بررسی تفاوت های میان گردو و پکان

مصرف میان‌وعده برای تامین انرژی و انجام کارها یکی از ضروریات است. اما شما چه نوع میان‌وعده‌ای مصرف می‌کنید؟ آیا ترجیح می‌دهید کمبود انرژی خود را با شکلات‌ها جبران کنید یا آجیل‌ها و مغزها؟ خب اگر طرفدار آجیل و خشکبار هستید، گردو و پکان از جمله مغزهای پرطرفدار هستند که شاید بخواهید در مورد تفاوت پکان و گردو بیشتر بدانید تا انتخاب مناسب‌تری برای مصرف این مغزها داشته باشید.

خرید آجیل

تفاوت پکان و گردو

گردو (walnut) و پکان (pecan) از نظر ظاهر شبیه هم هستند و تقریبا همه جا می‌توان این دو مغز را به جای هم استفاده کرد. با این حال دانستن تفاوت پکان و گردو نیز می‌تواند مهم باشد. اما این تفاوت‌ها چه هستند؟ این دو مغز درختان مشابهی دارند و اگر نگاهی به عکس درخت گردو پکان بیاندازید، می‌بینید که مشابه با درخت گردو است اما گردو و پکان از نظر پوسته و طعم با هم متفاوت هستند.

ساده‌ترین راه برای تشخیص گردو و پکان، رنگ آنها است.. پکان رنگ تیره‌تر و ظاهر صاف‌تری نسبت به گردو دارد. پکان همچنین از نظر طعم شیرین‌تر از گردو است اما گردو طعم کره‌ای و چرب‌تر دارد. وقتی صحبت از اطلاعات تغذیه‌ای به میان می‌آید، گردو و پکان مشابه هم هستند اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد که ممکن است با توجه به نیازها یا برنامه‌ی غذایی شما، مهم باشند.

در ادامه این مطلب در مورد تفاوت های بین پکان و گردو و همینطور شباهت‌های آنها صحبت خواهیم کرد.

تفاوت پکان و گردو

مقایسه‌ی گردو و پکان

گردو و پکان هر دو از خانواده‌ی گردوییان (Juglandaceae) یا خانواده‌ی گردوها هستند و بیش از 50 گونه‌ی مختلف از آنها در سراسر جهان وجود دارد که اکثر آنها در نیمکره‌ی شمالی، به ویژه در آمریکای شمالی، مرکزی و اروپا یافت می‌شود. با این حال، جالب است بدانید که پکان بومی مکزیک و آمریکای جنوبی است در حالی که گردو بومی قاره‌ی آمریکا، آسیا و اروپا است.

تفاوت عمده‌ای که بین پکان و گردو می‌توان پیدا کرد، این است که درخت پکان بسیار بیشتر از درختان گردو رشد می‌کند. درخت گردو به طور متوسط بین 21 تا 25 متر رشد می‌کنند؛ این درحالی است که درخت پکان می‌تواند ارتفاع متوسطی بین 25 تا 30 متر یا بیشتر داشته باشد.

یک تفاوت پکان و گردو، رشد درختان آنها است. درخت پکان معمولا رشد و ارتفاع بیشتری نسبت به درخت گردو دارد.

(برای خرید پاستیل یا خرید آبنبات سری به حاجی بادومی بزنید.)

مقایسه شباهت‌ها و تفاوت‌های گردو و پکان

تفاوت برگ درخت پکان و برگ درخت گردو

درخت پکان و درخت گردو از نظر کلی شبیه هم هستند اما راه تشخیص آنها از یکدیگر، نگاه کردن به برگ‌ها است. هر دو درخت دارای آرایش متناوب هستند؛ به این معنا که وقتی به بالا نگاه می‌کنید، در مقایسه با درختانی که برگ‌های نزدیک به هم دارند، برگ‌ها پراکنده می‌شوند. با این حال، برگ این دو درخت ظاهر متفاوتی دارد. برگ‌های درخت پکان داسی شکل است در حالی که درخت گردو برگ‌هایی با پایه‌ی پهن‌تر و در قسمت جلویی نوک تیز دارند.

یکی دیگر از تفاوت های درخت پکان و گردو این است که درخت پکان معمولا برگ‌های بیشتری نسبت به درخت گردو دارد.

(از صفحه خرید پسته و خرید بادام بازدید کنید.)

تفاوت درخت پکان و درخت گردو

آجیل پکان و گردو چیست؟

پکان (Pecan) یکی از آجیل‌هایی است که روی درخت پکان رشد می‌کند و شکل متفاوتی با گردو دارد. پکان یکی از محبوب‌ترین انواع آجیل است که اغلب به تنهایی و به عنوان میان‌وعده مصرف می‌شود اما می‌توان از آن در انواع مختلف شیرینی و کیک استفاده کرد. این آجیل طعمی متمایز و بافتی صاف و ترد به دسرها اضافه می‌کند.

اگرچه گردو و پکان از نظر ظاهری شبیه هم به نظر برسند اما مغز آنها ظاهر متفاوتی دارد. مغز پکان دارای سایه‌ی قهوه‌ای روشن است و شکل آن ثابت و تقریبا صاف است. پکان معمولا دارای چین و چروک است اما از نظر ظاهری یکنواخت‌تر از گردو است و معمولا یک برآمدگی نازک در وسط آن وجود دارد که مغز را به دو نیمه تقسیم می‌کند.

تفاوت پکان و گردو از نظر شکل مغز آن است که پکان ظاهر تیره‌تر و یکنواخت‌تری دارد.

(برای خرید تخمه به حاجی بادومی سر بزنید.)

آجیل پکان و گردو

تفاوت پکان و گردو از نظر طعم

طعم پکان شیرین و ترد است و معمولا خشک‌تر از گردو است زیرا روغن زیادی ندارد. اما با گرم کردن این آجیل می‌توانید طعم آنها را غنی‌تر کنید و به همین خاطر برای طعم‌دار کردن دسرها مناسب است. این کیفیت چیزی است که پکان را برای غذاهای خوش‌طعم و شیرین مناسب می‌سازد. اگر طعم و بافت بیشتری می‌خواهید، پکان را به غذا یا شیرینی خود اضافه کنید.

اما تفاوت پکان و گردو در این است که گردو مانند پکان طعم شیرین ندارد و از نظر بافت و طعم ترد و کره‌ای است. طعم گردو آجیلی است و اغلب از آن در پخت کلوچه، کیک یا بستنی استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از گردو در انواع غذاها استفاده کرد و به اندازه‌ی پکان همه‌کاره است.

(از صفحه کره بادام زمینی بازدید کنید و برای خرید اقدام کنید.)

تفاوت پکان و گردو از نظر طعم

انواع مختلف پکان و گردو

می‌توان گفت 500 نوع مختلف از پکان وجود دارد که آجیل آنها نیز از نظر طعم، رنگ، اندازه و بافت متفاوت هستند. تولیدکنندگان بزرگ، پکان را به گونه‌ای پرورش می‌دهند که پوسته‌ی نازک‌تری داشته باشد و شکستن آن برای افراد آسان‌تر باشد. در مقابل، پکان‌های وحشی معمولا پوسته‌ی ضخیم‌تری دارند که باز کردن آنها سخت‌تر است.

بر خلاف پکان، گردو تنوع زیادی ندارد و تنها دو گونه‌ی رایج وجود دارد که اولی گردوی ایرانی است و دیگری گردوی سیاه است. رایج‌ترین نوع گردو، گردوی ایرانی و انگلیسی است زیرا شکستن پوسته‌ی آنها سخت نیست و طعم ملایمی دارد.

(خرید پسته اکبری یک نمونه اعلا از پسته ایرانی در حاجی بادومی امکان پذیر است.)

انواع مختلف پکان و گردو

تفاوت پکان و گردو از نظر مشخصات تغذیه‌ای

همانطور که قبلا هم گفتیم، گردو و پکان به دلیل ارتباط نزدیکی که با هم دارند، ترکیبات و مشخصات تغذیه‌ای نسبتا مشابهی دارند. هر دوی این آجیل‌ها منبعی غنی از چربی‌های سالم هستند، در حالی که کربوهیدرات کمی دارند و دارای انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند. در ادامه در خصوص مشخصات تغذیه‌ای گردو و پکان و بررسی تفاوت پکان و گردو از نظر مشخصات تغذیه‌ای می‌پردازیم.

تفاوت پکان و گردو – مواد مغذی

پکان و گردو برای هر نوع رژیم غذایی مفید هستند. چه رژیم غذایی کتوژنیک داشته باشید یا فقط بخواهید میزان مصرف کربوهیدرات‌های خود را دنبال کنید، می‌توانید پیش از گنجاندن گردو یا پکان، به جدول مواد مغذی آن نگاهی بیاندازید. از مزایای پکان می‌توان به میزان کربوهیدرات کم، قند پایین و فیبر زیاد اشاره کرد که برای سیستم گوارش و متابولیسم بدن ایده‌آل است. پکان همچنین دارای مقدار مناسبی پروتئین و همینطور چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضرروی است.

گردو نیز مانند پکان حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی است که برای یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی فعال، ضروری است. نکته‌ی مهم این است که گردو فواید زیادی برای مغز دارد چرا که مملو از چربی‌های سالم است و همانند پکان یا گردو آمریکایی، ویتامین‌هایی دارد که می‌تواند برای کاهش التهابات و درمان اسیب‌های جزئی به بافت مغز مفید باشد.

یک تفاوت پکان و گردو این است که گردو محتوای پروتئین بالاتر و فیبر کمتر دارد. ولی به طور کلی هر دو این آجیل‌ها به رفع گرسنگی کمک می‌کنند و باعث ایجاد حس سیری می‌شوند.

(حاجی بادومی منبعی عالی برای خرید شکلات خارجی یا شکلات کادویی است.)

تفاوت پکان و گردو – محتوای چربی

خوردن یک فنجان گردو یا پکان در یک وعده، باعث دریافت چربی زیادی در بدن می‌شود. بنابراین اگر رژیم غذایی خود را تحت کنترل دارید، باید میزان مصرف این آجیل‌ها را محدود کنید و از مصرف بیش از حد اجتناب کنید. اگرچه چربی موجود در گردو و پکان از نوع چربی سالم است.

پکان سرشار از چربی‌‌های تکی غیراشباع است که با نام MUFA نیز شناخته می‌شوند. این نوع چربی، از سالم‌ترین انواع چربی است که می‌توان در رژیم غذایی مصرف کرد و فواید مختلفی مانند بهبود سطح قند خون، سطح فشار خون و سطح کلسترول خون با خود به همراه دارد.

در مقابل، گردو دارای مقدار زیادی چربی غیراشباع چندگانه است که به عنوان PUFA شناخته می‌شود. PUFA شامل اسیدهای چرب امگا 3 است که از اهمیت بالایی در رژیم غذایی برخوردار است. گردو منبع خوبی از اسید چرب امگا 3 است و می‌تواند به کاهش التهابات و بهبود بیماری‌های قلبی و دیابت کمک کند. گردو بعلاوه حاوی اسید چرب امگا 6 نیز هست اما تعادل کاملی بین این دو وجود دارد.

تفاوت پکان و گردو از نظر چربی‌ها نیز قابل توجه است. پکان سرشار از چربی‌‌های تکی غیراشباع یا MUFA است و در مقابل گردو دارای مقدار زیادی چربی غیراشباع چندگانه یا PUFA است.

(برای خرید تنقلات و خرید تخمه آفتابگردان حتما به حاجی بادومی سر بزنید.)

تفاوت پکان و گردو – ویتامین‌ها

هر دو پکان و گردو دارای محتوای ویتامین B بالا هستند. با این حال پکان از نظر محتوای ویتامین B1 یا تیامین، غنی‌تر است. تیامین یک ویتامین مهم است چرا که می‌تواند به تبدیل غذا به انرژی در بدن کمک کند و برای کسانی که می‌خواهند سبک زندگی سالم و فعالی داشته باشند، یک گزینه‌ی عالی است. تیامین همچنین با انتقال انرژی بیشتر به سلول‌ها، به حفظ و افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند.

در مقابل، گردو منبع خوبی از ویتامین‌های B، K، E و A است. به طور خاص، گردو منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین B6 محسوب می‌شود که می‌تواند عملکرد صحیح متابولیسم بدن را تقویت کرده و همینطور به ایجاد گلبول‌های قرمز جدید و انتقال‌دهنده‌های عصبی کمک کند.

یک تفاوت پکان و گردو از نظر محتوای ویتامین‌های آنها است. پکان منبعی غنی از ویتامین B1 است و در مقابل، گردو به عنوان منبغی غنی از ویتامین B6 شناخته می‌شود.

(برای خرید شکلات پذیرایی و خرید شکلات تلخ سری به حاجی بادومی بزنید.)

تفاوت پکان و گردو – مواد معدنی

وقتی صحبت از محتوای مواد معدنی به میان می‌آید، در اکثر موارد گردو فواید بیشتری نسبت به پکان دارد. پکان حاوی مقدار زیادی روی است که برای حفظ سلامت سیستم ایمنی و غیره لازم است. این آجیل همچنین حاوی منگنز نیز هست که یک ماده‌ی معدنی کمیاب و ضروری برای بدن به شمار می‌آید. بدن به مقدار کمی منگنز نیاز دارد اما همین میزان به مغز و سیستم عصبی شما کمک می‌کند تا به درستی کار کند. گردو هم حاوی منگنز است اما محتوای منگنز پکان بیشتر است.

به استثنای روی و منگنز، گردو در مورد مواد معدنی دیگر بهتر از پکان است. گردو منبعی غنی از کلسیم، آهن و پتاسیم است که برای سلامت استخوان‌ها و خون ضروری است. این آجیل همچنین حاوی منیزیم، فسفر و مس نیز هست. مس به جذب آهن کمک می‌کند و نقش مهمی در تولید گلبول‌های قرمز خون دارد. بعلاوه این ماده‌ی معدنی به حفظ استخوان‌ها، بافت همبند و اندام‌های اصلی کمک می‌کند و بدن را در سلامت مطلوب نگه می‌دارد.

تفاوت پکان و گردو از نظر مواد معدنی نیز قابل توجه است. گردو از نظر محتوای مواد معدنی بسیار غنی‌تر از پکان است.

(برای خرید کشمش و مویز به صفحه‌ی مربوط رجوع کنید.)

تفاوت پکان و گردو از نظر مشخصات تغذیه‌ای

پکان و گردو و معایب آنها برای سلامتی

>
در مورد تفاوت پکان و گردو از نظر مواد مغذی، ویتامین‌ها و غیره صحبت کردیم و گفتیم که هر دو این اجیل‌ها می‌توانند برای سلامتی بدن بسیار مفید باشند. با این حال شاید لازم باشد به معایب و مشکلات جانبی احتمالی از مصرف آنها نیز اشاره کنیم.

  • نکته‌ی اول این که مصرف پکان و گردو و سایر اجیل‌ها ممکن است باعث واکنش آلرژیک در بدن برخی از افراد شود. علائم آلرژی می‌تواند از کهیز اطراف دهان، اسهال، تنفس غیرطبیعی و حملات آسم یا آنافیلاکسی متفاوت باشد.
  • اگرچه متخصصان تغذیه پکان و گردو را به عنوان بخشی از رژیم‌های غذایی مناسب کاهش وزن توصیه می‌کنند اما باید توجه داشته باشید که مصرف بیشتر از مقدار توصیه شده، می‌تواند باعث افزایش وزن شود.
  • در گردو موادی به نام تانن وجود دارد که باعث کاهش جذب سایر داروها می‌شود.
  • مصرف مقدار زیاد آجیل به خاطر داشتن محتوای فیبر بالا، می‌تواند باعث اسهال و استفراغ شود.

مضرات احتمالی مصرف پکان و گردو

سخن پایانی در خصوص تفاوت پکان و گردو

در این مطلب در خصوص تفاوت گردو و پکان صحبت کردیم. آجیل‌ها از هر نوعی که باشند، در یک رژیم غذایی سالم و با مصرف متعادل می‌توانند برای سلامتی بسیار مفید باشند. گردو و پکان هر دو از یک خانواده هستند اما از نظر ظاهری، طعم و خواص با هم تفاوت‌هایی دارند. پکان کالری کمتری دارد اما گردو از نظر ویتامین‌های ضروری غنی‌تر است و موارد دیگر. لازم به ذکر است قیمت گردو پکان نسبتا مناسب‌تر از گردو است اما کمتر در دسترس برای فروش است. اگر می‌خواهید لذت خوردن آجیل‌های سالم را به زندگی خود اضافه کنید، پیشنهاد می‌کنیم سری به حاجی بادومی بزنید و انواع آجیل و خشکبار را با قیمت‌های مناسب تهیه کنید. حاجی بادومی بعلاوه یک شکلات فروشی خوب برای خرید انواع شکلات خارجی و ایرانی نیز هست.

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید گردو

مقالات مرتبط

نظرات