معرفی بهترین دسرهای شکلاتی دنیا – سفر به دور دنیا با طعم دسر شکلاتی

این عکس‌ها و فیلم‌های هوس‌انگیز از دسرهای شکلاتی را دیده‌اید؟ همان‌ها که با دیدنشان حسابی دهان آدم آب می‌افتد و دلش می‌خواهد به اولین کافه یا شیرینی‎‌فروشی برود و یکی از آنها سفارش دهد. آب دهانتان را قورت بدهید که قرار است ما هم شما را به یک شکم‌گردی از بهترین دسرهای شکلاتی دنیا ببریم. در این سفر از سوئد، ایتالیا، برزیل، ایالات متحده آمریکا تا فرانسه و اتریش دیدار خواهیم کرد. البته فقط در بعضی شهرهای خاص توقف آن هم خیلی کوتاه، در حد یک دسر شکلاتی خوشمزه و چای یا قهوه خواهیم داشت.

آماده هستید؟ با ما همراه باشید. اگر حوصله کردید سری هم به آجیل فروشی اینترنتی ما بزنید 🙂 ما در این فروشگاه در حال حاضر دسر یا شیرینی برای عرضه به مشتریان عزیزمان نداریم، اما شاید لابه‌لای شکلات‎‌های پذیرایی ما چیزی برای خودتان پیدا کنید که بتواند هوس شما را بعد از خواندن این مطلب به خوبی برطرف کند.

سوئد و یکی از بهترین‌ دسرهای شکلاتی دنیا:  کیک کلادکاکا

یکی از معروف‌ترین دسرهای سوئد یک کیک شکلاتی حسابی و پرملات به اسم کلادکاکا (kladdkaka) است. چطور باید درست کنید؟ خیلی راحت! کره، شکر و آرد را که حجیم کنید (البته به فوت و فنی که اهل فن می‌دانند) دسر بی‌نظیر شما آماده است! فقط این نکته کلی را در نظر داشته باشید ک برای پخت این دسر، مدام باید مرکز آن تر و مرطوب باشد و برعکس لایه‌های اطراف خشک و کرانچی‌شکل شوند.

بیخود نیست که ما این کیک را در ابتدای لیست بهترین دسرهای شکلاتی دنیا قرار داده‌ایم. چون علاوه بر خود دسر خوشمزه، به طور سنتی کنار آن بستنی شکلاتی یا خامه هم‌زده سرو می‌شود. روی کیک هم یک لایه پودر قند پوشانده می‌شود. سوئدی‌ها دورهمی قهوه‌خوری دارند به اسم فیکا، که کلادکاکا محبوب آن دورهمی است.

معرفی بهترین دسرهای شکلاتی دنیا

 ایتالیا و جلاتوی شکلاتی – رد پای بهترین دسرهای شکلاتی دنیا در دیار لاجوردی‌ها

جلاتوی شکلاتی یکی از انواع جلاتوهای ایتالیایی است که ما آن را بدون شک جزو بهترین دسرهای شکلاتی دنیا می‌آوریم. اما این ژلاتو که ما اغلب طعم شکلاتی آن را می‌شناسیم، چه تفاوتی با بستنی عادی دارد؟ بستنی‎‌سازان حرفه‌ای می‌گویند بافت کش‌دار و فشرده آن یکی از تفاوت‌های اصلی است. به غیر از این می‌توان به ترکیب و مواد تشکیل‌دهنده آن اشاره کرد: شیر بیشتر و خامه کمتر در مقابل بستنی. این را هم باید بگوییم که ژلاتوی ایتالیایی با درصد چربی خیلی کمتر نسبت به بستنی (فقط 4 تا 9 درصد) مناسب کسانی است که به هر دلیل نمی‌توانند چربی زیاد مصرف کنند و نگران رژیم غذایی خود هستند.

دومین دسر از سری خوشمزه‌ترین دسرهای شکلاتی جهان ما، تاریخ مشخصی ندارد. بعضی می‌گویند تاریخ آن به رم باستان برمیگردد. با این حال اولین دستور رسمی جلاتو در سال 1692 در کتابی که در ناپل ایتالیا منتشر شده، آمده است.

رد پای بهترین دسرهای شکلاتی دنیا در دیار لاجوردی‌ها

بریگادیرو – از انتخابات ریاست جمهوری تا قرار گرفتن در لیست بهترین دسرهای شکلاتی دنیا!

خب اروپا-شکم‌گردی بس است. بیایید این بار سری به آمریکای جنوبی و گل سرسبد آن یعنی برزیل بزنیم. بریگادیروی برزیلی را بدون شک باید یکی از بهترین دسرهای شکلاتی دنیا بدانیم. بریگادیرو ترکیبِ حرارت‌دیده سه ماده اصلی است: کره دوغ‌گرفته (یا همان کره حیوانی)، پودر کاکائو و شیر غلیظ‌شده. این مواد با هم دیگر باید ترکیب شوند و توپ‌های کوچک شکلاتی (مشابه ترافل) با آن بسازید. می‌گویند تاریخ این دسر به دهه 40 میلادی برمی‌گردد که میوه و شیرینی کم‌یاب شده بود. اینطور شد که بریگادیرو با کمی خلاقیت و چند ماده اولیه اصلی ساده پخته شد.

می‌گویند سال 1945 وقتی بریگادیر ادواردو گومس نامزد ریاست جمهوری شد، شعار خود را «به بریگادیر رای بده؛ چون خوشتیپ و مجرده!» انتخاب کرده بود. دخترهای زیادی برای این کمپین شیرینی پختند و پول آن را خرج کمپین ریاست جمهوری آقای گومس کردند و اینطور شد که این شیرینی معروف شد. الله اعلم!

بریگادیرو - از انتخابات ریاست جمهوری تا قرار گرفتن در لیست بهترین دسرهای شکلاتی دنیا!

لاواکیک یا کیک شکلاتی مولتن، سوغات اعلای نیویورک!

وقتی جین-جرج وانگرتن خانِ آشپز، به اشتباه کیک اسفنجی شکلاتی را زودتر از موعد از فر بیرون کشید، نمی‌دانست چند سال بعد قرار است اشتباهش به یکی از خوشمزه‎‌ترین دسرهای شکلاتی جهان تبدیل شود! و تازه مقصد گردش-شکم‌گردی ما هم باشد! بله! به دنبال لاواکیک یا کیک شکلاتی مولتن به آمریکای شمالی و نیویورک آمده‌ایم. خلاصه که وقتی آقای آشپز آن تکه اسفنجی کیک را کنار زد، دید که شکلات مذاب و مایع از کیک بیرون می‌زند. این شد قدم‌های اولیه لاوا کیک یا کیک شکلاتی مولتن.

گرچه بعدها ژآک تورس که آشپزی فرانسوی بود ادعا کرد چنین کیکی قبلا در فرانسه بوده؛ ولی این وانگرتن بود که کیک شکلاتی مولتن را درست کرد و به آن اسم خودمانی لاواکیک  داد و آوازه‌اش را جهانی کرد. الان اگر در هر کافه و رستوران درست و حسابی پا بگذارید، لاواکیک یکی از خوشمزه‌های منو آنجا باید باشد. اگر نیست، شک کنید.

کیک شکلاتی خوشمزه نیویورک - بهترین دسرهای شکلاتی دنیا

کلوچه با شکلات تکه‌ای – دسر خوشمزه‌ی آمریکایی در لیست بهترین دسرهای شکلاتی دنیا

کلوچه با شکلات تکه‌ای معمولا با یک لیوان شیر، قهوه یا چای داغ می‌چسبد. این دسر آمریکایی که ما آن را جزو بهترین دسرهای شکلاتی دنیا آورده‌ایم، تعادل بی‌نظیری بین طعم شور و شیرین برقرار کرده و خیلی هم زیر دندان می‌آید. این کلوچه‌های نرم، پر از تکه‌های شکلات هستند که وقت جویدن در دهان باز می‌شوند. اگر بچه که بودید، عشق شکلات داشتید، این کلوچه‌ها خوب می‌تواند یاد آن روزها را برایتان زنده کنند.

داستان این کلوچه‌ها هم بامزه‌ است. در دهه 1930 یک هاستل با صبحانه معروف در ویتمن ماساچوست بوده که زنی به نام روث گریوز و همسرش آن را می‌چرخاندند. روث آنقدر آشپزی‌اش خوب بوده که خیلی زود به شهرت می‌رسد.

چند سال بعد یک مدیرفروش اهل کنتاکی شروع کرد به تهیه لیستی از خوشمزه‌های کنارجاده‌ای و کلوچه‌های روث را هم جزو آن‌ها گذاشت.. این شد که الان آن کلوچه‌ها جزو خوشمزه‌ترین دسرهای شکلاتی جهان هستند.

دسر آمریکایی با تکه های شکلاتی

کیک براونی – کیک خیس محشر آمریکایی

کیک بروانی خیلی نیاز به معرفی ندارد. فکر کنم شما هم موافق باشید که این کیک در لیست محبوب‌ترین دسرهای شکلاتی دنیا قرار بگیرد. این کیک هم از همین قاره بی در و پیکر به ما رسیده است. گفته می‌شود قرن 19 بود که برتا پالمر، همسر صاحب هتل پالمر از شیرینی‌پز هتل خواست که یک دسر شکلاتی جدید مخصوص اکسپو کلمبیایی آن سال بسازد.

بعضی هم می‌گویند برونی شرامف تصادفا تولیدش کرد. گفته می‌شود شرامف یک کتابدار بوده که پودر کیک را از کیک شکلاتی گرفت و حاصل آن شد یک کیک پهن و خیس. هر چه باشد مهم نیست؛ مهم این است که محبوبیت این کیک امروز جهانی است.

البته این یکی روشن است که کیفیت دستی آن با کیفیت کارخانه‌ای اصلا قابل‌مقایسه نیست. بعضی دوست دارند این کیک نم باشد و مزه تافی‌مانند داشته باشد. اما بعضی دیگر دوست دارند حسابی آن را بپزند و اسفنجی کنند.

دسر شکلاتی خیس آمریکایی

سوفله شکلاتی – دسر ژیگول پاریسی در لیست بهترین دسرهای شکلاتی دنیا

سوفله شکلات یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای شکلاتی جهان است که بخاطر خوردن نوع اعلایش ما شما را تا فرانسه آورده‌ایم. این دسر از ترکیب شکلات تلخ با ترکیب کرمی زرده تخم مرغ و سفیده تخم‌مرغ همزده پخته می‌شود. معمولا آن‌ها را در رمکین کوچک آماده می‌کنند و کلا هم خیلی زیاد پخته یا به اصطلاح مغزپخت نمی‌شود. بلکه از قصد آن را کم می‌پزند تا وسط آن نرم و مخملی و بالای آن خوشمزه و کرانچی شکل شود.

مثل هر سوفله دیگری، این یکی هم که آن را بیخودی در لیست برترین دسرهای شکلاتی دنیا نیاورده‎‌ایم، فوت و فن‌های خود را دارد. کمی هم شاید سخت باشد؛ اما اگر بتوانید آن را درست دربیاورید… اگر بتوانید چه شود! البته الان دیگر این دسر فقط محدود به فرانسه باقی نمانده و تقریبا در هر کافه‌ی کوچک یا بزرگی پیدا می‌کنید. ولی حواستان باشد لذت خود را با سوفله بی‌کیفیت حرام نکنید.

بهترین دسر شکلاتی پاریسی

ترافل شکلاتی – عاقبت توپ‌بازی شکلاتی فرانسوی!

تا فرانسه هستیم به سراغ یکی دیگر از خوشمزه‌ترین دسرهای شکلاتی جهان که از اینجاست برویم. ترافل شکلاتی! داستان ترافل شکلاتی با اختراع دستگاه پرس شکلات در سال 1828 شروع شد. تازه از این به بعد بود که چیزی به اسم کره شکلات هم تولید شد. بعد از گرفتن کره شکلات، دانه‌های شکلات باقی‌مانده را که با خامه مخلوط کردند، به گناش رسیدند و گناش همان ماده اولیه اصلی لایه داخلی ترافل شکلاتی است.

البته محض تنوع به این گناش مواد افزودنی زیادی می‌توان اضافه کرد از جمله انواع میوه، دانه‌ها یا حتی کره بادام زمینی. خلاصه اینطور شد که اولین ترافل شکلاتی را که جزو خوشمزه‌ترین دسرهای شکلاتی جهان هم هست، در سال 1895 در چمبری فرانسه، کسی به اسم لویس دوفور درست کرد. از شیرینی‌های تکراری حوصله‌اش سر رفته بود، گرفت گناش را توپی کرد، در شکلات فرو کرد و بعد پودر شکلات به آن زد شد ترافل.

توپ های کوچک کاکائویی - بهترین دسر شکلاتی فرانسوی

موس شکلاتی فرانسوی – یک گزینه دیگه در لیست بهترین دسرهای شکلاتی دنیا

فکر کنم همه موافق باشند که موس شکلات که تقریبا یک دسر کلاسیک هم شده، یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای شکلاتی جهان است. موس شکلات را از شکلات تلخ، تخم‌مرغ، کره، شکر و نمک می‌سازند. چشمتان را ببندید و به موس شکلات فکر کنید؛ چه طعمی حس می‌کنید؟ بله! مزه فومی‌، بافت حبابی باحال و مزه اساسی شکلات. ولی خبر بدی که داریم این است که ریشه این دسر و تاریخچه آن تقریبا روشن نیست. همینقدر می‌دانیم که فرانسوی‌های شکمو از قرن 17 مشغول درست کردن موس شکلات هستند.

این روزها هم که موس شکلات به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای شکلاتی جهان با انواع فلیک‌ها و تکه‌های جور واجور تزئین می‌شوند و اینطوری طعم یکنواخت آن را به هم می‌ریزند. مثلا برگ نعناع، خامه، تمشک یا توت‌فرنگی روی آن می‌گذارند. از تصورش هم آدم دلش ضعف می‌رود!

بهترین دسر کلاسیک شکلاتی فرانسوی

ساکرتورت وینی – خوشمزه‌ترین دسر شکلاتی اتریشی

مقصد بعدی ما شهر زیبای وین در اتریش است؛ آماده هستید؟ «لطفا کمربندهای مخصوص پرواز خود را ببندید، پشتی صندلی خود را به حالت عمودی اولیه برگردانید…» (با صدای تودماغی خوانده شود). ساکرتورت که ما جزو خوشمزه‌ترین دسرهای شکلات جهان آورده‌ایم، کیکی است که اصالتا از اتریش آمده و کم‌کم شهرت جهانی به هم زده است. کیک ساکرتورت یک کیک کلاسیک اسنفجی است که یک لایه مربای زردآلوی اساسی روی آن را می‌پوشانند و بعد دوباره روی آن ترکیب تخم‌مرغ و شکر می‌ریزند. هوس‌انگیز است نه؟ بله خبر داریم!

داستان این خوشمزه‌ترین دسر شکلاتی اتریشی از سال 1832 شروع شد. وقتی که فرانس ساکر شیرینی‌پز پرنس کلمنز لوتر ونتزل فن مترنیخ، صدراعظم اتریش، تصمیم گرفت کیک بپزد. پرنس یک کیک جدید خواسته بود و ساکر هم که 16 سال بیشتر نداشت، هر چه در آشپزخانه داشت روی هم گذاشت و حاصلش شد ساکرتورت معروف! کار ساکر هم حسابی گرفت.

خوشمزه ترین دسر شکلاتی اتریشی

مقالات مرتبط

نظرات

Solimoli
24 شهریور 1399

مقاله مفیدی بود واقعا هیچ دسری به اندازه دسر شکلاتی خوشمزه نیست. :)

  • تیم محتوای حاجی بادومی
    24 شهریور 1399

    سلام خیلی ممنونیم از نظر خوب شما :)

اضافه کردن نظر جدید