خواص میوه خشک: 12 مورد از فواید شگفت‌آور مصرف میوه خشک که آنرا نمی‌دانید!

میوه خشک از تنقلات بسیار محبوب در تمام دنیا است. یکی از موضوعات پرجستجوی کاربران خواص میوه خشک و فواید مصرف میوه خشک است. شما از خواص میوه خشک برای دیابت، خواص میوه خشک برای پوست و مو، خواص میوه خشک برای زنان باردار، خواص میوه خشک برای کودکان، زنان و مردان چقدر اطلاع دارید؟ در این مطلب وبلاگ حاجی بادومی به تمامی این پرسش‌ها جواب داده‌ایم.

12 مورد از خواص شگفت انگیز میوه خشک: بمب ویتامین و مواد معدنی!

یکی از راه‌های تقویت سلامت بدن و افزایش عملکرد سیستم‌های مختلف آن، مصرف میوه تازه است. میوه‌ها سرشار از مواد غذایی و ویتامین‌هایی هستند که بدن انسان برای کارکرد سالم و مؤثر خود به آن‌ها نیاز دارد. البته، ما تنها یک نوع میوه نباید بخوریم و برای دریافت مواد غذایی و ویتامین‌های گوناگون مورد نیاز بدن، باید میوه‌های متنوعی را به میزان قابل‌توجه مصرف کنیم. خود این مسئله کمی مشکل‌ساز است، زیرا در هر فصل انواع خاصی از میوه‌ها در بازار عرضه می‌شود و گزینه‌های ما برای خوردن میوه‌های متنوع محدود است. به همین دلیل، شاید راه جایگزین استفاده از انواع میوه خشک باشد. میوه خشک میوه‌ای است که با اعمال روش‌های خشک کردن تقریبا تمام آب خود را از دست داده و مواد مغذی درون آن متراکم شده است. مصرف میوه خشک فواید زیادی برای سلامتی دارد و در مقاله پیش‌رو به بررسی خواص میوه خشک و فواید مصرف میوه خشک بپردازیم.

خواص میوه خشک

مهمترین فواید مصرف خشک کدام است؟

در هر صورت آنچه همیشه می‌شنویم این است که رژیم غذایی سالم باید حاوی میوه‌ها و سبزیجات متنوع باشد اما پیدا کردن راهی جدید برای گنجاندن میوه‌ها در رژیم غذایی هم می‌تواند کاربردی باشد. میوه‌های خشک که از آنها صحبت کردیم، گزینه‌های خوبی هستند. میوه خشک میان‌وعده‌ای شیرین و مغذی است و 3.5 برابر بیشتر از میوه‌ی تازه فیبر و مواد مغذی دارد. میوه‌های خشک منبعی غنی از فیبر و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و می‌توانند فواید فراوانی برای سلامتی به همراه داشته باشند. ما نیز در ادامه به برخی از خواص و فواید مصرف میوه خشک برای سلامتی اشاره می‌کنیم.

خواص میوه خشک

خواص اعجاب آور مصرف میوه خشک بر سلامتی!

در حالی که خوردن میوه‌های کامل و تازه فواید زیادی دارد خیلی از این فواید در محصولات مشابه خشک شده نیز وجود دارد. با استخراج ساده‌ی محتوای آب موجود در میوه، می‌توان میوه خشکی تهیه کرد که میان‌وعده‌ای سالم و شیرین است و می‌توان آن را به سادگی نیز به هر جایی حمل کرد و البته فواید زیادی هم برای سلامتی به همراه دارد. اما آیا همه‌ی انواع میوه خشک‌ها برای ما مفید هستند؟

در ادامه‌ی این مطلب در مورد فواید و خواص میوه خشک برای سلامتی صحبت می‌کنیم تا با شناخت بیشتری نسبت به این خوشمزه‌ها، آنها را در سبد غذایی خود قرار دهید.

خواص میوه خشک: 1. تامین‌کننده‌ی بی‌بدیل مواد معدنی

فرآیند خشک کردن میوه‌ها باعث می‌شود تراکم مواد غذایی در آن‌ها بیشتر از میوه‌های تازه باشد. برای مثال، اگر میوه‌ای دارای عناصر آهن یا پتاسیم باشد و شما میوه خشک شده‌ی آن را بخورید، مقدار بیشتری از این مواد مغذی را دریافت خواهید کرد. بنابراین، خوردن میوه خشک می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن را به مقدار زیاد تأمین کند.

benefits of consuming dried fruit

خواص میوه خشک برای کنترل دیابت: 2. کاهش ریسک ابتلا به دیابت از طریق کنترل قند خون

میوه خشک نسبت به میوه‌های تازه حاوی قند بیشتری است. با وجود این، مصرف میوه خشک می‌تواند در کاهش ریسک بروز دیابت و کنترل قند خون مؤثر باشند. بسیاری از میوه‌های خشک‌شده مانند کشمش، حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان هستند. یکی از فواید آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامتی و بدن، بهبود کارکرد انسولین خون و کنترل بهتر قند خون است. اگر میزان قند خون به نحو بهتری کنترل شود، ریسک بروز دیابت هم تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

فواید مصرف میوه خشک بر مکانیزم دفاعی بدن: 3. افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن بویژه زنان باردار

مصرف انواع مختلف میوه خشک می‌تواند فواید و خواصی مانند تقویت سیستم ایمنی بدن را برای سلامتی به همراه داشته باشد. میوه خشک‌های حاوی ویتامین C به ویژه بسیار مفید هستند. ویتامین C موجود در میوه خشک‌ها نه تنها برای تقویت سیستم ایمنی بدن، بلکه برای بهبود کیفیت پوست و مبارزه با عفونت‌ها نیز می‌تواند مفید باشد. این مساله بویژه برای بالا بردن ایمنی بدن مادران باردار اهمیت بالاتری پیدا می‌کند. به همین دلیل است که مصرف انبه خشک در دوران بارداری محبوبیت زیادی دارد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

خواص میوه خشک برای معده و روده: 4. بهبود عملکرد گوارش و جلوگیری از بیماری‌هایی نظیر یبوست

اکثر میوه‌ها دارای فیبر غذایی هستند و میوه خشک نیز به دلیل فرآیند خشک کردن و از دست دادن آب، حاوی فیبر متراکم شده و بیشتری است. فیبر غذایی برای سلامت سیستم گوارشی بدن بسیار مهم است. روده حاوی باکتری‌های مفیدی است که این فیبر را جذب کرده و اسیدهای چرب رشته کوتاهی تولید می‌کنند که برای سلامت روده مفید هستند. همچنین، فیبر محلول می‌تواند آب بیشتری را جذب مدفوع کرده و حجم آن را زیاد کند. به این صورت، حرکت مدفوع در طول روده‌ی بزرگ آسان‌تر می‌شود و مشکل یبوست کاهش پیدا می‌کند.

برای مثال، آلو خشک یکی از انواع میوه خشک است که متشکل از مقادیر زیادی فیبر غذایی است و به عنوان میوه‌ای ملین شناخته می‌شود. با مصرف این میوه می‌توان سلامت سیستم گوارشی را افزایش داده و از بروز مشکلاتی مانند یبوست جلوگیری کرد.

شکلات پذیرایی

خواص میوه خشک برای تناسب اندام: 5. تاثیر مثبت مصرف میوه خشک در کاهش وزن

خوردن برخی میوه‌های خشک مانند خرما، کشمش و زردآلوی خشک سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد. با افزایش سوخت‌وساز بدن امکان کاهش وزن بیشتر خواهد بود. بعلاوه میوه‌های خشک حاوی کربوهیدرات و پروتئین به تراکم بیشتری هستند و خوردن آن‌ها باعث می‌شود تا بیشتر حس سیری کرده و از افراط در خوردن پرهیز کنید. علاوه بر این، خوردن میوه خشک می‌تواند از نفخ جلوگیری کند. با جایگزین کردن میوه خشک به جای غذاها و تنقلات ناسالم و پرکالری می‌توان از فواید بی‌نظیر آن برای سلامتی از جمله تناسب اندام، بهره‌مند شد.

خواص میوه خشک برای تناسب اندام: 5. تاثیر مثبت مصرف میوه خشک در کاهش وزن

فواید میوه خشک برای مغز استخوان: 6. کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های مهلک استخوانی

افرادی که مبتلا به پوکی استخوان و یا مستعد ابتلا به آن هستند، کمبود ویتامین D و کلسیم بسیار شایع است. این مسئله به ویژه در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد. برای کاهش ریسک بروز پوکی استخوان و افزایش سلامت استخوان‌ها باید ویتامین D و کلسیم مورد نیاز بدن تأمین شود. از بین میوه‌های خشک، آلو خشک حاوی مقادیر کافی ویتامین D و کلسیم است و می‌تواند از شکستن استخوان‌ها و ضعیف شدن آن‌ها جلوگیری کند.

پسته

خواص میوه خشک برای سلامت قلب: 7. جلوگیری از بروز لختگی در رگ‌ها

میوه‌های خشک در مقایسه با میوه‌های تازه حاوی مقادیر بیشتری آنتی‌اکسیدان هستند. یکی از فواید و خواص آنتی‌اکسیدان‌ها جلوگیری از اکسیده شدن کلسترول LDL و انسداد رگ‌های خونی در بدن است. برای مثال، خوردن توت خشک می‌تواند از لخته شدن خون در رگ‌های خونی جلوگیری کند. این مساله به نوبه‌ی خود باعث می‌شود خون به آسانی در رگ‌ها جریان پیدا کرده و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

فواید خوردن میوه خشک برای سلامت قلب

خواص میوه خشک برای سلامت پوست: 8. جلوگیری از پیری زودرس پوست

از هر چه بگذریم از فواید مصرف میوه خشک برای سلامتی پوست نمی‌توان گذشت. میوه خشک‌ها می‌توانند برای سلامت پوست نیز بسیار موثر باشند. برای مثال انبه خشک حاوی امگا 3 و مواد مغذی دیگری است و می‌تواند برای درخشندگی و سلامت پوست مفید باشد. کشمش نیز دارای ماده‌ای به نام رزوراترول است، یک ترکیب شیمیایی آنتی‌اکسیدانی که بازدارنده‌ی طبیعی افزایش سن و پیری محسوب می‌شود. با گنجاندن میوه خشک در رژیم غذایی خود می‌توانید پوستی شاداب‌تر و سالم‌تر داشته باشید.

خواص میوه خشک برای بیماران خونی: 9. پیشگیری از کم‌خونی و فشار خون

بدن برای تولید گلبول‌های قرمز خود نیاز به آهن دارد. اگر این عنصر در بدن به اندازه‌ی کافی وجود نداشته باشد، کم‌خونی ایجاد می‌شود. میوه‌های خشک به دلیل فرایند خشک شدن دارای میزان زیادی از مواد غذایی نسبت به میوه‌های تازه هستند. با مصرف انواع مختلف میوه خشک از جمله زردآلو خشک، آلو خشک و کشمش می‌توان میزان آهن مورد نیاز بدن را تأمین کرد. به این ترتیب، ریسک بروز کم‌خونی کاهش می‌یابد.

زردآلو خشک بعلاوه حاوی مقادیر زیادی پتاسیم نیز هست؛ عنصری بسیار مفید که می‌تواند با فواید و خواصی از جمله پیشگیری از فشارخون بالا و تپش قلب همراه باشد که آن را برای سلامتی قلب نیز مفید می‌سازد.

خواص میوه خشک برای بیماران خونی: 9. پیشگیری از کم‌خونی و فشار خون

خواص میوه خشک برای درمان اختلالات روانی: 10. تقویت حافظه و کاهش ریسک ابتلا به افسردگی

میوه خشک‌ها حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان هستند. برای مثال توت فرنگی خشک و زغال اخته خشک دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان هستند. دریافت آنتی‌اکسیدان در بدن می‌تواند با فواید و خواصی مانند تقویت حافظه و کاهش ریسک بروز بیماری‌های روانی همراه باشد. خوردن این میوه خشک‌ها به خصوص برای افراد مسن توصیه می‌شود زیرا این افراد بیش از همه در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های روانی و از دست دادن حافظه هستند و میوه خشک می‌تواند برای سلامتی آنها مفید باشد.

فواید مصرف میوه خشک بر تامین انرژی بدن: 11. جلوگیری از رخوت و خستگی ناشی از فقر ویتامین‌های ضروری

میزان کالری میوه‌های خشک به دلیل تراکم بیشتر مواد غذایی در آن‌ها بیشتر است. بنابراین، اگر این میوه‌ها را به عنوان میان وعده و حتی در کنار صبحانه مصرف کنید، می‌توانید انرژی بیشتری برای بدن تأمین کرده و سرحال‌تر از قبل شوید. برای نمونه، خوردن کشمش، زردآلوی خشک و گیلاس خشک راه خوبی برای تأمین انرژی بدن است.

فواید مصرف میوه خشک بر تامین انرژی بدن: 11. جلوگیری از رخوت و خستگی ناشی از فقر ویتامین‌های ضروری

خواص میوه خشک برای زنان باردار: 12. ویتامین‌های بدنتان را با آن تامین می‌کنید!

به طور کلی دریافت ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز روزانه‌ی بدن می‌تواند کار بسیار دشواری باشد و به همین خاطر است که خیلی از افراد روزانه از ویتامین‌ها یا مکمل‌های دیگر استفاده می‌کنند. میوه خشک می‌تواند با تامین سهمیه‌ی مواد مغذی روزانه‌ی بدن، به ویژه پتاسیم، به عنوان یک مکمل طبیعی عمل کند. بسیاری از میوه‌های خشک منابع خوبی از پتاسیم هستند که ما به طور معمول مقدار کافی آن را در طول روز دریافت نمی‌کنیم.

پتاسیم نقش مهمی در انقباضات عضلانی، حفظ سطح فشار خون و تنظیم سیگنال‌های عصبی دارد. موز خشک به ویژه منبعی غنی از پتاسیم محسوب می‌شود و 10% از نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده را تامین می‌کند. به این ترتیب مصرف میوه خشک با تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن، فواید و خواص متنوعی برای سلامتی به همراه دارد. این موضوع آنچنان که در عنوان و در بخش‌های پیشین توضیح دادیم برای زنان باردار اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. بخش عمده‌ی مصرف کنندگان میوه خشک در دنیا زنان باردار هستند و با تکیه بر این واقعیت که منبع انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است در سبد غذایی آنها به چشم می‌خورد.

بادام هندی

نکاتی در مورد خواص مصرف میوه خشک برای کودکان: بایدها و نبایدها

خوردن میوه خشک برای هرکسی می‌تواند لذت‌بخش باشد اما این مساله نباید شما را از کالری و کربوهیدرات‌های این تنقلات خوشمزه و شیرین غافل کند. توجه به میزان مصرف میوه خشک می‌تواند راه خوبی برای استفاده از تمام فواید میوه خشک برای سلامتی باشد. از آنجایی که میوه خشک‌ها حجم کمتری نسبت به میوه‌های تازه دارند زمان بیشتری طول می‌کشد تا احساس سیری ایجاد شود.

اگر استرس دارید، اگر خسته هستید و یا توجهی به میزان مواد غذایی خود ندارید، پرخوری میوه خشک با کالری بالا و حجم کم بسیار آسان است. مصرف یک وعده‌ی 100 گرمی میوه خشک در طول روز می‌تواند کافی باشد.

مصرف میوه خشک با روکش‌های شکلاتی برای بیماران دیابت نامناسب است!

نکته‌ی دیگری که در مصرف میوه خشک باید به آن دقت کنید دریافت قند اضافی است. اگرچه میوه خشک‌ها به طور طبیعی شیرین هستند اما برخی از آنها ممکن است با روکش آبنباتی و قند اضافی، شیرین‌تر شده باشند. در این موارد بهتر است از خوردن میوه خشک‌هایی با قند اضافی خودداری کنید تا فواید میوه خشک برای سلامتی تبدیل به ضرر و زیان برای بدن شما نشود! اگرچه قند مهم است و منبع اصلی سوخت مغز ما محسوب می‌شود اما قند زیاد و به ویژه قندهای اضافه شده، با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، چاقی، بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی مرتبط هستند.

به طور کلی نباید از مصرف قند کاملا اجتناب شود زیرا قندها برای عملکرد مغز ضروری هستند اما می‌توان منابع سالم‌تری برای دریافت آنها جایگزین کرد؛ منابعی مانند میوه‌ها و میوه خشک‌های ارگانیک روش بهتری برای تامین قندهای طبیعی بدن هستند. بعلاوه میوه و میوه خشک سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی نیز هستند.

نکاتی در مورد خواص مصرف میوه خشک برای کودکان: بایدها و نبایدها

برای خرید میوه خشک ممتاز به غرفه محصولات فروشگاه حاجی بادومی سر بزنید!

همانطور که در این مطلب به آن اشاره کردیم، میوه خشک دارای فواید و مزایای زیادی برای سلامتی است. با مصرف صحیح و به اندازه‌ی این تنقلات شیرین و خوشمزه می‌توان از این خواص بهره‌مند شد. بعلاوه از آنجایی که میوه خشک‌ها دارای ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری بدن هستند می‌توانند جایگزین طبیعی و سالمی برای مکمل‌های دارویی باشند. خشک کردن انواع میوه‌ها نیز کاری نسبتا ساده است. شما می‌توانید میوه‌های مختلفی را در خانه خشک کرده و از فواید آنها برای سلامتی بهره‌مند شوید.

با این حال باید نسبت به میزان مصرف آن نیز توجه داشته باشید تا در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. پیشنهاد آخر ما نیز این است که همیشه از میوه خشک‌های طبیعی و بدون قند اضافی استفاده کنید. اگر شما هم مثل ما حین مطالعه این متن دلتان برای یک بسته میوه خشک درجه یک و خوشمزه تنگ شده، میتونید سری به غرفه محصولات میوه خشک فروشگاه حاجی بادومی بزنید. ما یکی از بزرگترین فروشگاه‌ آجیل و خشکبار آنلاین در ایران هستیم. بزودی با مطالب جدید مهمان شما خواهیم بود.

منبع: روی خط سلامتی

مقالات مرتبط

نظرات