خوراکی ها برای میگرن

میوه‌های مفید برای میگرن: 2. هندوانه، دشمن میگرن

هندوانه میوه‌ای است که در فصل تابستان خوردن آن خیلی می‌چسبد. هندوانه علاوه‌بر این که شیرین است، حاوی مقادیر زیادی آب نیز هست. برای همین، هندوانه می‌تواند دشمن میگرن باشد. یکی از دلایلی که میگرن می‌تواند در افراد شروع شود، کمبود آب در بدن آن‌ها است. برای همین، شما کاری که می‌توانید برای برطرف کردن درد میگرن خود انجام دهید، این است که به اندازه کافی به بدنتان آب برسانید و هندوانه نیز میوه‌ی خوبی برای تامین آب مورد نیاز بدن است.

هندوانه به عنوان یکی از بهترین خوراکی ها برای میگرن، با تامین آب مورد نیاز بدن باعث کاهش علائم این بیماری می‌شود.

 

تامین آب مورد نیاز بدن با خوردن هندوانه

شاید این موضوع پیش‌پاافتاده باشد، اما خیلی از ما اصلا یادمان می‌رود که در طول روز به اندازه کافی آب بخوریم. با این حال آب‌رسانی به بدن خیلی مهم است. آب دشمن میگرن است و می‌تواند از بروز آن جلوگیری کند. بنابراین، هندوانه یکی از خوراکی‌های مفید برای پیشگیری از حمله میگرنی محسوب می‌شود.

بهترین خوراکی ها برای میگرن: هندوانه دشمن میگرن

بهترین خوراکی ها برای میگرن: 3. توت، کاهش دهنده درد سینوس‌ها

یکی از دلایلی درد در سینوس ها این است که قسمت حفره‌های سینوسی در بالای ابروها و پایین حفره چشم پر از مخاط می‌شود و باعث می‌شود که محیط خوبی برای رشد جرم‌ها و باکتری‌ها باشد. حالا برای پیشگیری از چنین چیزی چه می‌توان کرد؟ یکی از راه‌هایی که می‌توان از آلودگی سینوسی جلوگیری کرد، خوردن توت است. توت یکی از بهترین خوراکی‌ها برای پیشگیری از حمله میگرنی و دردهای سینوسی است.

توت حاوی موادی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است که این مواد نمی‌گذراند باکتری‌ها به غشای مخاطی بینی بچسند و بعد وارد سینوس‌ها شوند. برای همین، توت می‌تواند یکی از بهترین خوراکی‌ها برای پیشگیری از حمله میگرنی و دردهای سینوسی باشد.

شما می‌توانید هر نوع توتی را به عنوان میوه‌های مفید برای میگرن مصرف کنید. در فروشگاه آنلاین حاجی بادومی ما محصولات توت خشک را هم برای تهیه شما عزیزان قرار داده‌ایم.

(در خصوص خواص توت خشک بیشتر بخوانید.)

توت، کاهش دهنده درد سینوس‌ها و کاهش علائم میگرن

بهترین خوراکی ها برای میگرن: 4. انجیر

انجیر یکی از بهترین میوه‌ها برای درمان سردرد حمله میگرنی است. گفتیم که کم آبی یکی از عوامل مهم برای شروع میگرن است. در بدن ما الکترولیت هایی وجود دارند که برای مبارزه با کم‌آبی در بدنمان نقش مهمی را ایفاء می‌کنند. این الکترولیت‌ها با عنصر پتاسیم در بدن همکاری می‌کنند و کارکردشان برای کاهش کم‌ آبی در بدن است.

خوشبختانه انجیر حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است که این پتاسیم می‌تواند به الکترولیت‌ها کمک کند تا کارکردشان را بهتر انجام دهند. به این ترتیب، انجیر جزء بهترین میوه‌ها برای درمان سردرد حمله میگرنی محسوب می‌شود. اگر شما مایل به خرید انجیر هستید، در فروشگاه حاجی بادومی ما انواع انجیر خشک را در وزن‌های مختلف برای خرید مشتریان قرار داده‌ایم.

پتاسیم موجود در انجیر این میوه را یکی از بهترین خوراکی ها برای میگرن می‌سازد.

(در حاجی بادومی مطلبی را به خواص انجیر خشک اختصاص داده‌ایم.)

انجیر یکی از بهترین خوراکی‌ها برای میگرن

نوشیدنی‌های مفید برای میگرن: 5. قهوه

پیشتر گفتیم که قهوه می‌تواند برای بیماران میگرنی مضر باشد. اما مساله این است که قهوه مثل یک شمشیر دو لبه است و هم می‌تواند شروع کننده میگرن باشد و هم تسکین‌دهنده‌ی آن. از یک طرف، کافئین موجود در قهوه در برخی از داروهایی استفاده می‌شود که برای برطرف کردن سردرد در بازار ارائه می‌شوند. برای همین، قهوه می‌تواند یکی از نوشیدنی‌های مفید برای میگرن و سردرد باشد.

در کنار تمام خواصی که قهوه دارد، خوردن زیاد آن می‌تواند باعث سردرد ناشی از اعتیاد به قهوه شود.

در مصرف قهوه احتیاط کنید

وقتی که قهوه می‌خوریم کافئین موجود در آن  حدود 5 تا 6 ساعت در بدن ما باقی می‌ماند. فرض کنید که شما صبح قهوه خورده‌اید و بعدازظهر اثرات کافئین قهوه از بدنتان خارج می‌شود. در برخی از افراد که زیاد قهوه می‌خورند بدن آن‌ها می‌تواند نسبت به کافئین قهوه به اعتیاد داشته باشد و همین که کافئین بدن آن‌ها تمام شد، سردردشان شروع می‌شود.

برای همین، قهوه یکی از نوشیدنی‌های مفید برای میگرن است، اما باید توجه داشته باشید که آن را به میزان مناسب مصرف بکنید، وگرنه اعتیاد به آن می‌تواند خودش عاملی برای شروع میگرن باشد. اگر مایل به خرید قهوه برای تهیه خوراکی‌های مفید برای درمان سردرد و میگرن هستید، می‌توانید آن را از فروشگاه آنلاین حاجی بادومی تهیه کنید. ما در این فروشگاه انواع قهوه در برندهای مختلف را عرضه می‌کنیم.

قهوه یکی از بهترین خوراکی ها برای میگرن است اما به شرطی که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

(به طرفداران قهوه پیشنهاد می‌کنیم از مطلبی که در مورد شکلات مناسب همراه با قهوه نوشته‌ایم، بازدید کنند)

قهوه نوشیدنی مفید برای میگرن

بهترین خوراکی ها برای میگرن: 6. شکلات تلخ، تامین کننده کافئین

خیلی‌ها که به دنبال خوراکی شیرینی برای میگرن می‌گردند، ممکن است به سراغ شکلات بروند. شاید با خودتان فکر کنید که چرا شکلات جزو بهترین خوراکی‌ها برای درمان میگرن محسوب می‌شود. پاسخ این است که شکلات برای درمان سردردی خوب است که دلیل آن اعتیاد به کافئین قهوه است.

شکلات و مخصوصاً شکلات تلخ حاوی کافئین زیادی است و اگر اعتیاد به نوشیدن قهوه دارید می‌توانید با خوردن شکلات کافئین مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

شکلات تلخ، قرص جدید میگرن

شکلات تلخ حاوی بیشترین مقدار کافئین و منیزیم است و تحقیقات نشان داده است که مصرف هرچه بیشتر منیزیم برای درمان و برطرف کردن میگرن ماده خوبی است. در فروشگاه حاجی بادومی ما بهترین برندهای شکلات تلخ را با قیمت‌های مناسب در اختیار خریداران قرار داده‌ایم و اگر شما مایل باشید می‌توانید آن‌ها را به راحتی از فروشگاه ما بخرید.

(در خصوص بهترین برندهای شکلات بیشتر بخوانید.)

شکلات تلخ یکی از بهترین خوراکی‌ها برای درمان میگرن

بهترین خوراکی ها برای میگرن: 7. ماست، کاهش دهنده تعداد دفعات حمله میگرنی

تحقیقات مختلفی در مورد رابطه‌ی ماست و میگرن و اثر ماست بر کم کردن حمله‌های میگرنی انجام شده‌اند. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهند که ماست حاوی ماده‌ای به نام ریبوفلاوین است. ریبوفلاوین یک نوع ویتامین ب کمپلکس است که می‌تواند در کم کردن تعداد دفعات حمله میگرن در افراد موثر باشد. همچنین، اگر کسی داروهای مسدودکننده بتا که برای کنترل میزان تپش قلب و فشارخون استفاده می‌شوند را مصرف کند، ماست می‌تواند اثر آن‌ها را بیشتر کند.

بنابراین، در مورد ماست و میگرن، مصرف ماست می‌تواند اثر مثبتی بر کم کردن حمله‌های میگرنی در افراد داشته باشد.

ماست مفید برای کاهش تعداد دفعات حمله میگرنی

بهترین خوراکی ها برای میگرن: 8. آجیل، بهترین قرص طبیعی برای میگرن

چرا آجیل‌ها جزو بهترین خوراکی‌ها برای درمان سردرد و حمله میگرنی هستند؟ پاسخ این است که آن‌ها مقدار زیادی منیزیم دارند. حالا شاید شما بپرسید که منیزیم چه ربطی به سردرد و میگرن دارد؟ منیزیم ماده‌ای است که نقش مهمی در بدن ما دارد و اگر در بدن ما میزان منیزیم کم باشد، این کمبود منیزیم باعث تحریک بیش‌ازحد ماهیچه‌ها و سلول‌های عصبی ناحیه گردن و شانه می‌شود و در نهایت، منجر به سردردهای عصبی خواهد شد.

(در خصوص مطلب خواص آجیل مطلبی را برایتان تهیه کرده‌ایم.)

کمبود منیزیم، عامل ایجاد سردرد میگرنی

از طرف دیگر، کمبود منیزیم هم باعث می‌شود که رگ‌های خونی در مغز ما جمع و باریک شوند که این خودش باعث سردردهای میگرنی می‌شود. برای همین، به بسیاری از بیمارانی که از سردردهای میگرنی یا سردردهای عصبی رنج می‌برند، داروها یا موادی داده می‌شود که در آن‌ها میزان منیزیم بالا است. برای همین، آجیل که سرشار از منیزیم است یکی از بهترین خوراکی‌ها برای درمان سردرد و حمله‌های میگرنی در نظر گرفته می‌شود.

اگر شما دوست داشتید آجیل را برای درمان سردرد و میگرن بگیرید، ما در فروشگاه آنلاین حاجی بادومی انواع آجیل بادام‌ هندی، بادام‌ زمینی، گردو و تخمه که منیزیم زیادی دارند و امکان خرید شان را برای شما فراهم کرده‌ایم. شما می‌توانید این محصولات آجیل را در وزن‌های مختلف، با قیمت مناسب و بهترین کیفیت از فروشگاه ما تهیه کنید.

آجیل به عنوان منبعی غنی از منیزیم و سایر مواد مغذی یکی از بهترین خوراکی ها برای میگرن شناخته می‌شود.

(در مورد خواص بادام زمینی بیشتر بخوانید.)

آجیل درمان طبیعی برای میگرن

بهترین خوراکی‌ها برای پیشگیری از میگرن قاعدگی

خیلی از زنان و خانم‌ها قبل‌ از دوران قاعدگی ممکن است دچار میگرن شوند. عامل اصلی میگرن زنان و دختران در این دوره به‌هم ریختن هورمون‌ها است که می‌تواند بر روی سیستم عصبی و حال مزاجی افراد تاثیر بگذارد. در این زمان که هورمون‌های بدن به هم ریخته، باید از خوراکی‌های مفید برای پیشگیری از میگرن قاعدگی استفاده شود.

این خوراکی‌ها می‌توانند به تنظیم دو هورمون اصلی در بدن زنان، یعنی استروژن و پروژسترون کمک کنند، چون این دو هورمون هستند که میزان‌شان در دوران قاعدگی نامتعادل می‌شود. غذاهایی که می‌توانند برای استروژن خوب باشند میوه‌های فیبردار، سبزیجات چلیپایی و هویج هستند. غذاهایی هم که به تولید پروژسترون در بدن کمک می‌کنند ماهی سالمون، ساردین و قارچ هستند.

مصرف غذاهایی مانند میوه‌ها و سبزیجات در دوران قاعدگی می‌تواند با کاهش میگرن در این دوران همراه باشد.

بهترین خوراکی ها برای میگرن در دوران قاعدگی

بهترین خوراکی‌ها برای درمان میگرن

میگرن مشکلی است که افراد زیادی می‌توانند به آن دچار شوند. متاسفانه درمان قطعی میگرن عصبی یا نوع میگرن‌های دیگر وجود ندارد. تحقیقات زیادی در این‌مورد انجام شده اند، اما نتایج این تحقیقات درمان قطعی را برای این عارضه نشان نمی‌دهند. درنتیجه، شما کاری که می‌توانید بکنید این است که سبک زندگی خود و رژیم غذایی خودتان را به طوری تنظیم کنید که کمتر و کمتر این حملات میگرنی به شما دست دهد.

خوشبختانه شما می‌توانید رژیم و برنامه غذایی خود را کنترل و خوراکی‌هایی مفید برای درمان سردرد و میگرن را مصرف کنید. امیدواریم که مطالب این مقاله در مورد سایر خوراکی های مفید برای کاهش میگرن برای شما مفید بوده باشند.

منبع مطلب

مقالات مرتبط

نظرات