خواص آجیل: فواید شگفت‌انگیز آجیل برای سلامتی که آنها را نمی‌دانید!

آیا شما هم مثل اغلب مردم صرفا علاقه‌مند طعم آجیل هستید یا دنبال کننده‌ی خواص آجیل هم هستید؟ فواید مصرف آجیل به خصوص خواص آجیل خام کمی تعجب آور است. در این مطلب وبلاگ حاجی بادومی سعی کرده ایم به سوال بسیاری از مخاطبانمان در اینباره جواب بدیم. از خواص آجیل برای پوست و مو، خواص آجیل برای دیابت، خواص آجیل ها و مغز برای کم خونی تا خواص آجیل برای مردان، زنان و کودکان را اشاره کرده‌ایم.

خواص آجیل و فواید بی نظیری که احتمالا از آنها مطلع نیستید!

از میان مواد خوراکی مختلفی که در دسترس قرار دارد آجیل (Nuts) یکی از تنقلاتی است که در عین کوچکی بسیار مغذی و مفید است. این نیروگاه‌های مغذی مملو از پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های مفید برای قلب هستند و با مصرف آن در رژیم غذایی روزانه می‌توان از خواص و فواید بی‌نظیر آجیل برای سلامتی بهره‌مند شد. آجیل‌ها دارای چربی و کالری زیادی هستند و به همین خاطر می‌توانند تا زمان وعده‌های غذایی اصلی، فرد را سیر نگه دارند و البته خوردن تعداد بیشتر آن نیز می‌تواند کاملا اشتها را از بین ببرند. همه ما نیز با انواع آجیل آشنا هستیم و از آنها به عنوان تنقلات در مناسبت‌های مختلفی مانند عید نوروز، شب یلدا و غیره استفاده می‌کنیم. مطلب امروز وبلاگ حاجی بادومی به بررسی خواص آجیل و فواید مصرف آن برای گروه‌های سنی مختلف است.

آجیل‌ها و تخمه‌ها را می‌توان را به صورت خام یا بوداده مصرف کرد و البته از زمان‌های قدیم در سفره‌های ایرانیان وجود داشته و تبدیل به نمادی از فرهنگ غذایی ما شده است. بیشتر آجیل‌ها دارای میزان زیادی کالری هستند، اما مصرف آن‌ها می‌تواند برای سلامت بدن مزایای زیادی به همراه داشته باشد. برخی از افراد آجیل‌ها را به عنوان بخشی از رژیم روزانه‌ی خود مصرف می‌کنند و برخی دیگر نیز فقط برای مراسم‌های خاصی به سراغ خرید آجیل می‌روند. در هر صورت این خوردنی جذاب و پرخاصیت ارزش گنجاندن در رژیم غذایی همه‌ی افراد در هر سن و سالی را دارد. در این مطلب نیز تصمیم داریم در مورد فواید آجیل برای سلامتی نکاتی را بیان کنیم تا بدانید مصرف آن چقدر می‌تواند برای سلامتی بدن مهم باشد.

خواص آجیل

خواص آجیل برای سلامت قلب و کبد: 1. ایمن‌کننده‌ی عروق و اندام‌های حیاتی بدن

آجیل‌ها غذاهای غنی از مواد مغذی، چربی‌های اشباع‌نشده و سایر ترکیبات فعال زیستی هستند که از جمله‌ی آنها می‌توان به پروتئین گیاهی با کیفیت بالا، فیبر، مواد معدنی، تروکوفرول‌ها، فیتواسترول‌ها و ترکیبات فنلی اشاره کرد. آجیل‌ها به خاطر این ترکیبات منحصربفرد خود به طور مفیدی بر سلامتی انسان تاثیر می‌گذارند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آجیل با کاهش بروز بیماری کرونر قلب و سنگ صفرا در زنان و مردان مرتبط است و می‌تواند تاثیرات مفیدی بر تنظیم فشار خون، کاهش التهابات و پیشگیری از سرطان‌ها داشته باشد. در ادامه به برخی از خواص و فواید آجیل برای سلامتی اشاره می‌کنم.

خواص آجیل برای سلامت قلب و کبد: 1. ایمن‌کننده‌ی عروق و اندام‌های حیاتی بدن

خواص آجیل در بارداری: 2. کوهی از مواد معدنی مورد نیاز بدن

آجیل‌ها منبعی سرشار از مواد مغذی مفید برای بدن انسان هستند. مصرف یک اونس آجیل (معادل 28 گرم) با این مواد مغذی همراه است:

  • 173 کالری انرژی
  • ۵ گرم پروتئین
  • 16 گرم چربی (که 9 گرم آن چربی تک اشباع‌نشده است)
  • ۶ گرم کربوهیدرات
  • ۳ گرم فیبر
  • 8میلی‌گرم ویتامین E (معادل 12% نیاز روزانه‌ی بدن)
  • 6 میلی‌گرم منیزیم (معادل 6% نیاز روزانه‌ی بدن)
  • ۹۱ میلی‌گرم فسفر (معادل 13% نیاز روزانه‌ی بدن)
  • 3 میلی‌گرم مس (معادل 23% نیاز روزانه‌ی بدن)
  • 0.0598 میلی‌گرم منگنز (معادل 26% نیاز روزانه‌ی بدن)
  • 0.0308 میلی‌گرم سلنیوم (معادل 56% نیاز روزانه‌ی بدن)

این مواد مغذی در همه‌ی انواع آجیل‌ها وجود دارد اما تراکم برخی از آنها در بعضی از آجیل‌ها بیشتر است. برای مثال، فندق برزیلی و انواع بادام دارای بیشترین میزان منیزیم هستند. میزان کربوهیدرات نیز در انواع آجیل‌ها متفاوت است. برای مثال، میزان کربوهیدرات در فندق بسیار کم است اما در بادام هندی زیاد است. با وجود این مصرف آجیل‌ها ضرری به همراه ندارد و خوردن آنها می‌توانید با فواید زیادی برای سلامتی همراه باشد.

خواص آجیل در بارداری: 2. کوهی از مواد معدنی مورد نیاز بدن

خواص آجیل برای سلامت عروق: 3. منبع غنی از آنتی آکسیدان / دشمن بیماری‌های قلبی و عروقی

در بدن انسان فرایندی به نام استرس اکسیداتیو وجود دارد که پدیده‌ای ناشی از عدم تعادل بین تولید گونه‌های واکنش‌پذیر اکسیژن و تجمع بیش از حد آنها در بدن است. رادیکال‌های آزاد نمونه‌ای از این گونه هستند و یکی از کارکردهای آن‌ها در بدن مبارزه با عفونت است. اما زمانی که تعداد رادیکال‌های آزاد در بدن زیاد می‌شود این مسئله منجر به بروز استرس اکسیداتیو می‌شود و این عارضه می‌تواند به بدن آسیب برساند. برای مبارزه با استرس اکسیداتیو بدن باید آنتی‌اکسیدان تولید کند.

فواید آنتی‌اکسیدانی آجیل برای سلامتی بسیار زیاد است. تحقیقات نشان داده است که آجیل‌هایی مانند گردو و بادام حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند از چربی سلول‌های بدن در برابر فرایند اکسیداسیون رادیکال‌های آزاد محافظت کنند. بررسی‌های دیگر بیانگر این بوده است که افرادی که به طور منظم در رژیم غذایی خود گردو آمریکایی مصرف می‌کنند به مرور کلسترول بد خون آنها کاهش پیدا می‌کند. بادام و گردو سرشار از آنتی‌اکسیدانی به نام پلی‌فنول هستند که می‌تواند اثرات استرس اکسیداتیو را کنترل کند. بنابراین، مصرف آجیل‌ها برای مبارزه با استرس اکسیداتیو در بدن بسیار مهم است چرا که استرس اکسیداتیو می‌تواند ریسک بروز برخی از بیماری‌ها (از جمله بیماری‌های قلبی) را افزایش دهد.

خواص آجیل برای سلامت عروق: 3. منبع غنی از آنتی آکسیدان / دشمن بیماری‌های قلبی و عروقی

خواص آجیل در رژیم غذایی: 4. پرکاربرد برای کسانیکه با اضافه وزن مبارزه می‌کنند!

پژوهش‌های بسیاری در مورد تاثیر آجیل بر بدن انسان انجام شده است. یکی دیگر از فواید و مزایای آجیل مرتبط با کاهش وزن است. محققان در پژوهشی در مورد زنان فربه و رژیم غذایی آنها مشاهده کردند زنانی که بادام می‌خوردند نسبت به زنانی که بادام نمی‌خوردند سه برابر بیشتر وزن کم کرده بودند. پژوهش‌های دیگر نشان داده‌اند با وجود اینکه میزان کالری در آجیل زیاد است، اما مصرف آنها باعث نمی‌شود که چربی به میزان زیاد وارد بدن انسان شود. در حقیقت، در زمان هضم، قسمتی از چربی موجود در آجیل در دیواره فیبری آن باقی مانده و جذب بدن انسان نخواهد شد.

تحقیقات دیگر در خصوص گردو و پسته نشان داده است که میزان جذب کالری از این دو آجیل به ترتیب ۲۱ درصد و پنج درصد کمتر است. از این رو، خوردن آجیل می‌تواند در کاهش وزن اضافی مؤثر باشد. بعلاوه مصرف آجیل با ایجاد حس سیری و کاهش اشتها به خوردن سایر تنقلات می‌تواند در کنترل وزن سالم موثر باشد.

خواص آجیل در رژیم غذایی: 4. پرکاربرد برای کسانیکه با اضافه وزن مبارزه می‌کنند!

خواص آجیل برای چربی و فشار خون: 5. آجیل سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد

پسته یکی از آجیل‌های خوشمزه و مفیدی است که طرفداران زیادی هم دارد. تحقیقاتی که در مورد این آجیل انجام شده، نشان می‌دهد اگر افراد دارای اضافه وزن به طور روزانه از این آجیل استفاده کنند سطح کلسترول خون آنها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهند خوردن بادام و گردو می‌تواند میزان کلسترول خوب بدن (کلسترول HDL) را افزایش و میزان کلسترول بد (کلسترول LDL) را کاهش دهد.

فواید آجیل برای کسانیکه چربی خون دارند: 5. آجیل سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد

خواص آجیل برای مبتلایان به دیابت: 6. کنترل سطح انسولین و سوخت و ساز بدن

افرادی مبتلا به سندروم متابولیک یا سوخت و ساز در معرض عوامل خطری هستند که می‌تواند بروز بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت نوع 2 را در آنها افزایش دهد. خوردن آجیل می‌تواند به کاهش سندروم سوخت و ساز در افراد کمک کند، زیرا آجیل‌ها حاوی کربوهیدرات کمی بوده و فشار خون را بالا نمی‌برند. همچنین، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آجیل می‌تواند میزان استرس اکسیداتیو، قند خون و دیگر نشانگرهایی که ریسک بروز دیابت را افزایش می‌دهند را تا حد زیادی کاهش دهد.

طبق تحقیقات مصرف دو وعده‌ی 25 گرمی پسته در طول روز می‌تواند قند خون را 9% کاهش دهد. از این رو یکی از فواید آجیل جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 است و می‌توانید از آجیل‌ها به عنوان جایگزینی برای غذاهای مملو از قند استفاده کنید.

خواص آجیل برای مبتلایان به دیابت: 6. کنترل سطح انسولین و سوخت و ساز بدن

فواید مصرف آجیل برای کلیه و کبد: 7. کاهش عوامل بروز التهابات داخلی

التهاب یکی از واکنش‌های بدن نسبت به آسیب، فعالیت باکتری‌ها و پاتوژن‌های خطرناک است و تا حدی مفید است و می‌تواند به دفاع بدن کمک کند. با این حال اگر فرآیند التهاب در بدن مزمن باشد و برای مدتی طولانی رخ دهد، ممکن است باعث آسیب رساندن به بدن شده و ریسک ابتلا به برخی از بیماری‌ها را افزایش دهد. بررسی‌ها و تحقیقاتی که در مورد فواید مصرف آجیل برای سلامتی انجام شده، نشان داده است مصرف روزانه‌ی آجیل‌ها میزان عوامل بروز التهاب در بدن را به اندازه‌ی ۳۵ تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد. نتایج پژوهش‌ها نشان داده است مصرف آجیل‌هایی مانند پسته، گردو و بادام می‌تواند میزان التهاب را در افراد سالم و همینطور در افراد مبتلا به دیابت و بیماری‌های کلیوی کاهش دهند.

خواص آجیل برای سلامت روده ها: 8. آجیل ها منبع غنی فیبر هستند

مصرف فیبر غذایی برای بدن فواید و مزایای زیادی به همراه دارد و باعث ایجاد حس سیری می‌شود. این مساله به نوبه‌ی خود میزان مصرف غذاهای دیگر و دریافت کالری بیشتر را کاهش می‌دهد و برای سلامتی بدن مفید است. فیبر بعلاوه حجم مدفوع در روده‌ی بزرگ را افزایش داده و حرکت آن در روده را تسهیل می‌کند. همچنین، در روده باکتری‌هایی وجود دارند که از این فیبر تغذیه کرده و آنها را تبدیل به اسیدهای چرب رشته کوتاهی می‌کنند که برای سلامت روده انسان مفید هستند. در آجیل‌هایی مانند بادام، پسته، فندق و بادام زمینی میزان فیبر غذایی زیاد است و با مصرف این نوع آجیل‌ها می‌توان دریافت فیبر غذایی را تا میزان چشمگیری افزایش داد.

خواص آجیل: 8. سرشار از فیبر و مفید برای سلامت روده

خواص آجیل برای سلامت قلب: 9. کاهش فشار خون و تقویت رگ‌های قلب

مصرف مداوم آجیل‌ها با کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی همراه است. این مساله می‌تواند به خاطر محتوی چربی‌های اشباع‌نشده‌ی سالم، پروتئین، فیبر، مواد گیاهی، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آجیل‌ها باشد. مغزها اگرچه سرشار از چربی هستند اما منابع خوبی از چربی‌های سالم اشباع‌نشده تکی و چندگانه هستند و چربی‌های اشباع‌شده‌ی ناسالم کمی دارند. این ترکیب چربی‌ها باعث سلامت قلب می‌شود زیرا اسیدهای چرب اشباع‌نشده به کاهش کلسترول‌های بد کمک می‌کنند. کلسترول بدن می‌تواند به جمع شدن پلاک در داخل عروق کمک کرده و باعث تنگ شدن آنها و در نتیجه بیماری عروق کرونر قلب شود.

مصرف آجیل علاوه بر کاهش کلسترول بدن، با داشتن محتوای آرژنین به حفظ رگ‌های خونی سالم، کاهش فشار خون و کاهش التهاب در بدن از طریق محتوای آنتی‌اکسیدانی کمک می‌کند و فواید آنتی‌اکسیدانی آجیل برای سلامتی قلب و به طور کلی بدن آن را برای همه‌ی افراد به ویژه افراد مسن مناسب می‌سازد.

خواص آجیل برای سلامت قلب: 9. کاهش فشار خون و تقویت رگ‌های قلب

 

خواص آجیل برای بدنسازی: 10. بهترین آجیل برای بدنسازها کدام است؟

آجیل می‌تواند به شما در داشتن یک رژیم بدن‌سازی خوب کمک کند. شاید شما اول از خودتان بپرسید که این غذای چرب چطور می‌تواند برای رژیم بدن‌سازی مفید باشد؟  بهترین آجیل‌ها برای بدنسازی و فیتنس کدامند؟ خواص آجیل برای بدنسازها دقیقا چیست؟

انواع مختلفی از آجیل‌ها مانند بادام، گردو و بادام هندی به عنوان میان‌وعده در رژیم غذایی بدنسازی استفاده می‌شوند. آجیل منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری و پروتئین است و از بین آنها بادام با داشتن بیشترین پروتئین و فیبر، مصرف بالاتری دارد. علاوه بر این، چربی‌ای اشباع نشده، ویتامین E و منیزیم موجود در بادام بر سلامت قلب تاثیر بسیار زیادی دارد. بعلاوه بادام زمینی نیز یکی دیگر از بهترین آجیل‌ها در رژیم بدنسازی است و منبع خوبی از چربی‌های اشباع نشده به حساب می‌آید که می‌تواند سطح تستوسترون را پشتیبانی کند. همچنین گردو تنها آجیلی است که مقدار سالم اسید آلفا-لینولنیک، فرم گیاهی اسیدهای چرب امگا۳ را در خود دارد.

بادام هندی نیز در مقایسه با سایر مغزها و آجیل‌ها از کربوهیدرات بیشتری برخوردار است. آجیل‌ها سرشار از مواد غذایی مفیدی هستند که مصرف آن‌ها را در رژیم بدنسازی مناسب می‌سازد.

خواص آجیل برای بدنسازها

پیشنهاد سردبیر برای خرید آجیل تازه درجه یک: آجیل و خشکبار حاجی بادومی

مصرف آجیل به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند مزایا و خواص زیادی برای سلامتی به همراه داشته باشد و انواع آجیل و دانه‌ها را می‌توان در یک رژیم غذایی سالم گنجاند. از آنجا که انواع مختلف آجیل‌ها تفاوت کمی در ویتامین و مواد معدنی دارند، خوردن آجیل مخلوط سطح مواد معذی مختلفی را در بدن افزایش می‌دهد. آجیل‌ها حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده و سایر مواد مغذی هستند که آنها را میان‌وعده‌ای سالم برای تمام افراد می‌سازد.

سعی کنید به جای خوردن بیسکوییت، کیک و سایر تنقلات، یک مشت آجیل بوداده یا خام را به عنوان میان‌وعده مصرف کنید. اگرچه آجیل مخلوط خام با فواید بیشتری همراه است اما مصرف آجیل به صورت خام یا بوداده، به تنهایی یا همراه سالاد و خشکبار همچنان می‌تواند خواص زیادی داشته باشد. اما حال که به انتهای متن پیش‌رو درباره‌ی خواص آجیل رسیده‌ایم؛ می‌خواهیم بار دیگر در قاموس سردبیر به شما پیشنهاد کنیم برای خرید انواع آجیل و خشکبار سری به غرفه فروشگاه اینترنتی حاجی بادومی (HajiBadoomi) بزنید. بزودی با مطالب جدیدتر به سراغ شما عزیزان خواهیم آمد. به امید دیدارتان به همین زودی‌ها…

پسته

منبع: سلامتی بر خط

مقالات مرتبط

نظرات