خواص توت خشک: 9 مورد از فواید شگفت‌انگیز مصرف توت خشک که از آن مطلع نیستید!

خواص توت خشک بسیار بیشتر از آن است که فکرش را بکنید! خواص توت خشک برای کودکان، خواص توت خشک برای کم خونی، خواص توت خشک برای دیابت، خواص توت خشک برای زنان باردار، خواص توت خشک برای درمان یبوست و کوهی از خواص شگفت انگیزی که پزشکان را هم مبهوت کرده است. در جدیدترین مطلب وبلاگ حاجی بادومی به بررسی فواید توت خشک پرداخته‌ایم.

از خواص شگفت انگیز توت خشک چه میدانید؟

حتما شما هم درخت توت را در محله، خیابان‌ها و حتی حیاط خانه‌ها دیده‌اید. این درخت میوه‌ای شیرین و خوشمزه دارد که می‌توان از آن برای شیرین کردن کیک و شیرینی و غذاها استفاده کرد و یا آنها با به عنوان یک میان‌وعده‌ی سالم همراه با سایر آجیل‌ها مصرف کرد. توت سفید یا White Mulberries میوه‌ای است که اکثرا در خاورمیانه و آسیا رشد می‌کند. این میوه‌ی کوچک و کشیده مانند تمشک است و طعم طبیعی شیرین و منحصربفردی دارد. توت خشک ارگانیک (Dried Mulberries) یک میان‌وعده‌ی طبیعی، خوشمزه و راحت است که فواید زیادی برای سلامتی دارد و افزودنی خوبی برای صبحانه، سالاد میوه، شیرینی و یا حتی همراه با چای، می‌تواند باشد. توت سفید به طور سنتی و توسط دست برداشت شده و سپس خشک می‌شود و به طور کلی ارگانیک و بدون سموم مصنوعی دفع آفات یا کود، رشد و فرآوری می‌شود. ما در مقاله پیش رو به معرفی خواص توت خشک می‌پردازیم. فواید شگفت‌انگیز توت خشک برای کودکان، بیماران مبتلا به کم خونی، بیماران مبتلا به سرطان و زنان باردار را می‌شناسید؟

توت و توت خشک اگرچه کوچک به نظر می‌رسند اما دارای خواص و فواید زیادی هستند. خوردن توت خشک‌های کوچک و پرخاصیت می‌تواند علاوه بر تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، مزایای فوق‌العاده‌ای برای سلامتی بدن داشته باشد. در واقع می‌توان توت و توت خشک را یک ابرغذا در نظر گرفت که حاوی مقادیر زیادی پروتئین و آهن هستند.

خواص توت خشک

خواص توت خشک: 1. مواد مغذی موجود در توت خشک شامل چه مواردی است؟

همانطور که گفتیم مصرف توت خشک می‌تواند ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی را برای بدن تامین کند و فواید زیادی برای سلامتی به همراه داشته باشد. از خواص توت خشک برای دیابت گرفته تا خواص توت خشک برای تقویت اسپرم مردان و یا تقویت قوای جنسی زنان؛ همگی جزو مواردی است که در زمره‌ی فواید مصرف این میوه خشک بسیار خوشمزه به شمار می‌آید. در ادامه به جدول خواص توت خشک اشاره می‌کنیم. میزان 100 گرم توت خشک علاوه بر فراهم کردن 43 کالری انرژی حاوی مواد مغذی زیر نیز هست:

  • 8 گرم کربوهیدرات
  • ۱٫۷ گرم فیبر غذایی
  • ۸.۱ گرم قند
  • ۱.۴۴ گرم پروتئین
  • ۰.۳۹ گرم چربی
  • ۱۰ میلی‌گرم سدیم
  • ۳۹ میلی‌گرم کلسیم
  • ۱.۱۵ میلی‌گرم آهن
  • ۱۹۴ میلی‌گرم پتاسیم
  • ۱ میکروگرم ویتامین A
  • ۳۶.۴ میلی‌گرم ویتامین C
  • ۷.۸ میکروگرم ویتامین K1
  • ۰.۱ میلی‌گرم ویتامین B2
  • ۰.۹ میلی‌گرم ویتامین E
  • ۰.۶ میلی‌گرم ویتامین B3
  • ۰.۱ میلی‌گرم ویتامین B6
  • ۰.۶ میکروگرم فولات
  • ۱۸ میلی‌گرم منیزیم
  • ۳۸ میکروگرم فسفر
  • ۰.۱ میلی‌گرم مس
  • ۰.۶ میکروگرم سلنیوم

فیبر و کربوهیدرات بیشترین سهم غذایی را در توت خشک به خود اختصاص داده‌اند و بعلاوه همانطور که مشاهده می‌کنید این خشکبار سالم و مغذی منبع خوبی برای تامین ویتامین C، ویتامین K و عنصر آهن است. اگر علاقه‌مند به مطالعه مطلبی درباره خواص میوه خشک هستید سری به این مطلب وبلاگ حاجی بادومی بزنید.

فواید و خواص توت خشک برای کودکان: 2. از کنترل دیابت تا پیشگیری از کم‌ خونی!

توت و توت خشک سرشار از مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین‌های متنوعی هستند و خوردن آنها می‌تواند با تامین این مواد مغذی ضروری، فواید و خواص زیادی نیز برای سلامتی به همراه داشته باشد. در ادامه‌ی این مطلب می‌توانید با برخی از فواید و مزایای مصرف توت خشک برای سلامتی آشنا شوید. توت خشک در ردیف محصولاتی است که مصرف آن به پیشگیری از ابتلا به کم‌خونی به خصوص در کودکان کمک شایانی می‌کند. در رژیم‌های غذایی برای لاغری توت خشک خواص و نقش فراوانی دارد؛ کبد و کلیه را تصفیه می‌کند و با غنی بودن از انواع ویتامین‌ها قدرت ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

فواید و خواص توت خشک برای سلامتی بدن: 2. از کنترل دیابت تا پیشگیری از کم‌خونی کودکان!

خواص توت خشک برای بیماران مبتلا به سرطان: 3. منبعی غنی از آنتی اکسیدان

توت خشک حاوی ترکیبات گیاهی زیادی است که رنگ این میوه را به آن می‌دهد و البته می‌تواند فواید زیادی نیز برای سلامتی بدن داشته باشد. برای مثال، آنتوسیانین نوعی آنتی‌اکسیدان است که به وفور در توت خشک یافت می‌شود و می‌تواند از اکسیده شدن کلسترول‌های بد در بدن جلوگیری کرده و برای سلامت قلب مفید باشد. روتین نیز یکی دیگر از ترکیبات گیاهی و آنتی‌اکسیدانی قدرتمند در توت است که می‌تواند در مبارزه با بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی مؤثر باشد.

میریستین آنتی‌اکسیدان دیگری در توت خشک است که به عنوان یک ماده‌ی ضد سرطان قوی شناخته شده است. در انواع توت‌ها این ترکیبات گیاهی آنتی‌اکسیدانی وجود دارند، اما توت‌هایی که رنگ تیره‌تری دارند از لحاظ داشتن این ترکیبات گیاهی، غنی‌تر بوده و نسبت به توت‌های کم‌رنگ حاوی میزان بیشتری از این آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. موردی که درباره خواص مویز هم به آن اشاره می‌شود.

فواید توت خشک برای بیماران قلبی: 4. کاهش کلسترول بد خون

سلول‌های بدن ما به مقداری کلسترول نیاز دارند، اما میزان بیش از حد کلسترول می‌تواند برای بدن مضر باشد. اخیرا بررسی در مورد تاثیر مصرف روزانه‎‌ی توت خشک بر میزان کلسترول در بدن انسان انجام شده است. در این بررسی، شرکت‌کنندگان به مدت ۶ هفته ۴۵ گرم توت خشک مصرف می‌کردند. پس از گذشت ۶ هفته، نتایج بررسی‌ها نشان داد میزان کلسترول LDL (یا کلسترول بد) و میزان کلی کلسترول در این افراد تا حد چشمگیری کاهش یافته است.

از سوی دیگر، میزان کلسترول HDL یا کلسترول خوب در بدن تغییری نیافته بود. با اینکه در این زمینه انجام تحقیقات بیشتری لازم است، این بررسی نشان می‌دهد مصرف توت خشک می‌تواند تاثیرات مفیدی بر میزان کلسترول داشته باشد.

فواید توت خشک: 4. کاهش کلسترول بد خون، مفید برای بیماران قلبی

خواص توت خشک برای دیابت: 5. کنترل سطح قند خون و مناسب برای دیابتی‌ها

توت خشک حاوی ترکیبی به نام مورانولین است. مورانولین در روده، از تجزیه‌ی کربوهیدرات‌ها و جذب آن‌ها توسط بدن جلوگیری می‌کند. این عمل باعث می‌شود که قند خون افزایش پیدا نکند. در نتیجه، خوردن توت خشک برای کنترل میزان خون در افراد سالم و به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بسیار مفید است، زیرا این افراد بیش از همه در معرض خطر افزایش ناگهانی قند خون هستند. به این ترتیب یکی از خواص و فواید مصرف توت خشک کنترل میزان قند خون است.

خواص توت خشک برای رفع التهابات داخلی بدن: 6. توت منبعی غنی از پلی‌فنول!

بررسی‌ها نشان داده‌اند که توت خشک منبعی غنی از پلی‌فنول هستند. پلی‌فنول‌ها موادی با خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی هستند. توت خشک حاوی چند نوع پلی‌فنول از جمله ترکیبات آنتوسیانین، بنزوئیک اسید و فلاونوئید است. پژوهش‌هایی که در مورد اثرات پلی‌فنول‌های موجود در توت خشک انجام شده، بیانگر آن است که پلی‌فنول‌ها می‌توانند با فواید و اثراتی برای سلامتی همچون جلوگیری از اکسیده شدن کلسترول‌های بدن، تنظیم میزان قند خون، جلوگیری از کاهش یا افت حافظه، محافظت از سلول‌های نورونی و غیره همراه باشد.

خواص توت خشک برای رفع التهابات داخلی بدن: 6. توت منبعی غنی از پلی‌فنول!

خواص توت خشک: 7. مفید برای بهبود سیستم گوارش – زخم معده و رفع یبوست

توت خشک حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی است. مصرف فیبر می‌تواند برای سلامت روده و بهبود عملکرد آن بسیار مفید باشد. در روده باکتری‌های مفیدی وجود دارند که این باکتری‌ها با جذب فیبر می‌توانند اسیدهای چرب رشته کوتاهی تولید کنند که برای سلامت روده مفید هستند. همچنین، فیبر غذایی محلول در آب باعث می‌شود که آب بیشتری جذب مدفوع شده و حجم آن زیادتر شود. بدین ترتیب، حرکت مدفوع در طول روده بزرگ آسان‌تر شده و مشکل یبوست در افراد کاهش می‌یابد. توت خشک منبع خوبی برای تأمین فیبر غذایی برای بدن است و با خوردن آن می‌توان سلامت دستگاه گوارشی را افزایش داد.

خواص توت خشک: 8. بهبود جریان خون در رگ‌ها و خونساز

توت خشک محتوای آهن زیادی دارد. آهن، عنصری مهم در ساخت گلبول‌های قرمز است و با مصرف توت خشک می‌توان میزان جذب آهن در بدن و در نتیجه تعداد گلبول‌های قرمز خون را افزایش داد. هرچه بدن میزان بیشتری گلبول قرمز داشته باشد، می‌تواند اکسیژن بیشتری به سلول‌ها برساند و سوخت‌وساز در بدن را افزایش دهد. همچنین، مصرف توت خشک می‌تواند ریسک بروز کم‌خونی را کاهش دهد که یکی از دلایل عمده آن کمبود آهن در بدن است.

خواص توت خشک: 8. بهبود جریان خون در رگ‌ها و خونساز

خواص توت خشک برای مبتلایان به ضعف سیستم ایمنی بدن: 9. توت تقویت کننده‌ی سیستم دفاعی

توت خشک حاوی میزان زیادی ویتامین C است. بدن انسان به طور طبیعی ویتامین C تولید نمی‌کند و به همین خاطر این ویتامین باید با مصرف غذاها تامین شود. ویتامین C در بدن انسان نقش‌های مهمی دارد. یکی از نقش‌ها و در واقع یکی از فواید توت خشک و ویتامین C موجود در آن، تقویت سیستم ایمنی است. برخی از انواع اصلی سلول‌های سیستم ایمنی دارای میزان زیادی از ویتامین C هستند. علاوه بر این، ویتامین C باعث تقویت سلول‌های سفید و عملکرد آنها می‌شود. به این ترتیب، با مصرف روزانه‌ی توت خشک می‌توان مقدار قابل‌توجهی از این ویتامین را تامین کرد. بد نیست حال که صحبت از تقویت قوای جسمی و سیستم ایمنی بدن شده سری به مطلبی که درباره خواص تخمه آفتابگردان نوشته‌ایم نیز بزنید.

مزیت‌های مصرف توت خشک نسبت به توت تازه: خواصِ توت خشک اعجاب آورتر است!

توت حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی و ویتامین‌ها است که می‌توانند فواید زیادی برای سلامتی بدن به همراه داشته باشند. توت خشک همانند سایر انواع میوه‌های خشک، حجم زیادی از آب خود را از دست می‌دهد و فشرده می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت خواص توت خشک نسبت به توت تازه دارای تراکم بیشتری از مواد مغذی است. توت خشک نسبت به توت تازه وزن کمتری دارد و به همین دلیل، 100 گرم توت خشک نسبت به همیت میزان توت تازه دارای خواص و مواد مغذی بیشتری است.

بعلاوه توت خشک نسبت به توت سفید تازه مزه‌ی شیرین‌تری دارد. بر خلاف توت‌های تازه که باید در زمان کوتاهی مصرف شوند، می‌توان توت خشک را برای مدتی طولانی ذخیره و نگهداری کرد. در نهایت اینکه توت خشک از نظر کالری و میزان کربوهیدرات نسبت به توت تازه، تراکم بالاتری دارد و به همین خاطر باید در مصرف آنها تعادل را رعایت کرد تا قند و چربی خون بالا نرود.

مزیت‌های مصرف توت خشک نسبت به توت تازه: خواص توت خشک اعجاب آورتر است!

شما توت خشک را از چه منبعی تهیه می‌کنید؟

توت خشک مواد غذایی و ویتامین‌های مفید زیادی برای بدن انسان دارد و به راحتی می‌توان آن را در برنامه‌ی غذایی روزانه قرار داد. شما می‌توانید توت خشک را در انواع آجیل مخلوط شیرین بریزید و یا آن را به تنهایی مصرف کنید. بعلاوه می‌توانید توت خشک را با خامه مخلوط کرده و آن را به عنوان دسر مصرف کنید. راه دیگر برای مصرف توت خشک، ترکیب کردن آن با ماست و یخ و تهیه‌ی یک اسموتی سالم است. البته شاید بهتر باشد توت خشک را به سالاد خود اضافه کرده و به عنوان پیش غذا مصرف کنید. مصرف توت خشک می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی بدن داشته باشد و با مصرف متعادل و روزانه‌ی این خشکبار می‌توانید علاوه بر لذت چشیدن طعم بی‌نظیر آن، از فواید و مزایای توت خشک نیز بهره‌مند شوید.

امیدواریم این مطلب وبلاگ حاجی توانسته باشد توضیحات کاملی درباره ویژگی‌ها و خواص توت خشک با کیفیت را به شما ارائه کند. ما آماده ارسال انواع آجیل و خشکبار با کیفیت به سراسر ایران عزیز هستیم. اگر به دنبال خرید آجیل و یا خشکبار کیفیت هستید؛ چرا از ویترین فروشگاه آجیل و خشکبار حاجی بادومی دیدن نمی‌کنید؟ امیدواریم بزودی با بهترین محصولات مهمان سفره‌های پرمهر و روزی شما باشیم.

منبع

مقالات مرتبط

نظرات

فصیحی
25 مرداد 1402

ممنون مفید بود

رادمند
14 تیر 1402

تشکر بسیار سودمند بود

اضافه کردن نظر جدید