خواص مویز: فواید شگفت انگیز مصرف مویز برای سلامتی!

انواع مختلفی از کشمش وجود دارد که اکثر آنها کشمش‌های طبیعی بی‌دانه و به رنگ قهوه‌ای تیره هستند که حتما خورده‌اید. برای تهیه‌ی کشمش‌های معمولی که در اکثر مغازه‌ها و فروشگاه‌ها می‌بینیم از انگورهای سفید و بی‌دانه استفاده می‌شود. کشمش سبز بسیار رایج است اما ممکن است تا حالا خیلی با کشمش سیاه و یا همان مویز مواجه نشده باشید. مویز انگور سیاه خشک شده است که معمولا از خشک کردن انگور شاهانی تهیه می‌شود و دارای طعم بسیار شیرین و آبداری است. مویز علاوه بر طعم شیرین و بی‌نظیر با خواص و فواید زیادی برای سلامتی همراه است.از جمله خواص مویز می‌توان به کاهش ریزش موها، از بین بردن آلودگی‌های خون، کاهش فشار خون بالا، درمان کم‌خونی و… اشاره کرد.

 خواص مویز و ویژگی‌های بی نظیرش از آن یک انتخاب مناسب برای قرار گرفتن در رژیم غذایی روزانه ساخته چرا که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی و سرشار از آهن است؛ در ادامه‌ی این مطلب به معرفی برخی از فواید ویژه و خواص مصرف مویز برای سلامتی بدن اشاره می‌کنیم.

خواص مویز: 1. تقویت کننده قوای جنسی و اسپرم مردان

انواع میوه‌های خشک، کشمش و مویز سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارند. یک رژیم غذایی سالم با مصرف مویز می‌تواند علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن برای سلامتی نیز مفید باشد. میزان 100 گرم مویز علاوه بر تامین 283 کیلوکالری انرژی برای بدن دارای طیف وسیعی از مواد مغذی است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. موارد ذیل از آن دسته و خانواده از خواص مویز هست که در بین سایر خشکبار به خصوص انواع میوه خشک مشترک است؛ البته که طبق باور کارشناسان خواص مویز هسته دار ایرانی به مراتب از خواص مویز سیاه بی هسته بیشتر است اما به طور کلی این محصول از خشکبار جزو موارد بسیار با خاصیت و فوق العاده به حساب می‌آید.

  • ۷۴.۰۸ گرم کربوهیدرات
  • ۶۷.۲۸ گرم قند
  • ۶.۸ گرم فیبر غذایی
  • ۴.۰۸ گرم پروتئین
  • ۸۶ میلی‌گرم کلسیم
  • ۳.۲۶ میلی‌گرم آهن
  • ۴۱ میلی‌گرم منیزیم
  • ۰.۴۶۹ میلی‌گرم منگنز
  • ۱۲۵ میلی‌گرم فسفر
  • ۸۹۲ میلی‌گرم پتاسیم
  • ۸ میلی‌گرم سدیم
  • ۰.۶۶ میلی‌گرم زینک

خواص مویز

مویز یک کپسول از ویتامین‌ها و مواد معدنی

بعلاوه مویز منبعی غنی از ویتامین‌های گروه B (از جمله تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و غیره)، ویتامین C، ویتامین K و ویتامین E است. ویتامین C موجود در مویز برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. ویتامین E نیز آنتی‌اکسیدانی قوی است که برای افزایش سلامت سلول‌های بدن موثر است. در نهایت ویتامین K موجود در مویز برای تقویت استخوان‌ها بسیار ضروری است. فواید و مزایای خوردن مویز برای سلامتی از مجموعه‌ی این ویتامین‌ها و مواد معدنی تامین می‌شود و آن را ماده‌ی غذایی مفیدی برای تمام افراد می‌سازد. یکی از ویژگی‌های این خشکبار محبوب؛ خواص مویز برای تقویت اسپرم مردان و تقویت قوای جنسی و جسمی است. ترکیب کاملی از انواع ویتامین‌ها تامین کننده‌ی احتیاجات بدن و از بین برنده‌ی ضعف ناشی از فقر ویتامین‌هاست.

خواص مویز: 1. تقویت کننده قوای جنسی و اسپرم مردان

خواص مویز: 2. فواید مصرف مویز برای تقویت هوش و حافظه

آیا به خوردن کشمش علاقه دارید و اصلا کشمش یا مویز سهمی در رژیم غذایی روزانه‌ی شما دارد؟ شاید اگر از خواص و فواید مویز برای سلامتی آگاه باشید بیشتر به مصرف آن اهمیت بدهید. مویز محبوب‌ترین نوع کشمش در جهان است و به خاطر طعم شیرین و آبدار خود شناخته می‌شود. اما حقیقت این است که این میوه‌ی شیرین خواص بیشتری برای ارائه دارد. مویز دارای خواص دارویی متنوعی است که به ما کمک می‌کند بدن سالم‌تری داشته باشیم.

بعلاوه ترکیبات موجود در این خشکبار شیرین و دوست‌داشتنی باعث بهبود بافت پوست و مو می‌شود. در ادامه به برخی از خواص و فواید مصرف مویز برای سلامتی اشاره می‌کنیم تا با آگاهی بیشتری آن را در رژیم غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید.

خواص مویز: 2. فواید مصرف مویز برای تقویت هوش و حافظه

خواص مویز بی هسته: 3. مفید برای تامین انرژی مورد نیاز بدن

خوردن ۱۰۰ گرم مویز حدودا ۲۸۳ کیلوکالری انرژی برای بدن تامین می‌کند. همچنین، این مقدار مویز دارای ۷۴ گرم کربوهیدرات نیز هست. بنابراین، با خوردن مویز می‌توان علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز بدن، حس سیری را نیز تجربه کرد. خوردن مویز در آغاز روز کاری یا به عنوان میان وعده در زمان استراحت، می‌تواند انرژی از دست رفته‌ی بدن را دوباره تامین کرده و باعث سرحالی و نشاط شود.

بعلاوه همانطور که اشاره کردیم مویز حاوی طیف وسیعی از ویتامین‌های گروه B است. یکی از عملکردهای ویتامین B در بدن، تبدیل غذا به انرژی است. بنابراین یکی دیگر از فواید مصرف مویز برای سلامتی دریافت مقادیر زیادی ویتامین‌های گروه B و تامین انرژی مورد نیاز بدن است.

خواص مویز بی هسته: 3. مفید برای تامین انرژی مورد نیاز بدن

خواص مویز برای مردان و زنان: 4. منبع سرشاز از پروتئین برای بدنسازها

پروتئین ماده‌ی غذایی بسیار مهمی برای بدن انسان است. برای مثال، ورزشکارانی که می‌خواهند عضله‌سازی کنند نیاز به مصرف پروتئین دارند. همچنین، خوردن پروتئین می‌تواند باعث ایجاد حس سیری بیشتر و در نتیجه جلوگیری از زیاده‌روی در مصرف تنقلات و غذاها شود. مویز خشکبار مفیدی است که حاوی مقدار زیادی پروتئین است. پروتئین موجود در مویز بعلاوه می‌تواند برای گیاهخواران نیز بسیار مفید باشد. یکی از مهمترین خواص مویز و نیز دلایل اقبال و فروش زیاد این محصول همین کاربردی است که از آن صحبت کردیم.

خواص مویز برای مردان و زنان: 4. منبع سرشاز از پروتئین برای بدنسازها

خواص مویز: 5. مناسب برای رفع کم خونی و بهبود وضعیت استخوان‌ها

مویز حاوی طیف وسیعی از مواد معدنی از جمله کلسیم است که در ساخت استخوان‌ها و تقویت سلامت آنها به کار می‌رود. علاوه بر این، مصرف کلسیم می‌تواند ریسک بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و فشار خون بالا را کاهش دهد. خوردن مویز می‌تواند میزان قابل‌توجهی کلسیم برای بدن تامین کرده و بر سلامت استخوان‌ها و دندان موثر باشد. همچنین از مویز به عنوان تقویت کننده‌ی طحال و کبد یاد می‌شود که از اصلی‌ترین ارگان‌های خونساز در بدن به شمار می‌آیند. فواید مصرف مویز برای خانم‌ها در این مورد به خصوص بسیار بیشتر از مردان احساس می‌شود. در اینباره سری به مطلبی که درباره خواص بادام درختی نوشته‌ایم بزنید.

خواص مویز برای تولید گلبول‌های قرمز و بهبود گردش خون

آهن عنصری بسیار مهم در تولید گلبول‌های قرمز خون است. حدودا ۷۰ درصد از عنصر آهن در بدن ما در گلبول‌های قرمز بدنمان وجود دارد. خوشبختانه، مویز منبعی غنی از آهن محسوب می‌شود و مصرف مستمر آن می‌تواند به بدن در تولید گلبول‌های قرمز بیشتر و بهبود گردش خون در بدن، کمک کند. به این ترتیب یکی از فواید مصرف مویز برای سلامتی می‌تواند دریافت آهن کافی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های خونی باشد.

خواص مویز برای تولید گلبول‌های قرمز و بهبود گردش خون

خواص مویز: 6. آرامش سیستم عصبی و بهبود عملکرد مغز

حتما برایتان پیش آمده که در یک روز پر از استرس به دنبال راهی برای کاهش اضطراب و استرس خود باشید و پناه به تنقلات و خوردنی‌های زیادی ببرید. به شما پیشنهاد می‌کنیم مویز را گزینه‌ی اول برای آرامش اعصاب و کاهش اضطراب خود انتخاب کنید. مویز حاوی مقادیری منیزیم است که در بهبود خواب و آرام کردن سیستم عصبی نقش بسزایی دارد. مصرف منیزم و غذاهای حاوی آن می‌تواند استرس و اضطراب در بدن را کاهش داده و باعث ایجاد حس آرامش بیشتر شود.

سم‌زدایی از بدن از فواید مصرف مویز

مویز حاوی مقدار زیادی فسفر است؛ عنصری که می‌تواند کلیه را پاک کرده و به بدن در دفع مواد زائد و مضر کمک کند. با مصرف روزانه‌ی مویز و دریافت فسفر موجود در آن، می‌توانید از فواید بی‌شمار آن برای سلامتی بهره‌مند شوید.

سم‌زدایی از بدن از فواید مصرف مویز 

خواص مویز هسته دار: 7. تقویت سیستم ایمنی بدن

مویز سرشار از ویتامین C و زینک است. این دو ماده نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. زینک برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی و سوخت‌وساز بدن مفید است. ویتامین C نیز از بسیاری از عملکردهای سلولی در سیستم ایمنی حمایت کرده و کارکرد آن‌ها را بهبود می‌بخشد. از این رو، خوردن مویز می‌تواند راه خوبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش کارایی آن در مبارزه با عوامل بیماری‌زا باشد.

خواص مویز برای سلامت قلب: 8. از تقویت عضلات قلبی تا بهبود جریان خون در رگ‌ها

مصرف مویز برای همه افراد و به ویژه افرادی که دچار بیماری‌های قلبی هستند، مفید است. مویز دارای سلنیوم است و این عنصر می‌تواند رگ‌های خونی را پاک کرده، با التهاب در بدن مبارزه کند و در نتیجه آسیب ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد را کاهش دهد. همه این کارکردها می‌توانند ریسک بروز بیماری‌های قلبی را کاهش داده و به افراد مبتلا به این نوع بیماری‌ها کمک کنند تا وضعیت سلامت قلب خود را بهبود دهند.

فواید مصرف مویز برای بهبود وضعیت پوست و مو: 9. عامل اصلی افزایش سطح تولید کلاژن‌ها

کلاژن و الاستین دو ماده‌ی مهم با نقش ساختاری در بدن ما هستند. مویز حاوی مقادیر کافی عنصر مس است که این عنصر در تولید کلاژن و الاستین نقش مهمی را ایفا می‌کند. کلاژن عملکردهای مهمی در بدن انسان دارد. ساختارمند کردن پوست و تقویت استخوان‌ها از جمله کارکردهای مهم کلاژن هستند. بنابراین، از فواید خوردن مویز برای سلامتی می‌توان به افزایش تولید کلاژن در بدن و حفظ سلامت پوست اشاره کرد.

خواص مویز: 10. بهبود عملکرد غدد در بدن

تحقیقات نشان داده‌اند که عنصر مس ماده‌ی مهمی برای عملکرد بهتر غده تیروئید و تولید هورمون‌های تیروئیدی است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند کمبود مس با کاهش میزان هورمون‌های تیروئیدی رابطه نزدیکی دارد. مویز حاوی مقادیر مناسبی عنصر مس است و خوردن آن می‌تواند کمبود این عنصر در بدن را جبران کند.

خواص مویز: 10. بهبود عملکرد غدد در بدن

خواص مویز: 11. رفع یبوست و مشکلات روده

فیبر موجود در مویز می‌تواند برای رفع مشکل یبوست نیز بسیار مفید باشد. فیبر محلول باعث می‌شود آب بیشتری جذب مدفوع شده و به این ترتیب، حجم مدفوع بیشتر و بافت آن نرم‌تر می‌شود. در نتیجه، حرکت مدفوع در روده‌ی بزرگ آسان‌تر می‌شود و مشکل یبوست کاهش می‌یابد. با خوردن مویز می‌توان علاوه بر فواید زیادی که مویز برای سلامتی دارد، به تامین فیبر مورد نیاز بدن و جلوگیری از یبوست نیز کمک کرد.

خواص مویز برای استخوان: 12. مویز از افت سطح کلسیم در بدن جلوگیری می‌کند!

بررسی‌ها نشان داده‌اند خوردن غذاهایی که سرشار از پتاسیم هستند، می‌تواند میزان از دست رفتن کلسیم در بدن را کاهش داده و به تعادل میزان آن در بدن کمک کند. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، کلسیم ماده‌ی مهمی در استخوان‌سازی و تقویت استخوان‌ها است و به همین خاطر، حفظ میزان مناسب کلسیم در بدن امری مهم است. خوردن مویز باعث می‌شود بعلاوه مقدار کافی پتاسیم جذب بدن شود. پتاسیم به نوبه‌ی خود می‌تواند از کاهش کلسیم در بدن جلوگیری کرده و ریسک بروز پوکی استخوان ناشی از کمبود کلسیم در بدن را کاهش دهد.

خواص مویز برای استخوان: 12. مویز از افت سطح کلسیم در بدن جلوگیری می‌کند!

مویز؛ خشکباری بسیار مغذی و مفید – برای خرید سری به آجیل و خشکبار حاجی بادومی بزنید!

در این مطلب به خواص و فواید مصرف مویز برای سلامتی اشاره کردیم. مویز میوه خشک بسیار مفیدی است و گنجاندن آن در برنامه‌ی غذایی روزانه می‌تواند برای سلامت کلی بدن و پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها مفید باشد. حالا که با خواص مصرف مویز برای سلامتی آشنا شدید وقت آن رسیده که از آنها به خوبی استفاده کنید. شما می‌توانید مویز را به صورت خام خورده یا از آن‌ها در پختن کیک یا درست کردن سالاد استفاده کنید.

مویز انتخاب خوشمزه و شیرینی برای زنان باردار نیز هست و می‌تواند با کمبود بسیاری از مواد غذایی در بدن این افراد، مقابله کند. در هر صورت، افزودن این خشکبار مغذی و سالم به رژیم غذایی می‌تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد. اگر بعد از مطالعه این متن دلتون خواست که سری به غرفه محصولات فروشگاه آجیل و خشکبار حاجی بادومی بزنید، خوشحال می‌شویم که از محصولات مویز ما هم دیدن کنید. به امید دیدار شما به همین زودی‌ها…

 

منبع: روی خط سلامتی

مقالات مرتبط

نظرات