تفاوت پسته ایرانی با پسته خارجی: تفاوت پسته ایرانی – پسته آمریکایی و پسته ترکی

پسته یکی از خوشمزه‌ترین اعضای خانواده آجیل در دنیا است. پسته با نام لاتین (pistachio) مغز سبز خوش رنگی است که اغلب شاد و خندان به نظر می‌رسد. اتفاقا در کشور ما به نام پسته خندان و در خیلی از کشورها مثل کشور چین به نام پسته شاد خوانده می‌شود. معمولا پسته‌ها وقتی از پوسته‌ی استخوانی خودشان بیرون می‌آید خندان می‌شوند. این میوه جادویی، علاوه بر ظاهر زیبا و با نشاطی که دارد، خیلی هم خوشمزه و بمب انرژی است. پسته مغز ارزشمندی است و حجم مصرف بسیار زیادی در سراسر دنیا دارد. این محصول همواره یک گزینه جذاب برای صادرات به حساب آمده و تقریبا تمام کشورهایی که امکان انجام پروژه‌های باغداری پسته را دارند درصدد هستند تا نهال این میوه خوشمزه را در کشورشان پرورش دهند؛ مساله‌ای که به مرور سبب ایجاد سوالی درباره تفاوت پسته ایرانی با پسته خارجی را ذهن‌ مصرف‌کنندگان ایجاد کرد.

در سراسر دنیا انواع پسته‌های متعددی کشت و مصرف می‌شود که از حیث مرغوبیت با هم برابر نیستند. در این متن برآن شدیم تا به بررسی تفاوت انواع نژاد پسته‌های موجود در دنیا به خصوص فرق پسته ایرانی با پسته خارجی، و باز هم به طور ویژه‌تر تفاوت پسته ‌های ایرانی با پسته آمریکایی و پسته ترکی بپردازیم.

تفاوت پسته ایرانی با پسته خارجی

مهم‌ترین تفاوت‌ پسته ایرانی با پسته خارجی اقلیم منطقه‌ای کشت این محصول است!

درخت پسته در شرایط سخت آب و هوایی، حتی در سردترین زمستان‌ها و گرم‌ترین تابستان‌ها دوام آورده و کشت می‌شود. در دمای 15- درجه گرفته در شب‎های سرد و دما 45 درجه سلیسیوس در روزهای گرم مناطق کویری رشد می‌کند و پا بر‌جا می‌ماند. دقیقا همین شرایط آب و هوایی ویژه است که موجب تفاوت پسته ایرانی با پسته خارجی شده است. در حال حاضر ایران بهترین منطقه پرورش پسته در جهان است و با تولید حدود 470 هزار تن پسته همواره در جمع بزرگترین تولید کنندگان این محصول قرار دارد.‌ تحقیقات نشان‌ داده است که 60 درصد از پسته دنیا در صنعت شیرینی‌پزی یا تولید بستنی و به طور کلی صنعت تغذیه بکار میرود و الباقی بصورت پسته خام، پسته شور یا پسته برشته مصرف می‌شوند.

در سال 2020 به رغم کاهش محسوس محصولات کشاورزی در جهان، کشور آمریکا با رشد 15 درصدی توانست رتبه اول تولید پسته در دنیا را مال خود کند و حجم بیشتری از بازار دنیا را با طعم محصولات با کیفیت خود آشنا کند. به طور کلی آنچه درباره تفاوت پسته ایرانی با پسته خارجی (به طور خاص تفاوت طعم و کیفیت پسته ایرانی با نوع پسته آمریکایی) گفته می‌شود، به دور از تعصبات ملی‌گرایانه مربوط به نژاد این میوه نیست. دسترسی آمریکا به روش‌های نوین کشاورزی باعث شده نسبت محصول با کیفیت در باغات پسته‌ی این کشور بیشتر از ایران باشد؛ امادر رقابت بین نوع اعلای پسته ایرونی و آمریکایی معمولا کفه ترازو با ویژگی‌هایی نظیر طعم بهتر و تردی بیشتر پسته ایرانی در مقایسه با رقیب آمریکایی سنگینی می‌کند.

 

شرایط آب و هوایی ویژه عامل تفاوت پسته ایرانی با پسته خارجی

 

طعم عالی دلیل اصلی تفاوت پسته ایرانی با پسته خارجی

در حال حاضر ایران با تولید بیش از 470,000 تن پسته مرغوب ایرانی، در رتبه دوم برترین تولیدکنندگان پسته در جهان قرار دارد. پسته ایرانی در کل دنیا آنقدر طرفدار دارد که آن را شاخصی برای سنجیدن پسته درجه یک در نظر گرفته‌اند. ظاهر، طعم و مزه خاص پسته‌های ایرانی، آنرا از سایر پسته‌های مرغوب جهان جدا می‌سازد. پسته ایرانی به دلیل شرایط ویژه‌ی آب و هوا و نوع خاک، از لحاظ طعم و عطر بی‌نظیر است و از قدیم الایام تاکنون، هیچ پسته‌ای به چنین جایگاهی نرسیده است.

حتی نهال‌هایی که برای پیوند و یا توسعه همین نژاد محصول به خارج از کشور برده شده، به زعم طعم‌شناسان باز هم با نوع ایرانی پسته تفاوت زیادی دارد. در ضمن، طعم پسته‌های ایرانی با تفت دادن و حرارت دیدن عجیب عالی و کم نظیر می‌شوند. برشته شدن پسته‌ها در دمای بالا، هر گونه آلودگی باکتریایی را که ممکن است در یک محصول خام باشد، از بین می‌برد. در ادامه پنج مزیت عمده پسته ایرانی در مقایسه با پسته‌های خارجی شرح داده شده است.

طعم عالی دلیل اصلی تفاوت پسته ایرانی با پسته خارجی است.

تنوع محصول، عامل دیگری در تفاوت پسته ایرانی در مقایسه با پسته‌های خارجی

ایران مهد پرورش پسته‌های متنوع است. ولی درکل پسته‌های صادراتی ایران با چهار نام تجاری به مشریان عرضه می‌شود، یا به بیانی دیگر، از میان پسته‌های مختلف ایرانی فقط چهار نوع آن وارد تجارت جهانی شده‌اند. پسته فندقی یا پسته اوحدی (40 درصد)، پسته کله قوچی (20 درصد)، پسته اکبری (15 درصد) و پسته احمد آقایی (12 درصد) از سهم تجارت این محصول پرطرفدار به سایر کشورها را تشکیل می‌دهند. هرچند سهم بازار پسته احمدآقایی و اکبری ایرانی در طی سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است.

جای شگفتی است که هر گونه از پسته‌های ایرانی خواص، عطر و طعم متفاوت و مخصوص به خود را دارند. تنوع پسته، یکی از برجسته‌ترین تفاوت پسته ایرانی از پسته خارجی است. به عنوان مثال پسته آمریکایی بیش از 3 تا 4 گونه نیست، ولی تنوع پسته ایرانی به بیش از 90 نوع می‌رسد.

تفاوت پسته ایرانی و خارجی

درصد پایین پسته‌های پوک – مزیت برتری پسته‌های نژاد ایرانی بر انواع خارجی

نسبت پسته‌های بی‌مغز یا اصطلاحا پسته پوک به پسته‌های مغزدار بسیار ناچیز است.  بنابراین به همان میزانی که پسته‌ خریداری کرده‌اید، دقیقا به همان میزان می‌توانید از خوردن مغز پسته لذت ببرید.

قابلیت حرارت پذیری بالا – پسته ایرانی خوراک باقلوای ترکیه‌ای

پسته‌ها به دلیل داشتن روغن اشباع نشده‌‌، توانایی این را دارند که تا دمای 160 تا 180 درجه سانتی‌گراد، بدون اینکه بافت‌شان تخریب شود و یا مواد معدنی آن‌ها دچار فعل و انفعالات شیمیایی شوند، حرارت ببینند. اگر پسته‌ها با درجه حرارت مناسب تفت داده شوند، از لحاظ ظاهر و طعم، عالی و بی‌نظیر می‌شوند. درضمن، تفت دادن پسته، باعث می‌شود که باکتری‌های زنده از بین بروند. پسته‌ با داشتن چربی‌های غنی، می‌تواند پروتئین‌ها و مواد معدنی موجود در گوشت را، مخصوصا برای گیاه‌خواران، جبران کرد.

مهم‌ترین دلیل تفاوت پسته ایرانی و پسته خارجی: طعم نژاد پسته ایرانی بهتر است

مطمئنا به محض چشیدن پسته ایرانی، هیچ پسته‌ی دیگری به نظرتان خوشمزه نمی‌آید. این را ما نمی‌گوییم، جهان تأیید می‌کند. مصرف‌کنندگان در سراسر جهان علاقه وافری به طعم پسته‌ی ایرانی دارند. هر چهار رقم تجاری پسته ایرانی، عطر و طعم منحصربه‌فرد و متمایزی دارند. پسته ایرانی مزه چرب و شیرین دارد و ولی از حیث تردی ممکن است با برخی نژادهای پسته آمریکایی قابل رقابت نباشد.

دست برتر ایران در تولید برخی انواع پسته برای صادرات

مقدار زیاد محصولات و تنوع پسته‌ها، تولید کنندگان، خریداران، صادرکنندگان و وارد کنندگان پسته را در فضای رقابتی بسیار خوبی قرار می‌دهد. در نتیجه، فرصت‌هایی را برای تجارت منصفانه در خرید و فروش پسته در ایران ایجاد می‎کند‌.

تفاوت پسته ایرانی با پسته خارجی: پسته آمریکایی گوی سبقت را از نمونه ایرانی می‌رباید!

ایالات متحده آمریکا تا قبل از سال 2020 با تولید بیش از 231.000 تن پسته در سال، رتبه دوم برترین تولیدکننده پسته در جهان را به خود اختصاص می.. پسته ایرانی در دهه‌ی 1880‌، به عنوان اولین پسته‎های وارداتی، توسط مهاجران کشورهای خاورمیانه به ایالات متحده آمریکا معروفی شد. پس از سال‌ها تلاش و تجربه و آزمایش، رؤیای صنعت پسته در آمریکا، به واقعیت تبدیل شد. خبر گسترش و پرورش محصول جدید، در سال 1960 در کالیفرنیا، و کمی بعد در آریزونا و نیومکزیکو انتشار یافت. همانطور که قبلا اشاره شد، در مقابل 90 نوع پسته ایرانی، انواع پسته در امریکا، به 3 الی 4 نوع، که ‎آن هم از نژاد پسته‌های کرمانی است، می‌رسد.

تفاوت پسته ایرانی با پسته خارجی: پسته آمریکایی گوی سبقت را از نمونه ایرانی می‌رباید!

پسته‌های آمریکایی به دلیل استفاده از بذرهای پسته کرمان، شباهت زیادی به پسته‌های ایرانی دارند. اما با تمامی تلاش‌ها، باز هم پسته‌های کالیفرنیایی از لحاظ طعم و مزه به کیفیت پسته‌های کرمانی و رفسنجانی نمی‌رسد. پسته‌های آمریکایی ظاهر زیبا و مجلسی دارند. آن‌ها درشت و دارای مغز سبز رنگ هستند، اما از لحاظ طعم در مقابل پسته‌های ایرانی، بسیار متفاوت هستند. پسته‌های ایرانی به دلیل نوع زمین زراعی شیرین‌تر و چرب‌تر هستند و همین امر باعث طعم دل‌چسب آن‌ها شده است.

تفاوت پسته ایرانی با پسته خارجی: پسته ترکی گرانتر از نوع آمریکایی

بسیاری از نژادهای پسته، از کشور ترکیه نشأت گرفته و از آنجا به سایر مناطق جهان منتقل شده‌اند. ترکیه نیز جزو کشورهایی است که تولید عمده پسته دارد و بعد از ایران و آمریکا در رتبه سوم جهان قرار می‌گیرد. مغز پسته ترکی کمی کوچکتر از انواع پسته‌های ایرانی و آمریکایی است. این پسته‌ها به نام پسته‌های ترکی آنتپ (Antep) شناخته می‌شوند که در انگلیسی به نام Antep Nut معروف است. پسته ترکی به نسبت سایر ارقام پسته کمی سخت‌تر باز می‌شود چون پوسته استخوانی سفتی دارد و این پوسته کاملا کشیده و باریک است یا به بیانی دیگر آنچنان لبخند کاملی ندارد.

پسته‌های ترکی شور بسیار طعم خوبی دارند اما به دلیل پوسته استخوانی سفت و لبخند نیمه باز، پوست کندن آن‌ها کمی دشوار است. عطر و طعم پسته ترکی، به استثنای پسته ایرانی، به طرز قابل توجه‌ای عالی است. پسته‌ی ترکی به خاطر طعم ویژه‌ای که دارد، از پسته‌ی بزرگ کالیفرنیایی گران‌تر است. پسته‌های ترکی از بین ارقام پسته، مخصوصا وقتیکه برشته شده باشند، شیرین‌ترین و قوی‌ترین طعم را دارند.

تفاوت پسته ایرانی با پسته خارجی - نوع آمریکایی گوی سبقت را از رقیب می‌رباید

خرید انواع پسته مرغوب ایرانی از فروشگاه اینترنتی حاجی بادومی

پسته همه جوره بی نقص است. از لحاظ ظاهر و طعم هیچ خشکباری به آن نمی‌رسد و از لحاظ تأمین سلامتی هم یک مغز درجه یک است. اگرچه پسته مغز چربی است اما فاقد هرگونه اسیدهای چرب مضر است، بطوریکه خوردن روزانه آن باعث کاهش کلسترول خون می‌شود. پسته همینطور حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که سلامت پوست و مو را تأمین می‌کند. تفاوت نژاد پسته ایرانی با پسته خارجی از یک طرف؛ شرایط عمل‌آوری این محصول کشاورزی می‌تواند در خواص و بافت طعم این میوه و آجیل خوشمزه تغییر چشمگیر ایجاد کند.

نام انگلیسی پسته (Pistachio) نشان می‌دهد که این قهرمان خشکبار اصالتا ایرانی است. پسته یک نام فارسی تمام عیار است، البته به بادام سبز (Green Almond) نیز معروف است. کلا آجیل، مخصوصا پسته‌ها، به طرز عجیبی با فرهنگ ما ایرانی‌ها عجین شده‌اند و تقریبا در تمامی اتفاقات مهم زندگی ما وجود دارند. از ادبیات و داستان‌ها گرفته تا اعتقادات، سنت‌ها و آیین‌ها مثل جشن نوروز، جشن شب یلدا و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پسته‌ها قهرمان سرزمین آجیل‌ها هستند. خیلی از پزشکان به افرادی در دوران ریکاوری از این بیماری قرار دارند توصیه ‌می‌کنند به مصرف آجیل خام به خصوص پسته و بادام هندی بپردازند. ما در فروشگاه اینترنتی حاجی بادومی تلاش کرده‌ایم برای سلایق مختلف محصولات متنوعی در نظر بگیریم. برای خرید انواع پسته می‌توانید سری به فروشگاه ما بزنید. خیالتان از بابت ویروس کرونا هم راحت باشد؛ تمامی پروسه بسته‌بندی محصولات حاجی بادومی در محیط آنتی کرونا و بهداشتی انجام می‌شود.
به امید دیدار شما، به همین زودی‌ها…

پسته

مقالات مرتبط

نظرات

Mohadese
19 آبان 1399

عالی بود واقعا?

  • تیم محتوای حاجی بادومی
    19 آبان 1399

    سلام بر شما خیلی ممنونیم از نظرتون

اضافه کردن نظر جدید