تأثیر مصرف آجیل در پیشگیری آلزایمر: کدام آجیل‌ها برای بهبود حافظه مفیدتر هستند؟

آلزایمر نوعی اختلال عصبی است که در آن زوال سلول‌های مغز باعث افت شناخت، دشواری در استدلال، کاهش ارتباطات، گیجی و از بین رفتن تدریجی حافظه می‌شود. علت بروز این بیماری به روشنی مشخص نشده است و داروهای کمی برای درمان این بیماری معرفی و تایید شده‌ که تاثیر بسیار محدودی دارند. با این حال اکثر متخصصان بر این عقیده هستند که این اختلال ژنتیکی است. آلزایمر یک بیماری پیش‌رونده است و علائم با گذشت زمان بدتر می‌شود. بنابراین تشخیص در مراحل اولیه بسیار مهم است. با وجود این چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ چطور می‌توانیم از آلزایمر جلوگیری و یا با آن مبارزه کنیم؟ در کنار ورزش جسمی و فعالیت‌های ذهنی، تحقیقات متعددی رژیم غذایی را مورد بررسی قرار داده‌اند و تاثیر مصرف آجیل در پیشگیری آلزایمر و زوال عقل را تایید کرده‌اند. تحقیقات نشان داده که اگر هر فرد روزانه حدود ۱۰۰ گرم آجیل مصرف کند، کارکردهای ذهنی او (مانند فکر کردن، استدلال و حافظه) تقویت می‌شود. ما در این مطلب تصمیم داریم در مورد تاثیر آجیل در پیشگیری از بروز آلزایمر در افراد نکاتی را بیان کنیم.

آیا رژیم غذایی سالم و مصرف آجیل و مغزها در پیشگیری آلزایمر موثر است؟

یک رژیم غذایی مناسب در طول زندگی می‌تواند ریسک بروز آلزایمر را تا حد زیادی کاهش دهد. با داشتن یک رژیم غذایی سالم و مغذی و اضافه کردن برخی ابرغذاها مانند آجیل به رژیم روزانه می‌توان خطر ابتلا به این بیماری را تا حد بسیار زیادی کاهش داد. آجیل‌ها و مغزها از مهم‌ترین مواد غذایی برای بهبود سلامت مغز هستند و باید به طور مداوم در رژیم غذایی قرار گیرند. این مواد خوراکی متشکل از اجزای مهمی هستند که سلامت نورون‌های مغز را تقویت می‌کنند. از جمله‌ی این مواد مغذی می‌توان به اسیدهای چرب امگا 3 اشاره کرد که همراه با مواد مغذی گیاهی دیگر مانند منیزیم و منگنز برای تقویت حافظه ضروری هستند.

تأثیر مصرف آجیل در پیشگیری آلزایمر

چرا مصرف آجیل می‌تواند از بروز آلزایمر در افراد جلوگیری کند؟

در یک بررسی انجام شده در مورد اثر مصرف بادام زمینی، محققان اثر مصرف این نوع آجیل بر افراد را بررسی کردند. آن‌ها کشف کردند که بادام زمینی دارای اثرات ضد التهاب و آنتی‌اکسیدانی است. این دو ویژگی از زوال ادراکی افراد در سن‌های بالاتر جلوگیری می‌کنند. با افزایش سن در افراد استدلال ادراکی، حافظه و سرعت پردازش مغز آن‌ها دچار تغییر می‌شود. بنابراین، افزایش سن زمینه‌ای برای بروز بیماری‌های ادراکی و آلزایمر است.

درست است که برای آلزایمر درمان قطعی وجود ندارد، اما افراد می‌توانند با داشتن یک رژیم غذایی مناسب قوه ادراکی خود را تقویت کرده و از بروز آلزایمر در سنین بالاتر جلوگیری کنند. در بخش زیر ما چند نوع آجیل را معرفی می‌کنیم که این نوع آجیل‌ها می‌توانند در ارتقای سلامت مغز شما و جلوگیری از بروز آلزایمر در سنین بالاتر مفید باشند.

معرفی آجیل‌های موثر در پیشگیری از آلزایمر

تاثیر مصرف آجیل در پیشگیری آلزایمر – 1. گردو

بسیاری از محققان در بررسی‌هایشان به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از سالم‌ترین و مفیدترین آجیل‌ها برای افزایش سلامت مغز گردو است. افزودن گردو به رژیم غذایی افراد باعث کاهش استرس اکسیداتیو (که یک عامل مهم در بروز آلزایمر و دیگر بیماری‌های ادراکی در انسان است) شده و می‌تواند مکانیزم‌های دفاعی بدن نسبت به آلزایمر را تقویت کند. علاوه بر این، مصرف گردو می‌تواند کارکردهای ادراکی مغز مثل حافظه، تمرکز و سرعت پردازش مغز را افزایش دهد. برای مشاهده‌ی شلف گردوی فروشگاه حاجی بادومی و احیانا خرید مغز گردوی ایرانی درجه یک به این صفحه مراجعه کنید.

تاثیر مصرف آجیل و گردو در پیشگیری از آلزایمر

تاثیر مصرف آجیل در پیشگیری آلزایمر – 2. پسته

پسته‌ها منبعی سرشار از پروتئین، فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند و چربی موجود در آن‌ها اشباع نشده است. پسته می‌تواند از بروز التهاب در مغز و استرس اکسیداتیو  منجر به از بین رفتن حافظه می‌شود، جلوگیری کند. مصرف روزانه‌ی پسته نیز می‌تواند فرکانس‌های امواج مغزی مربوط به ادراک، یادگیری و حافظه را تقویت کند. بنابراین، مصرف روزانه پسته می‌تواند برای سلامت مغز و تقویت کارکردهای آن بسیار مفید باشد. برای مشاهده‌ی صفحه‌ی  محصولات پسته در فروشگاه حاجی بادومی روی لینک کنید.

تاثیر مصرف آجیل و پسته در پیشگیری آلزایمر

تاثیر مصرف آجیل در پیشگیری آلزایمر – 3. مغز بادام

بادام از پروتئینی تشکیل شده است که به ترمیم سلول‌های مغزی کمک می‌کند و در نتیجه باعث بهبود عملکردهای شناختی از جمله حافظه می‌شود. بعلاوه ویتامین E موجود در این آجیل با افزایش سطح هوشیاری در فرد می‌تواند حافظه را تقویت کرده و مانع از کاهش ادراک شود. همچنین مغز بادام از بروز بیماری‌های مغزی مثل آلزایمر و زوال عقل نیز جلوگیری می‌کند. زینک یا روی موجود در بادام می‌تواند اثرات رادیکال‌های آزاد بدن که باعث نابودی سلول‌های بدن و بروز بیماری می‌شوند، را محدود کند.

این ویژگی‌ها مغز بادام را تبدیل به یکی از آجیل‌های مفید برای افزایش سلامت مغز و جلوگیری از بروز آلزایمر در سنین بالا می‌کند. برای مشاهده‌ی تنوع محصولات بادام درختی در فروشگاه حاجی بادومی می‌توانید روی لینک کلیک کنید.

تاثیر مصرف آجیل و بادام در پیشگیری آلزایمر

تاثیر مصرف آجیل در پیشگیری آلزایمر – 4. بادام زمینی

بادام زمینی یکی دیگر از انواع آجیل موثر در پیشگیری از آلزایمر است که می‌تواند در سلامت مغز و پیشگیری از بروز آلزایمر نقش عمده‌ای داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که بین زوال ادراک و بروز بیماری آلزایمر و کمبود ماده‌ای به نام نیاسین در بدن انسان رابطه قابل‌توجهی وجود دارد. بادام زمینی دارای مقدار زیادی از نیاسین و ویتامین E است. ویتامین E و نیاسین می‌توانند دو عامل مهم در پیشگیری از بروز آلزایمر و تقویت قوای ادراک مغز باشند. همچنین، بادام زمینی حاوی ماده‌ای بنام پلی فنولز است که این ماده می‌تواند باعث افزایش جریان خون به مغز شود و برای تقویت یادگیری و حافظه مفید باشد.

علاوه بر این، در بادام زمینی ماده شیمیایی بنام رزوراترول وجود دارد که گردش جریان خون در مغز را تا میزان ۳۰ درصد افزایش داده و برخی از قابلیت‌های ادراکی مانند حافظه کوتاه‌مدت، قوای گفتار و سرعت پردازش ذهنی را بهبود می‌بخشد. برای خرید بادام زمینی آستانه شور سایز درشت اعلا روی لینک کلیک کنید.

تاثیر مصرف بادام زمینی در پیشگیری آلزایمر

تاثیر مصرف آجیل در پیشگیری آلزایمر – 5. فندق

فندق‌ها دارای میزان زیادی از ویتامین E هستند که این ویتامین می‌تواند در تقویت عملکرد ادراک نقش عمده‌ای داشته باشد. همچنین، فندق حاوی مقدار زیادی منگنز، تیامین، فولات و اسیدهای چرب است که می‌توانند عملکرد مغز را تا حد قابل توجهی افزایش دهند. منگنز نیز ماده‌ای است که در کارکردهای ادراکی مغز نقش مهمی دارد. در نتیجه مصرف فندق می‌تواند در تقویت عملکرد مغز و پیشگیری از بروز بیماری‌های مغزی مفید باشد. برای خرید مغز فندق خارجی خام درشت اعلا می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

تاثیر مصرف فندق در پیشگیری آلزایمر

اهمیت آجیل‌ها در پیشگیری از آلزایمر

به نظر می‌رسد عوامل مختلفی مانند عوامل ژنتیکی، محیطی و سبک زندگی و رژیم غذایی می‌توانند باعث بروز زوال عقل و آلزایمر شوند. شرایط سلامتی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، دیابت و چاقی نیز ممکن است در کاهش شناخت موثر باشند و اغلب تحت تاثیر غذاهایی که خورده می‌شود قرار می‌گیرند. دریافت تغذیه‌ی مناسب و خوردن مواد غذایی سالم می‌تواند در کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر موثر باشد.

آجیل یکی از مواد غذایی سالم و موثر در پیشگیری از بروز آلزایمر است که برای تقویت کارکرد مغز مفید است. با توجه به آنچه در این مطلب گفتیم می‌توانید آجیل را در رژیم غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید و از فواید بی‌نظیر آنها بهره‌مند شوید. این تاپیک وبلاگ حاجی بادومی هم به پایان رسید؛ امیدواریم که توانسته باشیم بخشی از دغدغه‌های شما را درباره‌ی پیشگیری از ابتلا و یا کنترل بیماری آلزایمر با مصرف آجیل برطرف کرده باشیم. بزودی با مطالب جدیدتر پیش شما باز خواهیم گشت.

لینک منبع

مقالات مرتبط

نظرات