خواص بادام درختی: 9 خاصیت بی‌نظیر بادام درختی که پزشکان تغذیه را شگفت زده کرده است!

میان‌وعده بخشی از یک رژیم غذایی سالم و مفید است اما انتخاب غذاهای نامناسب ارزش غذایی میان‌وعده‌ها را از بین می‌برد. بادام درختی (Arboreal-almond) یکی از آن میان‌وعده‌های مغذی و مفیدی است که نه تنها باعث ایجاد حس سیری می‌شود، بلکه فواید زیادی نیز برای سلامتی بدن فراهم می‌کند. خواص بادام درختی که یک ماده‌ی غذایی مغذی و کم کربوهیدرات است و می‌توان از آن در پخت و پز و انواع سالاد و شیرینی نیز استفاده کرد، به این موارد ختم نمی‌شود. این آجیل خوشمزه را می‌توان به صورت نمکی، بدون نمک، خام یا بوداده تهیه کرد؛ می‌توان با آن کره‌ی بادام درست کرد یا از آن شیر بادام گرفت. بادام خام و بوداده فاقد سدیم است و برای افرادی که سابقه‌ی فشارخون بالا دارند می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد. همانطور که متوجه شدید تاپیک امروز وبلاگ حاجی بادومی به بررسی و مرور خواص و فواید بادام درختی اختصاص دارد.

بادام درختی در عین سالم بودن، کالری زیادی دارد و دریافت بیش از حد کالری می‌تواند باعث افزایش وزن شود که به نوبه‌ی خود فاکتور خطری برای ابتلا به بیماری‌های مختلفی از جمله دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی و عروقی است. با وجود این، بادام درختی یکی از محبوب‌ترین انواع آجیل درختی در جهان است که بسیار مغذی، غنی از چربی و آنتی‌اکسیدان‌هایی از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی است و اکثر مردم از فواید بادام درختی برای سلامتی آگاه هستند. در ادامه‌ی این مطلب به فواید و خواص بادام برای سلامتی می‌پردازیم.

(در شکلات فروشی حاجی بادومی به انواع شکلات خارجی، شکلات پذیرایی، شکلات تخته‌ای و شکلات تلخ دسترسی خواهید داشت.)

خواص بادام درختی: معدنی از مواد مغذی!

بادام دانه‌های خوراکی و مفیدی است که از درخت بادام به دست می‌آید. این درخت بومی خاورمیانه است و اگرچه در کشورهای زیادی کشت می‌شود اما می‌توان آمریکا را یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این آجیل در دنیا برشمرد. از بادام می‌توان در انواع آجیل مخلوط به صورت خام یا بوداده استفاده کرد و یا از آن برای تهیه‌ی شیر بادام، روغن، کره، آرد یا کرم بادام استفاده کرد. بادام دارای مشخصات تغذیه‌ای بسیار چشمگیری است. برای مثال 100 گرم بادام درختی حاوی مواد مغذی زیر است:

  • 576 کیلوکالری انرژی
  • 69 گرم کربوهیدرات
  • 2 گرم فیبر
  • 22 گرم پروتئین
  • 42 گرم چربی (که اکثریت آن را چربی‌های اشباع‌نشده تشکیل می‌دهد)
  • 2 میلی‌گرم ویتامین E
  • 268 میلی‌گرم منیزیم
  • 285 میلی‌گرم منگنز

بادام درختی بعلاوه حاوی مقادیر قابل‌توجهی مس، ویتامین B2 (ریبوفلاوین) و فسفر است. همانطور که گفتیم مقدار 100 گرم بادام درختی می‌تواند 576 کیلوکالری انرژی برای بدن تامین کند اما بیان این نکته نیز ضروری است که بدن انسان 10 تا 15 درصد از این کالری را دریافت نمی‌کند چرا که برخی از این چربی‌ها برای آنزیم‌های گوارشی غیرقابل دسترسی هستند. بادام درختی بعلاوه غنی از اسید فیتیک است؛ ماده‌ای که برخی مواد معدنی را به هم متصل کرده و از جذب آنها جلوگیری می‌کند. درحالی که فیتیک اسید عموما یک آنتی‌اکسیدان مفید در نظر گرفته می‌شود اما تا حدی مانع از حذب آهن، روی و کلسیم موجود در بادام‌ها می‌شود.

(از صفحه تنقلات حاجی بادومی حتما دیدن کنید.)

خواص بادام درختی

خواص بادام درختی؛ همه برای سلامتی بیشتر به آن احتیاج داریم!

بادام درختی یکی از محبوب‌ترین انواع اجیل در دنیاست که به لطف غلظت بالای چربی‌های غیر اشباع (چربی‌های سالم) فواید و مزایای فراوانی برای سلامتی به ویژه سلامت قلب به همراه دارد. مصرف این آجیل برای افزایش گردش خون، تقویت استخوان‌ها، محافظت از پوست، کمک به هضم غذا، کنترل سطح قند خون و غیره بسیار مفید است. مصرف بادام درختی بعلاوه بر افزایش عملکرد شناختی و کاهش استرس اکسیداتیو در بدن می‌تواند موثر باشد. در ادامه می‌توانید با برخی از فواید مصرف بادام درختی برای سلامتی آشنا شوید.

(انواع مختلف پسته را در آجیل و خشکبار حاجی بادومی از دست ندهید.)

مزایا و فواید مصرف بادام درختی برای سلامتی

مهمترین خواص بادام درختی: 1. آجیلی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها

در بدن ما مولکول‌های ناپایداری بنام رادیکال‌های آزاد وجود دارند. میزان زیاد این مولکول‌ها می‌تواند به بافت سلول‌های بدن آسیب زده و باعث افزایش ریسک بروز بیماری‌هایی مانند سرطان و افزایش سرعت پیری در بدن شود. بادام درختی منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که البته اکثر آن نیز در پوسته‌ی قهوه‌ای رنگ مغز بادام درختی جمع شده‌اند. بررسی‌هایی که در مورد اثرات آنتی‌اکسیدانی بادام درختی انجام شده، نشان می‌دهد افرادی که در مدت زمان معینی روزانه بادام درختی مصرف کرده‌اند، بعد از مدتی میزان استرس اکسیداتیو ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدنشان به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است.

همچنین، بادام درختی حاوی مقدار زیادی ویتامین E است که نوعی آنتی‌اکسیدان است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند مصرف بیشتر ویتامین E با ریسک کمتر بروز بیماری‌های قلبی، سرطان و آلزایمر مرتبط است.

(محصول خاکشیر را از دست ندهید.)

خواص بادام درختی آجیلی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها

خواص بادام درختی: 2. مصرف آن به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند

بادام درختی و به طور کلی آجیل‌ها دارای مقادیر کمی کربوهیدرات هستند. از طرف دیگر این خوردنی‌های جذاب، میزان زیادی پروتئین و چربی‌های سالم و فیبر دارند. به همین دلیل، برای افرادی که قند خون بالایی دارند، و به ویژه افراد مبتلا به دیابت، مصرف آجیل و بادام درختی در برنامه غذایی می‌تواند بسیار مفید باشد. مزیت دیگر خوردن بادام درختی، مقدار زیاد منیزیم موجود در آن‌ها است. منیزیم در بسیاری از فرایندهای شیمیایی بدن نقش دارد که تنظیم قند خون نیز یکی از این فرآیندهاست.

یک نکته‌ی جالب در مورد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ این است که حدود ۲۵ تا ۳۸ درصد از آن‌ها دچار کمبود منیزیم هستند. بنابراین، این افراد با خوردن بادام درختی می‌توانند میزان منیزیم در بدن خود را افزایش داده و عملکرد انسولین را بهبود بخشند. منیزیم علاوه بر تنظیم قند خون می‌تواند از بروز سندروم متابولیک که می‌تواند به نوبه‌ی خود ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد، جلوگیری کند. خوشبختانه، بادام درختی حاوی مقدار زیادی منیزیم است و هم افراد سالم و هم بیماران دیابتی با خوردن این آجیل می‌توانند وضعیت قند خون خود را بهتر کنند.

(بازدید از محصولات متنوع صفحه آبنبات را به شما پیشنهاد می‌کنیم.)

بادام درختی و تنظیم قند خون

خواص بادام درختی برای سلامتی: 3. کنترل و تنظیم فشار خون

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، منیزیم عنصری مهم در تنظیم قند خون است. تحقیقات نشان می‌دهند که نقش منیزیم در بدن فقط به تنظیم قند خون محدود نمی‌شود و کمبود آن در بدن ارتباط زیادی با فشار خون دارد. فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی در بروز حملات قلبی، سکته و نارسایی کلیه است. خوردن بادام درختی و گنجاندن آن در برنامه‌ی غذایی روزانه راه خوبی برای تنظیم فشار خون در یک سطح متعادل است.

(ما سعی کرده‌ایم در فروشگاه شکلات و تنقلات فروشی حاجی بادومی انواع مختلف تافی را فراهم کنیم.)

فواید بادام درختی برای سلامتی – تنظیم فشار خون

فواید مصرف بادام درختی برای سلامتی: 4. کاهش کلسترول منفی خون

بسیاری از غذاهایی که امروزه مصرف می‌کنیم پرکالری هستند و می‌توانند میزان کلسترول‌های مضر خون را افزایش دهند. افزایش کلسترول بد می‌تواند به نوبه‌ی خود با ریسک بروز بیماری‌های قلبی مرتبط باشد. نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد مصرف روزانه‌ی بادام درختی می‌تواند میزان کلسترول بد را به طور چشمگیری پایین آورده و در عین حال، سطح کلسترول خوب را در بدن حفظ می‌کند.

(از محصولات صفحه پاستیل بازدید کنید.)

فواید مصرف بادام درختی برای سلامتی: 4. کاهش کلسترول منفی خون

مهمترین خواص بادام درختی: 5. کاهش ریسک سکته‌ قلبی

میزان زیاد کلسترول بد می‌تواند باعث اکسیده شدن آن و انسداد رگ‌های خونی شود و این مسئله نیز می‌تواند ریسک بروز بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. مصرف بادام درختی علاوه بر کاهش میزان کلسترول بد خون می‌تواند از اکسیده شدن آن در بدن جلوگیری کند. آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنل که به میزان زیاد در پوسته‌ی قهوه‌ای بادام درختی وجود دارند، می‌توانند با اثرات اکسیده شدن کلسترول‌های بد مبارزه کنند. بنابراین، مصرف روزانه‌ی بادام درختی می‌تواند ریسک بروز بیماری‌های قلبی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

(از محصول گردو  و انواع آن در آجیل فروشی حاجی بادومی دیدن کنید.)

مهمترین خواص بادام درختی: 5. کاهش ریسک سکته‌ قلبی

خواص بادام: 6. ایده‌آل برای دوران رژیم غذایی

به طور کلی می‌توان گفت آجیل‌ها گزینه‌ی مناسبی برای رژیم غذایی افرادی هستند که می‌خواهند وزن اضافی خود را کم کنند. برای نمونه بادام درختی دارای میزان کربوهیدرات کمی است و در مقابل مقادیر زیادی فیبر و پروتئین دارد.

خوردن فیبر و پروتئین باعث ایجاد حس سیری در فرد شده و به این صورت، مانع از پرخوری می‌شود. همچنین، تمام چربی موجود در بادام درختی جذب بدن انسان نمی‌شود. این مساله به این خاطر است که بخشی از این چربی در دیواره‌ی فیبری بادام درختی باقی مانده و در زمان هضم جذب بدن نمی‌شود. بررسی‌هایی که در خصوص زنان دارای اضافه وزن انجام شده نشان داده است که گروهی از این زنان که به طور روزانه در رژیم غذایی خود بادام درختی مصرف کرده‌اند نسبت به افرادی که از این آجیل استفاده نکرده‌اند، کاهش وزن بیشتری داشته‌اند. از این رو، بادام درختی می‌تواند یک ماده‌ی غذایی خوب برای حفظ وزن مناسب باشد.

(محصولات صفحه ویفر را از دست ندهید.)

خواص بادام: 6. ایده‌آل برای دوران رژیم غذایی

مهمترین خاصیت بادام درختی: 7. رفع کم خونی مینور

یکی از عوامل اصلی ابتلا به کم‌خونی، کاهش تعداد گلبول‌های خون است. بادام درختی دارای عناصری همچون مس، آهن و ویتامین‌ها است که این مواد می‌توانند پروتئین هموگلوبین تولید کنند. هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول‌های قرمز وجود دارد و اکسیژن را به سلول‌های بدن می‌رساند. در نتیجه، یکی از فواید خوردن بادام درختی برای سلامتی می‌تواند افزایش هموگلوبین گلبول‌های خون و جلوگیری از بروز کم‌خونی در افراد باشد.

(در میان انواع میوه خشک، پیاز خشک یکی از محصولات با کیفیت حاجی بادومی می‌باشد.)

مهمترین خاصیت بادام درختی: 7. رفع کم خونی مینور

مهمترین فواید مصرف بادام درختی: 8. بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از آلزایمر

بادام درختی حاوی دو ماده به نام کارنیتین‌آل و ریبوفلاوین است. این دو ماده در رشد سلول‌های مغز بسیار مؤثر هستند. همچنین، بادام درختی حاوی آمینو اسیدی بنام فنیل‌آلانین است که نقش مهمی در بهبود عملکرد ادراک مغز دارد. به این ترتیب، مصرف روزانه 5 بادام درختی می‌تواند باعث افزایش و بهبود عملکرد مغز شود. (در اینکه مصرف بادام بواسطه خواص و فواید بی‌نظیرش می‌تواند در بهبود عملکرد مغز موثر باشد تردیدی نیست؛ اما گاهی اختلاف بر سر مصرف نژاد ایرانی و آمریکایی بالا می‌گیرد. شما کدام نوع را بیشتر می‌پسندید؟ برای خرید مغز بادام ایرانی خام اعلا می‌توانید سری صفحه محصول ما در فروشگاه حاجی بادومی بزنید.)

خواص مصرف بادام: 9. داروی سلامتی پوست و مو

بادام حاوی ماده‌ای به نام زردینه است؛ نوعی آنتی‌اکسیدان که می‌تواند آسیب ناشی از آفتاب‌سوختگی در پوست را کاهش دهد و سرعت پیری، تغییرات سرطانی و دیگر آسیب‌های ناشی از تابش اشعه ماوراء بنفش را کمتر کند. این آنتی‌اکسیدان به میزان قابل‌توجهی در بادام درختی وجود دارد و مصرف این آجیل می‌تواند فواید و مزایای زیادی برای سلامتی پوست به همراه داشته باشد.

خواص مصرف بادام: 9. داروی سلامتی پوست و مو

موارد احتیاط در مصرف بادام درختی: از مضرات مصرف بادام درختی چه میدانید؟

مصرف بادام درختی نیز مانند هر ماده‌ی غذایی دیگر می‌تواند با عوارض و مشکلاتی همراه باشد. این آجیل حاوی اگزالات است و دریافت مقادیر بالای اگزالات می‌تواند باعث بلوری شدن (یا تبلور) شود که به نوبه‌ی خود با عوارض و مشکلات دیگری همراه است. افرادی که دارای مشکلات کلیوی یا کیسه صفرا هستند لازم است از خوردن بادام خودداری کنند و یا بهتر است پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنند. خوردن زیاده از حد این آجیل مغذی بعلاوه می‌تواند باعث افزایش سطح چربی بدن شود.

میزان کالری بالا نیز موضوعی است که باید نسبت به آن احتیاط شود، به ویژه اگر میزان کالری دریافتی خود را می‌شمارید. در حالی که بادام خام مانند هر آجیل دیگری فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد اما رعایت تعادل در مصرف بادام از هر چیزی مهم‌تر است. صحبت از چربی و کالری بالا شد؛ برای مطالعه مطلبی که درباره خواص تخمه آفتابگردان نوشتیم، سری به این مطلب بزنید.

خواص بادام درختی؛ سفیر سلامتی انسان‌ها

بادام درختی آجیلی سرشار از چربی‌های اشباع‌نشده، فیبر، توکوفرول، مواد معدنی مانند منیزیم، مس و ترکیبات گیاهی است که فواید زیادی برای سلامتی بدن به همراه دارند. بادام به خاطر ترکیبات مغذی منحصربفرد خود، از خطرات و بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی عروفی، دیابت، التهاب و استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند. بعلاوه خوردن این آجیل به طور منظم می‌تواند از بسیاری جهات برای تنظیم سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید موثر باشد. این ماده‌ی غذایی مفید با محتوی فیبر بالای خود همچنین می‌تواند علیرغم کالری بالا، ماده‌ی غذایی مناسبی برای کاهش وزن باشد. تا زمانی که بادام و سایر آجیل‌ها را به اندازه‌ی متوسط و متعادل مصرف کنید می‌توانید از فواید و مزایای بی‌شمار آنها برای سلامتی بهره‌مند شوید.

شما می‌توانید بادام درختی را به صورت خام یا بوداده بخورید و یا حتی می‌توانید آن را به‌عنوان کره بادام، روغن بادام یا شیر بادام تهیه و مصرف کنید. خوردن روزانه‌ی بادام درختی و محصولات مرتبط با آن می‌تواند به شما کمک کند تا بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز برای بدن خود را به راحتی تامین کنید.

خواص بادام درختی؛ سفیر سلامتی انسان‌ها

آیا سایر اعضای خانواده بادام را می‌شناسید؟

در نگاه اول شاید هر کسی از این واقعیت که نژاد بادام درختی – بادام هندی و بادام زمینی از نظر کارشناسان محصولات کشاورزی و ژنتیک یکسان تلقی می‌شود اطلاع نداشته باشد. اما بادام واژه عمومی است که سه نژاد متفاوت از آن در سبدهای خوراک مردم دنیا جای ویژه پیدا کرده است. مطلب امروز ما که به بررسی مفصل خواص بادام درختی اختصاص پیدا کرده بود به اتمام رسید و به زودی در مطلبی به مضرات استفاده بیش از حد این محصول خواهیم پرداخت. از شما در انتهای این مطلب دعوت می‌کنیم تا به طور مجازی چرخی در غرفه آجیل فروشگاه حاجی بادومی بزنید. ما مدرن‌ترین و بهترین فروشگاه آجیل و خشکبار در ایران هستیم. بزودی با مطلب جدیدتری به سراغ شما عزیزان خواهیم آمد. تا دیداری دیگر بدرود!

 

منبع: وب سایت سلامتی آنلاین

مقالات مرتبط

نظرات

امیر
02 خرداد 1402

هر موادی که برای عملکرد مغز خوب است را حتما اطلاع بدید و در صفحه بارگذاری کنید

اضافه کردن نظر جدید