خواص عسل: 14 خاصیت کاربردی عسل برای سلامت، پوست و مو + تصویر

عسل، حاصل فرآیندی است که زنبورهای عسل بعد از نوشیدن شهد گیاهان طی می‌کنند تا این مایع سرشار از خواص را تولید کنند. عسل، علاوه بر مصرف خوراکی در درمان‌های‌ خانگی و پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه با خواص عسل برای دیابت، فواید خوردن عسل در صبحانه، خواص عسل برای لاغری، خواص عسل ناشتا، فواید عسل برای عفونت بدن، خواص عسل طبیعی برای مردان، خواص عسل برای زنان باردار، خواص عسل طبیعی برای پوست و … آشنا می‌شوید.

ارزش غذایی عسل

یک قاشق غذاخوری (معادل 20 گرم) عسل حاوی مواد مغذی زیر است:

  • کالری: 61
  • چربی: 0
  • پروتئین: 0
  • کربوهیدرات: 17 گرم
  • فیبر: 0 گرم

با توجه به مقادیر بالا می‌توان نتیجه گرفت، عسل قند خالص بوده و فقط حاوی مقدار کمی پروتئین و فیبر و چربی است. چون عسل حاوی مقادیر کمی از برخی مواد مغذی است میزان مصرف کافی و مناسب آن برای دریافت ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلف و بهره مندی از انواع خواص عسل حائز اهمیت است.

عسل عمدتاً از قند تشکیل شده و حاوی مقدار اندکی از ویتامینها و مواد معدنی است. خواص عسل برای سلامتی عمدتا به خاطر ترکیبات گیاهی آن با نام پنی فنول است.

خواص عسل

1. فواید خوردن عسل در صبحانه: بمب انرژی

عسل منبع عالی از انرژی طبیعی بوده، زیرا قند طبیعی فرآوری نشده موجود در آن مستقیماً وارد جریان خون می‌شود و این موضوع باعث افزایش سریع انرژی می‌شود. این افزایش سریع انرژی هنگام صبح و قبل از شروع تمرینات ورزشی بسیار موثر خواهد بود.

خواص عسل طبیعی

2. خواص عسل برای دیابت: سرشار از آنتی اکسیدان

عسل تقریبا خالصی که از مواد فرآوری شده‌ی کمی در آن استفاده شده باشد، شامل ترکیبات گیاهی موثر و آنتی اکسیدان هایی نظیر فلاونوئیدها و اسید فنولیک است. شاید برایتان جالب باشید بدانید که خواص آنتی اکسیدانی عسل به رنگ آن بستگی دارد؛ هر چه رنگ عسل شما تیره تر باشد، حاوی مقادیر بیشتری از آنتی اکسیدان است.

اما آنتی اکسیدان چه فایده‌ای برای بدن انسان دارد؟ یکی از وظایف آنتی اکسیدان‌ها خنثی کردن گونه‌های فعال اکسیژن یا (ROS) در بدن است. ROS در صورت تجمع در سلول‌های بدن ما، باعث آسیب می‌شوند. در اینجاست که خواص عسل برای بهبود بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و پیری زودرس اهمیت پیدا می‌کند.

بسیاری از خواص عسل برای بدن انسان به خاطر وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی آن است.

فواید خوردن عسل هر روز

3. خواص عسل برای لاغری: از فواید خوردن عسل قبل از خواب اطلاع دارید؟

شاید خواص عسل برای لاغری را بتوان یکی از مهم ترین و حیاتی ترین خواص آن دانست، به گفته مایک مک اینز، نویسنده و متخصص تغذیه‌ی معروف، عسل حتی موقع خواب نیز باعث چربی سوزی می‌شود. پزشکان در توصیه‌های خود، مکررا به فواید خوردن عسل قبل از خواب اشاره می‌کنند.

خواص عسل ناشتا برای لاغری

همچنین می‌توانید صبح ها مقداری عسل را با آب گرم مخلوط کرده و ناشتا میل کنید. از خواص عسل ناشتا می‌توان به افزایش متابولیسم اشاره کرد. در نظر داشته باشید افزایش متابولیسم به کاهش وزن کمک می‌کند. به طور کلی، عسل برای بهبود وضعیت کلی سلامت شما مفید است.

عسل جز بهترین غذاها برای لاغری می‌باشد.

خواص عسل ناشتا

4. فواید عسل برای عفونت بدن: تقویت کننده سیستم ایمنی

از جمله خواص درمانی عسل می توان به خواص عسل برای عفونت و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. آنتی اکسیدان‌ها و خواص ضد باکتریایی عسل به مبارزه با عفونت های ناشی از ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها کمک می‌کند. به گفته پزشکان و دانشمندان، عسل گندم سیاه دارای بیشترین میزان آنتی اکسیدان است و مصرف روزانه آن می‌تواند در دراز مدت باعث تقویت سیستم ایمنی شود.

عسل را می‌توان یکی از بهترین مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن دانست. با خوردن عسل در صبحانه انرژی مورد نیاز کل روزتان را تامین کنید.

فواید و خواص عسل

5. خواص عسل طبیعی برای پوست صورت: مرطوب کننده‌ی طبیعی

از خواص عسل برای پوست می‌توان به خاصیت مرطوب کنندگی و تغذیه کردن پوست اشاره کرد. معمولا استفاده از عسل برای افرادی که پوست خشکی دارند، توصیه می‌شود. عسل خام منافذ را باز کرده و به درمان لب‌های ترک خورده در فصل زمستان کمک می‌کند.

معجزه عسل برای پوست مربوط به اصلاح رنگ پوست و خاصیت درمانی آن برای زخم‌ها، کبودی‌ها، بریدگی‌ها و سوختگی‌ها می‌باشد.

مرطوب کنندگی پوست جز بهترین خواص عسل برای پوست می‌باشد.

بهترین زمان مصرف عسل

6. خواص عسل برای مو: با شوره سر چه کنیم؟

عسل یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای شوره سر است. عسل هم موهای خشک را تغذیه می‌کند و هم استفاده از آن به همراه روغن نارگیل بعنوان ماسک قبل از حمام، موهایی براق و نرم تحویل شما می‌دهد. 2 قاشق غذاخوری عسل را با هر روغن گیاهی ترکیب کرده و 15 الی 20 دقیقه قبل از حمام به موهای خود زده و سپس موهایتان را بشویید.

خواص خوردن عسل ناشتا

7. خواص عسل برای اعصاب: تقویت کننده حافظه

ما همان چیزی هستیم که می‌خوریم؛ از این رو مصرف غذاهایی که به تقویت سلامت روانی ما کمک می‌کند تا در دوران پیری حافظه‌ی سالمی داشته باشیم، موضوع بسیار مهمی است. خواص عسل تنها به سلامت جسمی ما محدود نمی‌شود. از خواص عسل می‌توان برای تقویت قدرت مغز و حافظه بهره برد.

تاثیر عسل بر مغز

مصرف عسل از استرس متابولیک جلوگیری می‌کند و به آرامش و تسکین مغز کمک می‌کند؛ که این فرآیند در طولانی مدت باعث تقویت حافظه خواهد شد. همانطور ک پیش تر اشاره کردیم، عسل سرشار از خواص آنتی اکسیدانی بوده و خواص درمانی موجود در عسل به تقویت سیستم کولینرژیک مغز، گردش خون و عقب نشینی سلول‌هایی که باعث از دست دادن حافظه می‌شوند کمک می‌کند. پلی فنول های موجود در عسل قادر به مقابله با التهاب هیپوکامپ، بخشی از مغز که در حافظه نقش دارد، هستند.

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی عسل می‌تواند برای بسیاری از قسمت‌های بدن از جمله مغز مفید باشد.

فواید خوردن عسل در صبحانه

8. خواص عسل طبیعی برای کودکان: درمان خانگی برای سرفه

سرفه یک مشکل رایج برای کودکان مبتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی است. این عفونت‌ها می‌توانند بر کیفیت زندگی کودکان و والدین و حتی خوابشان تأثیر بگذارند. عسل که از قدیم الایام به عنوان یکی از بهترین داروهای خانگی برای سرفه خشک یا تر هنگام سرماخوردگی شناخته می‌شود. اما در طی تحقیقاتی که اخیرا در مورد خواص عسل برای کودکان انجام شده، مشخص شد که عسل حتی از داروی دیفن هیدرامین هم برای کاهش سرفه در کودکان بهتر عمل می‌کند.

از فواید خوردن عسل هر روز می‌توان به کاهش گلو درد و التهاب گلو اشاره کرد. عسل بهترین درمان طبیعی برای سرفه است؛ به ویژه برای کودکان. خوردن عسل قبل از خواب به تسکین سرفه‌های کودکان کمک کرده و باعث می‌شود خواب راحتی داشته باشد. عسل برخلاف داروهای ضد سرفه، هیچ عوارضی برای کودک شما ندارد.

نکته:به خاطر خطر ابتلا به مسمومیت غذایی، هرگز به کودکان زیر 1 سال عسل ندهید.

از خواص عسل برای کودکان بالای 1 سال، میتوان به سرکوب کردن سرفه اشاره کرد. مطالعات نشان می‌دهد که عسل حتی از داروهای مخصوص سرفه نیز موثرتر است.

فواید خوردن عسل قبل از خواب

9. خواص عسل برای پوست جوش دار: کنترل کننده بیماری اگزما

اگزما یک بیماری پوستی است که باعث قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود. معمولاً کودکان و نوجوانان بیشتر به اگزما مبتلا می شوند. البته که بیماری اگزما قابل درمان بوده و مبتلایان می توانند با اطلاع از خواص عسل، از این ماده غذایی مفید و پرخاصیت برای درمان خود بهره ببرند.

کسانی که از اگزما رنج می‌برند می‌توانند عسل خام و روغن زیتون منجمد را ترکیب کرده و روی پوست خود بمالند. همچنین می‌توان از ترکیب عسل و جو بعوان یک لایه بردار طبیعی پوست به منظور حذف سلول‌های مرده استفاده کرد. بهره گیری منظم از خواص عسل برای پوست، از بروز یا عود اگزما جلوگیری می‌کند. عسل با از بین بردن کثیفی و پاکسازی پوست به عنوان یک پاک کننده طبیعی عمل می‌کند.

خواص عسل طبیعی برای پوست صورت

10. خواص عسل برای زنان: مبارزه با انواع عفونت‌ها

خواص عسل برای زنان از جنبه‌های مختلفی اهمیت دارد. خانم‌ها از عسل هم برای مراقبت از پوست و موی خود و هم برای مقابله با بیماری‌های زنان می‌توانند استفاده کنند. از جمله فواید عسل برای خانم‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • بهبود شرایط دوران قاعدگی
  • درمان کننده اختلالات روحی دوران بارداری و زایمان
  • جلوگیری و درمان تخمدان پلی‌کیستیک
  • مبارزه با سرطان پستان
  • درمان کننده عفونت های واژن و رحم

خواص مصرف عسل در خانم ها

11. خواص عسل برای زنان باردار

شاید بتوان یکی از مهمترین تاثیرات مصرف عسل در بارداری را درمان انواع عفونت‌های ادراری و قارچی دوران بارداری دانست. از دیگر خواص عسل برای زنان باردار می توان به جلوگیری از استرس اکسیداتیو، درمان بی خوابی دوران بارداری، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش احتمال سرماخوردگی، هضم بهتر غذا، کاهش خارش پوست سر، محافظت از جنین در برابر رادیکال‌های آزاد و التیام زخم‌ها اشاره کرد.

یک لیوان شیر گرم با یک قاشق چایخوری عسل، به کاهش ناراحتی معده و بهبود روند هضم غذا در دوران بارداری کمک می‌کند.

مصرف عسل برای زنان باردار

12. خواص عسل طبیعی برای معده: بهبود مشکلات گوارشی

از خواص عسل طبیعی می توان به درمان مشکلات گوارشی مانند اسهال اشاره کرد. در پی تحقیقات اخیر مشخص شده است ممکن است مصرف عسل یک راه درمان باکتری هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori)، که یکی از علل شایع زخم معده است، باشد. عسل حاوی پروبیوتیک بوده که برای سلامت روده و رحم زنان و جلوگیری از ابتلا به انواع عفونت های رحم موثر است.

بهترین زمان مصرف عسل برای معده، در صبح و ناشتا است. به طور کلی، از فواید خوردن عسل در صبحانه غافل نشوید.

بهترین زمان مصرف عسل برای معده

13. خواص عسل طبیعی برای مردان: تاثیر عسل در رابطه زناشویی

در طب سنتی همیشه عسل بعنوان یک گزینه مناسب برای تقویت سیستم ایمنی و تقویت قوای جنسی در نظر گرفته می‌شود. مشکلاتی از قبیل کم میلی جنسی، سرد مزاجی، عدم نعوظ و زود انزالی با مصرف عسل قابل درمان است. اختلالات جنسی در آقایان می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مثل افسردگی، جدایی، عدم اعتماد به نفس و … شود. خواص عسل طبیعی برای مردان از این جهت حائیز اهمیت است که شما بدون نیاز به مصرف داروهای شیمیایی و نگرانی بابت عوارض این داروها، درصدد حل مشکل خود برآیید.

تاثیر عسل در رابطه زناشویی باعث از بین رفتن سردمزاجی بین زوجین می‌شود.

تاثیر عسل در رابطه زناشویی

14. فواید خوردن عسل قبل از خواب: شیر و عسل، یک ترکیب ابدی!

قرن هاست افرادی که شب ها مشکل خوابیدن دارند، از ترکیب شیر گرم و عسل بعنوان یک خواب آور طبیعی استفاده می‌کنند. مصرف این نوشیدنی طبیعی مزایای زیادی نسبت به مصرف داروهای شیمیایی خواب آور داشته و تهیه آن بسیار راحت و سریع است. کافیست یک قاشق چای خوری عسل را به یک لیوان شیر داغ یا یک فنجان چای بابونه اضافه کنید تا شب خواب راحتی داشته باشید.

خواص عسل برای قبل خواب

منبع 

منبع

مقالات مرتبط

نظرات