خواص پسته: 12 مورد از خواص شگفت‌آور مصرف پسته که آنها را نمیدانید!

 

از آنجایی که پسته در ردیف محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین آجیل‌ها قرار می‌گیرد؛ آگاهی از خواص پسته و فواید مصرف پسته برای مصرف کنندگان آن جذابیت فراوان دارد. از خواص پسته خام گرفته تا خواص انواع پسته شور، خواص پسته برای کم خونی، خواص پسته برای فشار خون، خواص پسته برای قلب، خواص پسته برای مردان و حتی خواص پسته برای کودکان؛ امروز در این مطلب به خواص شگفت انگیز پسته اشاره می‌کنیم.

از فواید مصرف پسته چه میدانید؟

پسته (Pistachio) آجیلی است که به خاطر عطر و طعم بی‌نظیر، کمی شیرین و همینطور رنگ و ظاهر جذاب خود، دارای ارزش فراوانی است. پسته در واقع یکی از قدیمی‌ترین آجیل‌های جهان است که از هزاران سال پیش در خاورمیانه کاشت می‌شده است. کشورهایی از جمله ایران، سوریه، ترکمنستان و غرب افغانستان از تولیدکنندگان اصلی این محصول بودند. در حال حاضر نیز، ایران، آمریکا و چین سه کشور برتر در حوزه‌ی تولید پسته و صادرات آن هستند. مانند همه‌ی مغزها، پسته سرشار از مواد مغذی است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. با این حال، پسته دارای برخی خواص منحصربفرد است که آن را از سایر آجیل‌ها متمایز می‌کند. خواص پسته به عنوان یکی از مغزهای فوق‌العاده سالم و مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد ضروری برای بدن مفید است؛ سابقه‌ی خوردن آن بسیار طولانی است و به ۷ هزار سال قبل از میلاد باز می‌گردد.

در بین آجیل‌هایی ما مصرف می‌کنیم، پسته جایگاه خاصی دارد. علاوه بر طعم بی‌نظیر، این آجیل محبوبیت خود را وام‌دار خواص و مزایای آن است و ما در این مطلب تصمیم داریم در مورد این فواید و خواص پسته برای سلامتی صحبت کنیم. اگر در مورد خواص پسته در دوران بارداری، فواید مصرف پسته برای کودکان، تاثیر مصرف پسته بر درمان کم‌خونی و غیره اطلاعات کافی ندارید، با ما همراه باشید.

خواص پسته

خواص پسته در طب سنتی: مواد مغذی موجود در پسته شامل چه مواردی است؟

پسته میوه‌ای مفید و سرشار از مواد مغذی است که برای رشد و حفظ سلامت بدن بسیار مهم هستند. مقدار 100 گرم پسته حاوی این مواد مغذی است:

  • 562 کیلوکالری انرژی
  • 5 گرم کربوهیدرات
  • 3 گرم فیبر
  • 03 گرم پروتئین
  • 39 گرم چربی
  • ۱۰۲۵ میلی‌گرم پتاسیم
  • ۴۹۰ میلی‌گرم فسفر
  • 700 میلی‌گرم ویتامین B6
  • ۱.۲ میلی‌گرم منگنز

یکی از مهم‌ترین مواد غذایی موجود در پسته که به میزان زیادی وجود دارد ویتامین B6 است که کارکردهای مهمی در بدن انسان دارد. از جمله فواید این ویتامین برای سلامتی بدن می‌توان به تنظیم قند خون و تشکیل هموگلوبین، مولکولی که اکسیژن را در سلول‌های قرمز خون حمل می‌کند، اشاره کرد. عنصر مهم دیگری که به وفور در پسته وجود دارد، پتاسیم است. پتاسیم موجود در پسته از پتاسیمی که در نیمی از یک موز وجود دارد نیز بیشتر است.

در طب سنتی پسته دارای طبعی گرم و خشک در نظر گرفته می‌شود. بعلاوه این آجیل خون‌ساز است و برای افراد مبتلا به کم‌خونی و زنان باردار می‌تواند بسیار مفید باشد. از دیگر خواص پسته در طب سنتی می‌توان به تقویت مغز، آرام‌بخش بودن برای اعصاب، تقویت معده، درمان اسهال و تسکین سرفه اشاره کرد. بعلاوه در طب سنتی برای پوست سبز پسته‌ی تازه نیز فواید بی‌شماری برشمرده می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به رفع بوی بد دهان، درمان زخم‌های دهانی، تقویت و استحکام لثه و درمان حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد. برای آشنایی با خواص مصرف آجیل و دیگر مغزها سری به این مطلب وبلاگ ما بزنید.

خواص پسته در طب سنتی: مواد مغذی موجود در پسته شامل چه مواردی است؟

خواص پسته برای سلامتی: مصرف پسته برای همه گروه‌های سنی مفید است!

همانطور که مشاهده کردید پسته سرشار از مواد مغذی است. پسته، میوه‌ای است که در آن عناصر و ویتامین‌های زیادی وجود دارد که مصرف این مواد مغذی می‌تواند برای سلامتی بدن بسیار مفید باشد. در ادامه‌ی این مطلب به مزایا و فواید خوردن پسته برای سلامتی انسان اشاره می‌کنیم.

خواص پسته برای سلامتی: مصرف پسته برای همه گروه‌های سنی مفید است!

خواص پسته در حفظ سلامتی بدن: 1. پسته غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها

آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در حفظ سلامت بدن انسان دارند. در بدن انسان موادی بنام رادیکال‌های آزاد وجود دارد که میزان زیاد این مواد به بافت سلول‌های بدن آسیب زده و می‌تواند ریسک بروز بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. پسته حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام پلی‌فنول و توکوفرول به مقدار زیاد است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند ریسک بروز بیماری‌های قلبی و سرطان را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند. لوتئین و زیگزانتین نیز دو آنتی‌اکسیدان دیگری هستند که فواید آنها برای سلامتی چشم، قابل‌توجه است. این دو آنتی‌اکسیدان برای حفظ سلامتی چشم‌ها مهم بوده و از آنها در برابر آسیب نور آبی و بیماری تباهی لکه زرد (که بیماری چشمی مربوط به افزایش سن است) محافظت می‌کند.

خواص پسته خام برای کم‌ خونی: 2. پسته منبعی غنی از آهن

در میان انواع مختلف آجیل‌ها، پسته بیشترین میزان آهن را دارد. در هر 100 گرم پسته‌ی خام میزان 14 میلی‌گرم آهن وجود دارد که این میزان تقریبا چهار برابر بیشتر از آهن موجود در بادام درختی، بادام هندی و فندق برزیلی است. پسته به علاوه منبعی غنی از پروتئین، ویتامین E، کلسیم و منگنز محسوب می‌شود که آن را یک میان‌وعده‌ی بسیار سالم برای تمام افراد در هر گروه سنی، می‌سازد. به این ترتیب پسته بهترین منبع خوراکی برای رفع کم‌خونی است. وقتی صحبت از خواص پسته می‌شود

خواص پسته خام برای کم‌خونی: 2. پسته منبعی غنی از آهن

خواص پسته برای تامین پروتئین بدن: 3. سرشار از آمینو اسیدها و پروتئین‌های اساسی

پسته بعد از بادام دارای بیشترین میزان پروتئین بوده و حدودا ۲۰ درصد از وزن پسته را پروتئین تشکیل می‌دهد. همچنین، پسته حاوی مواد مهم دیگری به نام آمینو اسید است که عامل اصلی تشکیل‌دهنده‌ی پروتئین به شمار می‌آید و در پسته بیشتر از هر نوع آجیل دیگری وجود دارد. فواید این آمینواسیدهای موجود در پسته برای سلامتی بسیار مهم است، زیرا خود بدن نمی‌تواند آن‌ها را تولید کند. به همین دلیل، با خوردن غذاهایی که حاوی این آمینواسیدها هستند می‌توان آن‌ها را جذب کرد.

علاوه بر نقش آمینواسیدها در تشکیل پروتئین در بدن، برخی از آن‌ها برای کارکردهای بدن ضروری هستند. برای نمونه، پسته حاوی آمینو اسیدی بنام آرژنین‌آل است که حدود دو درصد از آمینو اسیدهای موجود در پسته را تشکیل می‌دهد. بدن انسان آرژنین‌آل را جذب کرده و آن را تبدیل به نیتریک اکسید می‌کند. نیتریک اکسید یک نوع ترکیب در بدن انسان است که برای انبساط رگ‌های خونی و کمک به گردش خون در بدن ضروری است. بنابراین، پسته منبع غذایی مناسبی برای تأمین پروتئین و آمینو اسیدهای ضروری برای بدن، به ویژه در گیاهخواران است.

خواص پسته برای سلامت مو: 4. برطرف کننده خشکی مو و رفع شکنندگی آنها

پسته با فواید و مزایای زیادی برای سلامتی همراه است. خوردن پسته می‌تواند به داشتن موهایی محکم و انعطاف‌پذیر کمک کند. مصرف پسته می‌تواند برای مو بسیار مفید باشد. این آجیل محبوب حاوی مقادیر خوبی بیوتین است که با ریزش موها مبارزه می‌کند. فاکتور اصلی ایجاد ریزش مو کمبود بیوتین در بدن است. بعلاوه پسته به تغذیه‌ی موهای خشک کمک می‌کند و باعث افزایش انعطاف‌پذیری تارهای مو می‌شود. مصرف پسته راه حل خوبی برای کم‌آبی و موخوره و یا سایر مشکلات مرتبط با موها است. با مصرف پسته، ریشه‌های مو تقویت می‌شود. اسیدهای چرب موجود در پسته نیز برای رشد سالم ریشه‌های مو بسیار مفید است.

خواص پسته برای سلامت مو: 4. برطرف کننده خشکی مو و رفع شکنندگی آنها

خواص پسته برای لاغری: 5. سرشار از فیبر و مانع ایجاد چاقی

خوردن پسته و به طور کلی آجیل‌ها برای کمک به کاهش وزن اضافی در افراد مؤثر است. با اینکه مصرف پسته می‌تواند انرژی زیادی در بدن تولید کند و میزان چربی در آن نیز نسبتا زیاد است، اما بررسی‌ها نشان داده‌اند افرادی که حدودا ۵۳ گرم پسته را به عنوان میان‌وعده در روز می‌خورند نسبت به افرادی که ممکن است غذاهای چرب‌تری بخورند دو برابر بیشتر شاخص توده بدنی‌شان کاهش پیدا کرده است. درست است که پسته دارای چربی زیادی است اما یک عامل مؤثر در اینکه پسته می‌تواند ماده غذایی مفیدی در کاهش وزن باشد، این است که چربی موجود در آن کاملا جذب بدن نخواهد شد. در حقیقت، میزان زیادی از چربی پسته درون دیواره سلول آن باقی مانده و در زمان هضم جذب بدن نمی‌شود.

پسته سرشار از پروتئین و فیبر است و خوردن آن می‌تواند باعث ایجاد حس سیری در فرد شده و از افراط در خوردن جلوگیری کند. علاوه بر این، اگر پسته را با پوسته‌ی آن بخورید نیز بهتر است، چرا که درآوردن مغز پسته از پوسته‌ی آن زمان می‌برد و این مسئله باعث می‌شود که پرخوری نکنید. به این ترتیب یکی از خواص پسته خام ایجاد احساس سیری و بی نیازی از پرخوری است.

خواص پسته برای لاغری: 5. سرشار از فیبر و مانع ایجاد چاقی

خواص مصرف پسته برای سلامت روده‌ها: 6. پسته عامل رشد باکتری‌های مفید و بهبود عملکرد روده‌ها

۱۰۰ گرم پسته حاوی ۱۰.۳ گرم فیبر است. مصرف فیبر برای سلامت روده و سیستم گوارشی بسیار مهم است. یکی از عملکردهای فیبر در روده‌ی بزرگ این است که حجم مدفوع را افزایش داده و حرکت آن در طول روده را آسان‌تر می‌کند. همچنین، برخی از باکتری‌های مفید در روده فیبرهای غذایی را جذب کرده و اسیدهای چرب رشته کوتاهی را تولید می‌کنند که این نوع اسیدهای چرب می‌توانند ریسک بروز اختلالات گوارشی، سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

بوتریک اسید یک اسید چرب بسیار مفید است که می‌تواند انرژی را برای سلول‌های روده‌ای تولید کند و خوردن پسته می‌تواند مقدار این اسید چرب را در بدن افزایش دهد.

خواص پسته برای زخم معده: 7. آیا پسته می‌تواند برای زخم معده مفید باشد؟

تحقیقات نشان می‌دهند آجیل‌ها حاوی مواد مغذی مفیدی به نام آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. این آنتی‌اکسیدان‌ها شامل توکوفرول، فیتواسترول، اسیدفولیک، سلنیوم و منیزیم می‌شود. دلیل این که پسته می‌تواند برای زخم معده مفید باشد، وجود یک نوع باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری است. طبق گفته‌ی موسسه‌ی ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی، هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند یکی از دلایل اصلی ایجاد زخم معده باشد. عفونت هلیکوباکترپیلوری می‌تواند پوشش محافظتی معده را شکسته و به اسیدها اجازه‌ی ورود داده و ایجاد زخم معده کند. با این حال، یک رژیم غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به محافظت در برابر بسیاری از شرایط التهابی از جمله زخم معده کمک کند.

بسیاری از افراد ممکن است در معده‌ی خود هلیکوباکترپیلوری را داشته باشند اما اکثر آنها دچار زخم معده نمی‌شوند. مصرف پسته و سایر آجیل‌های غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به حفظ ثبات این باکتری‌ها کمک کرده و از ایجاد زخم معده جلوگیری کند.

خواص پسته برای زخم معده: 7. آیا پسته می‌تواند برای زخم معده مفید باشد؟

فواید مصرف پسته در پیشگیری از بیماری‌های قلبی: 8. پسته مفید برای کاهش کلسترول و فشار خون

بررسی‌هایی که در مورد اثرات و فواید تغذیه‌ای پسته بر روی سلامتی بدن انسان انجام شده‌ است، نشان می‌دهد خوردن پسته می‌تواند به کاهش کلسترول و فشار خون کمک کند. در این پژوهش‌ها، محققان در رژیم غذایی شرکت‌کنندگان در پژوهش پسته را جایگزین برخی از غذاها کردند. نتایج حدودا ۶۷ درصد از این بررسی‌ها نشان داده‌اند که مصرف پسته میزان کلسترول بد در بدن افراد را کاهش و میزان کلسترول خوب در بدن را افزایش داده است. علاوه بر این، برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهند که خوردن پسته می‌تواند به‌اندازه‌ی ۱.۸۲ میلی‌متر جیوه، میزان فشار خون را پایین بیاورد. کم کردن میزان کلسترول و فشار خون برای بدن امری حیاتی است، چرا که می‌تواند ریسک بروز بیماری قلبی را کاهش دهد.

خواصِ پسته برای کودکان: 9. پسته آجیلی مفید برای رشد کودکان

همانطور که اشاره کردیم پسته غنی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و تمام گروه‌های سنی می‌توانند آن را در رژیم غذایی خود بگنجانند. کودکان که در سن رشد قرار دارند لازم است از مواد غذایی سالم استفاده کنند و خواص پسته برای کودکان نیز در تحقیقات زیادی اثبات شده است. خوردن پسته برای همه‌ی افراد مناسب است اما به خاطر محتوای آهن این آجیل، دخترها نباید از خوردن آن غافل شوند. پسته همچنین منبع خوبی از پتاسیم و سایر مواد معدنی است که در رشد کودکان بسیار ضروری است. قرار دادن پسته در رژیم غذایی کودکان برای رشد ماهیچه‌ها، اسنخوان‌ها و ارگان‌های داخلی بدن آنها بسیار مفید است.

بعلاوه این آجیل برای بهبود عملکرد سیستم‌های عصبی کودکان نیز می‌تواند بسیار موثر باشد. از سوی دیگر، بیان این نکته نیز ضروری است که مصرف منظم و روزانه‌ی 20 گرم پسته در کودکان باعث بهبود ضربان قلب آنها می‌شود. ضربان قلب منظم، تقویت سیستم عصبی و خواص خون‌ساز بودن پسته در بهبود عملکرد مغز آنها نیز بسیار موثر خواهد بود.

خواص پسته برای کودکان: 9. پسته آجیلی مفید برای رشد کودکان

فواید پسته برای سلامت رگ‌ها: 10. سلامت رگ‌های خونی

پیشتر اشاره کردیم که پسته منبعی غنی از آمینو اسیدی بنام آرژنین‌آل است که در بدن تبدیل به نیتریک اکسید می‌شود. نیتریک اکسید نقش مهمی در بازکردن رگ‌های خونی و عملکرد جریان خون در بدن دارد. در رگ‌های خونی و لنفاوی لایه نازکی درون این رگ‌ها را می‌پوشاند که با آن لایه درون رگی می‌گویند. نیتریک اکسید به سلول‌های ماهیچه‌ای صاف در رگ‌های خونی سیگنال می‌دهد تا منبسط شوند و به این صورت، رگ‌های خونی منبسط می‌شوند.

عملکرد انبساط رگ‌های خونی در بدن بسیار مهم است، زیرا نقص در عملکرد آن می‌تواند منجر به کاهش گردش جریان خون و افزایش ریسک بروز بیماری‌های قلبی شود. تحقیقاتی که در این مورد انجام شده است، نشان می‌دهد افرادی که به طور مستمر، روزانه پسته مصرف کرده‌اند کارکرد لایه‌های درون رگی و عروقی‌شان بهبود یافته است. بنابراین، خواص پسته می‌تواند برای بهبود سلامتی قلب و رگ‌های خونی بسیار مفید باشد.

خواص پسته در دوران بارداری: 11. از مصرف پسته در دوران بارداری غافل نشوید!

مصرف یک وعده پسته می‌تواند تقریبا تمام نیازهای روزانه‌ی بدن به آهن، کلسیم، فولات و پتاسیم را در دوران بارداری تامین کند. همه‌ی این مواد معدنی برای رشد و نمو جنین بسیار ضروری و مهم هستند. از فواید و خواص پسته در دوران بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پسته منبعی غنی از پروتئین است که برای رشد عضلات و بافت‌های بدن کودک ضروری است.
  • اسیدهای چرب غیراشباع موجود در پسته می‌تواند به افزایش سطح کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد کمک کند و به این ترتیب باعث متعادل‌سازی چربی‌ها در دوران بارداری شود.
  • وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E و ویتامین A، کاروتن و ترکیبات پلی‌فنولی در پسته باعث افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری می‌شود.
  • محتوای مس موجود در پسته به حفظ گلبول‌های قرمز خون در دوران بارداری کمک می‌کند.
  • خواص ضدالتهابی پسته از درد و تورم مفاصل در دوران بارداری جلوگیری می‌کند.
  • محتوای فیبر موجود در آجیل‌ها از جمله پسته از مشکلات یبوست که اکثر خانم‌های باردار با آن درگیر هستند، پیشگیری می‌کند.
  • اسیدهای چرب امگا 3 موجود در پسته رشد مغز کودک را تسهیل می‌کند.
  • پسته همچنین حاوی مقادیر کمی از ویتامین‌های گروه B از جمله ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین، ویتامین B6 و فولات است که برای رشد جنین مهم هستند.

خواص پسته در دوران بارداری: 11. از مصرف پسته در دوران بارداری غافل نشوید!

خواص پسته برای افراد مبتلا به دیابت: 12. کمک به کاهش قند خون

پسته حاوی مواد مغذی زیادی است که می‌توانند در کاهش قند خون بدن موثر باشند. پسته دارای شاخص قند خونی پایینی است؛ به این معنی است که خوردن آن باعث افزایش ناگهانی میزان قند خون نخواهد شد. بررسی‌هایی که در این مورد انجام شده نیز نشان می‌دهد افرادی که روزانه حدود 56 گرم پسته مصرف می‌کردند، میزان قند خونشان پس از مدتی تا حد ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته بود. همچنین، پسته حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کاروتنوئید و ترکیب‌های فنولیکی است که در کنترل میزان قند خون مؤثر هستند. از این رو، گنجاندن پسته در برنامه غذایی می‌تواند میزان قند خون را کنترل کرده و آن را در وضعیت متعادل نگه دارد. به این ترتیب یکی از خواص پسته حسابی به کار مبتلایان به بیماری دیابت می‌آید.

خواص پسته برای افراد مبتلا به دیابت: 12. کمک به کاهش قند خون

خواص مصرف پسته؛ ایده‌آل برای رژیم غذایی روزانه!

همانطور که در این مطلب بیان کردیم پسته فواید و مزایای زیادی برای سلامتی بدن به همراه دارد. پسته منبعی غنی از چربی‌های سالم، فیبر، پروتئین، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی متنوعی از جمله ویتامین B6 و تیامین است. اثرات سلامتی این آجیل می‌تواند شامل مزایای کاهش وزن، کاهش کلسترل و قند خون، سلامت روده، چشم‌ها و رگ‌های خونی باشد. علاوه بر این خوردن پسته، خوشمزه، متنوع و سرگرم‌کننده است و برای بیشتر افراد گنجاندن پسته در رژیم غذایی راهی سالم برای بهبود سلامتی کلی بدن است.

شما می‌توانید پسته را به صورت خام به عنوان یک میان‌وعده مصرف کنید و یا آن را به غذا یا سالاد خود اضافه کنید. بعلاوه می‌توان پسته را به انواع مختلف شیرینی‌ها و دسرها اضافه کرد و از فواید بی‌نظیر آن برای سلامتی بهره‌مند شد. پسته میوه‌ی پرانرژی و بسیار سالمی است و می‌تواند برای تعادل وزن و تناسب اندام هم مفید باشد. با توجه به مطالب ذکر شده در این مطلب و فواید بسیار زیاد پسته برای سلامتی، توصیه‌ی ما به شما این است که حتما آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا از خواص مغذی و فواید متنوع آن برای سلامتی بهره‌مند شوید.

منبع; سلامتی بر خط

مقالات مرتبط

نظرات

Mr Ali
06 دی 1401

آدم سرطان بگیره هزینه اش ارزونتر از قیمت پسته در میاد ..چه خبره یه کیلو پسته 750هزار تومن !مگه یه کارگر چقدر حقوق میگیره که بخواد پسته رو هم تو برنامه غذایی بذاره..

حسین میرزایی
17 خرداد 1401

واقعا پسته میوه خوشمزه و مفیدی هستش. ممنون بابت مقاله...😊

  • Niloofar
    17 خرداد 1401

    ولی پسته میوه نیست🥲

  • parssun
    17 خرداد 1401

    خواهش میکنم

اضافه کردن نظر جدید