معرفی انواع مدل‌های شکلات در جهان: چند نوع شکلات در جهان داریم؟

از پرطرفدارترین خوردنی‌های دنیا می‌توان به شکلات اشاره کرد. فرقی نمی‌کند زن یا مرد، کودک یا جوان یا مسن، شکلات همیشه طرفداران خاص خودش را دارد. این ماده‌ی غذایی خوش‌طعم برای خیلی از ما یادآور روزهای شاد و خاطرات خوب است و از طرف دیگر به هدیه‌ای ارزشمند و پرطرفدار هم تبدیل شده است. خیلی از افراد برای مناسبت‌های مختلفی مانند ولنتاین، روز تولد و غیره شکلات‌های جذاب و خوش رنگ و لعاب به یکدیگر هدیه می‌دهند. با وجود این خیلی از ما با انواع مختلف شکلات آشنا نیستیم. اگر سری به فروشگاه‌ها بزنید در قفسه‌ی شکلات‌ها تنوع زیادی از آنها وجود دارد؛ از شکلات‌های شیرین گرفته تا شیری، نیمه تلخ و تلخ که از نظر عطر و طعم با یکدیگر متفاوت هستند و البته همگی جادوی کاکائو، میوه‌ی یک درخت استوایی هستند! تاپیک جدید وبلاگ حاجی بادومی به معرفی انواع شکلات در جهان پرداخته است.

به طور کلی سه نوع اصلی از شکلات وجود دارد؛ شکلات سفید، شکلات شیری و شکلات تلخ. هرکدام از این شکلات‌ها عطر و طعم و البته رنگ خاص خودش را دارد، اما شما چقدر با انواع شکلات آشنا هستید؟ اصلا می‌دانید شکلات چطور تهیه می‌شود، چه چیزی شکلات نیمه شیرین را از شکلات‌های تلخ و شیرین متمایز می‌کند؟ یا اینکه چرا شکلات سفید نرم‌تر از شکلات شیری است؟ همه‌ی اینها به چگونگی تهیه‌ی شکلات و مواد اولیه‌ی آن بستگی دارد. در ادامه‌ی این مطلب تصمیم داریم به معرفی انواع شکلات بپردازیم و در مورد تفاوت طعم، ترکیبات و خصوصیات هر کدام از آنها توضیحاتی بدهیم. همچنین می‌توانید سری به صفحه محصول شکلات در فروشگاه حاجی بادومی بزنید و از ویترین جذاب ما برای خود یک خرید شیرین رقم بزنید.

مایع شکلات (Chocolate liquor) در نقش بزرگ خاندانِ خانواده‌ شکلات‌ها

مایع شکلات که گاهی اوقات به آن شکلات غیرشیرین هم گفته می‌شود، پایه‌ی تمام شکلات‌ها است. این کرم غلیظ و قهوه‌ای رنگ از بخش داخلی دانه‌های کاکائو به دست می‌آید. با گرم کردن این ماده، مایعی بدست می‌آید که می‌توان آن را به صورت تخته یا چیپس خشک کرد. مایع شکلات 100 درصد از کاکائو بدست می‌آید و هیچ ماده‌ای به آن اضافه نمی‌شود. تحت فشار زیاد، این کرم به دو بخش پودر کاکائو و کره کاکائو تقسیم می‌شود.

معرفی انواع مدل‌های شکلات در جهان

معرفی انواع شکلات: 1- شکلات سفید

تشخیص شکلات سفید از روی ظاهر آن کاملا آسان است. البته این شکلات دقیقا به رنگ سفید نیست و رنگ آن کرمی یا عاجی رنگ است. این شکلات از ترکیب شکر، کره‌ی کاکائو، شیر، وانیل و لیستین (یک روان‌کننده که به ترکیب مواد با یکدیگر کمک می‌کند) تشکیل می‌شود. ترکیب این مواد به شکلات سفید رایحه‌ی شیرین وانیل می‌دهد. شکلات سفید اغلب دارای عطر مشخصی است که می‌توان آن را شیرین توصیف کرد. شکلات سفید باکیفیت دارای بافتی نرم و خامه‌ای است؛ ویژگی‌هایی که حاصل پایه‌ی کره کاکائو و قند و شیر زیاد آن است.

از آنجایی که شکلات سفید فاقد پودر کاکائو است بافت و طعم بی‌نظیری دارد. پودر کاکائو همان چیزی است که به شکلات رنگ قهوه‌ای تیره و طعم شکلاتی می‌دهد؛ طعم و رنگی که بسیار دوست‌داشتنی و پرطرفدار است. طبق استانداردهای غذا و داروی ایالت متحده، یک شکلات سفید مرغوب باید حاوی حداقل 20% کره کاکائو، 14% شیر و کمتر از 55% قند باشد. اگر از آن دسته افرادی هستید که شکلات را به رنگ قهوه‌ای می‌شناسید و شکلات سفید را به رسمیت قبول نمی‌کنید باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. شکلات سفید هم به خاطر وجود مواد تشکیل دهنده‌ی دانه‌ی کاکائو، یک نوع شکلات است. البته هر شکلاتی که سفید رنگ است و بوی وانیل می‌دهد هم شکلات سفید نیست!

معرفی انواع شکلات: 1.  شکلات سفید

معرفی انواع شکلات: 2- شکلات شیری

شکلات شیری یکی از آن طعم‌های کلاسیک است که اکثر افراد با آن آشنا هستند. این شکلات با رنگ قهوه‌ای کمرنگ، بافت خامه‌ای و طعم شیرینش، یکی از پراستفاده‌ترین و محبوب‌ترین انواع شکلات شناخته می‌شود. این شکلات از ترکیب مایع شکلات (پودر کاکائو و کره‌ی کاکائو)، شکر و شیر تشکیل می‌شود. بعضی اوقات از مواد روان‌کننده (امولسیون‌کننده) مانند لیستین سویا برای افزایش نرمی شکلات استفاده می‌شود.

با شکستن یک تکه شکلات شیری می‌توانید پخش شدن عطر آن در فضا را حس کنید و از عطر کارامل، وانیل، شکلات و شیر آن لذت ببرید. طعم این شکلات بسیار دوست‌داشتنی است و می‌توان آن را شیرین و شکلاتی توصیف کرد. شکلات شیری نسبت به شکلات تلخ دارای بافتی نرم‌تر و طعم شیرین‌تر است. اگر این شکلات را به خوبی نگهداری و ذخیره کنید تا حدود 16 ماه سالم خواهد ماند و قابل استفاده است. از شکلات شیری می‌توانید برای هدیه دادن و یا اضافه کردن یک طعم ملایم شکلاتی به دسرها استفاده کنید.

معرفی انواع شکلات: 2. شکلات شیری

معرفی انواع شکلات: 3- شکلات تلخ

شکلات تلخ، با رنگ قهوه‌ای تیره و عطر بی‌نظیر خود، دومین شکلات محبوب در دنیا است. شکلات تلخ به نام شکلات سیاه هم شناخته می‌شود. این شکلات از شکلات‌های شیری بسیار کم‌شیرین‌تر است. از آنجایی که این نوع شکلات دارای خواص فراوان و بی‌نظیری است، محبوبیت آن در میان مصرف‌کنندگان بسیار زیاد شده است. شکلات تلخ از نظر ترکیب و مواد تشکیل‌دهنده نسبتا ساده است و از ترکیب مایع شکلات و شکر تهیه می‌شود. گاهی اوقات مقدار کمی وانیل و لیستین سویا نیز به شکلات تلخ اضافه می‌شود. انواع شکلات تلخ با کیفیت و مرغوب فاقد شیر و لبنیات هستند و بنابراین می‌توانند گزینه‌ای عالی برای وگان‌ها باشند. نداشتن شیر و همینطور میزان شکر کمتر باعث می‌شود بافت شکلات تلخ کمی محکم‌تر از شکلات شیری و یا شکلات سفید باشد.

معرفی انواع شکلات: 3. شکلات تلخ

طعم شکلات تلخ بر اساس مقدار کاکائوی بکار رفته در آن می‌تواند متفاوت باشد. برخی از انواع شکلات تلخ گاهی اوقات دارای طعمی نسبتا شیرین و شکلاتی هستند و هرچه میزان کاکائوی بکار رفته در آن‌ها بیشتر باشد طعم آن‌ها تلخ‌تر خواهد بود. از این نوع شکلات می‌توان در دستورهای شیرینی‌پزی و دسرهای مختلف استفاده کرد. برای افرادی که به رژیم غذایی و سلامتی خود اهمیت می‌دهند، شکلات تلخ یک گزینه‌ی عالی به عنوان میان‌وعده‌ای سالم است و اگر به خوبی نگهداری شود تا حدود 20 ماه قابل ذخیره و مصرف خواهد بود.

انواع شکلات: 4- شکلات سرخ یا شکلات روبی

کشور سوئیس که در تولید شکلات‌های لاچکری یک برند شناخته شده به حساب می‌آید توانسته با ابداعی در تولید طعم جدید شکلات، شکلات سرخ ترش مزه‌ای با نام شکلات روبی (Rubi Chocolate) یا شکلات سرخ تولید و روانه بازار کند. این جدیدترین شکلات است که تا امروز به بازار جهان وارد شده است و طرفداران بسیار زیادی نیز دارد. این شرکت سوئیسی اکنون موفق شده با قرار دادن نام خود در کنار برندهای شکلات‌سازی مطرح نظیر kit kat، ferrero و Nestle قرار دهد که سابقه تولید طعم جدید شکلاتی را برای اولین بار داشته‌اند.
روبی چاکلت به خاطر رنگ صورتی که دارد جذابیت زیادی دارد و در نوع خود شکلاتی خاص محسوب می شود. روبی چاکلت طعمی شبیه به توت و طعم ترش مزه‌ای دارد و در حال حاضر در کشورهای معدودی نظیر برزیل قابلیت استخراج دارد.

شکلات سرخ یا شکلات روبی

شکلات تلخ-شیرین

شکلات تلخ-شیرین از آن دسته شکلات‌هایی است که اخیرا مورد توجه زیادی قرار گرفته است. این نوع شکلات، که خیلی اوقات به آن شکلات تلخ (یا خیلی تلخ) هم گفته می‌شود، زمانی محبوبیت پیدا کرد که گفته شد شکلات تلخ با بیش از 70 درصد کاکائو مزایای بیشتری برای سلامتی دارد.

همانطور که از اسم آن هم مشخص است، شکلات تلخ-شیرین اغلب تلخ‌تر از انواع دیگر شکلات و شکلات تلخ‌های نیمه شیرین است. مشخصات طعم هر شکلات می‌تواند با توجه به محل کشت کاکائوی آن بسیار متفاوت باشد. برخی از این شکلات‌ها ممکن است طعمی میوه‌ای داشته باشند درحالی که برخی دیگر دارای طعمی مشابه براونی هستند. در دستورهای پخت کیک و دسر می‌توانید از این نوع شکلات نیز استفاده کنید. این نوع از شکلات نیز اگر به خوبی ذخیره و نگهداری شود تا حدود 20 ماه ماندگاری دارد.

پودر کاکائو

وقتی مایع شکلات تحت فشار زیاد قرار می‌گیرد مواد جامد کاکائو به صورت پودر جدا می‌شود. پودر کاکائوی شیرین نشده اساسا 100% از کاکائو است. به طور کلی دو نوع پودر کاکایو وجود دارد، پودر کاکائوی طبیعی و پودر کاکائوی فرآوری شده. پودر کاکائوی طبیعی از نظر رنگی، قهوه‌ای روشن است و اغلب دارای طعم شکلاتی قوی و اسیدی است. در مقابل، پودر کاکائوی فرآوری شده برای کاهش اسیدیته، قلیایی می‌شود. این کار باعث می‌شود رنگ پودر کاکائو به قهوه‌ای تیره تغییر کند و طعم آن کمی ملایم‌تر شود.

پودر کاکائو - انواع شکلات

کاکائوی شیرین نشده به ویژه پودر کاکائوی فرآوری شده، برای پخت و پز عالی است. با اضافه کردن این نوع پودر کاکائو به یک دستور پخت مانند کیک، طعمی شکلاتی و خوشمزه به آن می‌دهد. از این پودر شکلات اغلب برای تهیه‌ی شکلات داغ استفاده می‌شود چرا که فرآوری‌های انجام شده روی آن به حل شدن سریع پودر کاکائو در مایعات کمک می‌کند. با ذخیره‌ی درست پودر کاکائو می‌توانید آن را تا حدود 18 ماه نگهداری کنید.

منبع

مقالات مرتبط

نظرات